Het grote COVID-19 vs freeride overzicht

• ctm
    Advanced
    ctm op 25 December 2020 · 12:02
    IDD de verzekering is wel een kwestie!

Neem voor de zekerheid bij aanschaf ski pas voor de dag, de berg reddingsverzekering van CHF 6 per dag, dan heb je de grootste kosten lokaal gedekt, o.a. helico naar het ziekenhuis. Zorgkosten worden altijd door je NL zorg verzekering gedekt. Evt repatriëring naar NL, dan nu niet?

Best vreemd, je krijgt geen bericht van je verzekeraar over gewijzigde voorwaarden [is contactueel verplicht, maar negatief reisadvies kan dat doorbreken]. Van NSKIV ook geen restitutie premie, nu er niet wordt gereisd cq uitgekeerd, ontvangen ze wel premie, dat zal wel leiden tot rechtszaken in de toekomst. Als je in de problemen mocht komen en je hebt een rechtsbijstand verzekering, ga het dan zeker aanvechten, alleen al als precedent voor de anderen.

Ciao, Christian
  • ctm
    Advanced
    ctm op 25 December 2020 · 12:04
    PS ze zijn werkzaamheden op Le Mur de Monfort, Verbier aan het doen, net onder de ridge, vermoed de witte doeken ed.
    Ciao, Christian
  • Teze
    Tourist
    Teze op 25 December 2020 · 12:40
    Overzicht Zwitserland per Kanton:
    https://www.myswitzerland.com/en-ch/planning/transport-accommodation/t....... op 25 dec 2020 07:43

Vanaf 26 dec 22h gaan bars en restaurants in Valais, Neuchatel en Fribourg ook opnieuw dicht. Ik dacht dat er nog een bepaalde uitzondering is voor Vaud ( als enige kanton in heel Zwitserland)
  • Teze
    Tourist
    Teze op 25 December 2020 · 12:40
    Dubbel....
    *message edited by Teze op 25 Dec 2020 12:41 (97% bewerkt)
  • Ee1co
    Advanced
    Ee1co op 25 December 2020 · 13:01
    Volgens de websites van nkbv en de ski vereniging ben je gewoon verzekerd. Behalve voor corona gerelateerde schade in het geval dat een land al oranje was bij de heenreis.
  • kanski
    Elite
    kanski op 25 December 2020 · 19:11

En die drukte komt nog wel.
    kanski op 25 dec 2020 10:39

Nee waarschijnlijk komt die drukte toch niet...
    Dit lees ik net op een andere site:

Hansk25 december 2020 · 18:39
    "Maandag komt er een persconferentie van de overheid van Zwitserland waarin zoals het er nu naar uitziet de aankondiging komt dat de liften in heel Zwitserland dicht gaan."

Ik kan nog niks terugvinden over de zitting op maandag maar lees wel dit artikel dat er donderdag zitting plaatsvindt, maar die is dus misschien al verplaatst naar maandag?

Hochansteckende Mutation – Taskforce will strengere Massnahmen
    Am Donnerstag wurde in der Schweiz zum ersten Mal die ansteckendere Variante des Coronavirus nachgewiesen. Jetzt will die Taskforce die Massnahmen verstärken.

Die Schweiz befinde sich seit Wochen in einer epidemiologischen Risikosituation mit sehr hohen Zahlen an Infektionen und Todesfällen, einer steten Zunahme in mehreren Regionen und einem Gesundheitssystem, das unter ausserordentlich grosser Belastung steht. Die kommenden Tage und Wochen würden zusätzliche Risikofaktoren bergen: die Festtage und Wintertourismus mit einer Zunahme an Kontakten und Mobilität und die Möglichkeit von weiteren Temperaturrückgängen.

https://www.20min.ch/story/fuer-taskforce-erhoeht-sich-die-dringlichke...
    https://www.swissinfo.ch/ger/corona-krise-schweiz/45590096...

