tips stijgijzers

• Polhovsky
    Expert
    Polhovsky op 9 March 2020 · 12:42
    Hallo,

Momenteel heb ik de Camp XLC390 stijgijzers en die bevielen prima. Ze zijn licht en eenvoudig in gebruik. Onlangs liet één van de stijgijzers los. Er zit blijkbaar wat speling aan de onderkant waardoor het lipje aan de voorkant over de rand heen schiet en dan bungelt de stijgijzer opeens aan de hak van je schoen. Geen fijne gedachte als je over een graat loopt...

Kortom, ik zoek nieuwe stijgijzers. Ik had de Petzl Irvis Hybrid in gedachten maar ik ben bang dat die niet passen. Ik heb namelijk mondo 30.5 (46.5 of 47 volgens de size charts die ik online kan vinden) en deze stijgijzers gaan van 36 - 46. De helpdesk van Petzl zelf gaf helaas geen uitsluitsel.

Heeft iemand tips voor lichte en tevens betrouwbare stijgijzers die op mijn grote skischoenen passen?
    'Skiing is the best way in the world to waste time' - Glen Plake
  • D-Pons
    Beginner
    D-Pons op 9 March 2020 · 12:55
    Hee,

Vorig jaar heb ik Black diamond stijgijzers aangeschaft, mijn maat is precies dezelfde als die van jouw en passen top op zowel mijn skischoenen als op mijn d categorie berg schoenen. Weet het model helaas niet precies weet wel dat je bij alle black diamond modellen de grotere voor beugel nodig hebt anders past het inderdaad niet met grote schoenen. Deze zijn overigens ook nog na te bestellen.
  • evr66
    Beginner
    evr66 op 9 March 2020 · 12:58
    Ik heb de Irvis Hybrid, passen op mp 29.5 en dan is er nog wat ruimte over om te verstellen. Volgens mij zeker een centimeter.

Welke regio kom je? Evt kun je ze best ff passen 😉
  • Tim3
    Beginner
    Tim3 op 9 March 2020 · 14:38
    Ik heb de Gevel g12 en die geeft aan tot 47 te gaan? Niet de lichtste, wel betrouwbaar 😃.
    'Go, go on that great adventure' - Jeremy Jones (Higher)
  • bertjebertje
    Advanced
    bertjebertje op 9 March 2020 · 17:51
    Paul,
    Petzl Irvis Hybrid is top, zeker voor ski alpinisme. Ik had vroeger ook van die alu camp dingen, maar zat dan altijd te twijfelen bij steile noordwanden waar je evt blankijs kan tegenkomen. Staal aan de voorkant is dan de way to go. Aangezien de verbinding (en vertelmogelijkheden) tussen voor en achterkant met een touwtje werkt, kan ik me voorstellen dat je mbv een langer touwtje het zeker passend kan maken. Ik heb ook van mensen gehoord die het touwtje (geregeld) braken, en altijd met extra op pad waren. Kan me goed voorstellen dat Petzl je een extra paar (evt langere?) touwtjes kan leveren als je de juiste persoon te pakken krijgt?
  • Slim
    Beginner
    Slim op 9 March 2020 · 19:41
    En NB, het is niet de schoenmaat die uitmaakt, maar de zool lengte. Die staat op de zijkant van je schoen, iets rond de 300mm. Dat scheelt zo 20mm met dezelfde schoenmaat(mondo point).Tussen twee skischoenen. Sowieso slaan die vermelde schoenmaten voor stijgijzers meestal op berg schoenen, en die zijn, in dezelfde maat, korter dan de meeste ski schoenen, zeker de meer 50/50 modellen.

@evr66, wat is de zool lengte van jouw schoenen? Dan kan @Polhovsky kijken of de zijne niet al te veel langer zijn.

Als dat niet werkt, kun je voor Black Diamond of Grivel kiezen. Grivel Haute route is ook zo’n staal/alu stijgijzer, en zij verkopen een extra lange midden strip voor grote schoenen. BD dacht ik ook.
    Wel iets zwaarder en minder klein op te bergen dan Irvis hybride, maar waarschijnlijk een stuk makkelijker instappen.
  • Dorylus
    Tourist
    Dorylus op 9 March 2020 · 20:45
    @Polhovsky klassieke automatische alpinisme crampons hebben vaak nog een metalen stripje aan het teenstuk, daar kan dat het lintje van de lever door. Lost dat jou probleem misschien niet op?
  • Polhovsky
    Expert
    Polhovsky op 9 March 2020 · 21:36
    Thanks voor alle reacties.

@bertjebertje: er is sowieso een "CORD-TEC replacement cord" waarmee de Irvis Hybrid langer gemaakt kan worden, dus dat is een optie. Wat is jouw ervaring met het breken van het touw?

@Slim: de Grivel Haute Route is ook interessant maar ook daar twijfel ik over de maat. De langere midden strip (Grivel Flex long regulation bars) gaat ook maar tot 46.

@Dorylus: dat zou zeker een mooie oplossing zijn maar helaas hebben mijn stijgijzers dat niet
    'Skiing is the best way in the world to waste time' - Glen Plake
  • bertjebertje
    Advanced
    bertjebertje op 9 March 2020 · 22:15
    Ik heb ze nog nooit gebroken. Nou ben ik er ook niet heel veel mee op weg geweest, in de zomer meestal andere stijgijzers en vorige winter lag ik in de lappenmand. Maar tot nu toe geen klachten. Kan me wel voorstellen dat hoe langer je zoollengte is, hoe groter de kans dat je op rots loopt met het touw gedeelte, ik heb namelijk hele kleine voetjes. 😋
  • Dorylus
    Tourist
    Dorylus op 14 March 2020 · 20:28
    @Plhovsky je kan die dingen ook los, of samen met de front bail kopen.
    Dit vond ik zo snel via Google: https://www.klimwinkel.nl/grivel-com-narrow-bail/n-a.html?channable=e3...
    Je zou ook zelf iets kunnen maken met een stukje prusik ofzo.Als er niet te veel rots bij komt kijken lijkt me dat prima.
  • ieism
    Tourist
    ieism op 14 March 2020 · 21:09
    Dat touwtje is dyneema bij mijn crampons, ik zie niet echt in hoe je dat stuk krijgt maar je kan het makkelijk vervangen met een betere kwaliteit dyneema. Het is wel lastig te knopen dus dan moet je het (laten) splicen.
    splitfest.nl

Reply

You need to be logged in to post a comment in this topic. Login or create an account.

Upgrade to wepowder Pro

• Extended 14 day forecast
  • Slope angle and exposition terrain layers
  • Inspirational freeride routes
wePowder Pro