Powfinder Split (157), mijn persoonlijk review.

• Pistenbulcky
    Advanced
    Pistenbulcky op 12 April 2019 · 20:37
    Begin Februari was ik met Morris en Haas op stap, eerst op de ISPO en daarna in de bergen (zie Morris' tripreport https://wepowder.com/nl/forum/topic/264883)...hieronder een klein review van de Powfinder Split 157 😃

Wat een magische ochtend was het, aangekomen op de parking in Fieberbrunn, de Powfinder Split (die ik twee dagen voordien voor het eerst live had mogen bewonderen) zachtjes op de sneeuw leggen en de bindingen erop bevestigen. De groene kleur tekent mooi af tegen het wit van de sneeuw, optisch is het alvast een heel geslaagd board, met als ‘added detail’ de geluk brengende ‘die cut’ in de tip: een klavertje vier om extra poeder te scoren.
    Er hing heel wat gezonde spanning in de lucht…ik had de eer om als eerste op dit productiemodel van de nieuwe Powfinder te mogen staan, natuurlijk onder het goedkeurende oog van z’n baasjes, @Haas en @Meteomorris.
    Een beetje zenuwachtig stapte ik richting lift, ik probeerde het niet te laten merken maar ik voelde toch een zekere druk; stel dat ik het maar niets zou vinden, stel dat deze plank teleur zou stellen…wat moest ik dan gaan zeggen?
    Sowieso voelt een split altijd wat onwennig aan (waarschijnlijk puur psychologisch) maar nadat we uit de lift waren gestapt, ik de bindingen had dicht gestrapt en de eerste bochten had gedraaid viel de meeste twijfel meteen weg. Het board voelde niet zo heel anders aan dan m’n trouwe Signature Shape 157. Na een halve piste waagde ik me aan de eerste carves en tot m’n grote verbazing beet deze plank zich bijna nog beter in de sneeuw (het waren natuurlijk nagelnieuwe kanten). Naarmate de dag zou vorderen werd het duidelijk dat deze plank op de piste alvast geen nadelen heeft en extreem lekker carvet.
    Om een poederboard te testen moest er natuurlijk ook poeder gereden worden. Gelukkig was er nog genoeg te vinden op de noordhellingen en tussen de bomen.
    En daar voelt deze plank zich natuurlijk helemaal thuis. Op geen enkel moment had ik het gevoel dat ik meer moest ‘werken’ om hem om te gooien tussen de bomen of dat ik stabiliteit miste in de open stukken. Dit board reageert zoals je van een Powfinder verwacht en voelt heerlijk floaty en surfy in de diepsneeuw. De brede neus laat zich gewillig sturen en de swallow tail zorgt er voor dat je lekker centered en relax door de poeder kan knallen.
    ’Gelukkig’ kwamen we ook wat slechtere stukken sneeuw tegen, verharde sporen en lastiger terrein met hobbels en bulten. Ook daar heb ik niet echt een verschil gemerkt, misschien enkel in m’n hoofd, je hebt toch het gedacht dat zo’n board minder bestand is tegen al die bulten en hobbels maar in de praktijk blijkt dat dus niet zo te zijn.
    Eerlijkheidshalve moet ik twee zaken bekennen. Ten eerste ben ik een ‘lichtgewicht’ dus heel veel druk heeft het board misschien niet ondervonden al heb ik me nergens ingehouden en heb ik m’n best gedaan zoveel mogelijk volgas te gaan, ook op hobbelig terrein.
    Ten tweede heb ik het board enkel getest in z’n downhill capaciteiten dus niet tijdens het splitten zelf maar om eerlijk te zijn geloof ik dat wel. Het board is lekker licht en de tip wijst mooi naar boven waardoor je volgens mij zelfs in smallere stijg sporen, mochten die er al zijn 😉, nooit in de problemen komt.
    Technisch hebben Haas en Meteomorris het ook heel mooi opgelost. De swallowtail is op zich niet evident om te splitten, zeker niet als de stance zo dicht bij de swallow zelf ligt. Maar de achterste clip (slot) hebben ze mooi bevestigd vóór de achterste binding, waardoor je de angle van de binding naar wens kan aanpassen en je toch niet moet inboeten op stance width. Op die plek trek je het board dus bij elkaar met de binding. Er is ook een extra inkeping gemaakt die bijna tot de achterste binding loopt. Dit vond ik tijdens het switch rijden op de piste wat griezelig maar ik heb er (buiten de extra opspattende sneeuw) geen nadeel van ondervonden. Ook bij de laatste afdaling van de dag waar we eindigden op een ijzige piste hielden de kanten echt goed en is de grip fenomenaal, geen enkel moment heb ik het gevoel gehad dat ik zou gaan schuiven.
    Ik kan voorlopig weinig negatiefs zeggen over dit board…buiten het feit dat ik er zeker eentje wil en dat dat me dan weer centen gaat kosten, maar dat is bijzaak 😃
    Het is de extra aanvulling op de Signature Shape en wie weet zelfs de vervanger, echt een top board.

