Analyse dodelijke lawine Sölden

• Togi
    Togi op 12 November 2019 · 21:34
    Twijfel of ik nu moet reageren, maar wil dit wel kwijt.
    Doordat ik wel eens in Soesterberg kwam heb ik nu al meerdere malen de vraag gekregen of ik ze kende met daarop direct de standaard reactie die jullie allemaal kennen, "je gaat niet offpiste", "er was lawine gevaar (volgens AD/Telegraaf)", roekeloze jongens etc.
    Het zit dan natuurlijk in me om dat laatste te ontkrachten (wat soms een bijna onmogelijke opgave is)
    Door de info die tot nu toe bekend was leek het dat idd de alarm bellen afgingen, waardoor het ook niet makkelijk was om die verschillende meningen te ontkrachten. Dit laatste is wel wat deze gasten natuurlijk verdienen. Dank dan ook voor jouw input @Berber Ski & Smile.
    Ik wens jouw (en alle andere) heel veel sterkte met het verwerken van dit verlies.
    @ Roy, ik kende je dan alleen van een keer goedemorgen/goedemiddag. RIP, ik zal nog wel een paar keer omhoog kijken als ik in Solden mijn lijnen trek.
    *message edited by Togi op 12 Nov 2019 21:35
  • dick
    Advanced
    dick op 13 November 2019 · 07:39
    @snowhunter ik ben het met je eens.. Ook dit draadje is dus blijkbaar bedoeld voor bezinning, rust en condoleances..

Ik vind ook dat het best wat kritischer mag. Heb zelf ook fouten gemaakt en maak ze nog. Van het niet bespreken van fouten worden we allemaal niet beter en blijven we fouten maken.

Ook dit draadje is dus blijkbaar bedoeld voor bezinning, rust en condealances..
    RIP
    --
  • meteomorris
    Expert
    meteomorris op 13 November 2019 · 08:51
    @dick, dit draadje is zoals gezegd bedoeld om de technische feiten achter de lawine te delen. Zodat iedereen snapt waarom er een lawine kon ontstaan en waarom de redding zo lastig was. Het geeft leken iets meer begrip over de natuurkunde wetten van moeder natuur voor en is voor hen wellicht een aansporing om de kennis over het hoe, wat en waarom van lawines te vergroten.

Jij en @Snowhunter en vele anderen kunnen dit soort zaken al duiden, maar niet iedereen kan dat. Mijn reden om dit te delen is 'als je begrijpt waarom iets ontstaat dan kun je er iets aan doen'.

Maar jij en @Snowhunter raken ook twee andere vragen. Waarom hebben de betrokkenen de grens opgezocht? Maar ook waarom wordt die waarom vraag niet gesteld? Het opzoeken van de grens is het mensenwerk waar ik op doel in mijn afsluiting van bovenstaand artikel.

Jullie vragen je af waarom ik en anderen die vraag nu nog uit de weg gaan? Ik denk dat waarschijnlijk iedereen de waarom vraag heeft. Waarom zochten ze de grens op? Ik in ieder geval wel. Maar ik ben van mening dat het op dit moment geen waarde toevoegt aan het rouwproces van iedereen die dicht bij hen stond. Rouwen begint met ontkennen, daarna volgt woede en later pas acceptatie.

Ik zou niet zitten te wachten op een analyse van derden waarom ze het deden. Ik heb me ten tijde van eerdere ongelukken nogal verbaasd over de stelligheid waarmee in de (algemene) media stellingen worden ingenomen. Iets waar familie en vrienden pijn van hebben gehad. 'eigen schuld, dikke bult', of 'hoe dom konden ze zijn' is niet datgene wat bijdraagt op zo'n moment.

Gelukkig zien we dergelijke kreten niet op wePowder en ik vind dat we in deze fase de menselijke kant moeten laten zien. Dat we geschokt zijn, want kritisch of niet zoiets hakt er in. Dat we respect kunnen hebben voor familie en vrienden en hun rouw delen. Dat we hun avonturen koesteren en dat we vooral er ook een beetje van ondersteboven zijn. Want als het hen gebeurt kan het ons ook gebeuren.

