Landes + Alpin Kurs

• Schoenend00s
    Tourist
    Schoenend00s op 11 April 2019 · 11:01
    Ik overweeg na mijn snowboard Anwärter mijn Landes met Alpin Kurs te gaan halen en nog een seizoen te doen in de Alpen. Ik heb mijn twijfels over hoe makkelijk het is een baan te vinden en hoeveel van de tijd sta je dan ook daadwerkelijk off piste. Wie heeft hier ervaring mee en kan me hier iets over vertellen?

Daarnaast nog een vraag aan de freeriders die wel eens een gids huren. Hoe kijken jullie aan tegen een "gids" in het bezit van dit diploma?
  • japser_be
    Advanced
    japser_be op 11 April 2019 · 11:49
    Ik denk dat je hier vooral tegenstanders gaat vinden van mensen enkel in bezit van een alpinkurs. Wat ook wel te verstaan is. Hier zit vooral de iets gemotiveerdere freerider die niet meer persé van lift tot lift moet gaan en dan is je alpinkurs simpelweg ook niet meer genoeg.

De rest van je vragen kan ik niet beantwoorden.
  • GBSS
    Advanced
    GBSS op 11 April 2019 · 18:12
    Ga je alsjeblief geen gids voelen wanneer je alleen een alpinkurs hebt. Je hebt een basis, meer niet! Hier komt toch echt meer voor kijken.
  • Polhovsky
    Expert
    Polhovsky op 12 April 2019 · 10:58
    Je kunt in de Alpen heel makkelijk een baan vinden als skileraar maar de kans is wel heel groot dat je als Nederlander jarenlang alleen maar met 4-6 jarigen op pad moet. Je bent dan dus eigenlijk meer babysitter. Dit is in ieder geval mijn ervaring. Ook mijn collega's destijds hadden dezelfde ervaring. Sommige collega's werkten er al jaren en hadden nog steeds louter kleine kids. Natuurlijk niks mis mee als je dat zoekt, maar ik maak uit jouw vraag op dat je graag offpiste wilt gaan met leerlingen en dat kun je daar (in ieder geval de eerste jaren) wel vergeten.

Dit was in Oostenrijk en het hoofd van de skischool was simpelweg van mening dat als je niet uit Oostenrijk komt, je niet kunt skien. Kortom, alleen de Oostenrijkers krijgen de kans om met volwassenen op pad te gaan en wellicht een beetje offpiste te skien.

Maar goed, dit is gebaseerd op één skischool in Flachau, dus mogelijk is het elders volkomen anders. Als je een serieuze kans wilt maken om offpiste te gaan met leerlingen, zou ik me richten op gebieden buiten de Alpen. Gids zou ik mezelf met louter Landes nooit durven noemen, daar komt echt meer bij kijken.
    *message edited by Polhovsky op 12 Apr 2019 11:00 (4% bewerkt)
    'Skiing is the best way in the world to waste time' - Glenn Plake
  • djmj
    Advanced
    djmj op 12 April 2019 · 17:18

Maar goed, dit is gebaseerd op één skischool in Flachau, dus mogelijk is het elders volkomen anders. Polhovsky op 12 apr 2019 10:58

Klopt, denk dat het enorm verschilt van skischool tot skischool. Heb zelf met destijds alleen (Dual) Anwärter een seizoen lang enkel privéles gegeven aan voornamelijk volwassenen (en zelden beginners). Was ook in Oostenrijk (St. Anton).

Als snowboardleraar ben je met het hebben van een Landes wel meer “employable”, want elke skileraar met Landes+ heeft verplicht ook een snowboard-Anwärter, en als skischoolhouder ben je flexibeler met leraren die beide disciplines beheersen. Bovendien heb je een grotere kans om niet in de babyweide te staan, want snowboarders nemen helaas vaak alleen les totdat ze 2 bochten beheersen.

