Lessons learned - Near miss avalanche report by Mat Schaer

• Lenny
    Tourist
    Lenny op 7 January 2021 · 11:15
    Ik vond dit wel een interessant bericht. Een goede herinnering voor als we weer de bergen in mogen en de kans natuurlijk groter is dat we 'red flags' missen doordat we eindelijk weer in de sneeuw staan.

https://www.jonessnowboards.com/content/404-lessons-learned-near-miss-...
  • Moos
    Moos op 8 January 2021 · 10:03
    Goede om te delen, houdt een mens scherp.
  • MTV
    Beginner
    MTV op 8 January 2021 · 12:32
    Meesterlijk hoe hij eruit weet te boarden op adrenaline. De spanning moet enorm zijn. Het filmpje balanceert in mijn hoofd ergens tussen lawine awareness en spektakel.
  • 3zel
    Advanced
    3zel op 8 January 2021 · 13:04
    Het was pas meesterlijk geweest indien hij niet op die plek zat op dat moment...
    knowledge is powder
  • Moos
    Moos op 8 January 2021 · 15:03
    Het was pas meesterlijk geweest indien hij niet op die plek zat op dat moment...3zel op 8 jan 2021 13:04
    Zoals jij en ik op dat moment?
    *message edited by Moos op 8 Jan 2021 15:03 (6% bewerkt)
  • Lenny
    Tourist
    Lenny op 8 January 2021 · 21:47
    Meesterlijk hoe hij eruit weet te boarden op adrenaline. De spanning moet enorm zijn. Het filmpje balanceert in mijn hoofd ergens tussen lawine awareness en spektakel.MTV op 8 jan 2021 12:32

Ik ben het er inderdaad mee eens dat het filmpje daar tussen balanceert. Misschien hadden ze het filmpje kunnen editen om meer awareness te creëren. Bijvoorbeeld de geschreven tekst in het filmpje in te spreken of iets dergelijks. Maar het blijft lastig. Je wilt ook de kracht en grote van de lawine laten zien om awareness te creëren en misschien is spektakel ook wel nodig om mensen verder te laten lezen.
    *message edited by Lenny op 8 Jan 2021 21:50 (13% bewerkt)
  • ieism
    Tourist
    ieism op 9 January 2021 · 09:22
    Als ik het verhaal lees krijg ik niet de indruk dat hij over heel veel basiskennis beschikt, want er staan best wel wat foute aannames in. Wel knap dat hij blijft staan, dat zou mij niet lukken denk ik.
    Maar zijn lijn en waar hij erin springt had bijna niet slechter gekozen kunnen zijn. Nou ja, we doen allemaal wel eens iets stoms natuurlijk.... Maar als leermoment, wat valt jullie vooral op aan de eerste foto?

*message edited by ieism op 9 Jan 2021 09:22
    splitfest.nl
  • MTV
    Beginner
    MTV op 9 January 2021 · 10:18
    Hij springt van een windlip af die over de helling heen hangt. Helling (dus) volgeladen met Triebschnee, mooi glad gestuukt. Helling is bijna tot op de bodem afgegaan. Wat nog meer?
  • Micko
    Advanced
    Micko op 9 January 2021 · 10:52
    Wie heeft er basiskennis nodig, als je zo uit een lawine kunt rijden 😉
  • ieism
    Tourist
    ieism op 9 January 2021 · 11:40
    Als we er vanuit gaan dat de filmer en rijder allebei voor de tweede run over dat stijg spoor beneden in beeld zijn gelopen, en de rijder daarna over de kam. Is het dan voor te stellen dat je trieb en windlips niet gezien zou hebben? Aan de hand van het lawinebericht, naar welke red flags ben je op zoek tijdens het omhooglopen?

Hij zegt "the snow felt stable" over een run ervoor. Wat zou je kunnen zeggen over de diepte van het sneeuwdek bij de kroon of waar hij de lawine triggerde? Even goed inzoomen.

Als je kijkt naar waar de schaduw en de expositie van de hang en in het bijzonder zijn eerste bocht. Wat valt je dan op als je hieronder het lawinebericht leest?