Gister was ik er stuk van. Het was 12 november. Precies 7 jaar geleden waren we geschokt als gevolg van een lawine. Een vriend van mij en van vele mensen hier op wePowder kwam niet meer naar huis maar was op weg naar de eeuwige sneeuwvelden. Een schok ging door de community. Het was op dat moment hartverwarmend hoe we een blok vormden tegen de boze buitenwereld die hun oordelen al klaar hadden. Het was hartverwarmend om elkaar een arm om de schouder te kunnen slaan. In elkaars ogen sprak onbegrip, maar het medeleven met elkaar gaf en geeft me nog steeds steun. Na ontkenning volgde woede en heel veel later pas acceptatie. Of zoiets van....

Nog steeds heb ik de waarom vraag... Waarom? Ik zal het nooit exact weten. Ik heb wel in al die jaren geleerd dat het 'mensenwerk' is en blijft. En dat mensen fouten maken. Dat is in onze sport en passie niets anders. Als je de mens achter het ongeluk niet kent dan blijft praten over mensenwerk niet meer dan speculeren. Daar hebben we niet zoveel aan op dit moment. Daarom vraag ik in deze fase om geduld, begrip en tijd. In een later stadium gaan we zeker in brede zin spreken over risico's, de herkenning en erkenning ervan, risicobereidheid, risico acceptatie en de manier waarop we dat nu in de Europese snowsafety leer aan de man brengen.

Dat dit aan me knaagt moge duidelijk zijn, ik snap nu wat er technisch gebeurd is en wil graag bijdragen aan verdere kennisverspreiding, alertheid en discussie maar aan een schouder heb ik nu gewoon even meer.
    *message edited by meteomorris op 13 Nov 2019 08:55 (1% bewerkt)
    May the powder be with you.
  • telemikey
    Advanced
    telemikey op 13 November 2019 · 09:55
    Sterkte allen.

Freaky dat, zoals Morris al zegt, we 7 jaar geleden een andere rider hebben verloren.
    RIP.
    White room,Pillow lines,I rule
  • Raymond
    Beginner
    Raymond op 13 November 2019 · 09:59
    @meteomorris prachtig verwoord wat mij betreft. We blijven mensen en we maken inschattingen en soms zijn die niet goed. Life....
    Raymond Witvoet
  • Hessel
    Beginner
    Hessel op 13 November 2019 · 10:12
    Of het zin heeft de beweegredenen van de gemaakte keuze te achterhalen is ook maar de vraag. Uitgaand van wat Berber hier al meldde, lijkt het een geval van zeer botte pech. Verder ook geen zin om er over door te speculeren.

RIP en sterkte iedereen...😥
  • svenk
    Advanced
    svenk op 13 November 2019 · 11:06
    Mooi @meteomorris 😢 Veel sterkte aan alle familie en vrienden, en ook Steven zijn we niet vergeten. 💙❄
    *message edited by svenk op 13 Nov 2019 11:30 (1% bewerkt)
    If in doubt, don't go out!
  • ShibbyDV
    ShibbyDV op 13 November 2019 · 11:08
    Veel sterkte aan alle betrokkenen.
  • Marijnt
    Beginner
    Marijnt op 13 November 2019 · 12:38
    @meteomorris mooi verwoord!
  • martijnuiterwijk
    Advanced
    martijnuiterwijk op 13 November 2019 · 12:56
    Morris, Heel mooi gesproken.