*message edited by kanski op 25 Dec 2020 19:12
    Never ski faster than your guardian Angel can fly!
  • kanski
    Elite
    kanski op 25 December 2020 · 19:14
    Overzicht Zwitserland per Kanton:
    https://www.myswitzerland.com/en-ch/planning/transport-accommodation/t....... op 25 dec 2020 07:43

Vanaf 26 dec 22h gaan bars en restaurants in Valais, Neuchatel en Fribourg ook opnieuw dicht. Ik dacht dat er nog een bepaalde uitzondering is voor Vaud ( als enige kanton in heel Zwitserland)Teze op 25 dec 2020 12:40

Inderdaad zijn er in Vaud nog andere regels van kracht.
  • Teze
    Tourist
    Teze op 25 December 2020 · 22:29

Nee waarschijnlijk komt die drukte toch niet...
    Dit lees ik net op een andere site:

Hansk25 december 2020 · 18:39
    "Maandag komt er een persconferentie van de overheid van Zwitserland waarin zoals het er nu naar uitziet de aankondiging komt dat de liften in heel Zwitserland dicht gaan."

Ik kan nog niks terugvinden over de zitting op maandag maar lees wel dit artikel dat er donderdag zitting plaatsvindt, maar die is dus misschien al verplaatst naar maandag?

Hochansteckende Mutation – Taskforce will strengere Massnahmen
    Am Donnerstag wurde in der Schweiz zum ersten Mal die ansteckendere Variante des Coronavirus nachgewiesen. Jetzt will die Taskforce die Massnahmen verstärken.

Die Schweiz befinde sich seit Wochen in einer epidemiologischen Risikosituation mit sehr hohen Zahlen an Infektionen und Todesfällen, einer steten Zunahme in mehreren Regionen und einem Gesundheitssystem, das unter ausserordentlich grosser Belastung steht. Die kommenden Tage und Wochen würden zusätzliche Risikofaktoren bergen: die Festtage und Wintertourismus mit einer Zunahme an Kontakten und Mobilität und die Möglichkeit von weiteren Temperaturrückgängen.

https://www.20min.ch/story/fuer-taskforce-erhoeht-sich-die-dringlichke...
    https://www.swissinfo.ch/ger/corona-krise-schweiz/45590096...

kanski op 25 dec 2020 19:11

Net vrienden van ons aan de lijn gehad die heel seizoen appartementje in Leysin gehuurd hebben; de vrees zit er bij de locale hoteliers en restauranthouders ook in dat er maandag beslissing genomen wordt dat ski stations dicht gaan. Ze houden er dus rekening mee.

Vorige week zondag ben ik met familie naar Villars Sur Olon geweest; verrassend weinig volk ( en dus rustig) voor een zondag in de kerstvakantie met maar een beperkt gebied open. Ik moet ook zeggen dat ze best veel maatregelen hebben getroffen Ivm Cov19 en ze doeltreffend leken met deze bezoekers aantallen. Het enige moment dat er klein beetje volk stond aan stoeltjeslift kon je dit ook ontwijken door een sleeplift te nemen waar geen volk was. Voor de liften proberen ze smalle lange rijen te vormen. Mondmaskerverplichting wordt goed opgevolgd; heel veel volk houd het zelfs gewoon aan op de piste ook. Natuurlijk heb je er steeds een paar uitzonderingen bijzitten: vb koppige oude Zwitser die het concept van mond/neusmasker niet wil snappen in een wachtrij. Of een Toerist (sorry maar het was een Nederlander in dit geval)!die vindt dat hij zijn mondmasker meteen in stoeltjeslift mag afzetten (en dat zijn jaarlijks skiweek weer gered is en het niet nodig vind om maatregelen te volgen). Ik zeg ook niet dat zo’n mondmasker leuk is maar als dit 1 van de voorschriften is, lijkt het mij een kleine moeite om je hier aan te houden. Klein teken van respect naar 1) iedereen die moet rondkomen van wintersport en 2)diegene die graag heel het seizoen aan wintersport willen doen 3) zorgsector. 4) Zwitserse bevolking die zich wel aan maatregelen probeert te houden en die niet graag met extra maatregelen wil geconfronteerd worden.... .........
    Er is best wat controle aan de liften, op de piste. .....