*message edited by Pistenbulcky op 12 Apr 2019 21:24
  • Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 14 April 2019 · 15:50
    Dank voor de review zover! Ik had niet anders verwacht eigenlijk. Een gesplit board gedraagt zich tegenwoordig niet zo heel anders dan een solid. En we weten allebei hoe lekker de solid is! (Ik weet dit klinkt naar "gushing" maar de powfinder is een superboard, hands down) Het enige wat ik merk op mijn huidige split (Prior Khyber 160) is dat de twee helften subtiel van elkaar af schuiven als je er lang op piste of harde sneeuw mee board. En ik kan me indenken dat dat meer ligt aan het spark systeem waar ik m nu mee rij. Ik merk er niet veel van dus een ramp is dat niet.

Ik ben wel benieuwd naar de stijgeigenschappen. Ik heb speciaal doorgespaard voor een carbon split omdat ik heb gemerkt dat dat de grip tijdens het stijgen erg ten goede komt, zeker in moeilijke ijzige stukken. De powfinder heeft ook carbon versteviging (toch, @morris ?) dus ik ben benieuwd hoe die zich gaan houden!
    We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
  • Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 14 April 2019 · 15:54
    Dank voor de review zover! Ik had niet anders verwacht eigenlijk. Een gesplit board gedraagt zich tegenwoordig niet zo heel anders dan een solid. En we weten allebei hoe lekker de solid is! (Ik weet dit klinkt naar "gushing" maar de powfinder is een superboard, hands down) Het enige wat ik merk op mijn huidige split (Prior Khyber 160) is dat de twee helften subtiel van elkaar af schuiven als je er lang op piste of harde sneeuw mee board. En ik kan me indenken dat dat meer ligt aan het spark systeem waar ik m nu mee rij. Ik merk er niet veel van dus een ramp is dat niet.

Ik ben wel benieuwd naar de stijgeigenschappen. Ik heb speciaal doorgespaard voor een carbon split omdat ik heb gemerkt dat dat de grip tijdens het stijgen erg ten goede komt, zeker in moeilijke ijzige stukken. De powfinder heeft ook carbon versteviging (toch, @morris ?) dus ik ben benieuwd hoe die zich gaan houden!
  • Willem2k
    Advanced
    Willem2k op 15 April 2019 · 09:02

Ik ben wel benieuwd naar de stijgeigenschappen.Dutchess op 14 apr 2019 15:54

Vrij essentieel onderdeel van een splitboard review wat mij betreft. Balanspunt van het board schijnt nog wel eens een dingetje te zijn tijdens het stijgen. Net als het camber/rocker profiel... En aangezien je doorgaans langer aan het stijgen dan het dalen bent zeker wel iets om te checken
    Snowboarding without friends is not snowboarding.
  • ieism
    Tourist
    ieism op 15 April 2019 · 09:17
    Who cares. Hoe deed ie het in de lift? 😉
    splitfest.nl
  • Pistenbulcky
    Advanced
    Pistenbulcky op 15 April 2019 · 09:35