Heel veel sterke aan alle betrokkene, bekende en Familie.
    was naar beneden maar net zo makkelijk als naar boven
  • Alexandra
    Advanced
    Alexandra op 14 November 2019 · 12:25
    @meteomorris 🙏🏼✨❄️
    Alexandra
  • koen_djfistel
    Advanced
    koen_djfistel op 14 November 2019 · 20:39
    @meteomorris : juiste woorden (... maar dat doe je wel vaker ; als taalpuritein toch wzl een beetje jaloers 😃
    sbs roelz
  • DirkH
    Beginner
    DirkH op 15 November 2019 · 07:37
    Kijk al heel lang mee van op een afstand op dit forum en het verlies van een vriend, zoon, broer, partner hakt er ongelooflijk in (spreek ook uit eigen ervaring). Het is een troost te weten dat ze het leven lieten bij iets wat hun passie was, in opperste geluk. Dus ik begrijp de oproep voor een periode van rust en rouw volkomen. Het verlies echter zou een klein gedeelte zin kunnen krijgen als we hier als gemeenschap uit kunnen leren. Daarom volgende vragen? Houden we bij het beoefenen van onze passie voldoende rekening met de mogelijke gevolgen voor de mensen in onze omgeving? Hebben we alles geleerd van het ongeval van S. 7 jaar geleden? Spelen er factoren mee bij een seizoensstart waar we bij onze risico inschatting onvoldoende rekening mee houden? Misschien zijn dit vragen waarrond de komende weken enkele genuanceerde artikels kunnen worden geschreven. Het ga jullie allen goed en laten we in deze tijden veel zorg hebben voor elkaar en laat dit verlies niet zinloos zijn.
  • Berber Ski & Smile
    Expert
    Berber Ski & Smile op 15 November 2019 · 21:09
    We hebben vandaag een prachtige afscheidsceremonie van Stephan gehad. Het was zwaar, veel tranen, intens verdriet, veel geknuffeld en uitermate veel bewondering voor Steph zijn leven met elkaar gedeeld.
    Het verwerkingsproces zal bij vele van ons nog op gang moeten komen. Het ongeloof overheerst gewoon nog bij iedereen, een wereld op zijn kop, het gevoel van leegte.

Natuurlijk zijn er veel vragen en wil iedereen hier uit kunnen leren, zodat dit niet nog eens hoeft te gebeuren.
    Voor mij is dit de derde keer dat ik van een heel heel dierbare vriend afscheid moet nemen, het stelt voor mij alles wat ik doe in vraag.. dat is deel van mijn verdriet, woede en ongeloof.
    Ook ik heb vragen en mijn vraagtekens of het alleen op restrisico geschoven kan worden, er Zijn hoogstwaarschijnlijk factoren over het hoofd gezien, anders was het gewoonweg niet zo fout gegaan!

Maar, Een simpele inhaalmanoeuvre, in regenachtig weer, met de auto kan ook snel fout gaan. Niemand start zo’n inhaalmanoeuvre wetende dat het fout zal gaan door die klapband, maar ook niemand laat zijn banden voor iedere inhaalmanoeuvre checken. Bij regenachtig weer inhalen doen we , wel wetende dat er een verhoogd risico bestaat..
    De beweegredenen om de banden niet te checken en om tijdens regenachtig weer toch in te halen, kan alleen de bestuurder uitleggen.

Dit ongeluk heeft 1 overlevende en deze persoon wil ook dat iedereen hier uit zal leren. Ik ben dolgelukkig dat we uiteindelijk nog kunnen gaan leren uit de achteraf analyse uit 1e hand. 🙏 thank god your alive! ❤️

Voordat een nuchtere analyse gemaakt kan worden, is tijd nodig. Reflecteren in een shock toestand is gewoonweg onmogelijk. Dit betekent niet dat alle vragen onbeantwoord gaan blijven.

Geduld is gewoon zo’n schone zaak, geduld opbrengen helaas zo’n verloren eigenschap.. (daar heb ik btw al vaker wurgneigingen door gehad)
    Niet alleen doet het ontzettend veel pijn bij alle betrokkenen, het veroorzaakt ‘Fremdschämen’ en ‘Wut’ ! Alles onnodige extra energie die verloren gaat!

De tijd gaat komen, dat de tijd rijp is om er over te spreken. Achteraf gezien zijn we allemaal slimmer en kunnen we veelal, heel veel verklaren.

Zelfs mensen die er eigenlijk geen drol mee te maken hebben, kunnen met een beetje (meer) geduld in de luxe positie komen om hiervan te mogen leren!