Gisteren/vandaag gesneeuwd. Morgen koud maar zon en gaan we ook ergens gaan kijken voor piste skieen met kids. Voor offpiste is de base nog niet voldoende en heeft er zich een slechte laag gevormd. Vandaag waren pistes leeg blijkbaar; ik verwacht morgen bijgevolg iets meer volk. Denk dat drukte best zal meevallen en indien te druk keren we gewoon terug naar huis.

PS. Best nog wat Britse nummerplaten op de parking in Leysin. Heb de indruk dat autoriteiten de Engelse variant vrezen aangezien hij is vastgesteld bij een aantal Britten in CH. Alle Britten localiseren en in quarantaine krijgen, blijkt grote uitdaging. Dus eventuele maatregelen zouden half preventief kunnen zijn om mogelijke exponentiele stijgingen te beperken.

Ben benieuwd wat er volgende dagen zit aan te komen. Momenteel zijn de cijfers nog steeds niet goed genoeg (zeker tov buurlanden) en stagneren. Hopelijk zien we nog een positief effect van eerdere sluitingen horeca/skistations/.....in Suisse Alemanique en dan ook binnen paar weken ivm verstrengingen hier in Romandië. Als er verstrengingen/sluitingen nodig zijn; is dit uiteraard spijtig maar zal dan wel nodig zijn zeker. Zou spijtig genoeg zuur zijn voor skistations aangezien er deze week eindelijk kou en sneeuw aankomt.

Voor ons vind ik eventuele sluiting ski stations ook spijtig maar uiteraard wel bijzaak in het groter geheel. Hopelijk dan maar voor een beperkte periode. En dan haal ik splitboard maar weer boven en gaan we wandelen/sleeen met kids in afwachting. Net zoals we afgelopen weken reeds gedaan hebben.
    *message edited by Teze op 25 Dec 2020 23:01 (6% bewerkt)
  • ctm
    Advanced
    ctm op 25 December 2020 · 23:02
    Het blijft vreemd dat in heel Europa harde maatregelen worden genomen en het aantal besmettingen blijft stijgen. Als je naar de cijfers kijkt is het goed uit te leggen, gemiddeld 80% is gezin en directe familie. Daar helpt geen winkel, restaurant of ski gebied sluiting aan. De horeca, sport, retail, musea ed leveren nauwelijks besmettingen op. In de buitenlucht al helemaal niet. Dus het credo BLIJF BINNEN, werkt averechts, daar is de kans op besmettingen juist aanwezig. Dus zouden we; BLIJF BUITEN moeten beleven. En dan thuis niemand ontvangen, maar buiten wel elkaar zien cq ontmoeten. Het zuur: is thuis geen bezoek of bij anderen op bezoek. Het zoet: buiten of gecontroleerd in horeca wel. Als wie de 80% besmettingen met 30% zouden kunnen terug brengen en de vaccinatie programma’s kunnen starten, dan kunnen we leven met COVID, welke nog 5 tot 20 jaar zal rond gaan [de Spaanse griep was er 30 jaar].

Ciao, Christian
  • Kip
    Advanced
    Kip op 26 December 2020 · 07:45
    Volgens de websites van nkbv en de ski vereniging ben je gewoon verzekerd. Behalve voor corona gerelateerde schade in het geval dat een land al oranje was bij de heenreis. Ee1co op 25 dec 2020 13:01

Ja dat las ik. Maar wat is corona gerelateerde schade?
    www.instagram.com/powder_lions
  • Ee1co
    Advanced
    Ee1co op 26 December 2020 · 08:35
    Als je mondkapje voor je skibril komt te zitten in een afdaling en je knalt op een boom. 😅

Nee, het gaat om voorzienbare schade. Dus wanneer je de vakantie moet afbreken omdat hotels sluiten. Of wanneer je corona zou krijgen en gerepatrieerd moet worden. Extra hotelkosten omdat je niet terug naar Nederland kan reizen omdat de grenzen dicht zijn gegaan. Dat soort dingen denk ik. Als je het zeker wilt weten bel dan je reisverzekering.
  • ....
    Expert
    .... op 26 December 2020 · 08:57
    De helft van Zwitserland is toch dicht Berber, of vergis ik me... om dat er niks aan de hand!

