Fritschi Tecton vs Salomon Shift

• JohanP
    Advanced
    JohanP op 1 December 2019 · 08:45
    Hey jongens en Meisjes,

Ik ben na 16 snow- en splitboard ervaring dan maar aan het skien gegaan, in de hoop dat ik binnenkort samen met de skiers de snowboarders kan uitlachen bij lange traverses en vlakke uitlopen 😉 Tijd voor mijn eerste boots en skies (huurbotten zijn moordend voor mijn zachte huid...), en wil meteen toerbindingen halen. Dat omdat mijn gemiddelde seizoen 1 week huttentoeren is, 1 week freeride met de optie om te touren (maar downhill georienteerd ditmaal) en 1 week opt gemakje met mijn dochter van 7 over de piste hobbelen, die week steek er meestal nog een pistetoertje tussen... Wie mij kent weet dat ik ondanks een goeie snowboardtechniek niet tegen Mach 7 de berg afkomt, ik ben een voorzichtige jongen, op skies zal ik dus ook geen snelheidsrecords breken.

Ik ben dan aan het kijken naar de Tecton en de shift, beide goeie compromissen die aansluiten met bovenstaande denk ik. Daarnaast moet ik er rekening mee houden dat geen gevorderde skier ben, dus veiligheid is belangerijk... Overigens voor de mensen die zich afvragen of ik wel klaar ben om te toeren: toeren staat niet gelijk aan “steil is geil”: er zijn veel mellow lijnen te toeren, ook in de vogezen, of een pistetoer, en uiteindelijk is flexibiliteit een ding: zowel skies als split in de auto, en we kunnen kiezen adhv de doelstelling van de dag....

De shift lijkt me op papier iets veiliger dan de tecton, maar is dan weer 200 gram zwaarder (niet gek veel maar kom, kleine beetjes...). Een antwerpse winkel wou me de tecton verkopen, een diestse winkel de shift 😉

Zijn er ondertussen wat mensen die beide bindingen hebben kunnen vergelijken? Wat is de beste binding voor een beginnende skier die wel voorbestemd is om er de helf van de tijd mee te toeren?
  • vasco
    Advanced
    vasco op 1 December 2019 · 14:18
    Voor wat je wilt skieenen touren zou ik voor puntjesbinding gaan.

Ik ben al 10 weken matig positief over vipecs. Die heb ik destijds gekozen op hun veiligheids claims. ( ook fritscis titanal en g3 ion bindingen geprobeert).
  • JohanP
    Advanced
    JohanP op 1 December 2019 · 19:05
    Voor wat je wilt skieenen touren zou ik voor puntjesbinding gaan.

Ik ben al 10 weken matig positief over vipecs. Die heb ik destijds gekozen op hun veiligheids claims. ( ook fritscis titanal en g3 ion bindingen geprobeert). vasco op 1 dec 2019 14:18

Hmm ik ben naar aanleiding van je oot eens goed gaan kijken naar die vipec. Hoe zit dat nu eigenlijk met veiligheid? Oorspronkelijk keek ik vooral naar tourbindingen met een alpien hielstuk, maar het wordt me duidelijk dat de laterale release altijd van de toe box komt, en verticale van de achterbak. Maar dat doet een vipec even goed als een tecton of niet?

Dan zou het vooral een verschil in stabieliteit moeten maken waarbij de tecton meer contact met je skies heeft? Maar is dat een voordeel wanneer je zoiezo rustig aan doet en vooral je skitechniek nog niet optimaal is, of net omgekeerd?

• Ee1co
    Advanced
    Ee1co op 1 December 2019 · 22:02
    Als je de veiligheid belangrijk vindt dan zou ik de extra grammen voor lief nemen en voor de Shift gaan. Of nog een jaartje wachten op de Marker Duke PT.

Reviews van de shift zat op dit forum.

Blistergear heeft ook reviews van zowel de tecton als de shift.

Ik heb zelf de Tecton. Toen ik deze kocht was de Shift nog niet op de markt. Ik denk dat ik nu nog steeds de Tecton zou kiezen. Ik denk dat deze binding, voor mijn ski niveau, voldoende veiligheid geeft en dat ik liever de extra grammen zou besparen maar zoals gezegd voor een beginnende skier zou de Shift wel eens een verstandigere keus kunnen zijn.