"Mit verbreitet ergiebigen Schneefällen und viel Wind entstehen umfangreiche Triebschneeansammlungen.
    Vor den aktuellen Schneefällen waren an windgeschützten Hängen die oberen Schichten der Schneedecke kantig
    aufgebaut und locker. Zudem wurde stellenweise Oberflächenreif eingeschneit. Der Altschnee bildet an all diesen Stellen
    eine ausgesprochen schlechte Unterlage für den Neu- und Triebschnee. An windausgesetzten Stellen und an steilen
    Sonnenhängen war die Schneeoberfläche dagegen oft rau und hart. Dort ist die Verbindung zum Neu- und Triebschnee
    günstiger."

splitfest.nl
  • ieism
    Tourist
    ieism op 9 January 2021 · 11:50
    De rijders komen vanaf de Col de Cou, was er een andere afdaling mogelijk geweest met goede condities maar een minder risico?

De wind (storm) was tijdens de dump 2 dagen pal west.
    *message edited by ieism op 9 Jan 2021 11:57 (18% bewerkt)
    splitfest.nl
  • MTV
    Beginner
    MTV op 9 January 2021 · 12:27
    Er is in ieder geval op die zwakke laag een behoorlijke bak sneeuw ingewaaid. De kroon is machtig onder die lip.

Wat ik altijd een moeilijke vindt: hoe lang duurt het voordat die ingewaaide laag enigszins gezet is en voldoende gehecht aan de laag daaronder? Twee dagen? Drie dagen? Meer?
  • Ee1co
    Advanced
    Ee1co op 9 January 2021 · 12:29
    Wat was volgens jullie zijn grootste denkfout? Tip: op de denkfout die ik denk dat hij maakt reflecteert hij in het stuk helemaal niet op.
    *message edited by Ee1co op 9 Jan 2021 12:34 (22% bewerkt)
  • ieism
    Tourist
    ieism op 9 January 2021 · 12:59
    Precies. Lesson learned?
    splitfest.nl
  • MTV
    Beginner
    MTV op 9 January 2021 · 18:43
    @Ee1co Bedoel je blindheid voor betere/veiliger opties, gezien de expositie e.d. Liever een steile Sonnenhang?
  • ieism
    Tourist
    ieism op 9 January 2021 · 19:07
    Er is in ieder geval op die zwakke laag een behoorlijke bak sneeuw ingewaaid. De kroon is machtig onder die lip.

Wat ik altijd een moeilijke vindt: hoe lang duurt het voordat die ingewaaide laag enigszins gezet is en voldoende gehecht aan de laag daaronder? Twee dagen? Drie dagen? Meer?MTV op 9 jan 2021 12:27

Goede vraag.
    Dat hangt er ook vanaf waar het op valt. In het gunstigste geval valt het op losse poeder zonder rare lagen, dan kan het soms in een paar uur al beter verbonden zijn met de sneeuw. Gebruikelijker is enkele dagen.

Valt het bijvoorbeeld rijp, suikersneeuw, kantige kristallen dan kan het heel lang een probleem blijven. Denk dan in weken, afhankelijk van de temperatuur soms maanden. Dan spreekt het lawinebericht over een Altschnee probleem.

splitfest.nl
  • Ee1co
    Advanced
    Ee1co op 9 January 2021 · 19:59
    @MTV niet wat ik bedoel maar ook een goed punt. Eigenlijk gaat het artikel helemaal niet in op de route keuze wat wel jammer is. Overigens schrijft hij wel dat hij die dag veiliger terrein had moeten opzoeken.

Aanvullend op wat ieism schrijft over de zetting van triebschnee: je kunt dit ook in het lawinebericht terug lezen. In het bericht van de bewuste dag staat:

Neu- und Triebschnee der letzten Tage liegen vorallem an Schattenhängen auf einer ungünstigen Altschneeoberfläche. Lawinen können schon voneinzelnen Wintersportlern ausgelöst werden undgefährlich gross werden.

Niet echt een teken dat deze zetting al heeft plaatsgevonden.

https://www.slf.ch/fileadmin/user_upload/import/lwdarchiv/public/2020/...

