Zoektocht naar een freeride snowboard

• Zazia
    Zazia op 22 December 2020 · 11:25
    Hi all,

Op wintersport.nl een hulpvraag neergezet voor het vinden van een freeride snowboard. Het advies was daar om ook hier eens het net op te halen en om naar de Powfinder te kijken. Ik ben nieuwsgierig of jullie nog aanvullende adviezen hebben!

Zoals de titel verraad zou ik graag jullie advies willen over een freeride snowboard. Ik zal beginnen met een toelichting op mijn ervaring en vervolgens mijn dilemma toelichten.

Ik ben 1,84m, 83kg en snowboard nu 6 jaar. Laat begonnen (23 jaar), maar gelijk helemaal verknocht. De afgelopen 4 jaar ga ik 2-3 weken per jaar, heb totaal 2 weken prive les gehad en ben regelmatig te vinden in SnowWorld. De sport ligt me goed en heb het ondertussen aardig onder de knie: Kan zonder problemen elke piste afkomen, switch op blauw en rood, comfortabel op hoge snelheden, wat poeder ervaring rondom de pistes en sinds een jaar bezig met wat freestyle.

Ik heb twee boards:

Jones Mountain Twin Ultra: Aangesmeerd in 2016 als eerste board na de huur periode. Achteraf niet de beste aankoop als beginner, maar het was een strenge (en goede) leermeester en heb er nu veel plezier van.
    Salomon Huck Knife: Gekocht om op dagen met slecht zicht wat meer freestyle georiënteerd bezig te zijn. Helaas weinig nog mee gedaan i.v.m. corona
    Het allermooiste van boarden vind ik rijden in de poeder. Het staat op de planning om dit jaar (indien mogelijk) een poederreis te maken en anders het jaar daarop. Mijn doel is om met een paar jaar op het niveau te zijn om het maximale te halen uit een trip naar Japan en Canada. Daar wil ik graag een bijpassend board voor aanschaffen.

Bij het oriënteren kom ik op twee types freeride boards uit:

Surf-georienteerde boards zoals een Jones Mind Expander, Jones Stratos, Bataleon The Surfer, Lib Tech Retro Ripper etc
    Carving / big line-georienteerde boards zoals een Rossignol XV, Burton Flight Attendant, Jones Flagship etc
    De surf achtige boards lijken mij erg gaaf, maar die hebben wel het risico dat ze in de tas blijven zitten als je pech hebt met een week zonder poeder want op de piste trekt mij dat minder. De carving georiënteerde boards trekken mij het meest, echter vraag ik me af of dat niet teveel gaat overlappen met de Mountain Twin Ultra.

Over bovenstaande zou ik jullie advies zeer op prijs stellen. Gezien mijn huidige boards en de doelstelling om een poederboard te hebben voor een Canada/Japan trip, wat voor type board en welk board zouden jullie aanraden om voor te gaan?

Ik weet dat ik kan testen in SnowWorld (als het weer open is), maar ik hoop vooral van jullie poeder ervaringen met dit type boards te leren.

Alvast veel dank en laat het weten als er aanvullende informatie nodig is om een goed antwoord te geven.
  • Marijnt
    Beginner
    Marijnt op 22 December 2020 · 12:01
    Check ook eens de Powfinder boards, doe maar een search op dit forum, dan kun je er al veel over vinden! Ik heb zelf de Flagship 164 die erg goed bevalt, op de piste goed carven, het board wil erg hard gaan. In de poeder rijdt het board ook heerlijk! Heb er een korter board bij voor meer op de piste, maar die gaat vervangen worden voor een Mountain Twin als het goed is. Daar heb ik nog geen definitieve keuze in gemaakt. Als er een surf georienteerd board bij komt dan zou ik zelf zeker voor de Powfinder gaan. Succes!
  • Erwin
    Elite
    Erwin op 22 December 2020 · 12:23
    @zazia ik doe zelf alles op de Flagship. Met de introductie van Spoon technologie zijn de eigenschappen in de poeder een stuk beter. Heb veel andere boards gereden, maar dit blijft toch m’n favoriet. Voor toeren neem ik dus een Solution - 1 op 1 dezelfde shape maar dan een split.

