1 shoe to rule them all?

• kjiratsiekoedel
    Beginner
    kjiratsiekoedel op 7 January 2020 · 09:41
    Ik heb nu 2 paar skischoenen: K2 spyre 100 (alpine) en Scarpa Maestrale (toer). En dan ook nog een setje softboots. Als ik alles elke trip meeneem, dan is 't een flink volume aan schoenen. Ik vroeg mij af wat de ervaringen zijn met hybride skischoenen en of 't wat voor mij zou zijn.

De K2's zijn gebootfit en zaten top. Maar ik merk dat de liner de beste tijd heeft gehad (al zijn ze pas 2-3 jaar oud, veel gebruikt op de rolband). Ik kan er nog zeker goed op skiën, maar 't zit wat minder top.
    De Scarpa's heb ik via 't forum gekocht, 't is de juiste mondomaat, maar niet helemaal mijn leest. Er zitten de nodig vulstukken in waardoor ik er zeker wel aardig mee uit de voeten kan. Maar 't is 't ook niet helemaal.
    Ik merk ook dat 't wisselen tussen de schoenen ook altijd erg wennen is (en dat komt niet alleen door de wissel van ski's die daar uiteraard ook mee gepaard gaat).

Mijn ski's:
    Salomon S/Max blast 72mm 170cm. Binding: Alpine
    Atomic Backland Drifter 95mm 183cm. Binding: G3 ion

Ik zit dus beetje te twijfelen om de skischoenen te vervangen voor een hybride schoen. Bv een K2 mindbender (heb ze nog nooit aangehad trouwens, dus slag om de arm). Dan kunnen de scarpa's verkocht (zijn nog heel netjes) en de K2's voor op de rolband blijven. Is dit aan te raden? Of beter toch 2 losse paar schoenen houden?

*message edited by kjiratsiekoedel op 7 Jan 2020 09:55 (1% bewerkt)
  • kanski
    Elite
    kanski op 7 January 2020 · 10:57
    Tecnica Cochise
    Never ski faster than your guardian Angel can fly!
  • sanderwouters
    sanderwouters op 7 January 2020 · 11:30
    Ik heb vorig weekend bij The Skipastory in Wezemaal, Belgie de Tecnica Cochise 120 gekocht. Ik heb veel hybrid modellen gepast, de Head Kore, Rossignol Alltrack, etc. Ik was het meest onder de indruk van de Cochise. Ook was dit een van de weinige schoenen die zonder Grip Walk kwam en dus heb ik deze gekozen vermits ik wel wat paar skis heb met verschillende bindingen op. In vergelijking met andere merken maakt Tecnica al wel een tijdje hybride schoenen en ging ik ervan uit dat ze hier in wel al wat ervaring hebben opgebouwd, dit werd bevestigt toen ik modellen van andere merken aanhad. Heb ze natuurlijk nog niet geskied, dat is voor binnen een paar weekjes!
  • vasco
    Advanced
    vasco op 7 January 2020 · 14:38
    Zijn die cochises tegenwoordig wat lichter? Die van mij uit 2015 zitten na wat bootfitting bij mk ski heerlijk, maar ze zijn wel zwaarder dan mijn skies.
  • Castle
    Advanced
    Castle op 7 January 2020 · 16:18
    Dabello Lupo zijn zeker ook het proberen waard. Heb zelf de 130c en bevallen erg goed.
    Zijn nu ook mooie aanbiedingen te vinden van het model van vorig jaar.
    *message edited by Castle op 7 Jan 2020 16:20 (29% bewerkt)
  • kjiratsiekoedel
    Beginner
    kjiratsiekoedel op 7 January 2020 · 16:33
    Ik zou ze laten bootfitten bij mk trouwens. Dus dan heb ik niet veel aan aanbiedingen.

Ik heb nu flex 100. Wat meer kan ik wel aan. Maar max 120.