*message edited by Ee1co op 9 Jan 2021 20:00
  • Lenny
    Tourist
    Lenny op 10 January 2021 · 23:21
    Precies. Lesson learned? ieism op 9 jan 2021 12:59

Nice, thanks voor alle extra informatie. Het verhaal waarschuwt in mijn ogen heel erg voor de psychologische gevaren en ik denk dat het heel goed is om daar bewust van te zijn. Het is natuurlijk speculeren, maar ik denk dat hij expres juist daarop focust en laat zien dat zijn keuze/observatie enorm werd beïnvloed door zijn emotie/gevoel op dat moment.

Maar ben het ermee eens dat zijn verhaal niet veel dieper ging. Daarom is de discussie hier, met alle aanvullende informatie, nog extra leerzaam.

@Ee1co wat was dan volgens jou zijn grootste denkfout?
    *message edited by Lenny op 10 Jan 2021 23:23 (6% bewerkt)
  • AvdL
    Beginner
    AvdL op 11 January 2021 · 08:53

Wat ik altijd een moeilijke vindt: hoe lang duurt het voordat die ingewaaide laag enigszins gezet is en voldoende gehecht aan de laag daaronder? Twee dagen? Drie dagen? Meer?MTV op 9 jan 2021 12:27

In de regel 1 tot 3 dagen, maar onder ongunstige omstandigheden kan het ook 7 dagen zijn... Hoe gaan jullie hier mee om @kanski en @Erwin?
    It's all about the turns duuuuuude!
  • Lenny
    Tourist
    Lenny op 11 January 2021 · 11:17
    Als ik het verhaal lees krijg ik niet de indruk dat hij over heel veel basiskennis beschikt, want er staan best wel wat foute aannames in.

Dat klopt wel trouwens. Ik kwam de volgende tegen:
    1) Bij lawinegevaar 3 veronderstellen dat het veilig is.
    2) Als je nog nooit op die plek zo'n grote lawine hebt gezien dan zal het vast nooit gebeuren. (Al gaat hij er wel een klein beetje op in dat dit een foute aanname was)
    3) Hij zegt dat z'n warm-up run een vals veiligheidsgevoel geeft omdat het een andere type run was. Maar je kan ook een lawine los trappen op precies dezelfde plek een run later. Dat je hem de eerste keer niet lostrapt, wilt niet zeggen dat er daarna geen lawine op dezelfde plek los komt.
    4) Hetzelfde als bij punt 3 geldt dan ook op het moment dat je de lawine los wilt trappen terwijl je jezelf met touw in de face laat droppen.
    5) Als je maar niet springt is het wel veilig. Je kan bijvoorbeeld ook vallen en daardoor een lawine los trappen.

Aanvullingen?
    *message edited by Lenny op 11 Jan 2021 11:17
  • Ee1co
    Advanced
    Ee1co op 11 January 2021 · 12:01
    dubbel
    *message edited by Ee1co op 11 Jan 2021 12:04 (99% bewerkt)
  • Ee1co
    Advanced
    Ee1co op 11 January 2021 · 12:03
    @Lenny mooie analyse!

1) Bij lawinegevaar 3 veronderstellen dat het veilig is.

Bingo! Dit was de denkfout die ik bedoelde. Ik denk deze bijdraagt aan het valse gevoel van veiligheid. Er staat:

The avalanche danger rating that day was 3 out of 5, so I was alert for potential signs of danger, but not automatically assuming conditions were dangerous.

Statisch komen de meeste fatale lawine ongevallen voor bij lawinegevaar 3. Hier moet je er dus juist vanuit gaan dat de condities gevaarlijk zijn. Typisch voor lawinegevaar 3 is dat een enkele wintersporter een lawine kan veroorzaken.

5) Als je maar niet springt is het wel veilig. Je kan bijvoorbeeld ook vallen en daardoor een lawine los trappen.

Deze is zeker waar maar dit is wel een risico dat soms bewust wordt genomen. Mogelijk dat je hier je eigen skills mee laat wegen.

Aanvullingen?
    Wellicht dat de stoke de overhand had?
    The deep days had begun earlier in the week, but I was busy at work and couldn’t join the crew until Friday. The weather for Friday was sunny so I was excited to get back in the mountains.

Zouden jullie deze run zonder die drop van die windlip gedaan hebben? En waarom wel of niet?