Ja daar vergis je je in, als we het over de skigebieden hebben.. de grote kantons met de meeste en grootste skigebieden zijn geopend (Tot nu toe, kan iedere dag veranderen) de cijfertjes komen namelijk niet uit de skigebieden! Dat er niets aan de hand is.. lekker makkelijke spreuk van je... De kantons die gesloten zijn hadden geen goede basis en ze mogen nav de voorwaarden, geen vergunningen aan de skigebieden geven of hadden bange voor ongelukken en daardoor een extra belasting in de ziekenhuizen. Drukte?? Tis geen winkelstraat ... Reclame maak ik niet hoor, vind het heerlijk zo, blijf maar lekker thuis, rampscenario's voorspellen.. 🤙#buitensportisgezond
  • Elliot Vinois
    Advanced
    Elliot Vinois op 27 December 2020 · 12:31
    weet er iemand meer over de opening van de franse en Italiaanse skigebieden? zijn deze nog van plan op te gaan op 7januari?
  • kanski
    Elite
    kanski op 28 December 2020 · 09:51
    Er lijken geen veranderingen afgekondigd te worden in Zwitserland. Op het moment vinden ze het stabiel genoeg lijkt de insteek. Veel ski plezier en blijf safe. Off piste situatie is heikel.

Gebruik even Hans zijn post van wintersport.nl:
    Hansk 28 december 2020 · 08:56

Rustige feestdagen op de hellingen - de situatie in bergziekenhuizen is stabiel

In de Zwitserse skigebieden was de vakantie rustiger dan normaal. Maar het is nog te vroeg om alles duidelijk te maken.

Schrijver: Christine Wanner
    Vandaag, 05:49 uur
    Delen op Facebook (externe link, pop-up)Delen op Twitter (externe link, pop-up)Deel met Whatsapp 6e Bekijk de reacties

Kunnen de skigebieden wel of niet open blijven? De vraag was voor de feestdagen omstreden. De Bondsraad wilde onder bepaalde voorwaarden wintersport mogelijk maken zodat sommige kantons groen licht konden geven: Graubünden, Wallis, Bern, Vaud, Fribourg en Ticino.

De restaurants op de pistes blijven echter gesloten en sommige bieden afhaal- en afhaalmogelijkheden.

“Je vermijdt opeenhopingen”

Onder deze omstandigheden zijn er minder gasten dan normaal op de skipistes. In het Walliser skigebied Saas Fee schat Simon Bumann, hoofd van de Saastal Bergbahnen, het aantal gasten op ongeveer de helft van het voorgaande jaar. De beschermende maatregelen werden nageleefd: “Mensen komen niet meer tegelijkertijd naar het skigebied. Je vermijdt ophopingen. "

Skiërs in Verbier
    Legende:
    In de wintersportplaatsen zijn er beduidend minder skigasten dan normaal, zeggen de directie van toerisme en de bergbanen.
    KEYSTONE
    Ook uit het Berner Oberland wordt gezegd dat de gasten zich goed aan de regels hielden, waar meer dagjesmensen en wintersporters meestal naar Saas-Fee afreizen.

De situatie is stabiel

Ook voelen de ziekenhuizen dat er beduidend minder mensen skiën of snowboarden. De directeur van het Oberwallis Hospital Center, Reinhard Zenhäusern, zegt dat hoewel patiënten worden opgenomen die geblesseerd zijn geraakt tijdens het skiën, ze zelden intensieve zorg nodig hebben.