Maar t gaat mij meer om de vraag hoe t is om een hybride schoen te hebben ipv 2 paar
  • JasperDeBauw
    Advanced
    JasperDeBauw op 7 January 2020 · 18:04
    Ik ski zelf voor het derde seizoen op rij op de lange freetour xt 130. Heerlijke schoen waarmee ik echt heel veel controle heb op de piste en in slechte condities met mijn bent chetlers maar ook echt nog licht genoeg om mee te touren in combinatie met een dynafit binding. Vond zelf de K2 schoen in de winkel veel zachter aanvoelen dan de 130 dat ze claimen te zijn.
  • Tim3
    Beginner
    Tim3 op 7 January 2020 · 18:04
    Voor mij zijn mijn Maestrale's (wel RS) gewoon one shoe to rule them all. Wat kom je precies tekort aan de Maestrale? Als je nu rond de 100-120 flex zit zouden ze toch stijf genoeg moeten zijn. Of is t alleen de fit? Ik ski zelfs mn 123mm poederbakken (ook de bent chetlers zoals mn bovenbuurman) met veel plezier in deze schoen. Nooit echt t gevoel dat ik controle mis door de schoen zelf (wel soms door de rocker-camber-rocker van die ski's). Toegegeven dat ik ook niet per se heel erg om strak carven geef haha..
    *message edited by Tim3 op 7 Jan 2020 18:06
    'Go, go on that great adventure' - Jeremy Jones (Higher)
  • kjiratsiekoedel
    Beginner
    kjiratsiekoedel op 7 January 2020 · 18:49
    De maestrale is wat te breed ofzo. 't Zit 'm in de fit. Zit al vulling onder zooltje, scheenstuk opgevuld en vlinder bij enkels. Maar 't is ook gewoon de andere houding die ze hebben. Maar ik ga 't komende dagen nog even merken, wil wat kleine tochtjes doen & gewoon skiën
  • ThijsL
    Beginner
    ThijsL op 7 January 2020 · 19:20
    Ik heb bij hetzelfde vraagstuk voor de lange freetour xt 130 gekozen bij MK, deze zaten mij het beste. Erg tevreden mee. Maar ik neem aan dat het ook afhankelijk is van de vorm van je voet... Laat je adviseren door een goede bootfitter
  • vasco
    Advanced
    vasco op 7 January 2020 · 20:22
    Dabello Lupo zijn zeker ook het proberen waard. Heb zelf de 130c en bevallen erg goed.
    Castle op 7 jan 2020 16:18

Dat is ook een lichte schoen met een bijzonder systeem: Heel veel stijfheid komt door een losse lip aan de voorkant. Die haal je eruit als je wilt touren (dan kun je zonder weerstand helemaal naar voren, en zet je weer terug als je gaat skieen. Zelf vind ik een paar schnallen dichtknallen veel makkelijker (en sneller).
  • Castle
    Advanced
    Castle op 7 January 2020 · 20:37
    Dat klopt. Maar ook zonder de lip los te halen heb je al een heel behoorlijke range aan beweging. Gezien het gebruik op enorme poederbakken (als ik het goed lees) zal een stukje skinnen niet veel verder gaan dan een uurtje of twee. Dan is de lip loshalen niet echt noodzakelijk. En drie schnallen los en de release van de lip is het zelfde als vier schnallen los gooien 😉

Ze hebben ze ook in 120 en ik geloof ook in 100. Het is iig een fijne liner die er in zit.

Ik heb ze overigens op locatie gekocht. Dan kon ik er eerst op skien en dan eventueel laten aanpassen.
    Als je ze in NL koopt dan zeker bij MK laten bootfitten.
    *message edited by Castle op 7 Jan 2020 20:39 (15% bewerkt)
  • kjiratsiekoedel
    Beginner
    kjiratsiekoedel op 7 January 2020 · 23:10
    Ik heb geen enorme poeder bakken.... Lichte 95mm's.
  • Sparoth
    Beginner
    Sparoth op 8 January 2020 · 09:53
    Ik heb sinds vorig seizoen de Full Tilts ascendant, heb al jaren verschillende Full Tilt schoenen gehad en vorig jaar via het forum (nieuwe) Ascendant gekocht.
    Qua systeem lijkt deze erg op de Dalbello Lupo, maar wel een hele andere leest (102 mm geloof ik, vergelijkbaar met de Scarpa in ieder geval. Dalbelllo zijn een pak smaller.)

