Ski inserts verwijderen?

• dorfke
    Beginner
    dorfke op 15 April 2019 · 20:40
    Ik zou een paar nieuwe inserts willen plaatsen maar vroeg mij nu af of je de bestaande inserts kan recupereren en verwijderen? Iemand hier al ervaring mee?
  • evr66
    Beginner
    evr66 op 15 April 2019 · 20:54
    Nooit geprobeerd, maar lijkt me lastig om voldoende grip te krijgen. Ervan uitgaande dat de ski's bruikbaar moeten blijven.

Misschien iets van een boutje er in draaien waar al een moer op zit en deze gebruiken om de bout vast te zetten in de insert. Dan nog de lijm een beetje lossen ( insert verhitten?). Opvullen is geen probleem maar moet ook wel even gebeuren.

Gaat wel een geklooi worden al met al. Als de ski's nog de moeite zijn, zou ik gaan voor een extra setje inserts.
  • PaulJ
    Advanced
    PaulJ op 15 April 2019 · 22:03
    Je zou inderdaad kunnen proberen om de insert te verhitten met een soldeerbout. Beter dan met een warmte blazer denk ik.
    De epoxy waar de inserts mee vast gezet worden is vrij taai om los te krijgen vermoed ik.

Zijn de inserts verroest oid omdat je ze wil vervangen? Of wil je een nieuw boor patroon erop zetten met inserts? Als het laatste het geval is zou ik proberen om het 2e patroon en naast te zetten zonder je oude inserts te verwijderen. Ik heb zelf ook ski's met 3 boorpatronen met inserts doordat kleine schoen ben gaan gebruiken.
    Discover the unknown
  • evan
    Advanced
    evan op 15 April 2019 · 22:16
    Mijn ervaring is dat inserts vrij eenvoudig los te schroeven zijn na verhitting met een soldeerbout. Ik heb mijn inserts gelijmd met Bison Kombi Metaal. Diezelfde epoxy gebruik ik ook om gaten op te vullen. Zeker bij brede ski's zou dat nauwelijks nadelig moeten zijn voor de sterkte van de ski's.
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 16 April 2019 · 07:38
    Ik kreeg m'n oude inserts maar moeilijk los na verhitten met de soldeerbout, waardoor de inkepingen aan de bovenkant van de inserts om ze los te kunnen schroeven deels stuk draaiden bij het er uit draaien. Ik zou het een volgende keer dus niet zo snel doen om nieuwkoop van inserts te vermijden.

Reply

You need to be logged in to post a comment in this topic. Login or create an account.

Upgrade to wepowder Pro

• Extended 14 day forecast
  • Slope angle and exposition terrain layers
  • Inspirational freeride routes
wePowder Pro