Zijn zeker speelsere boards voor in de pow te vinden. Zo is de Stormchaser echt top met bizar veel float, alleen in harder/technischer terrein merk je wel zijn tekortkomingen.

De Hovercraft hoor je niet veel meer over, maar was hét eerste board van Jones speciaal voor in de pow. Daarnaast ook prima eigenschappen in technischer terrein - een bak grip van voor helemaal tot achter. Alleen door z’n korte tail wat minder highend speed georiënteerd dan de Flagship.

Mind Expander is ook een verrassend board - heel speels met genoeg float en ook nog grip in hard terrein. Supermakkelijk te rijden.

Ik had altijd de mogelijkheid om ze bij een cursus van mij te testen, maar helaas ziet het er dit seizoen slecht uit. 😞

Dit is heel in het kort wat over de Jones lijn. Hoop dat het een beetje helpt. En ja, ik ben bevooroordeeld. 😉

Ik denk ook dat je van testen in Zoetermeer echt niet veel wijzer wordt over de poedereigenschappen van een board.
  • ieism
    Tourist
    ieism op 22 December 2020 · 12:24
    Het is niet per definitie zo dat een surfy freeride board niet kan carven/rammen op de piste. Een aantal heel specifieke poederboards die toch heel hard gaan op de piste zijn bijvoorbeeld een Korua Dart, Stranda Shorty, Sandy Shapes Egoista of Fantastica.

-Mats van Stranda is een oude carver, die bouwt niets waar je op de piste niet heel hard bochten mee kan railen. Als je schouder de sneeuw niet raakt doe je het niet goed..
    -De Korua crew carved harder dan Alberto Tomba. https://www.koruashapes.com/yearning-for-turning#emotion--start...
    -Alessandro Marchi “Sandy” is een ex racer, die bouwt boards die voelen al een raceraket maar in de poeder net zo hard gaan. Geile boards.

Dan heb je ook een echte aanvulling op je andere boards, voor Japan wil je niet echt een big mountain board lijkt me.
    *message edited by ieism op 22 Dec 2020 12:29
    splitfest.nl
  • koenvanderplas
    koenvanderplas op 22 December 2020 · 14:07
    I loooooove my Flagship 169W...heerlijke plank voor te carven op de piste én gas te geven...in de poeder geeft 'ie ook meer dan genoeg float!!!
  • Zazia
    Zazia op 22 December 2020 · 14:19
    Check ook eens de Powfinder boards, doe maar een search op dit forum, dan kun je er al veel over vinden! Ik heb zelf de Flagship 164 die erg goed bevalt, op de piste goed carven, het board wil erg hard gaan. In de poeder rijdt het board ook heerlijk! Heb er een korter board bij voor meer op de piste, maar die gaat vervangen worden voor een Mountain Twin als het goed is. Daar heb ik nog geen definitieve keuze in gemaakt. Als er een surf georienteerd board bij komt dan zou ik zelf zeker voor de Powfinder gaan. Succes!Marijnt op 22 dec 2020 12:01
    De PowFinder lijkt het inderdaad helemaal te zijn. Die wil ik absoluut gaan uitproberen. De Flagship inderdaad ook veel voorbij zien komen. Het zit me echter iets te dicht tegen de Ultra Twin aan om een toevoeging te zijn. Mijn vriendin heeft de Mountain Twin, een zeer prettig all-mountain board. Kan het je zeker aanbevelen.

@zazia ik doe zelf alles op de Flagship. Met de introductie van Spoon technologie zijn de eigenschappen in de poeder een stuk beter. Heb veel andere boards gereden, maar dit blijft toch m’n favoriet. Voor toeren neem ik dus een Solution - 1 op 1 dezelfde shape maar dan een split.
    Zijn zeker speelsere boards voor in de pow te vinden. Zo is de Stormchaser echt top met bizar veel float, alleen in harder/technischer terrein merk je wel zijn tekortkomingen.