Ik denk niet veel te koop of te passen in NL/België alleen. Ik ben altijd erg tevreden geweest met Full Tilt, ook deze bevallen super!
  • kanski
    Elite
    kanski op 8 January 2020 · 10:11
    Castle op 7 jan 2020 16:18

Dat is ook een lichte schoen met een bijzonder systeem: Heel veel stijfheid komt door een losse lip aan de voorkant. Die haal je eruit als je wilt touren (dan kun je zonder weerstand helemaal naar voren, en zet je weer terug als je gaat skieen. Zelf vind ik een paar schnallen dichtknallen veel makkelijker (en sneller).vasco op 7 jan 2020 20:22

Ik heb ook een paar Dalbello Lupo's 130 leest 98mm (nieuwste versie) erg licht inderdaad, maar qua pasvorm toch wat breed voor mijn voet. Ga het nog proberen met een zipfit binnenschoen. Die zal het geheel wel weer wat zwaarder maken helaas, maar er moet wel fatsoenlijk mee geskied kunnen worden.

Ik maak weinig meerdaagse skitouren meer, dus het extreem lichte spul hoeft van mij niet. Alles van 1 tot 5 uur lopen kan ik ook op die Technica Cochise. Mijn voet is 42 en een beetje; linkervoet mondo 27 precies en rechtervoet mondo 26,8 ; ik ski op de Tecnica Cochise op maat 26,5 en de Dalbello Lupo is ook een 26,5.

Halve maten bestaat slechts bij 1 merk en dat is Scarpa geloof ik. De rest gaat van 26,5 naar 27,5.
    *message edited by kanski op 8 Jan 2020 10:12
    Never ski faster than your guardian Angel can fly!
  • bertjebertje
    Advanced
    bertjebertje op 8 January 2020 · 10:35
    Bij scarpa bestaan ook geen halve maten, echter breken ze op de hele maat, itt alle andere merken. Dus 26.5 en 27 is bij Scarpa dezelfde schoen, terwijl bij anderen 26 en 26.5 dezelfde is.

Verder: Alles is een compromis. Een lichte tourschoen skiet nooit zo goed als een plug raceschoen. Maar de vraag is of je dat verschil merkt en of je het waard vind om daarom meerdere schoenen te hebben. En de tour en crossover schoenen zijn de laatste jaren zo veel beter geworden. Met de categorie Cochise, Freetour en Lupo kun je volgens mij heel veel kanten op. Kies degene die het beste past, dat maakt uiteindelijk het meeste uit.

En koop de goede maat, niet te groot (doe een shellfit!). Dat je voet 27cm meet betekent niet automatisch dat je in een maat 27 moet.
  • Bros
    Expert
    Bros op 8 January 2020 · 10:47
    Ik ben zelf een beetje afgestapt van het one quiver/hybride gebeuren... In essentie doe ik 2 dingen:
    -Freeride (accent: powder, downhill, zo veel mogelijk, korte hikes (tot 1 uur), om poeder te vinden. Ski's zijn 105-130mm breed!
    -Tourskien (meerdaags, lange dagtochten; accent: omhoog lopen, 1-2 afdalingen). ski's tot 95 mm.

Ik zie dit als 2 disciplines. En hiervoor gebruik ik aparte schoenen, andere ski's maar ook andere kleding en rugtas...