Succes met kiezen! 🙃
    *message edited by Ee1co op 1 Dec 2019 22:03 (12% bewerkt)
  • Kingfisher
    Beginner
    Kingfisher op 1 December 2019 · 23:17
    Ik ski inmiddels ook 2 jaar met de tecton. Tot nu toe bijna geen problemen. 1 keer ging de achterbak in de toerstand staan in een buckel veld. Vervelend maar niet ernstig. Voordeel t.o.v. Shift is het gewicht. Terwijl ik het verschil met een standaardbinding niet merk even veel gevoel. Nog nooit een pre release gehad. Voorbinding is op de tecton ook in te stellen net als een standaardbinding. Het geheel is wel iets gevoeliger ivm bevriezen e.d. Maar als je er netjes mee omgaat is de tecton een super compromis tussen de hele lichte pinbindingen en standaard toerbinding waar ik de shift dan ook maar toe reken.
    *message edited by Kingfisher op 1 Dec 2019 23:19
  • AlexSki
    Beginner
    AlexSki op 2 December 2019 · 07:54
    Als ik het zo lees zou ik gewoon gaan voor een Dynafit Radical ST Turn. Ik ski al jaren op Radicals 1.0 en sinds kort op de 2.0 en qua safety bevalt dat prima. Ik heb een soortgelijke agenda en ben zelf geen begenadigd skiër, maar kan er prima mee uit de voeten.
    When life gets too complicated.... SKI
  • Slim
    Beginner
    Slim op 3 December 2019 · 14:32
    Als ik het zo lees zou ik gewoon gaan voor een Dynafit Radical ST Turn. Ik ski al jaren op Radicals 1.0 en sinds kort op de 2.0 en qua safety bevalt dat prima. Ik heb een soortgelijke agenda en ben zelf geen begenadigd skiër, maar kan er prima mee uit de voeten.AlexSki op 2 dec 2019 07:54
    De Tecton is nauwelijks zwaarder dan de Radical 2.0, dus ik zie daar niet direct een reden om de Radical te verkiezen boven de Tecton. Natuurlijk is het een prima binding, maar om nu direct te zeggen ‘gewoon voor gaan’ lijkt me wat ver gaan.
    *message edited by Slim op 3 Dec 2019 14:39
  • Slim
    Beginner
    Slim op 3 December 2019 · 14:37
    @JohanP,
    Er worden in je vraag, en vooral in de antwoorden, veel dingen door elkaar besproken.
    Dingen die je moet afwegen:
    -Welke schoenen ga je gebruiken? Moeten ze met meerdere compatibel zijn?
    -Veiligheid is een complex onderwerp. Veel te vaak zie ik mensen dingen roepen als: ‘binding X is veiliger dan Y. Dat is onzin. Sommige bindingen bieden in BEPAALDE GEVALLEN meer veiligheid, maar het is nooit zwart/wit en hangt heel erg af van de specifieke situatie.
    -Als je veel wilt toeren, dan is gebruiksgemak ook van belang. Sommige bindingen zijn makkelijk om te zetten van lopen naar skiën en vice versa, andere niet. Sommige hebben makkelijke stijghulpen, andere niet, etc.
    -Mag het een onsje meer zijn? Met andere woorden, hoe belangrijk is het gewicht voor je?
    *message edited by Slim op 3 Dec 2019 15:08
  • Slim
    Beginner
    Slim op 3 December 2019 · 14:37
    Dubbel

*message edited by Slim op 3 Dec 2019 14:38 (98% bewerkt)
  • Slim
    Beginner
    Slim op 3 December 2019 · 14:47
    Hmm ik ben naar aanleiding van je oot eens goed gaan kijken naar die vipec. Hoe zit dat nu eigenlijk met veiligheid? Oorspronkelijk keek ik vooral naar tourbindingen met een alpien hielstuk, maar het wordt me duidelijk dat de laterale release altijd van de toe box komt, en verticale van de achterbak. Maar dat doet een vipec even goed als een tecton of niet?
    JohanP op 1 dec 2019 19:05

De laterale release komt juist altijd uit de achterbak, BEHALVE bij Tecton/Vipec en Shift. Alle andere tech toerbindingen hebben de laterale release in de achterbak (ook Kingpin)

En ja, de Vipec Evo laterale release is even goed als de Tecton, want het is exact dezelfde voorbak.