Het was ook stil met de Covid-patiënten - één ligt op de intensive care. «De situatie is stabiel gebleven op de acute afdelingen. In het ziekenhuiscentrum van Oberwallis worden in totaal 22 patiënten met Covid opgenomen, dit aantal is deze week niet toegenomen. "

Een ziekenhuis in Zürich.
    Legende:
    Tot nu toe hebben wintersporters de ziekenhuizen nog niet echt extra belast, maar het is te vroeg om alles duidelijk te maken.
    KEYSTONE
    Nog geen informatie mogelijk

Ook de ziekenhuismanagers in het kanton Graubünden constateren stabiele ziekenhuisopnames van corona-geïnfecteerden. Bij Spital Thusis zegt directeur Reto Keller namens de 13 acute ziekenhuizen in het kanton dat het te vroeg is om de balans op te maken: “Het hangt er ook van af hoe ziekenhuisopnames met Covid-patiënten zich ontwikkelen. We zijn daar momenteel stabiel. Maar als er een stijging is en er komen extra wintersporters bij, dan kan het krap worden. "

En dat moet worden vermeden. Eén ding is duidelijk: de aantallen nieuwe besmettingen, die informatie geven over ons gedrag tijdens de feestdagen, komen pas over een tiental dagen beschikbaar. Bron www.srf.ch

*message edited by kanski op 28 Dec 2020 09:53 (1% bewerkt)
  • ....
    Expert
    .... op 28 December 2020 · 19:40
    Uri, Nid- en Obwalden openen op 30.12 de skigebieden weer.
    ⛷⛷❄❄⛷⛷💃
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 28 December 2020 · 20:06
    Geen groot nieuws en vooral bedoeld voor werk-gerelateerde reizen, maar Noorwegen heeft de inreis-quarantaine verkort:
    Met twee negatieve testen (een de eerste dagen, tweede test na zeven dagen), hoef je niet meer tien dagen uit te zitten.
    https://www.nrk.no/norge/regjeringen-forkorter-karantenetiden-1.153052...

Heb je in de praktijk weinig aan, maar wie weet hoe het zich doorontwikkeld richting een naseizoen. Als ik het goed zag, werden er ook al meer verschillende (gehuurde) dingen toegestaan om quarantaine door te brengen.
    Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
  • plukski
    Beginner
    plukski op 12 January 2021 · 15:39
    Tot half maart is het advies om niet in het buitenland op vakantie te gaan. Voor het gros van de Nederlandse skiërs zal dat anders zijn dan voor een deel van ons. Wanneer je ergens een berg oploopt met vellen en verder geen andere mensen ziet, dan zie ik weinig besmettingsgevaar ontstaan ( jaja de IC's ).

Hoe zit het met de dekking van je reisverzekering in deze tijd?

Ik heb nkbv deze vraag gesteld (voor ik verleng) maar nog geen antwoord gekregen.

Weten jullie hoe de nkbv en nskiv hier mee om gaan?Kip op 25 dec 2020 06:57

Het probleem is niet alleen of je wel of niet besmet raakt, maar als jij een ongeluk krijgt en je moet naar de IC, dan kan het zijn dat die vol is of dat iemand met Covid-19 niet naar de IC kan, omdat jij graag wilde freesden.

Vind je dat niet een beetje een asociale gedachte?
    *message edited by plukski op 12 Jan 2021 15:39 (3% bewerkt)
  • ctm
    Advanced
    ctm op 12 January 2021 · 15:56
    Het gros, ik schat 90+% van de ski ongevallen komen niet op de IC terecht.

Maar je kunt het ook omdraaien. Als iedereen zich aan de 1.5M houdt, dan raakt er nagenoeg niemand besmet en zijn de IC bedden vrij van COVID patiënten. Iedereen die na 1 mei besmet raakt, daarvoor wisten we niet veel, overtreedt de COVID regels en is schuldig aan het vullen van COVID IC bedden. Muv zorgmedewerkers, die in the line of duty, besmet raken.

Vind je dat niet een beetje een asociale gedachte?
    Ik vind dat mensen die nu nog COVID krijgen, voor het grootste deel, dat over zichzelf afroepen, dan kun je asociaal noemen.

Nu hebben gezinnen met kleine kinderen, het wel wat lastiger, dan anderen. Bijvoorbeeld studerende kinderen kun buiten op afstand mee afspreken.

Kijk naar jezelf, voordat je oordeelt. Bijv. ik heb 1e en 2e Kerst alleen gevierd en Oud/Nieuw met 5 personen op afstand en buiten. En mijn ouders 9 maanden geleden gezien.