De Hovercraft hoor je niet veel meer over, maar was hét eerste board van Jones speciaal voor in de pow. Daarnaast ook prima eigenschappen in technischer terrein - een bak grip van voor helemaal tot achter. Alleen door z’n korte tail wat minder highend speed georiënteerd dan de Flagship.

Mind Expander is ook een verrassend board - heel speels met genoeg float en ook nog grip in hard terrein. Supermakkelijk te rijden.

Ik had altijd de mogelijkheid om ze bij een cursus van mij te testen, maar helaas ziet het er dit seizoen slecht uit. 😞

Dit is heel in het kort wat over de Jones lijn. Hoop dat het een beetje helpt. En ja, ik ben bevooroordeeld. 😉

Ik denk ook dat je van testen in Zoetermeer echt niet veel wijzer wordt over de poedereigenschappen van een board. Erwin op 22 dec 2020 12:23

Een mede-Jones fan😃. Thanks voor de uiteenzetting. Toevallig al ervaring met de Stratos? Ik ben direct gevallen voor de prachtige print, maar vraag me af of die voldoet aan mijn wensen. Vorig jaar twee afdalingen op een Mind Expander gedaan in de poeder en dat was ontzettend gaaf inderdaad. Serieuze optie ook. Ook even een blik geworpen op je website, die was ik nog niet tegen gekomen in mijn orientatie. Heb je ook reguliere freeride cursussen (dus niet splitboard gefocust)?

Het is niet per definitie zo dat een surfy freeride board niet kan carven/rammen op de piste. Een aantal heel specifieke poederboards die toch heel hard gaan op de piste zijn bijvoorbeeld een Korua Dart, Stranda Shorty, Sandy Shapes Egoista of Fantastica.

-Mats van Stranda is een oude carver, die bouwt niets waar je op de piste niet heel hard bochten mee kan railen. Als je schouder de sneeuw niet raakt doe je het niet goed..
    -De Korua crew carved harder dan Alberto Tomba. https://www.koruashapes.com/yearning-for-turning#emotion--start...
    -Alessandro Marchi “Sandy” is een ex racer, die bouwt boards die voelen al een raceraket maar in de poeder net zo hard gaan. Geile boards.

Dan heb je ook een echte aanvulling op je andere boards, voor Japan wil je niet echt een big mountain board lijkt me. ieism op 22 dec 2020 12:24

Hier leer ik van. Gaaf! Allemaal onbekende merken, dus daar ga ik me op inlezen. Wat voor maat zou je adviseren bij dit soort boards?
    *message edited by Zazia op 22 Dec 2020 14:20
  • ieism
    Tourist
    ieism op 22 December 2020 · 15:03
    Heel persoonlijk. Bij de kleine merken kan je gewoon de telefoon pakken en advies vragen, ik rij zelf tussen de 160 en 170 en ben iets langer en lichter dan jij.
    splitfest.nl
  • Willem2k
    Advanced
    Willem2k op 22 December 2020 · 15:09
    Als je Japan en Canada zegt, denk ik treeruns. Dan heb je meer aan iets speels zoals de eerder genoemde Hovercraft (toch een beetje de granddaddy van het genre.) dan aan een ragbak voor grote lijnen.

mk1 Hovercraft was mijn eerste "echte" poederboard en wat mij betreft nog steeds de lat waarlangs dergelijke boards gemeten worden. Powfinder heb ik zelf nog nooit gereden maar hoor ik goeie dingen over van mensen die er een hebben en ook wel weten hoe ze moeten carven.

Stukje hovercrafting uit de oude doos. 😉

Ik weet niet of het nog zo is, maar bataleon en korua bezuinigden nog wel eens op de base in het verleden. Dat moet je bij een freeride board niet willen wat mij betreft. Dus da's eventueel ook nog iets om op te letten.