Gids zou ik mezelf met louter Landes nooit durven noemen, daar komt echt meer bij kijken. Polhovsky op 12 apr 2019 10:58

Amen

• Polhovsky
    Expert
    Polhovsky op 13 April 2019 · 11:32
    @djmj: goed om een andere ervaring te lezen!
  • Schoenend00s
    Tourist
    Schoenend00s op 14 April 2019 · 12:22
    Ik heb een seizoen met mijn snowboard Anwaerter diploma gedaan. Hier kreeg ik alle niveaus en alle leeftijden en geen kinderwijde. Eigenlijk zou ik dus alleen beginners les mogen geven maar dat interesseerde ze niet zoveel in mijn skischool (Alpendorf).

Ik was vooral benieuwd naar ervaringen van leraren met alpinkurs, hoe vaak staan ze daadwerkelijk naast de piste.
  • Polhovsky
    Expert
    Polhovsky op 14 April 2019 · 22:53
    @Schoenend00s: heb je die skischool in Alpendorf hier al over benaderd? Je hebt daar immers goede kansen gekregen met je Anwarter, wellicht dat je daar met Landes dan ook best mooie kansen krijgt en offpiste mag gaan met klanten. Ik zou me in ieder geval richten op gebieden waar het aanbod van gecertificeerde berggidsen en staatlich geprufter Skilehrer gering is.
  • robbert
    Advanced
    robbert op 15 April 2019 · 08:32
    Jongens denk even na. Een seizoen Anwärter en dan straks Landes + alpin en dan gasten mee willen nemen buiten de piste? Behoorlijke verantwoordelijkheid om gasten veilig buiten de piste te begeleiden. Ik vind het nogal snel en @Schoenend00s lijkt ook niet veel ervaring te hebben.

Antwoord op je vraag
    Als landes + alpin cursus zal je niet heel veel naast de piste staan. Dit omdat er een groot aanbod van beter gekwalificeerde gidsen zijn en de markt niet super groot is. Meeste mensen gaan naar de skischool voor les en naar het gidsen bureau voor offpiste.
  • BMT
    Advanced
    BMT op 15 April 2019 · 10:55
    Ga er vanuit dat je met je Landes Snowboarder sowieso minder werk hebt, Een Landes Skileraar heeft altijd meer werk.

Dat betekent dan ook dat je als Landes Snowboarder weinig naast de piste terecht zal komen, omdat er sowieso minder snowboarders zijn die les nemen. Daarnaas hangt zijn de freeride mogelijkheden in het gebied bepalend of je veel offpiste les geeft, De vraag naar Offpiste Lessen in Serfaus zijn een stuk minder dan bijvoorbeeld in St Anton.

Voor wat betreft de qualificatie, als je Landes (1 en 2) hebt en Alpin Kurs, mag je gewoon offpiste gaan, wel zijn er een aantal beperkingen (geen hike, wel ski routes en binnen de boundaries van het gebied, je moet dus op de piste uitkomen (backcountry dus niet).

Veel succes met het halen van je Landes dat zal sowieso een hele kluif zijn.
    *message edited by BMT op 15 Apr 2019 10:56 (17% bewerkt)
  • tellie-G
    Expert
    tellie-G op 15 April 2019 · 11:32
    Met een oostenrijkse landes mag je officieel idd leerlingen beperkt (!) mee offpiste nemen, maar alleen in dienst van de skischool en binnen de kaders die de skischool leiding stelt (hiervoor moeten ze officieel minimaal een staatliche leraar met ski- of snowbordfuhrer diploma hebben die de situatie dagelijks inschat en aangeeft waar je heen kan/mag.), dit geld bovendien alleen binnen oostenrijk. Ook mag je niet met je leerlingen omhoog lopen en vlgs mij ook niet ergens uitkomen waar geen lift terug omhoog gaat.