Dan zou het vooral een verschil in stabiliteit moeten maken waarbij de tecton meer contact met je skies heeft? Maar is dat een voordeel wanneer je zoiezo rustig aan doet en vooral je skitechniek nog niet optimaal is, of net omgekeerd?
    JohanP op 1 dec 2019 19:05
    Ik ben geen ski instructeur, maar ik denk dat als je op harde opgevroren of juist diepe, zware , natte sneeuw skiet, zeker met zwaardere, bredere ski’s, de hiel van de Tecton wel beter kracht overbrengt, met een directere verbinding, dan de Vipec of andere bindingen met Pintech achterbak. Of dat voor jou noodzakelijk is kan niemand antwoorden.

*message edited by Slim op 3 Dec 2019 14:57 (1% bewerkt)
  • Slim
    Beginner
    Slim op 3 December 2019 · 14:53
    Hier zo ongeveer het meest complete antwoordt op je vraag:
    https://www.tetongravity.com/story/ski/aggressive-touring-bindings-fri...
  • Ee1co
    Advanced
    Ee1co op 3 December 2019 · 15:07
    @BertjeBertje heeft in 2017 een goed stuk geschreven over (onder andere) de veiligheid van tech bindingen. Dit is misschien nog nuttig om te lezen hoewel dit artikel geschreven is voordat de Tecton en de Shift op de markt waren: https://wepowder.com/nl/forum/topic/241769

En ook artikel op wildsnow heeft mij geholpen bij het kiezen van mijn binding.

*message edited by Ee1co op 3 Dec 2019 15:07 (22% bewerkt)
  • JohanP
    Advanced
    JohanP op 3 December 2019 · 15:25
    @JohanP,
    Er worden in je vraag, en vooral in de antwoorden, veel dingen door elkaar besproken.
    Dingen die je moet afwegen:
    -Welke schoenen ga je gebruiken? Moeten ze met meerdere compatibel zijn?
    -Veiligheid is een complex onderwerp. Veel te vaak zie ik mensen dingen roepen als: ‘binding X is veiliger dan Y. Dat is onzin. Sommige bindingen bieden in BEPAALDE GEVALLEN meer veiligheid, maar het is nooit zwart/wit en hangt heel erg af van de specifieke situatie.
    -Als je veel wilt toeren, dan is gebruiksgemak ook van belang. Sommige bindingen zijn makkelijk om te zetten van lopen naar skiën en vice versa, andere niet. Sommige hebben makkelijke stijghulpen, andere niet, etc.
    -Mag het een onsje meer zijn? Met andere woorden, hoe belangrijk is het gewicht voor je?Slim op 3 dec 2019 14:37

Schoen: gho, ik heb net een schoen gekocht, albeit een relatief zware, downhill georiënteerde schoen met pin inserts en walk-to-ride zool. Zat me het beste, een Tecnica is me bijvoorbeeld te smal. Maar van het moment dat ik een lichte schoen vindt met vibramzool die me ook nog eens goed zit, dan zal ik niet lang twijfelen. Het zou jammer zijn dat mijn binding dan niet meer compatibel is....

Gebruiksgemak: gho ja, ik splitboard nu, en ik bouw soms sneller om dan collega tourskiërs....