Vrij essentieel onderdeel van een splitboard review wat mij betreft. Balanspunt van het board schijnt nog wel eens een dingetje te zijn tijdens het stijgen. Net als het camber/rocker profiel... En aangezien je doorgaans langer aan het stijgen dan het dalen bent zeker wel iets om te checkenWillem2k op 15 apr 2019 09:02

@robbert heeft'm extensief getest qua stijgeigenschappen en zal je daar graag meer over vertellen, ook @meteomorris en @haas zelf natuurlijk. Ik vond het vooral interessant dat het board quasi niets moest inboeten in vergelijking met z'n solid broertje. Heb in het verleden al splits gehad die goed stegen maar bij het afdalen in moeilijker terrein echt niet naar behoren presteerden, dat deed de Powfinder dus wel 😉

Who cares. Hoe deed ie het in de lift? 😉 ieism op 15 apr 2019 09:17

Dat ging hard man!! 😃 Alleen met 'aanschuiven' had ie het wat moeilijk...

• Pistenbulcky
    Advanced
    Pistenbulcky op 15 April 2019 · 13:14
    @Willem2K ...als de mogelijkheid zich aandient moet je'm zeker eens zelf proberen en ik beloof ook dat er volgend seizoen een uitgebreider review zal komen 😉
    Zoals gezegd even @robbert aanschrijven voor meer info al is die op dit moment waarschijnlijk met bovengenoemde plank onderweg...
  • meteomorris
    Expert
    meteomorris op 15 April 2019 · 15:41
    Het enige wat ik merk op mijn huidige split (Prior Khyber 160) is dat de twee helften subtiel van elkaar af schuiven als je er lang op piste of harde sneeuw mee board. En ik kan me indenken dat dat meer ligt aan het spark systeem waar ik m nu mee rij. Ik merk er niet veel van dus een ramp is dat niet. De powfinder heeft ook carbon versteviging (toch, @morris ?) dus ik ben benieuwd hoe die zich gaan houden! Dutchess op 14 apr 2019 15:54

@Dutchess Na uitgebreid testen gaan de we Hercules Hooks gebruiken van Phantom (http://www.phantomsnow.com/products/hercules-hooks). We hebben ook andere systemen getest maar dit blijkt echt de beste oplossing om het probleem dat je noemt tegen te gaan.
    May the powder be with you.
  • meteomorris
    Expert
    meteomorris op 15 April 2019 · 15:47
    Ik ben wel benieuwd naar de stijgeigenschappen. Ik heb speciaal doorgespaard voor een carbon split omdat ik heb gemerkt dat dat de grip tijdens het stijgen erg ten goede komt, zeker in moeilijke ijzige stukken. De powfinder heeft ook carbon versteviging (toch, @morris ?) dus ik ben benieuwd hoe die zich gaan houden! Dutchess op 14 apr 2019 15:54

@Dutchess goede vellen zijn misschien nog wel belangrijker. We hebben echt van alles getest. Grootste uitdaging was een vel te vinden die past. Vooral het contact punt op het breedste punt van het board was een uitdaging. Zonder volledige afdekking op dat punt merkte je dat een ski soms toch wilde gaan glijden. We zijn dus op zoek gegaan naar een partij die 1. goede vellen maakt en 2. in staat was een volledig op maat gesneden vel aan te bieden en 3. in staat was tip- en tailclips te leveren die goed op ons splitboard passen. Uiteindelijk zijn we daarin geslaagd met (hoe kan het ook anders) een Zwitserse partij. Met Zwitserse precisie snijden zijn hun vellen op maat voor onze Split. Echt een genot.
  • meteomorris
    Expert
    meteomorris op 15 April 2019 · 15:52

Vrij essentieel onderdeel van een splitboard review wat mij betreft. Balanspunt van het board schijnt nog wel eens een dingetje te zijn tijdens het stijgen. Net als het camber/rocker profiel... En aangezien je doorgaans langer aan het stijgen dan het dalen bent zeker wel iets om te checkenWillem2k op 15 apr 2019 09:02