*message edited by Willem2k op 22 Dec 2020 15:11
    Snowboarding without friends is not snowboarding.
  • Erik-1971
    Tourist
    Erik-1971 op 22 December 2020 · 15:39
    @zazia, Ik weet niet of je je aanschaf voor het einde van de lockdown wil doen, maar als dat niet zo is kan ik je zeker aanraden om bij Frosty in Bilthoven langs te gaan. Edgar en zijn team kunnen je vast helpen om een board, dat bij jou wensen past, te vinden.
    Echt een top-shop met een mooie collectie!! https://www.mkskiservice.nl/frosty-snowboarding

Veel plezier en voorpret!!!
    Leven en laten glijden.... #ridingisthereason #itsallaboutmentelity #sci #snowboard #ski #c4 #lifeaftersci #walkingquadriplegic #adaptiveskiing
  • ThijsB
    Beginner
    ThijsB op 22 December 2020 · 16:47
    Ik heb zelf de powfinder 157 (185 cm lang en 75kg). Magisch ding voor in de poeder en als je wat kleinere bochtjes (lees treeruns) gaat maken. Er is al heel veel over geschreven hier dus in het kort; board voor (diepe) poeder, kleine bochten en snoeiharrrd carven op de pistes als je hem goed aanpakt.

Daarnaast heb ik een arbor coda rocker 158cm. Freeride / freestyle board maar gebruik hem zelf meer als sidehit / pistetrucjes board. Kan verder ook goed carven (door Grip-Tech, Lib Tech noemt dit Magnet Traction) maar door de vorm moet je er wat meer moeite voor doen dan bij een camber board. Dat gezegd hebben zorgd de rocker vorm er weer voor dat je lekker door de poeder komt en je tail of nose press makkelijk te doen is.

Zelf heb ik al twee jaar verlekkerd aangekeken naar Moonchild Snowboards. Worden gemaakt door een guy in slovenië. Zien er erg goed uit en je helpt een lokale bouwer ipv de grote jongens. Heb alleen al 2 board.... 😃
  • Erik-1971
    Tourist
    Erik-1971 op 22 December 2020 · 16:52
    Verder is de website The Good Ride een goede bron voor informatie en hulp bij je zoektocht... https://thegoodride.com/snowboard-reviews/?mens=1
    Leven en laten glijden.... #ridingisthereason #itsallaboutmentelity #sci #snowboard #ski #c4 #lifeaftersci #walkingquadriplegic #adaptiveskiing
  • Erwin
    Elite
    Erwin op 22 December 2020 · 17:48
    @zazia nee, de Stratos heb ik nog niet zelf gereden.
    Normaal organiseer ik freeride techniek trainingen en een Salzburgerland Roadtrip. Dit seizoen is helaas beperkt tot toeren en gidsen op aanvraag.
  • Steef
    Advanced
    Steef op 22 December 2020 · 20:49
    Ik heb sinds 2 winters een Korua Dart aan de muur hangen. Behalve dan als ie mee op trip gaat, dan zit ie standaard onder mijn voeten. Echt een fijne plank! Schappelijk geprijsd. Surfy in de poeder maar staat op de piste ook zeker zijn mannetje! Wie zegt dat surfy rijden niet op de piste kan? Kijk dan de Yearning for Turning filmpjes maar eens:

Tot nu toe (gelukkig) nog geen problemen ondervonden met een slechte/zachte base. Heb hem eigenlijk ook alleen maar in de poeder gereden en weinig sharks gepakt.

3 winters geleden ook de Powfinder (Signature 157) gereden tijdens een poedertrip. Ook een erg fijne plank in de poeder maar had daar op de piste iets meer moeite mee om hem lekker gecarved te krijgen. Heb het idee dat deze plank toch een stuk stijver was onderin en dat ligt mij niet zo. Let wel: ik heb toen vrij weinig meters op de piste gemaakt dus wellicht geen eerlijke vergelijking.
    Every turn is a sign of weakness. I'm weak...
  • dejongarno
    Advanced
    dejongarno op 22 December 2020 · 20:59
    Ik zweer ook bij mijn powfinder 157; piste, poeder, switch. Ik vind em juist top ook qua carven!
  • Zazia
    Zazia op 24 December 2020 · 14:07
    Heel persoonlijk. Bij de kleine merken kan je gewoon de telefoon pakken en advies vragen, ik rij zelf tussen de 160 en 170 en ben iets langer en lichter dan jij. ieism op 22 dec 2020 15:03

Got it. Thanks.