Maar vooral de afweging veiligheid/gewicht is eentje waar ik mee worstel: ik ben gewoon te snowboarden, en daar kan theoretisch weinig met ne knieën gebeuren. Met skiën dus wél. En dat had ik graag vermeden. Dat doet me naar een Shift neigen: je laat je pieper toch ook niet thuis om gewicht te besparen.... Maar langs de andere kant: met een shift, een gemiddelde 50/50 boot en een allround-niet-superlichte ski is mijn tourskisetup dus zwaarder dan mijn splitboardsetup (300 gram ofzo, en daar komt nog bij want specs liegen...). Dat terwijl je met een lichte pinbinding, een lichte boot (Scarpa Maestrale ofzo) en een Blizzard Zero G meer dan 2 kilogram lichter uitkomt dan mijn splitsetup. 2 kilogram aan de voeten that is....
    Ofwel moet ik voorlopig gaan voor veiligheid, de echt grote tours zullen de eerste jaren misschien niet goed lukken op skies (toch niet terug naar beneden), en vallen zal er ook nog bijzijn vanwege gebrekkige techniek. Maar dan ben ik binnen 3 jaar ofzo wel meerdaagse toertochten aan maken met 9,5 kilo aan mijn voeten, tenzij ik opnieuw investeer in materiaal...

Moeilijk he, zo compromissen? 😀
  • Ee1co
    Advanced
    Ee1co op 3 December 2019 · 17:02
    Maar langs de andere kant: met een shift, een gemiddelde 50/50 boot en een allround-niet-superlichte ski is mijn tourskisetup dus zwaarder dan mijn splitboardsetup (300 gram ofzo, en daar komt nog bij want specs liegen...). Dat terwijl je met een lichte pinbinding, een lichte boot (Scarpa Maestrale ofzo) en een Blizzard Zero G meer dan 2 kilogram lichter uitkomt dan mijn splitsetup. 2 kilogram aan de voeten that is....

Het gewicht zit vooral in de boot en ski. Het verschil tussen Tecton en Shift is (plusminus) 200 gram en in dat geval dus het verschil tussen 9,1 en 9,5 kilo aan je voeten. Als je wilt gaan optimaliseren zonder af te doen aan de veiligheid kun je beter eens naar je boot of ski kijken 😉 Eventueel kun je de binding later altijd nog op een andere ski monteren. Of toch voor een echt lichte binding gaan om onder die 9kg te komen 😇
  • JohanP
    Advanced
    JohanP op 3 December 2019 · 17:43
    Wel op die “echt” lichte binding doel ik dan: is het verstandig om als beginnende skier een echte pinbinding op je ski te schroeven? Lopen mijn knieen meer risico (omdat ik beginner ben) Of is dat zelfs als gevorderde een verhoogd risico? Een Pinbinding is immers grofweg de helft van een shift...

Enja, gewicht van de ski: zo een Blizzard Zero G ziet er verleidelijk uit... maar is die wat vergeefkijk voor een mider perfecte skitechniek?

(Gewicht van de boot is helaas ook een functie van past aan je voet... blijven passen zeker 😉 )
    *message edited by JohanP op 3 Dec 2019 17:44 (10% bewerkt)
  • Slim
    Beginner
    Slim op 3 December 2019 · 19:13
    Wel op die “echt” lichte binding doel ik dan: is het verstandig om als beginnende skier een echte pinbinding op je ski te schroeven? Lopen mijn knieen meer risico (omdat ik beginner ben) Of is dat zelfs als gevorderde een verhoogd risico? Een Pinbinding is immers grofweg de helft van een shift..)JohanP op 3 dec 2019 17:43Ok, veiligheid dus.
    Beginner vs gevorderd, qua veiligheid maakt het vooral uit hoe groot de kans is dat je valt, en hoe hard dat dan is. Je hebt gevorderde kamikazes...

Ten eerste veiligheid gaat niet alleen om je knieën! Als het over je achterste schuine kruisbanden hebben dan zijn juist bindingen die aan de hiel lateraal opengaan veiliger, dit is dus de Kneebinding, en waarschijnlijk ook de meeste tech bindingen.
    Een voorbak die lateraal opend is vooral goed in het voorkomen van onderbeen breuk.
    Hier een Vipec review die dat bespreekt: https://blisterreview.com/gear-reviews/2016-2017-black-diamond-fritsch....
    Een ding dat Brian daar opmerkt is dat je met een gescheurde kruisband vaak wel door kunt, maar een gebroken been is hoogst waarschijnlijk brancard.