@Willem2k Balance point is uitgebreid getest. Het was één van de grootste uitdagingen/aandachtspunten bij het realiseren van de Split. Een solid swallowtail transformeren naar een splitboard swallowtail zorgt voor de nodige hoofdbrekens. Maar met de volcontinue kwaliteitsbewaking door Haas en het noest doortesten door een team van splitters zijn we waar we nu willen zijn... Het feit dat een van de splitters zich nu al zorgen maakt of de vellen wel op tijd terug zijn van de fotoshoot voor de nieuwe powfinder website zodat hij zometeen weer de berg op kan zegt ons veel. Zeker omdat hij heel wat gerenomeerde merken als alternatief in de kast heeft staan.
  • meteomorris
    Expert
    meteomorris op 15 April 2019 · 15:54

Voor de puristen onder ons. Tijdens de fotoshoot hebben we een board gebruikt met de Ultraclips van Karakoram, bij uitlevering zijn dit najaar alle boards voorzien van de Hercules Hooks van Phantom.
    *message edited by meteomorris op 15 Apr 2019 15:56 (46% bewerkt)
  • dejongarno
    Advanced
    dejongarno op 15 April 2019 · 21:49
    Ik heb deze winter meer op mn board gestaan dan afgelopen jaren, met name dankzij de stoke die volledig terug is sinds het rijden van de Powfinder; wat een plank! Iedere dag dat ik er op stond, voelde het (nóg) comfortabeler aan en inmiddels doe ik er alles op wat ik ook op mn Bataleon freestyle boardje deed; tot aan butteren en 180's toe. Ik had dit eerlijk gezegd niet verwacht toen ik dit board voor het eerst in handen had. Over de carve en freeride eigenschappen is inmiddels genoeg gezegd, hier en zelfs op andere sites.

Met de rijeigenschappen van de solid ben ik ook super benieuwd naar de split versie. Maar idd vooral naar het klim gedrag en dan met name grip op ijzige stukken. Moet je met deze shape nóg sneller de 'couteaux' eronder leggen als op een 'normale'split??? De kleine radius lijkt me niet ideaal qua grip, maar het zou me niet verbazen als ook deze Powfinder de verwachtingen overtreft en vooroordelen weerlegt.

Zit er een uitsparing op de tail waar het klemmetje omheen pakt, of zit ie gewoon direct op de staalkant geklemd? Altijd vervelend als de achterkant van je vellen loslaten, bv bij conversies/spitzenkehren (sorry voor het gebrek aan NL'se poeder vocabulaire 😉
  • Mars
    Tourist
    Mars op 15 April 2019 · 22:48

Zit er een uitsparing op de tail waar het klemmetje omheen pakt, of zit ie gewoon direct op de staalkant geklemd? Altijd vervelend als de achterkant van je vellen loslaten, bv bij conversies/spitzenkehren (sorry voor het gebrek aan NL'se poeder vocabulaire 😉dejongarno op 15 apr 2019 21:49

@meteomorris Als ik de foto zo bekijk zit ze direct met een klemmetje op de staalkant?
    Met zo'n tail vraag ik bij ook af of dat niet gaat schuiven. Een uitsparing zou dan wel mooi zijn.
  • meteomorris
    Expert
    meteomorris op 15 April 2019 · 23:02

Zit er een uitsparing op de tail waar het klemmetje omheen pakt, of zit ie gewoon direct op de staalkant geklemd? Altijd vervelend als de achterkant van je vellen loslaten, bv bij conversies/spitzenkehren (sorry voor het gebrek aan NL'se poeder vocabulaire 😉dejongarno op 15 apr 2019 21:49

@meteomorris Als ik de foto zo bekijk zit ze direct met een klemmetje op de staalkant?
    Met zo'n tail vraag ik bij ook af of dat niet gaat schuiven. Een uitsparing zou dan wel mooi zijn.Mars op 15 apr 2019 22:48

