Repareren toplaag Powfinder

• Eagl
    Beginner
    Eagl op 15 December 2019 路 17:20
    Recent mocht ik een Powfinder overkopen. Nu wil ik de gebruiksschade aan de toplaag repareren. Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

De schuurplekken zijn 5-8 cm lang. Het onderliggende hout ligt bloot.

Alvast bedankt voor de hulp!
    Powder is a dance, and the mountain always leads
  • Tukker
    Beginner
    Tukker op 15 December 2019 路 18:03
    Voorzichtig de brokstukken topcoat eruit snijden en heel voorzichtig er wat af schuren. Daarna lamineren met glasvezel en epoxy. Is heel goed te doen maar heel veel werk. Maar goed, zo'n beauty van een Powfinder wil je natuurlijk alle aandacht van de wereld geven 馃槈
    Tukker(ik)
  • Haas
    Expert
    Haas op 15 December 2019 路 19:02
    Hi @Eagl Mooi dat je een powfinder op de kop hebt kunnen tikken! Ik kan deels zien wat er met de topsheet is gebeurt (afdrukken / schuurplekken van de bindingen (zeer waarschijnlijk burton bindingen die vertonen vaker beschadigingen op topsheets) en deels heb ik geen idee hoe de beschadigingen zijn ontstaan. Wel weet ik wat je kan doen om e.e.a te repareren. @Tukker is een pro als het gaat om reparaties, je zou kunnen overwegen het board bij hem in Scheveningen langs te brengen. Mocht je zelf aan de slag willen dan zou ik het iets minder ingewikkeld aan pakken dan dat @Tukker beschrijft. De topsheet bestaat uit een dun laagje bamboe. (fineer) hieronder ligt de kern waarin ook bamboe (maar liefst 10 stringers) verwerkt zit. De kern is weer "ingepakt" in glasvezel. Voor de duidelijkheid Van boven naar onder:
    Laklaag, topsheet, glasvezel,kern, glasvezel, base... Welnu je kan de boel simpel repareren door zoals @Tukker beschrijft de lak te ontdoen van losse stukjes/schilfers, de boel goed te schuren en weer af te lakken. (gebruik bij voorkeur botenlak) Het is dus niet noodzakelijk met epoxy en glasvezel aan de haal te gaan.
    Ik zie trouwens dat jouw board uit de eerste generatie stamt. We zijn inmiddels (met name voor het milieu) overgestapt op een low VOC watergedragen PU lak. Voor verdere vragen kun je me ook altijd ff mailen en/ of pm-en. Succes bij de reparatie en veel fun op je aanwinst!
    There are no secrets, only information you don't yet have...!!
  • Eagl
    Beginner
    Eagl op 15 December 2019 路 22:10
    Dank jullie wel! Ik kom graag binnenkort in Scheef langs. @Tukker, ik app je!
  • Haas
    Expert
    Haas op 16 December 2019 路 10:23
    Als R&D man en co-founder van Powfinder zat het me toch niet lekker, die beschadigingen op de topsheet van je tweedehands boardje. Niet dat ik twijfel over de performance van het board, beschadigingen aan/op de topsheet zijn technisch gezien niet van invloed op de rij-eigenschappen maar esthetisch gezien natuurlijk een beetje jammer. Anyhow... Na een klein beetje recherche kwam ik erachter waardoor de beschadigingen zijn veroorzaakt. Op bijgevoegde foto is te zien dat er door de vorige eigenaar rechthoekige platen op het board zijn geschroefd. Deze maken het mogelijk de splitbindingen van spark op een solid te gebruiken. Omdat de bindingen van spark ( vaak met kracht ) op het board moeten worden geschoven verklaard dat de aanwezigheid van de schuurplekken...
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 16 December 2019 路 11:47
    Mmmm, twijfel. Zou het ook kunnen dat er een te dikke laag, te harde lak is gebruikt die niet overal even goed gehecht is aan het bamboe? PU-lak is meestal flexibeler, waardoor de nieuwe boards dit probleem niet,of minder, hebben op de punten waar veel kracht op komt te staan.
    *message edited by Aryen op 16 Dec 2019 12:03 (1% bewerkt)
  • ieism
    Tourist
    ieism op 16 December 2019 路 12:20
    Nee hoor Aryen, dit heb ik wel vaker gezien bij boards met platen. Als de dikte van de platen net niet genoeg is raakt de binding met het metaal de topsheet en krijg je bij iedere plank zulke schade. De simpele oplossing is de plaat iets ophogen met een plaatje rubber, of originele Spark delen gebruiken.
    *message edited by ieism op 16 Dec 2019 12:22 (2% bewerkt)
    splitfest.nl
  • Haas
    Expert
    Haas op 16 December 2019 路 12:54
    In bovenstaand geval is de schade ontstaan door het op en af /heen en weer schuiven van de aluminium baseplate van de binding op de gelakte topsheet. Dikte en hechting van de laklaag is prima gebleken. Incidenteel een barstje in de topsheet laklaag na impact (het raken van een shark, boomstronk en /of betonnen fundering van een liftpaal 馃槈) De watergedragen PU lak die we nu gebruiken is behalve milieuvriendelijker ook wat zachter/flexibeler.
  • Eagl
    Beginner
    Eagl op 20 December 2019 路 14:46
    Dank jullie wel. Fijn om te horen dat jullie zulke details meenemen in de R&D.

Ik zal het meenemen om met Tukker te overleggen.

Reply

You need to be logged in to post a comment in this topic. Login or create an account.

Upgrade to wepowder Pro

• Extended 14 day forecast
  • Slope angle and exposition terrain layers
  • Inspirational freeride routes
wePowder Pro