Een ander aspect van veiligheid is kwaliteit en betrouwbaarheid van de release. Het probleem is dat tech bindingen op zo’n klein puntje contact maken, dat minuscule variaties heel veel kunnen schelen voor de release. Wat dat betreft, is een alpine binding, met grote stukken plastic op elkaar, veel betrouwbaarder.
    Maar, als je schoenen tech inserts en volledig rubber zool hebben, dan zijn alpine bindingen, dus ook de Shift, niet erg betrouwbaar voor de release als er neerwaartse druk op de voorvoet staat.
    Dus dan is een tech binding wellicht veiliger. Zie je het dilemma?

Het andere aspect dat invloed heeft op veiligheid is ongewenst openen (pre-release). Om dit te voorkomen skiën sommige mensen hun tech binding in ‘locked out’ stand. Dat is natuurlijk wel gevaarlijk voor zowel knieën als beenbreuk.
    Als je dus een binding hebt die niet gauw ongewild open gaat, kun je de release waarden op een ‘normale’ waarde zetten, en dan is dat dus wel veiliger.

Features als ‘elastic travel’, dus waar de binding kan bewegen zonder open te gaan, kunnen daar mee helpen, en kunnen op die manier dus aan de veiligheid bijdragen.
    Ook een goede lengte compensatie kan voorkomen dat een schoen vastklemt als de ski extreem ver door buigt, of los schiet als hij terug veert. Dat zijn dus dingen die op die manier helpen bij de veiligheid.

Verder hebben de allerlichtste bindingen slechts heel beperkte mogelijkheden voor het instellen van de release waardes, dus dat is zeker minder veilig.

Wil je indien nodig ooit met gewone schoenen kunnen skiën, dan is de Shift de enige optie. Als dat je niet uitmaakt, dan is onhandige ombouwen en hogere gewicht van de Shift moeilijk te verteren voor een ski die ook voor huttentochten mee moet. Juist voor de vlakke uitlopen en lange traverses die je noemt is de Shift niet zo’n beste performer.

, gewicht van de ski: zo een Blizzard Zero G ziet er verleidelijk uit... maar is die wat vergeefkijk voor een mider perfecte skitechniek?)JohanP op 3 dec 2019 17:43Van wat ik gelezen heb niet. Maar er zijn natuurlijk nog zat andere skies die ook licht gewicht zijn en wel vergeeflijker skiën. Line Vision 98 bijvoorbeeld. K2 Wayback, Fischer Hannibal

Qua schoenen, er zijn natuurijk ook lichtere schoenen die jou voet passen, en daar kun je zowel gewicht sparen, als meer loopcomfort winnen, want de meeste zware schepen hebben ook niet zo’n goede loopstand. Maar ja, als je ze al hebt en ze zitten goed, en je kunt ze niet retourneren, dan kun je altijd nog de binnenschoen verwisselen voor een Intuition of Palau liner. Dat scheelt zo 100-200g per voet, en is nog warmer ook.

Is de zool echt Walk to Ride en niet Gripwalk? Wees je er dan van bewust dat die standaard aan het verdwijnen is (zelfs Salomon/Atomic doe dit jaar Gripwalk), en de kans dat je in de toekomst dus in een paar (huur- of test-)ski’s kunt stappen dus klein is.

*message edited by Slim op 3 Dec 2019 19:41 (3% bewerkt)
  • Slim
    Beginner
    Slim op 3 December 2019 · 19:31
    @JohanP , je zegt zelf: “en uiteindelijk is flexibiliteit een ding: zowel skies als split in de auto, en we kunnen kiezen adhv de doelstelling van de dag....”

In dat geval zou ik nooit de Shift kiezen. De Shift blinkt namelijk juist uit in de dingen waar je (split) snowboard ook in uitblinkt, namelijk lift accessed side country, bootpacken, en keihard raggen met volle controle.
    (Niks tegen een Shift, koop er net zelf een en heb er vorig jaar al een op de ski’s van mijn vrouw gezet).