Die uitsparing komt er zeker. Voor de fotoshoot hadden we in NL enkel nog een testmodel staan met ultrclips en zonder uitsparing. Maar de uitsparing zit straks standaard in de 157 die nu al ge pre orderd worden.
  • Poedertijn
    Advanced
    Poedertijn op 16 April 2019 · 11:04
    @meteomorris vraaagje; naast de (nu nog) Ultraclips zie ik op de foto bij de gesplitte versie nóg 2x een haakje. Zijn die van de binding of zit er nog een versteviging?
    My drug is white powder. Deep, white powder.
  • ieism
    Tourist
    ieism op 16 April 2019 · 11:33
    @Poedertijn Ik denk dat dat de platen van de Phantom of Karakoram bindingen van de testrijder zijn die er nog opzitten.
    *message edited by ieism op 16 Apr 2019 11:36 (5% bewerkt)
    splitfest.nl
  • Poedertijn
    Advanced
    Poedertijn op 16 April 2019 · 11:44
    @ieism Thanks! Vermoedde al zo iets, maar was toch nieuwsgierig 😉
    My drug is white powder. Deep, white powder.
  • meteomorris
    Expert
    meteomorris op 16 April 2019 · 11:44
    @Poedertijn dat zijn de platen van de Karakoram binding die we gebruikt hebben voor de fotoshoot.
    Overigens kun je meer details hier vinden: https://powfinder.com/collections/157-split
  • Pistenbulcky
    Advanced
    Pistenbulcky op 16 April 2019 · 16:25
    Ik heb deze winter meer op mn board gestaan dan afgelopen jaren, met name dankzij de stoke die volledig terug is sinds het rijden van de Powfinder; wat een plank! Iedere dag dat ik er op stond, voelde het (nóg) comfortabeler aan en inmiddels doe ik er alles op wat ik ook op mn Bataleon freestyle boardje deed; tot aan butteren en 180's toe. Ik had dit eerlijk gezegd niet verwacht toen ik dit board voor het eerst in handen had. Over de carve en freeride eigenschappen is inmiddels genoeg gezegd, hier en zelfs op andere sites.
    dejongarno op 15 apr 2019 21:49

Dat de Powfinder het ultieme freeride board is wist ik al langer natuurlijk maar nu ben ik zelf net terug van een korte trip met vrienden en familie.
    Allemaal pisteskiërs met kleine kinderen. Offpiste-condities waren er sowieso niet echt dus werd het vooral spelen op (en net naast) de piste en kreeg compleet dezelfde ervaring als @dejongarno
    Ik heb echt zo genoten van het board...zo speels en zo stabiel.
    Een nose butter, tail wheelie en hier en daar een 180...het is allemaal geen enkel probleem, dus de sceptici (die het enkel een poederboard vinden) wil ik zeker van antwoord dienen.
    Dat het board kon carven was me al lang duidelijk maar op het einde van de warme lentedagen was het in de slush net als surfen op een onstuimige zee met een plank die overal doorheen knalt.
    Meestal zijn die slushhopen (gecreëerd door ploegende skiërs en roetsjende boarders) toch iets of wat van een uitdaging maar de Powfinder baant er zich een weg doorheen als een warm mes door boter, iedereen voorbijsnellen. En bij het aanschuiven aan de lift starende blikken naar welk board dat mogelijk maakt en zo makkelijk doet schijnen 😃

Thanks aan de Powfindercrew voor de magie!

