Van snowboarden in de sneeuw naar rollerbaan skiën

• Kellym
    Kellym op 21 February 2020 · 10:51
    Ik snowboard nu zo’n 13 winters en heb in mijn eerste jaar privelessen gehad van 4 ochtenden. Tot mijn verbazing had ik al redelijk board gevoeld en snowboarde het jaar erop, bijna mijn vriendinnen eruit. Ik durf echter te wedden dat wanneer ik dezelfde techniek zou toepassen op een rollerbaan, ik keihard word afgestraft en weer van voor af aan mag beginnen.

Gelukkig ga ik dit niet doen met snowboarden, maar wel met skiën! Ik wil namelijk graag beide kunnen. Ik hoor verschillende verhalen over rollerbanen en vroeg me af of er meer mensen zijn die altijd hebben geboard en daarna zijn gaan skiën. 18 jaar geleden hebben ik een indoor skiles gehad in bottrop en kon met ruime S-bochten de ‘berg’ af. Alleen weet ik zeker dat dit sowieso op een rollerbaan niet gaat lukken. Los van het feit dat het al zo lang geleden is en de techniek verouderd is. De verhalen die ik veel hoor hebben voornamelijk te maken met mensen die geen sneeuw ervaring hebben, op een rollerbaan leren en dan voor het eerst op de piste staan en dan ineens angstig zijn. Ik vroeg me af of dit voor iedereen geldt (wel of geen sneeuw ervaring in de bergen) of dat dit alleen geldt voor mensen die het écht voor het eerst leren op de rollerbaan. Ik zou het jammer vinden als het weggegooid geld is, ik er dus weinig aan heb en beter in Oostenrijk zelf gewoon privelessen kan nemen. Daarnaast vroeg ik me af of sneeuw- en/of snowboard ervaring in je voordeel kan werken of juist niet. Lang en warrig verhaal. I know. Mocht je meer toelichting of opheldering nodig hebben, laat het me vooral weten 😃
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 21 February 2020 · 14:08
    Op een halve bocht of twee na, heb ik zelf geen snowboard ervaring.
    Op ski's heb ik wel vaker op de rollerbaan gestaan. De angst-verhalen die je noemt, hebben misschien ook te maken met effe wennen en de omgeving waar je in afdaalt, niet zo zeer de bochten die je zelf prima hebt leren draaien op een rollerbaan.

Daarnaast is het mijn ervaring dat een rollerbaan je juist heel scherp goeie bochtentechniek aanleert. Foute-/gebrek aan techniek wordt harder afgestraft dan in de sneeuw. Ik zou de vraag eens voorleggen aan een rollerbaanleraar, maar heb zelf de ervaring dat je na je eerste lesje of twee echt baat kan hebben bij rollerbaanlessen.
    Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
  • jago
    Beginner
    jago op 21 February 2020 · 19:08
    Ik ben vorig jaar begonnen met skiën te leren na jaren op snowboard. Beetje dezelfde situatie als jij. Wil beide kunnen. Ben gelijk lessen gaan nemen op de rolbaan in eindhoven. Zeker een aanrader om dit te doen. Je leert gelijk de nieuwe carvtechniek. Hoewel ik skiën wel een stuk lastiger vind dan snowboarden. Het voordeel wat je hebt is dat je dadelijk in de sneeuw makkelijker naar beneden gaat omdat je geen angst hebt en de sneeuw al goed kan lezen. Gewoon doen dus
  • Xerate
    Tourist
    Xerate op 21 February 2020 · 19:12
    Mijn ervaring:
    Ooit leren skiën toen ik jong was, daarna gaan snowboarden (15 jaar ofzo niet geskied).
    Drie jaar geleden toen ik ook weer wilde kunnen skiën gaan rollerbaan skiën.
    Conclusie: super goed voor je techniek en zeker een aanrader. (Wel je verwachtingen realistisch houden, parallel op de rollerbaan is echt even doorzetten)
    Succes!
  • RemcoMensinck
    Beginner
    RemcoMensinck op 21 February 2020 · 22:48
    Ik heb zelf twee seizoenen (parttime) op de rollerbaan les gegeven, en veel klanten komen terug met heel positieve ervaringen in de sneeuw!

Zelf heb ik mijn eigen techniek ook nog flink kunnen verbeteren op de band, terwijl ik me al erg comfortabel voelde in de sneeuw.

Het is een paar lessen inkomen, maar daarna is het super leuk en leerzaam!
  • JohanP
    Advanced
    JohanP op 23 February 2020 · 20:25
    Sinds verleden jaar ook aant skien gegaan na 16 jaar snowboarden...

Voordeel: je weet wat een skigebied is, wat een berg is, wat sneeuw en er op glijden is, angst heb je niet meer, dus je kan je gelijk concentreren op je techniek...

Nadeel: die 2 skies... Vandaag in bijeengeskiede papsneeuw opt einde van de dag naar beneden gekomen. Op een snowboard is er niks aan, skies bijeenhouden daarentegen..... Lessen zijn echt wel onontbeerlijk op skies...

Reply

You need to be logged in to post a comment in this topic. Login or create an account.

Upgrade to wepowder Pro

• Extended 14 day forecast
  • Slope angle and exposition terrain layers
  • Inspirational freeride routes
wePowder Pro