De andere dingen die je noemt: mee met je dochter, hutten tocht, lange traverses en vlakke uitloop leunen allemaal naar een lichte binding met vlakke loopstand en snelle bediening, oftewel geen Shift.
    Als je veel belang hecht aan veiligheid dan DENK ik dat de Vipec de veiligste (en niet te zware) optie is, als je alle aspecten mee telt, maar zeker weten doen we dat nooit.

Hetzelfde geld voor schoenen. Met uitzondering van doel 2 (freeride toeren) spreken alle andere dingen voor schoenen met rubber zool, veel rocker in de zool voor lekker lopen op rots, licht gewicht, snelle omschakeling en goede enkel beweeglijkheid.

Ik denk dus als ik in jouw schoenen stond, ik juist voor lekker licht en makkelijk zou gaan, en voor doel twee kun je dan je splitboard grijpen. Waarschijnlijk ook leuker omdat je daar meolijler terrein in af kan dalen dan op ski’s).

*message edited by Slim op 3 Dec 2019 19:33 (1% bewerkt)
  • vasco
    Advanced
    vasco op 3 December 2019 · 20:50
    Onlangs gaf een verkoper bij de bever in Amsterdam deze tip naar dit filmpje:

Die legt nog wat uit over compatibiliteit van schoenen en bindingen.
  • Bros
    Expert
    Bros op 3 December 2019 · 21:05
    De combinatie toerski/huttentocht, freeride, en piste skiën vraagt om compromissen... Deel de mening van @slim.

Wil je het accent leggen op de meerdaagse huttentocht of meer op freeride en piste?

Misschien kies je bij diepe sneeuw en veel vers inderdaad voor de split? En bij minder vers, lager lawinegevaar en hardere sneeuw voor ski's? In dat laatste geval zal je meer hiken, klimmen en raverseren... En ski je ook al snel steilere hellingen...

Hiervan uitgaande zou ik ook uitkomen op een meer tour georiënteerde setup en dito binding. Ik vind de shift een comfortabele freeride binding (ik heb ze ook voor de poederbakken) en eerlijk gezegd ongeschikt voor een meerdaagse tocht.

Je kunt overwegen om op termijn 2 setups te kopen: voor het touren en freeride/allmountain.

En investeer in skiles en trainingen. Bv met @kanski !
    Bros
  • AlexSki
    Beginner
    AlexSki op 3 December 2019 · 21:45
    De Tecton is nauwelijks zwaarder dan de Radical 2.0, dus ik zie daar niet direct een reden om de Radical te verkiezen boven de Tecton. Natuurlijk is het een prima binding, maar om nu direct te zeggen ‘gewoon voor gaan’ lijkt me wat ver gaan.Slim op 3 dec 2019 14:32
    Ik heb het over de Radical Turn en die is beduidend lichter dan de Radical 2.0. ‘Er gewoon voor gaan’ is misschien wat kort door de bocht, maar ik lees iets over een ‘huttentocht van een week’ en dan lijkt mij dat gewicht wel een rol speelt. TS geeft ook aan dat ie een voorzichtige skiër is en niet met mach 2 naar beneden hoeft. Ik zie dan niet zo gauw de meerwaarde van een Shift of een Tecton.
    When life gets too complicated.... SKI
  • JohanP
    Advanced
    JohanP op 3 December 2019 · 22:31
    Als ik het zo lees denk ik dat de Vipec de beste compromis is: lichter, maar toch laterale release aan de teen (ik vermoed dat als je moet kiezen tussen ligamenten of ovenbeen lijkt me dat de betere keuze 😉 )? En de prelease moet ik als “voorzichtige” skier minder zorgen over maken, alsook stijfheid van het hielstuk?

Damn zeg, het is me overigens ook bevreemdend hoeveel skiers exact weten op hoeveel manieren het mis kan gaan met hun benen, met een snowboard is het vast is vast, en dat komt goed 😀 Best wel een scary wetenschap 😉 Das ook een van de redenen dat ik zoiezo wel lessen aant volgen ben. Op een snowboard lijkt slechte techniek wel een pak vergeeflijker...
  • Ee1co
    Advanced
    Ee1co op 3 December 2019 · 22:44
    Prima tips hier. Als ik het zo lees dan is de Shift misschien niet de beste keus voor je.