Als je Japan en Canada zegt, denk ik treeruns. Dan heb je meer aan iets speels zoals de eerder genoemde Hovercraft (toch een beetje de granddaddy van het genre.) dan aan een ragbak voor grote lijnen.

mk1 Hovercraft was mijn eerste "echte" poederboard en wat mij betreft nog steeds de lat waarlangs dergelijke boards gemeten worden. Powfinder heb ik zelf nog nooit gereden maar hoor ik goeie dingen over van mensen die er een hebben en ook wel weten hoe ze moeten carven.

Stukje hovercrafting uit de oude doos. 😉

Ik weet niet of het nog zo is, maar bataleon en korua bezuinigden nog wel eens op de base in het verleden. Dat moet je bij een freeride board niet willen wat mij betreft. Dus da's eventueel ook nog iets om op te letten.

Willem2k op 22 dec 2020 15:09

Haaa, wat een heerlijke beelden. Gaaf man! Het bewijs voor een Powfinder blijft zich opstapelen zie ik. Thanks voor het meedenken. @zazia, Ik weet niet of je je aanschaf voor het einde van de lockdown wil doen, maar als dat niet zo is kan ik je zeker aanraden om bij Frosty in Bilthoven langs te gaan. Edgar en zijn team kunnen je vast helpen om een board, dat bij jou wensen past, te vinden.
    Echt een top-shop met een mooie collectie!! https://www.mkskiservice.nl/frosty-snowboarding

Veel plezier en voorpret!!!Erik-1971 op 22 dec 2020 15:39

Ik zie de Stratos er al tussen staan, nice. Geen haast mee, dus hier ga ik zeker even langs. Thanks voor de suggestie.

Ik heb sinds 2 winters een Korua Dart aan de muur hangen. Behalve dan als ie mee op trip gaat, dan zit ie standaard onder mijn voeten. Echt een fijne plank! Schappelijk geprijsd. Surfy in de poeder maar staat op de piste ook zeker zijn mannetje! Wie zegt dat surfy rijden niet op de piste kan? Kijk dan de Yearning for Turning filmpjes maar eens:

Tot nu toe (gelukkig) nog geen problemen ondervonden met een slechte/zachte base. Heb hem eigenlijk ook alleen maar in de poeder gereden en weinig sharks gepakt.

3 winters geleden ook de Powfinder (Signature 157) gereden tijdens een poedertrip. Ook een erg fijne plank in de poeder maar had daar op de piste iets meer moeite mee om hem lekker gecarved te krijgen. Heb het idee dat deze plank toch een stuk stijver was onderin en dat ligt mij niet zo. Let wel: ik heb toen vrij weinig meters op de piste gemaakt dus wellicht geen eerlijke vergelijking.Steef op 22 dec 2020 20:49

Geen enkel probleem op de piste zo te zien. Alhoewel die vent waarschijnlijk op een stuk brandhout nog beter naar beneden komt dan ik. Het is een mooi ding, ik zet 'm op mn lijstje om uit te zoeken. Bedankt voor het meedenken!

Ik zweer ook bij mijn powfinder 157; piste, poeder, switch. Ik vind em juist top ook qua carven!dejongarno op 22 dec 2020 20:59

De powfinder lijkt toch bovenaan het lijstje staan om te proberen. Ik ga me nog even verdiepen in de andere suggesties, maar denk dat ik iig contact op ga nemen met Powfinder om de proef op de som te nemen. Bedankt voor het meedenken ook!
  • Robert1968
    Beginner
    Robert1968 op 24 December 2020 · 21:49
    Ik ben zelf helemaal gek van een rad air tanker.
    Gr Robert
    Snowboarder

Reply

You need to be logged in to post a comment in this topic. Login or create an account.

Upgrade to wepowder Pro

• Extended 14 day forecast
  • Slope angle and exposition terrain layers
  • Inspirational freeride routes
wePowder Pro