*message edited by Pistenbulcky op 16 Apr 2019 16:26 (1% bewerkt)
  • robbert
    Advanced
    robbert op 18 April 2019 · 00:35
    In het kort iets over de stijgeigenschappen, Ik heb een Jones (162W), Furberg (165) en de Powfinder (157) split en alles loopt prima. De Stijgeigenschappen van deze boards zijn vergelijkbaar ondanks de verschillende shapes,

Details
    Grip:
    Voldoende grip bij het lopen is belangrijk. Bij bredere boards is de grip wel eens minder. Ik ben van mening dat dit vaak komt door een niet goed passend vel. Niet veel merken maken vellen die breed genoeg zijn voor de powfinder split. Dit is dus wel iets waar je op moet letten. Of je neemt de makkelijke oplossing en kiest de vellen die ze er bij kunnen leveren. Wel zo handig, omdat het vel precies juist gesneden is.
    Dan hebben we natuurlijk de eeuwige discussie over traverseren. Feit is dat traverseren met elk split board lastiger is dan met skies. Oefening baart kunst en met crampons kom je vrijwel overal doorheen. Op basis van alle splits die ik gereden heb, ben ik vrijwel zeker dat er niet een heel groot verschil is in grip bij traverseren tussen split boards. Magna tracktion enzo haalt niet veel uit omdat je juist niet op de kant moet gaan staan. Ook al die binding opties zoals flexlock van karakoram vind ik meer een gimick dan dat het echt werkt (maar daar gaat het hier niet over). Juist bij traverseren is het belangrijk dat je een goed passend vel hebt. Als er teveel ruimte tussen vel en kant zit, dan heb je snel geen grip meer bij traverseren omdat je niet meer op het vel staat.
    @Dutchess of het gebruik van carbon de grip bij stijgen ten goede komt ben ik niet zeker over. Ik heb voorheen de Solution Carbon 168 gereden en die liep prima omhoog, maar zo doen ook de boards zonder carbon het prima.

Balance Point
    Zoals @Willem2k terecht aangeeft is het balance point een punt van aandacht. Het is vervelend als de punt teveel duikt. Dan moet je de ski teveel optillen ipv lekker naar voren schuiven. Door de korte lengte en shape is het lastiger om de juiste plek te vinden voor het balance point. Maar het is ze prima gelukt.

Gewicht, lengte en breedte
    Het board is 157 en dat is best een verschil met mijn andere boards. Best prettig lopen met een kort board omdat het fijn handzaam is. Bochten stappen gaat iets gemakkelijker en door de korte lengte blijft het gewicht ook redelijk laag. Dacht net iets onder de 3kg, vergelijkbaar met andere splits
    Powfinder split is breder dan een standaard split board. Ik ging ervanuit dat dit lastiger zou zijn met lopen, bijvoorbeeld in bestaande stijgsporen. Dit viel mee, ik merkte niet een noemenswaardig verschil met bijvoorbeeld mijn Jones 162W.
  • ieism
    Tourist
    ieism op 18 April 2019 · 12:19
    Op basis van alle splits die ik gereden heb, ben ik vrijwel zeker dat er niet een heel groot verschil is in grip bij traverseren tussen split boards. Magna tracktion enzo haalt niet veel uit omdat je juist niet op de kant moet gaan staan. Ook al die binding opties zoals flexlock van karakoram vind ik meer een gimick dan dat het echt werkt (maar daar gaat het hier niet over). Juist bij traverseren is het belangrijk dat je een goed passend vel hebt. Als er teveel ruimte tussen vel en kant zit, dan heb je snel geen grip meer bij traverseren omdat je niet meer op het vel staat.

robbert op 18 apr 2019 00:35

Let even goed op split broeders en zusters, want hierboven spreekt eindelijk iemand die het begrijpt. Ga niet als een idioot op je kanten lopen drukken en de skintrack volledig stuk trappen, maar laat de ski gewoon lekker plat in het spoor en ga niet lopen stampen en hakken dan kom je iedere traverse zo'n beetje wel gewoon door. Die staalkanten alleen doen echt niet heel veel als je omhoog moet, je skin moet sneeuw raken anders werkt het gewoon niet. Past je skin niet helemaal tot de edege dan plak ik 'm altijd aan de radius kant zo veel mogelijk tot de kant. Als er geen skintrack staat en je loopt over ijs of ondiepe sneeuw nog steeds je ski plat op de sneeuw ook al voelt het eng en moet je je knieen naar het dal toe buigen. Voor mij maakt het type stijgvel meer uit dan de shape of camber/rocker van het board.