Ciao, Christian
  • ctm
    Advanced
    ctm op 12 January 2021 · 16:04 Ciao, Christian
  • Kip
    Advanced
    Kip op 15 January 2021 · 12:03
    Tot half maart is het advies om niet in het buitenland op vakantie te gaan. Voor het gros van de Nederlandse skiërs zal dat anders zijn dan voor een deel van ons. Wanneer je ergens een berg oploopt met vellen en verder geen andere mensen ziet, dan zie ik weinig besmettingsgevaar ontstaan ( jaja de IC's ).

Hoe zit het met de dekking van je reisverzekering in deze tijd?

Ik heb nkbv deze vraag gesteld (voor ik verleng) maar nog geen antwoord gekregen.

Weten jullie hoe de nkbv en nskiv hier mee om gaan?Kip op 25 dec 2020 06:57

Het probleem is niet alleen of je wel of niet besmet raakt, maar als jij een ongeluk krijgt en je moet naar de IC, dan kan het zijn dat die vol is of dat iemand met Covid-19 niet naar de IC kan, omdat jij graag wilde freesden.

Vind je dat niet een beetje een asociale gedachte?plukski op 12 jan 2021 15:39

Oké dan, ik zal geen cliffs droppen van 4 meter of hoger...Zonder dollen denk ik dat iedereen die nu skiet wel wat meer de handrem erop heeft, met dit verhaal in het achterhoofd. Maar goed een ander uiterste is dat je jezelf helemaal niets meer gunt en kerst in je eentje gaat vieren. Het leven gaat door en het had een stuk normaler geweest als de zwakkeren van de samenleving in quarantaine hadden gezeten en dat de rest doorging. Begrijp me niet verkeerd ik hou me prima aan de regels, maar wil binnen de regels wel kijken wat mogelijk is. Skiën zal er niet inzitten door de quarantaine eis van 10 dagen bij terugkomst.
    Hoeveel mensen hebben we in ons leven al aan de normale griep laten overlijden door een besmetting door te geven?

Persoonlijk denk ik dat ik in het verkeer een groter risico loop dan op de berg om in het ziekenhuis te belanden. Of wanneer ik in het weekend een stad of winkelcentrum bezoek in NL wat betreft besmettingen (door drukte).
    www.instagram.com/powder_lions
  • ctm
    Advanced
    ctm op 15 January 2021 · 12:08
    Onlangs gehoord en gebeurd [JAN21], een ski ongeluk, naar het ziekenhuis in CH, vervolgens met NL verzekeringsnummer, kon alles worden betaald. Business as usual.
    Ciao, Christian
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 15 January 2021 · 18:05
    For what it’s worth... en alhoewel ik een hard hoofd heb in trips dit seizoen, heeft het in het zuiden van Noorwegen ook goed gedumpt de afgelopen weken. Daarnaast maakt men er nu werk van dat iedereen aan de grens/op vliegveld getest wordt en met een uur een uitslag krijgt:

https://www.nrk.no/norge/bekymret-for-importsmitte_-vil-fjerne-24-time...
    Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
  • ctm
    Advanced
    ctm op 15 January 2021 · 18:13
    dat is een effectieve en toeristen vriendelijke maategel, Norwege dix points, Pay-Bas un point
    Ciao, Christian
  • Boarderbuis
    Advanced
    Boarderbuis op 24 January 2021 · 09:56
    Ha poederfanaten,
    Ik heb lang gedubd om nog iets te posten over mijn lockdown-vlucht naar de Zwitserse sneeuw, maar doe het toch. Vooral omdat ik vind dat we beter moeten leren leven met Covid, met meer oog voor de gezondheid (geestelijk en fysiek) van het overgrootte deel vd bevolking. En omdat ik tegen het beleid van de regering ben om iedereen maar binnen te proberen te houden en achter schermpjes te plaatsen. Het lijkt me voldoende aangetoond dat buiten zijn veel veiliger is dan binnen, zelfs als zijn binnen weinig mensen zijn. 18 tot 20x veiliger las ik laatst in een analyse van een OMT-lid. En volgens mij is de oproep om naar buiten te gaan al eerder hier ook genoemd.