Waar ik wel benieuwd over ben is waarom de Vipec een betere optie zou zijn dan de Tecton. Puur het gewicht? Het scheelt 50 gram meen ik. Geeft het hiel stuk niet meer veiligheid voor die extra grammen of is dat te verwaarlozen?
  • JohanP
    Advanced
    JohanP op 4 December 2019 · 07:56
    Naar wat ik er van lees releaset een pin binding vanachter evengoed, alleen heb je geen elaticiteit, waardoor je meer kans op prerelease hebt. En een pin binding heeft iets minder stijf contact tussen boot en ski. Maar beide nadelen spelen enkel bij aggressieve snelle skiers, dus dan kies ik in mijn geval (voorzichte skier die zich vooral geen pinn wil doen maar een fijne dag in de bergen wil hebben) voor Wat betreft de Vipec andere pinbindingen: de vipec is de enige die vanvoor lateraal releaset, en dat is beter voor je onderbeen, minder kans op breuk, dan vanachter releasen. Schijnt dan weer dat vanachter releasen beter voor je ligamenten is, maar dan heb je inderdaad nog een beperkte mobiliteit waardoor kans op helicopter bellen kleiner is, overigens ook minder accuut, een botbreuk kan een open wonde veroorzaken, allemaal zaken die je niet in de backcountry wil...

Toch? Mis ik iets? Ga ik ergens te kort door de bocht?
  • Slim
    Beginner
    Slim op 4 December 2019 · 13:37
    De Tecton is nauwelijks zwaarder dan de Radical 2.0, dus ik zie daar niet direct een reden om de Radical te verkiezen boven de Tecton. Natuurlijk is het een prima binding, maar om nu direct te zeggen ‘gewoon voor gaan’ lijkt me wat ver gaan.Slim op 3 dec 2019 14:32
    Ik heb het over de Radical Turn en die is beduidend lichter dan de Radical 2.0. ‘Er gewoon voor gaan’ is misschien wat kort door de bocht, maar ik lees iets over een ‘huttentocht van een week’ en dan lijkt mij dat gewicht wel een rol speelt. TS geeft ook aan dat ie een voorzichtige skiër is en niet met mach 2 naar beneden hoeft. Ik zie dan niet zo gauw de meerwaarde van een Shift of een Tecton.AlexSki op 3 dec 2019 21:45

That makes more sense!
  • Slim
    Beginner
    Slim op 4 December 2019 · 19:19
    Toch? Mis ik iets? Ga ik ergens te kort door de bocht?JohanP op 4 dec 2019 07:56
    Beide Fritchi’s en de Dynafit roterende modellen hebben allemaal een bepaalde mate van latera elasticiteit in de voorbak. Achter weet ik zo gauw niet welke modellen allemaal, maar het zijn er best wat. Het scheelt alleen ook hoeveel mm het is.
    Een ding waar je ook naar moet kijken is dat de lichtste bindingen over het algemeen geen normering hebben, dat is misschien iets waar je waarde aan hecht, en vaak kunnen voorwaartse en zijwaartse release niet apart ingesteld kunnen worden. Ook hebben veel lichte bindingen alleen de keuze uit verschillende veer pennen, waardoor je de release dus slechts in een paar stappen kunt instellen. De Atomic/Salomon Mtn, bijvoorbeeld, heeft slechts 3 standen.

Omdat je hem ook op de piste samen met je dochter wil gebruiken lijken skistoppers mij wel een goed idee, let op dat je die in gewicht en prijs meetelt.

Als je ook traverse en hutten tochten wilt doen, dan is een vlakke loopstand waarschijnlijk wel fijn, en omgekeerd, met stijve schoenen zijn meerdere hiel risers ook van belang, en vooral makkelijk te gebruiken.