Zo te horen hebben de heren hun huiswerk goed gedaan, en mooi om te zien dat er zoveel energie en tijd in gestoken is om het ook echt een goed product te maken. Het ziet er veelbelovend uit.
    splitfest.nl
  • meteomorris
    Expert
    meteomorris op 18 April 2019 · 15:45
    @ieism thanks... er zijn nogal wat nachten vorst voorbij gegaan voordat het ijs dik genoeg was.... veel hoofdbrekens en zorgen maar we zijn happy
  • henwildie
    Advanced
    henwildie op 18 April 2019 · 23:35
    Wanneer en hoe gaat deze verkocht worden? Powfinder doet het heerlijk en verdient een splitbroertje 😃
    Pistes, zijn dat niet die platgereden stukken tussen de poeder?
  • meteomorris
    Expert
    meteomorris op 19 April 2019 · 07:28
    @henwildie presale is gestart. Maar je krijgt daar binnenkort nog een mail over van ons. Meer lees je hier: https://powfinder.com/collections/157-split

Vragen? Shoot!
  • Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 19 April 2019 · 19:59
    Dank voor de info @morris en @robbert en @ieism! Wat breft de carbon in my khyber, ikzelf had meer moeite met omhoog komen op lastige stukken met de normale splits dan op de carbon versies (Ik heb in Japan 5 jaar geleden veel splits uitgeprobeerd, en dat waren allen priors, die daar vrij makkelijk te verkrijgen waren, vandaar) Maar dat waren ook mijn allereerste splitdagen dus misschien deed ik het stijgen wat raar.
  • Haas
    Expert
    Haas op 20 April 2019 · 19:27
    Dank voor de info @morris en @robbert en @ieism! Wat breft de carbon in my khyber, ikzelf had meer moeite met omhoog komen op lastige stukken met de normale splits dan op de carbon versies (Ik heb in Japan 5 jaar geleden veel splits uitgeprobeerd, en dat waren allen priors, die daar vrij makkelijk te verkrijgen waren, vandaar) Maar dat waren ook mijn allereerste splitdagen dus misschien deed ik het stijgen wat raar. Dutchess op 19 apr 2019 19:59
    Ik wil je hierbij hartelijk uitnodigen voor een testsessie op onze split. ik weet dat je van ver moet komen maar dat is ook wel eens anders geweest. 😉 Laat maar weten wanneer je komend of dit? (tour) seizoen. inda hood bent!
    There are no secrets, only information you don't yet have...!!
  • Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 22 April 2019 · 16:04
    Dank je wel @Haas maar dat wordt wel pas volgend seizoen vrees ik... tenzij jullie splits meenemen naar Canada natuurlijk!
  • Niels
    Advanced
    Niels op 30 April 2019 · 20:13
    ...hieronder een klein review van de Powfinder Split 157 😃
    Pistenbulcky op 12 apr 2019 20:37

Ook ik had het geluk enkele weken geleden de Powfinder Split te mogen testen en wat een indruk dat het board maakte!

Om met een kleine introductie te beginnen. Ik split inmiddels een poos, kijkend in het archief van Wepowder kocht ik mijn eerste split in 2011; https://wepowder.com/nl/forum/topic/183396. Inmiddels is er eea veranderd en kun je gewoon een complete set kopen en is de keuze groot. In die jaren is aan het hele idee weinig veranderd; omhoog lopen voor kwaliteitssneeuw en een goede afdaling.

Maargoed terug naar de Powfinder. In de woonkamer was ik al impressed. Het hele board is mooi afgewerkt met staalkanten rondom (ook voor een solid swallow vrij uniek) en zelfs zonder bindingen gemonteerd is het een stijf geheel. De Karakoram bindingen hebben hier zeker een groot aandeel in, maar de 2 boardhelften passen ook feilloos in elkaar. Dat is bij mijn Solution wel anders. In de woonkamer test ik het ombouwen een paar keer en dat gaat smooth.