Mijn belangrijkste reden om te vluchten echter was dat mr. De Jonge toegaf de scholen te sluiten om de ouders thuis te laten werken. Als je net zelf 9 maanden bijna non-stop thuis hebt gewerkt, brokkelt het draagvlak voor alle regels en adviezen wel af, iig bij mij.
    Maar vooral post ik dit omdat ik weet hoe blij je van poeder-rijden kan worden en dat ik jullie dat ook (weer) gun en dat volgens mij veilig kan. Veiliger iig dan thuis elke dag 1 (was 2 tijdens onze vlucht) vrienden zien. Dus bij dezen:

Ik ben afgereisd met vrouw en 2 kinderen met de auto en in 1 keer (verplicht) doorgereden naar Lenzerheide, Zwitserland, met alleen 2 tankstops (mondkapjes op). Graubunden had toen nog een vlakke lijn qua besmettingen die redelijk hoog lag, maar halverwege de piek. Inmiddels is de trend goed dalend. Zie ook https://corona-data.ch/.
    Sleuteloverdracht met mondkapjes op, en geen rondleiding in ons eigen appartement, met goede WiFi voor werk en thuis-school.
    We zaten denk ik in twee van de rustigste weken ooit in de Alpen waarbij wel liftjes draaiden. Practisch nergens rijen en anders werd er redelijk goed afstand gehouden. Voordeel van ski’s/snowboard is dat ze een mooi stukje ruimte claimen. Het gebied had vooral stoeltjesliften, maar ook een paar grote gondels.
    Ik heb me 3x niet relaxed gevoeld voor wbt drukte, in 2,5 week. Eenmaal in de supermarkt, waar ze nog niet het mandjes-systeem hadden ingevoerd om de drukte te beperken. Eenmaal op dé poeder-zaterdag van 15 januari (https://wepowder.com/nl/forum/topic/279664) toen het halve gebied ‘s-ochtends nog dicht was en de rijen van de onderste liftjes heel druk waren. Maar met zon en een windje erbij en iedereen die mondkapjes draagt toch daar 2x in plaats genomen. Dus dat is wel een dingetje: als er een poederdag in het weekend valt, pas daar dan je planning op aan of ga touren.
    En eenmaal in een grote verbindingsgondel. Ook daar heeft iedereen weliswaar een mondkapje op, maar je staat toch tussen 0,5 - 1m van elkaar af. En ik werd boos door de liftbediende toegesproken toen ik een extra raampje had open gezet, want dan kreeg hij last van de tocht.... ok :-\.

Maar verder was het heerlijk, al voelt het ook gek om daar te zijn terwijl bijna iedereen in Nederland het moeilijk heeft met thuis zitten, werken of lesgeven. Mijn zoon van 4,5 kan nu blauwe en licht-rode pistes af, mijn zoon van 8 nu ook zwart. Wel heb ik ze zelf lesgegeven, want zonder enig Nederlands kindje in de les zag ik dat niet zitten.
    Met mooi weer is het prima om op de piste of het terras buiten te lunchen. Met sneeuw is dat wel even bikkelen.
    Overall ben ik heel blij dat we dit gedaan hebben, want bijna 2 maanden non-stop thuis werken en lesgeven met 2 kleine kinderen mid-winter is voor niemand gezond.

Gelukkig doet Zwitserland het goed qua besmettingsgetallen, maar daardoor moeten Nederlanders nu ook helaas 10 dagen bij aankomst... Dus realistisch gezien moet dat eerst veranderen alvorens wij weer van Zwitserse sneeuw kunnen genieten. Wie weet na de invoering van de avondklok....hoewel ik dat niet verwacht. Ook besef ik me dat we geluk hebben gehad dat er niet bijvoorbeeld een Zwitserse corona-variant is ontstaan, grenzen plotseling toch dicht zijn gegaan of dat we medische hulp nodig hadden door een ongeluk op de piste. Maar voor dat laatste kan je ook zelf kiezen om niet de moeilijkste afdalingen te nemen of hele gekke trucs te proberen.