Behalve de verhalen die hierboven al vermeld zijn is dit mischien nog de moeite van het lezen waard:
    https://www.outdoorgearlab.com/topics/snow-sports/best-at-bindings...
    https://www.outdoorgearlab.com/topics/snow-sports/best-at-bindings/buy...
    https://blisterreview.com/at-binding-reviews/bindings-201...
    https://blisterreview.com/gear-reviews/lightweight-touring-binding-sho...
    https://blisterreview.com/gear-reviews/ski-reviews/saving-weight-on-yo...
  • Slim
    Beginner
    Slim op 4 December 2019 · 19:28
    Prima tips hier. Als ik het zo lees dan is de Shift misschien niet de beste keus voor je.

Waar ik wel benieuwd over ben is waarom de Vipec een betere optie zou zijn dan de Tecton. Puur het gewicht? Het scheelt 50 gram meen ik. Geeft het hiel stuk niet meer veiligheid voor die extra grammen of is dat te verwaarlozen?Ee1co op 3 dec 2019 22:44

680g > 517g, dus 160g/voet, dat is best veel.
    Voor gematigd skiën geeft de Tecton hiel denk ik niet veel meer veiligheid, maar wel wat meer controle bij hard skiën en brede ski’s.
    Tecton heb je ook een schoen nodig met een goede achter rand, dus veel superlichte toerschoenen kunnen er niet in.
    Dus gewicht + compatibility zijn er denk ik zeker redenen om de Vipec te verkiezen boven de Tecton voor een toer set.
  • Ee1co
    Advanced
    Ee1co op 4 December 2019 · 20:17
    680g > 517g, dus 160g/voet, dat is best veel.

Het verschil zou 50gr moeten zijn volgens de specs van Fritschi. 550gr voor de Tecton vs 500gr voor de Vipec. Dat is exclusief stoppers maar die zijn hetzelfde voor beide modellen.

Edit: volgens de review op blistergear is het gewicht inderdaad een stuk lager (daar zeggen ze 500gr inclusief stopper voor de Vipec). Op de site van Fritschi staat het toch echt anders. Ik geef blister het voordeel van de twijfel.
    *message edited by Ee1co op 4 Dec 2019 20:37
  • Slim
    Beginner
    Slim op 4 December 2019 · 21:08
    ...Edit: volgens de review op blistergear is het gewicht inderdaad een stuk lager (daar zeggen ze 500gr inclusief stopper voor de Vipec). Op de site van Fritschi staat het toch echt anders. Ik geef blister het voordeel van de twijfel.Ee1co op 4 dec 2019 20:17
    Ja , ik had die getallen ook van Blister. De fabrikant is bij ski’s en bindingen vaak erg optimistisch 😉 maar in dit geval lijkt het echt een typefout. De hiel van de Tecton is gewoon veel groter, dus dat kan niet anders dan meer schelen.

Zelf had ik de Tecton ook gewogen op iets van 685g, en de Vipec op 535g, beide inclusief (identieke) stoppers, schroeven en hiel montage plaat, dus compleet, alles wat op de ski komt.

*message edited by Slim op 4 Dec 2019 21:10 (1% bewerkt)
  • JohanP
    Advanced
    JohanP op 5 December 2019 · 23:42
    @slim: thanks voor de weging, ik was ook aant twijfelen of blister er naast zat of fritschi zelf 😉
  • Slim
    Beginner
    Slim op 6 December 2019 · 16:43
    @slim: thanks voor de weging, ik was ook aant twijfelen of blister er naast zat of fritschi zelf 😉JohanP op 5 dec 2019 23:42
    Graag gedaan, hulpsint heeft hem toevallig hier liggen, gaat op een paar ski’s voor mijn vrouw en dochter. 😉

Je kunt ook andere sites bekijken voor gewichten in zo’n geval. Lou Dawson (WildSnow.com) heeft zo ongeveer elke toer binding in de wereld wel eens op zijn werkbank gehad en gewogen.

Je moet alleen altijd even goed kijken wat er wordt meegeteld: schroefjes, skistoppers, vangriemen etc.
    *message edited by Slim op 6 Dec 2019 16:44

Reply

You need to be logged in to post a comment in this topic. Login or create an account.

Upgrade to wepowder Pro

• Extended 14 day forecast
  • Slope angle and exposition terrain layers
  • Inspirational freeride routes
wePowder Pro