Op naar de Alpen! Engelberg it is. Er gaat niet getourd worden, een kleine meter vers, dus er staat een flinke freeridedag op de planning, des te meer hoogtemeters kan ik testen. Helaas heb ik door slecht getimede blessures dit seizoen te weinig dagen gemaakt om te kunnen zeggen of dit echt het allerbeste board is dat ik ooit gereden heb. Daarvoor missen de hm-ers in mijn benen. Maar ik kan wel zeggen dat ik geen moment door gehad heb dat ik op een split stond. Het board reed zoals ik van een solid mag verwachten. Stabiel en responsive, geen frictie! De twee helften werken duidelijk als een board. Van een verschil in gewicht heb ik niets gemerkt. Afgaande op de freeride kwaliteiten lijkt dit het gedroomde one-quiver-wapen!

De volgende dag wordt er getourd. De sneeuw valt tegen, heeft een halflaffe korst waar we te makkelijk doorheen zakken en is flink ingewaaid. Geen epic condities, maar des te veeleissender voor het materiaal. Tijdens het lopen is het board, net als iedere split, een tikje breed voor het stijgspoor. De Powfinder is per ski ong 1cm breder dan mijn Solution, maar maakt die ene cm echt uit? Ondanks de korst merk ik het verschil niet. Het lopen gaat soepel, de skies voelen licht en ik heb meer dan voldoende tractie. De Karakoram bindingen * doen hun werk erg goed en de balans in het board is duidelijk aanwezig met het spitzekeren. Bovenaan vinden we nog een stukje ijs, maar daar kunnen de crampons in de tas blijven, de grip is prima.

Dan de ombouw. Die gaat heel soepel, net zo snel als mijn eigen setup, terwijl dit de eerste keer met dit board in sneeuw is. De match van een stabiel board, waarbij over alle details nagedacht is en de makkelijkste binding op de markt maakt dit een winnaar!

Dan de afdeling; het doel hebben we overgeslagen ivm teveel triebsnee en plan B werd aardig verpest door de halflaffe korst. Daar besteedt ik dus niet teveel aandacht aan.

Al met al, wil ik een Powfinder Split? JA HEEL GRAAG! Dit is voor mij echt het board dat alle boards kan vervangen. Freeriden; wow yes please! Dit board is een freeride-wapen, eventueel vellen in de rugzak en je hebt meteen de Plan-B-optie die wij snowboarders altijd gemist hebben. Poedertouren; yes! Voorjaarstouren; yes! Exotische poedertrip; geen gesjouw meer; 1 board is genoeg! Ik ben verkocht!

* Heb ik dan helemaal niets te zeuren? Jawel. De stijghulp (bij Karakoram DualSpeed Risers genoemd) vielen vaak om. Waarschijnlijk werden ze door de te stevige korst telkens weer plat geduwd. Niet echt lekker lopen en daardoor zeker niet betrouwbaar op de lastigere stukken. Google leerde me dat er veel mensen zonder dit probleem rondlopen, maar dat ik ook niet de enige ben. Echter schijnt een klassieke climbing wire ook prima te werken en die kosten maar een paar tientjes. Problem solved.
    *message edited by Niels op 30 Apr 2019 20:16
  • meteomorris
    Expert
    meteomorris op 8 May 2019 · 18:07
  • meteomorris
    Expert
    meteomorris op 25 June 2019 · 13:48
    Hittegolf? Tijd voor wat afkoeling... De powfinder split is gereed om te pre orderen. Vroege vogels krijgen 20% korting.
    Alle details over de split 157 inclusief de designuitdagingen vind je hier: http://bit.ly/powfindersplit157

Vragen? Shoot!

Reply

You need to be logged in to post a comment in this topic. Login or create an account.

Upgrade to wepowder Pro

• Extended 14 day forecast
  • Slope angle and exposition terrain layers
  • Inspirational freeride routes
wePowder Pro