Hoe zit dat in de alpen? Ik had begrepen dat daar voor ski-lift ondernemingen een soort van in bezit zijn van de gemeentes.vasco op 23 aug 2020 16:22
Ik ben ook in kleine skigebiedjes in Oostenrijk geweest waar een tijd niet is geinvesteerd in de liften. Schattig, gezellig en retro, de vraag is hoeveel pecunia er worden verdiend.Moos op 25 aug 2020 11:36
In Oostenrijk zijn heel veel skiliftbedrijven een coöperatie van de horeca-eigenaren in het dorp. Maw: het merendeel van de aandeelhouders van het liftbedrijf zijn de hotels. En vergeet ook niet dat die skigebieden bijna allemaal over de weides/almen van de lokale boeren lopen... Das ook hoe de ski industrie in Oostenrijk gegroeid is: boer krijgt gasten op hooizolder die te voet omhoog lopen om van zijn alm te skiën; Boer wordt hotelier en hotelier investeert in sleepliftje voor zijn steeds talrijker wordende gasten; boer/hotel in naburig dorp heeft stoeltjeslift die onbetaalbaar voor dat hotel is; hotel gaat daarom samenwerken met hotel van de buren om ook stoeltjeslift te zetten zodat ze er samen wel bij varen; netwerk van liften is op de duur zo groot in beide dorpen dat beide dorpen/liftbedrijven gaan babbelen over het fuseren van beide netwerken om nog groter te worden en alle hotels uit beide dorpen er wel bij te laten varen; etc...
Als je met die Oostenrijkse liftbedrijven praat (Gargellen toch alleszins): zij gaan er dikwijls van uit dat de operatie van de lift en de pistes, samen met de afschrijvingen van nieuwe liften, break-even draait, de horeca in het liftgebouw maakt wel winst. Maar het is in die kleinere liftbedrijven vooral een kwestie om aantrek te genereren voor de aandeelhouders hun hotel... Of dat bijvoorbeeld een klepper als Bergbahnen Sölden in dezelfde situatie zit weet ik niet, ik heb ooit een rondleiding gevolgd in Gargellen, bovenstaand is hun verhaal, maar ik kan me wel voorstellen dat zelfs een Sölden vanuit dezelfde situatie gestart is: het is een organisch gegroeid dorp net als alle andere Oostenrijkse en Zwitserse gebieden...
In Frankrijk daarentegen zijn de meeste skigebieden door grote investeerders neergepoot, inclusief het dorp en de hotels. Men neemt een lege valei, onteigent wat boeren, als die daar al zitten (want je zit veel hoger...), pompt daar een hoop beton en toenmalige franse franken in en klaar! In Frankrijk nam de toenmalige regering het dan ook niet zo nauw met ruimtelijke ordening... Je kan je wel voorstellen dat daar de financiële situatie totaal anders is. En dat geld uit de valei gezogen wordt om de aandeelhouders tevree te houden. Zie je ook duidelijk aan de staat van de hotelblokken....
*message edited by JohanP op 27 Aug 2020 13:16 (3% bewerkt)