‘Domme pech’ is voor mij persoonlijk ook onvoldoende troost, omdat ik dat gewoonweg veel te oneerlijk vindt tegenover deze fantastische mannen.
    Helaas kunnen ze zelf de fatale besluitvorming niet meer herzien, inzien en verklaren, want dat hadden ze zonder twijfel gedaan!

Voor nu, hoop ik dat we hier uit leren, het leven vol te genieten.. voor je het weet is het voorbij. Carpe diem

‘It’s about the memories we create’ www.skiandsmile.com
  • Raymond
    Beginner
    Raymond op 16 November 2019 · 08:41
    Mooi, rauw en eerlijk geschreven. Rouwen gaat voor mij over acceptatie... sterkte de komende periode!
    Raymond Witvoet
  • luximax
    Tourist
    luximax op 17 November 2019 · 15:35
    Toch even een vervolg op de technische analyse. Wat zegt de toedracht over effectiviteit van airbags? Één van de mannen was nog in staat zijn airbag te trekken maar zonder effect. De ander kwam er niet aan toe om aan de hendel te trekken. Eén kon uit de lawine skiën wat vermoedelijk beter lukt als je niet met een airbag bezig bent. Ik ben benieuwd of deze man wel of niet zijn airbag had geopend. Een gids die ooit door een lawine was gegrepen vertelde mij dat het voelt alsof je in een cement molen wordt gezogen, je kan dan niets meer bewegen je arm naar de Airbag hendel brengen is dan ook onmogelijk. Ik betwijfel ook of een ballon zinv drijfvermogen oplevert ten opzichte van een cementstroom.
  • meteomorris
    Expert
    meteomorris op 17 November 2019 · 16:24
    @luximaxToch even een vervolg op de technische analyse. Wat zegt de toedracht over effectiviteit van airbags? luximax op 17 nov 2019 15:35

Bij de analyse staat het volgende:
    "...de noodlottige locatie. In de ijsresten van de gletsjer kon de sneeuw zich ophopen tot een hoogte van zo'n 2 tot 3 meter." en "Daarbij heeft de locatie waar de lawine naar beneden kwam de kansen op een succesvolle reddingspoging drastisch verlaagd. De sneeuw kon zich ophopen en opstapelen vanwege de terrain trap onder aan de helling in plaats van uit te spreiden over de helling."

Waaruit een conclusie getrokken mag worden die al algemeen bekend is: "Airbags werken niet in het geval van terrain traps". Zie ook dit artikel uit alweer 2013: https://wepowder.com/nl/forum/topic/184039

Eén kon uit de lawine skiën wat vermoedelijk beter lukt als je niet met een airbag bezig bent.luximax op 17 nov 2019 15:35 Het is lastig dit type conclusies te trekken omdat er geen bewijs voor is.

Een gids die ooit door een lawine was gegrepen vertelde mij dat het voelt alsof je in een cement molen wordt gezogen, je kan dan niets meer bewegen je arm naar de Airbag hendel brengen is dan ook onmogelijk. Ik betwijfel ook of een ballon zinv drijfvermogen oplevert ten opzichte van een cementstroom.luximax op 17 nov 2019 15:35 Ik heb nooit in een cementmolen of cementstroom gezeten, maar dat gezegd hebbende zijn er voldoende voorbeelden van ongevallen waarbij de airbag nut had. Maar vaak was dit zoals het eerder aangehaalde artikel uit 2013 (https://wepowder.com/nl/forum/topic/184039) al aangeeft in low consequence terrein. De effectiviteit neemt rap af in high consequente terrein omdat de kans dat je een rots raakt, tegen een boom aangedrukt wordt of in een terrain trap bedolven wordt door de lawine groot is.