Praktisch gezien zal het werk zich dus meestal beperken tot het geven van gevorderde ski of snowboardtechniek in matig steil (onder de 30 graden en meestal snel verspoord) terrein direct naast de pistes of op de skiroutes, en meer moet je, gezien de verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid die je hebt voor je leerlingen, ook (nog) niet willen...

wat ik wel een groot voordeel vind van een alpinkurs is dat deze opleiding minder vrijblijvend is dan een gewone (commerciele) lawinecursus. Je doet nl wel echt een aantal examens en als de gidsen je niet vertrouwen zak je voor je praktijk. Of jij het naar je zin hebt interesseert ze een stuk minder en de feedback is dan ook oostenrijks direct. Voor je eigen ontwikkeling zeg ik dan ook zeker doen!

wil je per se nu al met volwassen leerlingen poeder gaan rijden overweeg dan ook eens canada, daar heb je zgn inbounds poeder, ongeprepareerd maar wel dagelijks (wanneer nodig) gebomd en door de skipatrol vrijgegeven voor t publiek om te rijden. bijkomend voordeel is dat daar ook meer dedicated snowboardlessen zijn en je ook niet zomaar op de kinderski wordt gezet tenzij je daar de extra bevoegdheden en kwaliteiten voor hebt... (daar hechten ze nl wel veel meer waarde aan aan een verantwoorde en pedagogische benadering van de kids)
    werkvisum kan je regelen (als je nog jong genoeg bent) met een working holiday visum
    (gravity) I fought the law but the law won...
  • lennart75
    Expert
    lennart75 op 15 April 2019 · 15:26
    Hangt van een aantal dingen af, zoals welk skigebied, je eigen gedrag en hoe goed je Duits/Engels spreekt, en hoe goed je kan snowboarden. Alleen die Alpinkurs zal niet het verschil gaan uitmaken om jou meer offpiste gasten mee te geven.
    Sowieso nemen snowboarders minder lessen dan skiers en dus zal de groep beginners veel groter zijn dan de gevorderden die ook wellicht geïnteresseerd zijn in offpiste terrein.
    Als je volledig SNB Landes bent (dus incl je ski Anwaerter) schiet het nog niet veel op, pas met Ski Landes (of nog verder) maak je meer kans op offpiste lesgeven. Al kan ik genoeg Oostenrijkse leraren die alleen Ski Anwaerter hebben en super goed kunnen skien en ook nog een gasten mee mogen nemen van de skischool in de offpiste. Vaak zijn dat lokale jongens of Oostenrijkers die al een flink aantal jaren bij dezelfde skischool lesgeven (en dus kennen hoe iemand zich gedraagt e.d.)
    Daarnaast hangt het dus ook af van de skischool en het gebied. Flachau staat bekend als familiegebied en dus zal het percentage kinderen/peuters veel groter zijn dan in een gebied waar de betere skiers komen. Ook is het terrein in Flachau niet zo uitdagend en zeker niet als je terug bij een lift wilt komen zonder te hiken of een taxi naar het gebied te nemen.
    Dus mijn advies, ga door tot minimaal je Ski Landes en ga lesgeven in de minder-familie gebieden!
  • martijnuiterwijk
    Advanced
    martijnuiterwijk op 20 April 2019 · 10:31
    een complete landes plus alpine mag bij mij in de skischool beginners mee offpiste nemen. Lees skiroutes en flauwe hangen minder dan 30 graden. de meeste mensen die dit boeken "Zijn beginners" en is dit voldoende. alles wat meer wilt krijgt ski en of bergfuhrer mee. Touren mag alleen een ski en of bergfuhrer.
    was naar beneden maar net zo makkelijk als naar boven
  • JoostD
    Advanced
    JoostD op 23 April 2019 · 14:51
    Voor mij gold hetzelfde als wat @martijnuiterwijk verteld. Na behalen van Landes+alpinkurs kreeg ik de betere groepen van de snowboarders waarmee ik ook offpiste mocht (lees: naast de piste) maar zeker niet verder weg. Een enkele keer voor gasten die offpiste-techniek wilde verbeteren een stukje skiroute gepakt of als tailguide achter de snb-chef (Führer) aan maar daar blijft het bij.
    Zoals hierboven al aangegeven denk ik dat je je verwachtingen redelijk moet beperken maar dat je ook realistisch moet zijn over in hoeverre je na een alpinkurs daadwerkelijk in staat bent om mensen veilig offpiste te begeleiden..

Reply

You need to be logged in to post a comment in this topic. Login or create an account.

Upgrade to wepowder Pro

• Extended 14 day forecast
  • Slope angle and exposition terrain layers
  • Inspirational freeride routes
wePowder Pro