Powder Rookie, waar begin ik?

• jelle91
    Tourist
    jelle91 op 2 March 2020 路 07:38
    Goeiemorgen poederfanaten,

Net als iedereen op dit forum vind ik wintersport het mooiste wat er is. Ik board nu een jaar of 15 en kan behoorlijk uit de voeten op mn plank. De pistes hebben weinig geheimen meer voor me (denk ik) en zoek sinds een aantal graag wat meer uitdaging in het park. Maar sinds een paar jaar ga ik boven de boomgrens naar de sneeuw en ben ik de poeder gaan ontdekken en dit smaakt naar meer.

Ik kom wanneer er verse poeder ligt regelmatig buiten de piste maar dit blijft voornamelijk bij skiroutes. Die zijn vaak prachtig maar toch begint het te kriebelen als ik kijk naar de sporen buiten de gebaande paden. Die uitdaging en de kick van het echt freeriden lijkt me geweldig. Maar ik heb niet de kennis noch de gear om hier veilig aan te beginnen.

Ik hoef natuurlijk niet meteen met een heli op het dak van de wereld gedropt te worden maar ik ben benieuwd naar wat de eerste stappen zijn om het avontuur wat verder van de piste op te zoeken.

Ik heb geen lawine airbag, lawinepieper, schep of sonde. Maar deze wil ik komende winter aanschaffen of huren. Verder weet ik niet wat er aan gear nodig is.

Qua kennis ben ik absoluut een noob, ik heb tijdens een trektocht door de alpen op de middelbare school ooit wel lawinepieper instructies gehad maar dat is zo'n 12 jaar geleden.

Ik ben dus benieuwd of jullie mij in de juiste richting kunnen wijzen om veilig te kunnen beginnen aan het freeriden. Ook hoor ik graag hoe jullie zelf begonnen zijn en wat de goeie en slechte ervaringen waren.

Alvast bedankt en veel plezier voor iedereen die nog naar de sneeuw gaat!

Groet Jelle

• McKuip
    Beginner
    McKuip op 2 March 2020 路 08:57
    ..... ik heb niet de kennis noch de gear om hier veilig aan te beginnen......
    Ik heb geen lawine airbag, lawinepieper, schep of sonde..... Verder weet ik niet wat er aan gear nodig is.

De kennis maakt t veiliger, de gear zorgt ervoor dat je/je maten de onveiligheid hopelijk toch overleefd 馃槂. Wat noodzakelijk is is een 3-eenheid: pieper schep en sonde. De airbag is een extra.

Ik zou eens een Freeride level 1 reis doen. Die worden her en der wel aangeboden, Apexadventures, Ripstar,.. en ergens recent op t forum staat nog wel een draadje met allerlei organisaties. Bedenk daarbij dat een weekend powderhunt achtige trip meer op veel poeder rijden is gericht en minder op techniek en veiligheids (kennis vergaring bedoel ik dan). Idealiter boek je daarom een week trip freeride 1 zou ik zeggen.
  • kjiratsiekoedel
    Advanced
    kjiratsiekoedel op 2 March 2020 路 09:16
    En theorie, bv wepowder safety academy
  • meteomorris
    Expert
    meteomorris op 2 March 2020 路 10:30
    @jelle91

Lees je in. Bijvoorbeeld via de Safety Academy.
    Volg daarnaast een cursus (theorie en praktijk).

Je bent een boarder en daarom kan ik je aanraden:
    * het snowsafety center (https://snowsafety.nl)
    * de cursussen en trips van Fronzen Lines (https://www.frozenlines.com) @Erwin kan je daar alles over vertellen.

May the powder be with you.
  • jelle91
    Tourist
    jelle91 op 2 March 2020 路 19:11
    Bedankt voor de tips! Ik ga me er meteen in verdiepen!
  • pjnijssen
    Advanced
    pjnijssen op 3 March 2020 路 06:31
    Je bent al begonnen! Je hebt de belangrijke vraag gesteld. En nu aan de bak! Veel mooie en vooral veilige trips toegewenst.
  • mark75
    Beginner
    mark75 op 3 March 2020 路 14:50
    ik zou eerst is met een georganiseerde trip met een erkende gids meegaan.
    Onequiver
  • willemien_w
    Beginner
    willemien_w op 3 March 2020 路 17:45
    Ik ben begonnen met Lawine 1 theorie en praktijk van het Snowsafety Center en ben daar (ook na deel 2 en 3) nog steeds heel blij mee!

Gedegen kennis, onmisbare praktijkervaring en de gelegenheid om eindeloos vragen te stellen aan de gidsen en instructeurs.
    En een goede gelegenheid om likeminded ski毛rs/boarders te leren kennen!

Reply

You need to be logged in to post a comment in this topic. Login or create an account.

Upgrade to wepowder Pro

• Extended 14 day forecast
  • Slope angle and exposition terrain layers
  • Inspirational freeride routes
wePowder Pro