Nieuwe 80/20 ski

• Havana
    Beginner
    Havana op 5 March 2020 · 12:01
    Wegens overstap naar een andere telemarkbinding ben ik me voor komend seizoen ben ik me aan het oriënteren op de aanschaf van een nieuwe 80/20 ski (80% piste, 20% off-piste). Uiteraard ben ik me ervan bewust dat je dan op beide vlakken inlevert, maar dat neem ik op de koop toe.

Momenteel ski ik op de Völkl Kendo die op zichzelf best goed voldoet, maar het kan nooit kwaad eens verder te kijken. Ik zit te denken iets breder te gaan, ca. 95 mm.

Wie heeft er tips?
    *message edited by Havana op 5 Mar 2020 12:02 (6% bewerkt)
  • Kabouter Plofzak
    Advanced
    Kabouter Plofzak op 5 March 2020 · 13:24
    Ik heb voor het laatst met leren schoen getelemarkt, dus veel tele info kan ik je niet geven, maar wat meer algemene info over waar je vandaan komt en wat je zoekt kan je sneller in een richting sturen.

breedte heb je aangegeven, maar er zijn meer variabelen waaronder

Welke lengte ski heb je?

Hoe voelt de Kendo aan?
    Stijf (plank) - ----------------------- slap (rietje) en zou je liever iets stevigers hebben dan wel iets speelser

Wat denk je van de radius?
    liever korter of juist langer

welk soort binding heb je of kijk je ook naar een andere binding?
  • Havana
    Beginner
    Havana op 5 March 2020 · 13:33
    Mijn huidige Kendo is 1m84. Ik ben zelf 1m85. De binding die er nu op zit is de NTN Freedom, ik ga straks naar de nieuwe Meidjo 3.0.

De Kendo is op zich stijf genoeg. Iets meer float buiten de piste zou wel fijn zijn. Op de piste draai ik vooral korte bochten, dat kost met de Kendo best wat moeite maar het gaat op zich prima. Iets speelser lijkt me op zich wel fijn.
    *message edited by Havana op 5 Mar 2020 13:33 (6% bewerkt)
  • Cheizz
    Advanced
    Cheizz op 5 March 2020 · 17:18
    Ik zou de Head Kore 93 eens bekijken hiervoor.
    gigiski.com
  • Havana
    Beginner
    Havana op 6 March 2020 · 08:59
    Interessante optie. Op jouw site vond ik ook nog de Camox van Black Crows. Zou dat nog een goede optie kunnen zijn?
  • Cheizz
    Advanced
    Cheizz op 6 March 2020 · 09:05
    De Camox zou zeker kunnen. Als je in die categorie terecht komt is de Blizzard Rustler 9 ook een optie. Misschien wat aan de speelse kant en lever je net wat te veel in op harde sneeuw. Van alle ski's in het 90-100 mm bereik zijn de recente nieuwe Kendo's en de Rossignol experience 88 of 94 het meest lijnvast op harde sneeuw, maar ook het 'zwaarst' om in korte bochten te skiën. De Kore 93 komt daarna; de Camox, Rustler 9, QST 92 etc. zijn dan wat meer zachte sneeuw gericht (lever je dus iets meer in aan grip denk ik).
    gigiski.com
  • svenk
    Advanced
    svenk op 6 March 2020 · 12:19
    De Kendo is op zich stijf genoeg. Iets meer float buiten de piste zou wel fijn zijn. Op de piste draai ik vooral korte bochten, dat kost met de Kendo best wat moeite maar het gaat op zich prima. Iets speelser lijkt me op zich wel fijn. Havana op 5 mrt 2020 13:33
    Hoe was je ervaring qua grip op de piste afgelopen week in Livigno. Ik was er ook, net als jij zag ik, en de pistes waren vaak echt behoorlijk hard. Misschien dat dat je info geeft in hoeverre je je comfortabel voelde op de Kendo's en in hoeverre je bereidt bent om wat grip in te leveren met een Rustler of een Camox.... Persoonlijk zou ik voor 80/20 meer focussen op grip en zou ik t eerder richting de 90 zoeken dan richting de 100mm underfooth. MIjn vriendin had een topweek op haar Black Pearls (88), ik vond t best zwoegen soms op mijn Cham2.0 (97)... 😃

De Kendo lijkt mij een hele mooie. Ik heb deze zelf niet geskied maar leest wel als een playfull ski...
    *message edited by svenk op 6 Mar 2020 12:22
    If in doubt, don't go out!
  • Havana
    Beginner
    Havana op 6 March 2020 · 13:17
    Ik had weinig moeite met die harde pistes. Alleen op ijsplaten glijd je weg, maar dat gebeurt (denk ik) met iedere ski.

Volgens mij heb ik jou nog gezien bovenaan de Mottolino lift, met een Wepowder muts op, kan dat?

Blizzard Rustler 9 staat voorlopig op 1 op de shortlist. Ziet er ook goed uit wat ik ook belangrijk vind.
    *message edited by Havana op 6 Mar 2020 13:18 (20% bewerkt)
  • Cheizz
    Advanced
    Cheizz op 6 March 2020 · 13:20
    De meest recente Kendo (de 88 en de 92) zijn een stuk steviger en minder speels/handelbaar dan de 'oude' (jaargang 2016 t/m 2019). De Kendo van daarvoor lijkt weer meer op de meest recente (een stuk steviger, minder speels). Dus even goed om je te realiseren over welke van de drie versies je het hebt in vergelijkingen.

Ikzelf heb de 2016 Kendo. Ik heb daarmee op keiharde kunstsneeuwpistes in de Dolomieten geskied en in 30 cm vers tussen de pistes van Val Thorens. Voor beide toepassingen zou ik echter wat anders kiezen als ik de vrije keus had. Maar mijn Kendo is wel de ski die ik in de auto gooi als ik echt alles tegen denk te komen. Bijvoorbeeld in het voorjaar: betonharde opgevroren pistes in de ochtend en daarna slush (die 's nachts weer lekker tot ijs opvriest). Er zijn momenteel niet veel andere ski's die ik even veelzijdig zou noemen. De Brahma is mij net wat te heftig (ik blaas er mijn benen op op), voor de Rossignol Experience 88 geldt hetzelfde (en die presteert voor mij echt minder op de piste, mist echt wat precisie vind ik). Ski's als de Kore 83 en de Rustler 9 etc. vind ik echt een andere categorie. Veel meer richting 50-50 gebruik.
    gigiski.com
  • kjiratsiekoedel
    Advanced
    kjiratsiekoedel op 6 March 2020 · 14:45
    De nieuwe qst99 vond ik verbazend makkelijk draaien. En prima offpiste
  • evr66
    Beginner
    evr66 op 6 March 2020 · 15:31
    Ben (itt @Cheizz) wel een fan van de Rossi Experience 88 voor dit gebruik.

Reply

You need to be logged in to post a comment in this topic. Login or create an account.

Upgrade to wepowder Pro

• Extended 14 day forecast
  • Slope angle and exposition terrain layers
  • Inspirational freeride routes
wePowder Pro