(Die Backland Drifter kan je prima skien op lichtgewicht schoentjes, lijkt mij)
    Bros
  • SPAM
    Advanced
    SPAM op 8 January 2020 · 22:50
    Hier nog een fan van de Tecnica Cochise 130. Zorg wel dat je de versie neemt met tech binding voorbereiding. Ze schijnen er ook zonder te zijn.
    Wie niet chased moet veel weken boeken!
  • baila010
    Advanced
    baila010 op 9 January 2020 · 19:26
    Ook ik ben inmiddels een grote fan van de Cochise lijn.
    Na een zeer geslaagde bootfit bij mk ski- vorige maand de Tecnica Cochise 120 DYN Graphite aangeschaft.
    Ook heb ik direct zooltjes laten aanmeten. De combinatie - schoen en zooltjes...#SuperB
    Ik heb er reeds 2 tripjes opzitten en ben op dit moment onderweg met trip 3.
    Ik wil niks anders meer 😉 Zit zeer comfortabel, goede flex, etc..
    Deze schoen is ‘de droom van een bootfitter’ vertelde men bij mk-ski.
    Mijn vorige schoen was de lange freetour 130 -
    Ook zeker niet een verkeerde keuze echter de Cochise is voor mij een blijvertje.
    S6 met je zoektocht !

*message edited by baila010 op 9 Jan 2020 19:27 (1% bewerkt)
    Living my dream :-)
  • kjiratsiekoedel
    Beginner
    kjiratsiekoedel op 9 January 2020 · 22:21
    Dank!

Vandaag aangekomen in Zwitserland (chesieres/ollon). En hier piste toer gedaan.

Omhoog nog steeds prima schoenen, relaxed wandelen. Maar omlaag vond ik gewoon lastig. Ik geef nu de schoenen de schuld, maar t kan natuurlijk ook de ski/skills zijn. Ik vind t lastiger in deze schoenen druk te kunnen geven.

Aangezien ik deze ski's niet kan testen met alpine bindingen erop... Ga ik binnenkort toch even langs MK...
  • kjiratsiekoedel
    Beginner
    kjiratsiekoedel op 21 January 2020 · 20:16
    Vanmiddag even schoenen gepast bij MK. De Cochise heb ik niet aan gekregen.

Diverse schoenen aangehad:
    lange: te ruim om de enkel
    dalbello lupo: veel te hoge wreef en echt compleet vorm dan mijn voet
    fischer ... 120: iets beter dan de lange
    -atomic xtd 130 & 100. De 130 zal op enkel drukpunt na goed. Maar ik wil geen 130. De 100 zat wat ruimer om de enkel, maar wel goed. De 120 was er niet meer... (en kregen ze ook niet meer dit jaar)

Ook nog even over zipfit liners gehad trouwens. Maar Dat vind ik nu echt te gortig qua €€€'s

Afgelopen weekend nog even in snowworld geweest om de toerski's & schoenen in de (bijzonder ijzige buckel) afdaling te ervaren. Ging wel steeds beter, dus 't is ook gewenning. Maar de XTD's zijn denk ik beter. Maar dan wil ik wel de 120's geprobeerd hebben, snowcountry heeft ze nog zag ik.

Uitdaging met de XTD's is wel dat mijn S/max blast alpine bindingen hebben en geen gripwalk...
  • Medicine
    Beginner
    Medicine op 21 January 2020 · 21:55
    Vind de hawx xtd 130 niet echt 130 aanvoelen... maybe that's just me.
  • kjiratsiekoedel
    Beginner
    kjiratsiekoedel op 21 January 2020 · 23:21
    Ik snap wat je bedoelt, maar ik kom van 100 af. Daarnaast is de prijs flink hoger. 120 zou t weleens kunnen zijn...
  • kjiratsiekoedel
    Beginner
    kjiratsiekoedel op 23 January 2020 · 21:42
    Vandaag de xtd 120 gekocht!

Reply

You need to be logged in to post a comment in this topic. Login or create an account.

Upgrade to wepowder Pro

• Extended 14 day forecast
  • Slope angle and exposition terrain layers
  • Inspirational freeride routes
wePowder Pro