Tripreport Dachstein West

• pulverdude
    Advanced
    pulverdude op 10 April 2020 · 19:35
    Het lijkt alweer zo lang geleden…..Hierbij volg ik met plezier het voorstel van @Vinnie (topic: https://wepowder.com/nl/forum/topic/275884) op om vooral tripreports te posten. Het is geen ‘normaal’ tripreport van een goede powderchase, roadtrip of avontuur maar een kort verslag van de voorjaarsvakantie, de laatste keer dat ik in de sneeuw stond dit seizoen.

Vorig jaar was al duidelijk geworden dat de voorjaarsvakantie van 2020 wel eens heel druk zou zijn. Regio midden en zuid, carnaval, veel Duitsers vrij: potentieel fileleed en drukte in de skigebieden. Daarom besloten we vorig jaar een appartement te boeken van zondag tot vrijdag. Zaterdag op zondagnacht gaan rijden en vrijdag rond het middaguur weer terug. Was op zich goed bevallen maar het was nog steeds druk onderweg (vooral rondom München en op de 8 van en naar Salzburg).

Maandag en dinsdag was niet zo veel soeps. Druk op de piste, wachtrijen bij de liften en slechter weer (bewolkt, regen, natte sneeuw). Maar goed ik klaag niet want op mijn snowboard heb ik sowieso plezier.

Mijn zoon Koen had alleen maandag en dinsdag les en woensdag gingen we samen op pad. We zijn uitgeweken naar Abtenau. Dat bleek een goede keuze. Heel klein gebiedje (1 combibaan en 1 sleper). Het had dinsdag op woensdag gesneeuwd! En vanwege Faschingsdienstag hadden ze er waarschijnlijk geen zin in om woensdagochtend vroeg de pistes goed te preparen. Het was een ochtend genieten daar: deels ongeprepareerde pistes, weinig mensen en de skiërs die er wel waren bleven bijna allemaal op de geprepareerde stukken. We hebben daar onze sporen goed kunnen trekken en daar hadden we heel veel plezier in. In de loop van de ochtend werd het snel warmer en de poeder zwaarder. En je zag het weer groen worden in het dal.

Donderdag gingen we met een heel gezelschap (familie en een klasgenootje van Koen die er ook in de buurt op vakantie was) naar de Fageralm. Een van m’n favoriete gebiedjes! Klein is fijn! In de buurt van de Reiteralm (-Hochwurzen; Planai; Hauser Kaibling). Maar vele malen rustiger. En het gebied voelt veel groter aan dan dat je op basis van de cijfers en het pistekaartje zou verwachten. Het terrein is niet steil en naast de pistes zijn er ook kinderpaden/routes en die lagen er nu mooi bij met een verse laag sneeuw. Helaas ben ik er nog nooit met poedermaten geweest want er zijn genoeg freeride mogelijkheden. Maar het gebied loopt niet weg….
    Het was een mooie dag: verse sneeuw en zon. Prachtig panoramisch uitzicht op het Dachstein massief.

Vrijdagochtend sloten we op een waardige manier de vakantie af. Het had namelijk goed gesneeuwd. Niet alle liften draaiden, maar we hadden voor die paar uurtjes ook niet veel nodig. Dachstein West vanuit Annaberg: nu niet zo druk vanwege de sneeuwval en dus omdat (nog) niet alle liften open waren (dus geen verbindingen van/naar Gosau en Russbach); twee ongeprepareerde pistes met 30-40 cm poeder en een skiroute (die open was) was meer dan voldoende voor een fantastische ochtend! Er konden weer faceshots gescoord worden  En Koen kreeg helemaal de smaak te pakken van het poeder skiën: “pap, het leek wel alsof ik door de sneeuw zweefde!”.

Een super afsluiting van de vakantie, en – bleek een tijdje later- van het hele seizoen… Ik had mijn splitboard meegenomen met het idee een paar pistetoertjes te maken. Maar daar was het niet van gekomen, vond ik ook niet erg want ik zou in april toch nog een paar dagen gaan toeren met @Erwin…. Hoop volgend seizoen weer!
    Let the riding do the talking and you've said enough
  • AlexSki
    Beginner
    AlexSki op 10 April 2020 · 21:15
    Lekker hoor ⛷🤩
    When life gets too complicated.... SKI
  • Ilekso
    Beginner
    Ilekso op 11 April 2020 · 09:11
    Wij (ik en mijn 14 en 16 jarige zoons) waren op dezelfde dag in Fageralm. Wat een pareltje. Heerlijke tree runs. Ik heb genoten en kom er zeker nog eens terug. Wilde ook graag de edelgries met ze gaan doen. Helaas waren de omstandigheden er niet naar. Was er voor het eerst, en in Fageralm niet voor het laatst!
    *message edited by Ilekso op 11 Apr 2020 09:11
    Bones heal and chicks digg scars
  • Willem2k
    Advanced
    Willem2k op 11 April 2020 · 16:22
    Mooi verhaal! Op deze manier houden we de stemming er nog een beetje in dit seizoen. 😃

Ik had zelf gehoopt deze paasdagen nog een mooi tourtje te kunnen maken, maar veel verder dan de achtertuin zal ik op dit moment niet komen... Ook geen straf met dit weer.

Snowboarding without friends is not snowboarding.
  • Willem2k
    Advanced
    Willem2k op 11 April 2020 · 16:22
    Mooi verhaal! Op deze manier houden we de stemming er nog een beetje in dit seizoen. 😃

Ik had zelf gehoopt deze paasdagen nog een mooi tourtje te kunnen maken, maar veel verder dan de achtertuin zal ik op dit moment niet komen... Ook geen straf met dit weer.

Snowboarding without friends is not snowboarding.
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 12 April 2020 · 14:05
    Nou, 't zijn toch de mensen die de trip maken. 😉 Fijn verslag!
    Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
  • pulverdude
    Advanced
    pulverdude op 4 May 2020 · 14:48
    Thanks @all. Wat leuk @Ilekso. Waar hebben jullie vooral in het bos gespeeld?
    Let the riding do the talking and you've said enough
  • Ilekso
    Beginner
    Ilekso op 5 May 2020 · 14:08
    Thanks @all. Wat leuk @Ilekso. Waar hebben jullie vooral in het bos gespeeld? pulverdude op 4 mei 2020 14:48

Het stuk helemaal links van de achterste sleper een paar keer gedaan (Atomic test baantje ofzo) en vanaf daar ook juist meer rechts wat afgekrast. De rest is wat vlak boven, dat is wel jammer. Maar toch heel veel makkelijk bereikbaar plezier gehad 😃
    Bones heal and chicks digg scars

Reply

You need to be logged in to post a comment in this topic. Login or create an account.

Upgrade to wepowder Pro

• Extended 14 day forecast
  • Slope angle and exposition terrain layers
  • Inspirational freeride routes
wePowder Pro