Mogelijk kende je de conclusies van eerdere onderzoeken nog niet, daarom goed om het artikel uit 2013 nog eens door te nemen. Helpt je dat?
    May the powder be with you.
  • luximax
    Tourist
    luximax op 17 November 2019 · 18:46
    Jazeker, het is te begrijpen dat in een terrain trap de kansen met een airbag sterk afnemen. Zo zullen er vast situaties zijn waarbij de Airbag perfect werkt. Wetenschappelijk vaststellen in welk percentage van de situaties de Airbag een beslissend voordeel biedt lijkt me echter onmogelijk. We zullen het dus moeten doen met een mix van meningen, gezond verstand en marketing door de fabrikanten. In dit specieke geval was er geen aantoonbaar voordeel. Ik hoop (hier) ooit nog de analyse te mogen lezen van de derde man.
    *message edited by luximax op 17 Nov 2019 18:57
  • Constant
    Beginner
    Constant op 17 November 2019 · 19:18
    Dank voor het delen van de feiten. Nogmaals sterkte voor de nabestaanden.
    Beginner , beginner en nog eens een beginner..................
  • GBSS
    Expert
    GBSS op 17 November 2019 · 20:35

Iets wat de Lawinendienst op 10e niet lukte , lukte gisteren de 16e wel.......
    Foto is uit het lawinenreport van de lawinendienst Tirol.
    R.I.P.
    *message edited by GBSS op 17 Nov 2019 20:39 (12% bewerkt)
  • luximax
    Tourist
    luximax op 18 November 2019 · 09:59
    Nog iets waar ik aan moest denken naar aanleiding van het ongeval: Weet iemand uit ervaring of het schieten van de Airbag onvermijdelijk een val ten gevolge heeft? Als dat zo is dan luistert de timing heel nauw: te vroeg en je hebt geen kans meer om eruit te skiën, te laat en je komt niet meer bij de hendel.
  • apollo
    Tourist
    apollo op 18 November 2019 · 10:26
    Als je airbag trekt resulteert dit zeker niet direct met een val...
  • nero
    Expert
    nero op 18 November 2019 · 17:30
    Ik zie dat er veel vragen zijn over lawine airbags, een airbag is zeker geen marketingproduct.. Maar heel eerlijk een airbag is wel een "schijnveiligheid"product. Wij verkopen er honderden per jaar, maar het gaat je leven niet redden, het kan je leven redden....invloed van het terrein is alles bepalend voor de werking van een lawine airbag.

*message edited by nero op 18 Nov 2019 17:31 (6% bewerkt)
  • Cassiej
    Beginner
    Cassiej op 18 November 2019 · 20:49

Dit ongeluk heeft 1 overlevende en deze persoon wil ook dat iedereen hier uit zal leren. Ik ben dolgelukkig dat we uiteindelijk nog kunnen gaan leren uit de achteraf analyse uit 1e hand. 🙏 thank god your alive! ❤️
    Berber Ski & Smile op 15 nov 2019 21:09

Ja dit vergeten mensen bijna... Hoe is het met hem???🙏
    Work less || Board more
  • Erwin
    Elite
    Erwin op 19 November 2019 · 08:45
    Jazeker, het is te begrijpen dat in een terrain trap de kansen met een airbag sterk afnemen. Zo zullen er vast situaties zijn waarbij de Airbag perfect werkt. Wetenschappelijk vaststellen in welk percentage van de situaties de Airbag een beslissend voordeel biedt lijkt me echter onmogelijk. We zullen het dus moeten doen met een mix van meningen, gezond verstand en marketing door de fabrikanten. In dit specieke geval was er geen aantoonbaar voordeel. Ik hoop (hier) ooit nog de analyse te mogen lezen van de derde man. luximax op 17 nov 2019 18:46

@luximax als je serieus nu al zoveel mogelijk wilt leren, dan zou ik even abonnee worden van analyse:berg. Staan uitstekende analyses (van professionals) in waar je extreem veel van kunt leren:
    https://www.alpinesicherheit.at/de/analyse-berg-abo/...

Daarnaast is een abonnement op BergUndSteigen ook aan te raden:
    https://www.bergundsteigen.at/
  • luximax
    Tourist
    luximax op 20 November 2019 · 07:55
    Dank voor de links 👍🏼

Reply

You need to be logged in to post a comment in this topic. Login or create an account.

Upgrade to wepowder Pro

• Extended 14 day forecast
  • Slope angle and exposition terrain layers
  • Inspirational freeride routes
wePowder Pro