Doe met dit verhaal wat jullie willen of goed achten. Shoot me als je dat prettig vindt, ik weet dat de corona-sceptici in de minderheid zijn.... maar als je besluit wel nog deze winter af te reizen naar de sneeuw, geniet ervan zoveel je kunt!!
    Ciao!
  • MTV
    Beginner
    MTV op 24 January 2021 · 10:27
    Als je het dan toch doet om anderen mee te laten genieten, moeten er wel foto’s bij. Anders kan ik me alleen richten op de tekst. En die discussie is volgens mij al wel uitgekauwd.
  • Tim3
    Beginner
    Tim3 op 24 January 2021 · 10:30
    Gefeliciteerd. Fijn om te lezen hoe (bijna) iedereen die thuis blijft het mogelijk maakt om jou als individu veilig, rustig en goed op trip te kunnen laten gaan.
    'Go, go on that great adventure' - Jeremy Jones (Higher)
  • Steef
    Advanced
    Steef op 24 January 2021 · 10:52

Doe met dit verhaal wat jullie willen of goed achten. Shoot me als je dat prettig vindt, ik weet dat de corona-sceptici in de minderheid zijn.... maar als je besluit wel nog deze winter af te reizen naar de sneeuw, geniet ervan zoveel je kunt!!
    Ciao!Boarderbuis op 24 jan 2021 09:56

Super, je hebt mij overtuigd...wat mij betreft kunnen we dan gewoon weer en masse naar de Alpen! Ik sta te trappelen...
    (#paktznsurfplankengaatlekkerthuisgenietenwantgenoegoptiesookalisdepoederhongergroots)
    Every turn is a sign of weakness. I'm weak...
  • Boarderbuis
    Advanced
    Boarderbuis op 24 January 2021 · 13:20
    Als je het dan toch doet om anderen mee te laten genieten, moeten er wel foto’s bij. Anders kan ik me alleen richten op de tekst. En die discussie is volgens mij al wel uitgekauwd.MTV op 24 jan 2021 10:27

N
    iet

Niet de heftigste plaatjes maar bij dezen
  • ctm
    Advanced
    ctm op 24 January 2021 · 13:21
    Een hele goede keuze van je; Chapeau.
    Spreiden van mensen [bijv. een tweede huis in de achterhoek] en geen vreemde contacten binnen > 15 minuten, is de oplossing van COVID. Jouw leefpatroon daar is veiliger voor jullie en je omgeving, dan bijv. staan de dringen in Albert Heijn in Amsterdam, wat sinds de avondklok tussen 16-20:00 behoorlijk is toegenomen.
    Mijn devies is; krijg geen corona [je bent zelf verantwoordelijk], dan kun je het ook niet overdragen of zorgdruk veroorzaken. Het is onbegrijpelijk dat tenminste gemiddeld 6.000 mensen per dag in Nederland de maatregelen niet hebben gevolgd en besmet zijn geraakt. Stel dat er 6.000 aanrandingen per dag in NL zouden, zijn dan zouden we deze veroorzakers massaal opsporen en opsluiten. Als je in NL in de avond naar buiten gaat krijg je terecht een boete van 95 euro. Als je besmet raakt [in 90% van de gevallen je eigen schuld, zelfs zorgmedewerkers raken thuis, niet op werk, besmet [artikel AD], dan krijg je beterschap app van je vrienden?

Laten we hopen dat de NL cijfers gaan
    dalen in het landsbelang, maar ook omdat CH ons dan weer gastvrij gaat ontvangen en wij de toeristen sector kunnen steunen, een WIN-WIN.

Ciao, Christian
  • ctm
    Advanced
    ctm op 5 February 2021 · 18:23
    Ook hier actuele berichten over OPEN GAAN van pistes in 2021:
    https://wepowder.com/nl/forum/topic/279435

Zweden Riksgransen open vanaf 26FEB212
    https://riksgransen.se/en/

*message edited by ctm op 5 Feb 2021 18:25
    Ciao, Christian

Reply

You need to be logged in to post a comment in this topic. Login or create an account.

Upgrade to wepowder Pro

• Extended 14 day forecast
  • Slope angle and exposition terrain layers
  • Inspirational freeride routes
wePowder Pro