*message edited by Ee1co op 11 Jan 2021 12:06
  • Poedertijn
    Advanced
    Poedertijn op 11 January 2021 · 13:01
    Ik zou bij deze stufe, de oplopende temperaturen en de enorme hoeveelheden door wind verplaatste sneeuw, de lijzijde bij kammen en graten sowieso even links laten liggen. Volgens mij is er genoeg leuks te vinden in de nabije omgeving. En ik zou 'm dus ook zonder de drop-in van windlip niet gereden hebben, want verse trieb en >30 graden.
    *message edited by Poedertijn op 11 Jan 2021 13:25
    My drug is white powder. Deep, white powder.
  • ieism
    Tourist
    ieism op 11 January 2021 · 15:06
    5 punten voor het vermijden van kammen en graten bij Triebschnee, daar trigger je meer dan 75% van de lawines statistisch gezien. Buiten de extra belasting van het sneeuwdek land je boven ook net nog op een stuk waar net het altschnee probleem nog groot is omdat het een schaduw geultje is. En de zijkant van het geultje maakt het ook net veel steiler waardoor je het nog erger maakt..

Qua planning en lijn had je het bijna niet slechter kunnen kiezen.

Vraag voor de cracks, wat had je volgens de regels (reductiemethode bijvoorbeeld) wel kunnen rijden als we er vanuit gaan dat dit een hoge 3 is met triebschnee?

*message edited by ieism op 11 Jan 2021 15:21 (1% bewerkt)
    splitfest.nl
  • ieism
    Tourist
    ieism op 11 January 2021 · 15:13
    splitfest.nl
  • mark75
    Beginner
    mark75 op 11 January 2021 · 15:44
    zijn les is dus dat op dit forum alle verkeerde inschattingen worden gedeeld.........
    Onequiver
  • ThijsB
    Beginner
    ThijsB op 12 January 2021 · 12:15
    zijn les is dus dat op dit forum alle verkeerde inschattingen worden gedeeld.........mark75 op 11 jan 2021 15:44

Bedoel je dan dat men hier te betweterig is?

Het is hier al vaker voorbij gekomen bij lawines (waar mensen om het leven zijn gekomen snap ik het sentiment heel goed!)). Maar waarom zouden we een dergelijke lawine en zijn beslissing om te rijden waar en wanneer hij dat deed niet mogen analyseren? Zeker als hij het zelf post.... Het doel van wepowder is buiten de stoke delen, toch ook om informatie te vergaren en te leren over veilig buiten de piste te rijden? Imo hoort daar ook het analyseren van dit soort dingen bij.

Persoonlijk vind ik het wel interessant en leer er door. Ik snap je post dus ook niet echt maar als je wat anders bedoelt hoor ik het graag
    *message edited by ThijsB op 12 Jan 2021 12:15 (2% bewerkt)
  • mark75
    Beginner
    mark75 op 12 January 2021 · 13:52
    hallo Thijs,

juist het met zijn allen analyseren is wellicht zijn leerpunt is wat ik bedoel.
    Het feit dat er een lawine afging is bewijs dat de inschatting fout was.

mijn analyse van zijn bijdrage beperkt zich tot het in mijn ogen gevaarlijke inspringen op die plek.
    Ikzelf leer van de overige comments. zeker waar het gaat bij risico inschatten op basis van voorgaande dagen en ligging van de helling tov zon stand (zijn oostelijk gelegen helling juist begin middag gevaarlijk of niet etc).

Ook wil ik wel reageren op het al dan niet analyseren; altijd doen en zo rationeel mogelijk. volg dit lijntje niet voor niks.

en ja er zijn vast wat mensen (en niet men) betweterig zijn (bedoeld of onbedoeld).
    Uiteindelijk weet je nooit de hele situatie en speelt ook pech of geluk een grote factor.

Heb wel zin om te toeren eigenlijk............
    Onequiver
  • ThijsB
    Beginner
    ThijsB op 12 January 2021 · 14:14
    Dan heb ik niets gezegd! 😉

Ik heb ook wel zin een paar poederbochten 😀
  • Wood
    Expert
    Wood op 12 January 2021 · 20:25
    Zijn open houding is dapper, maar met dit blog bereikt hij niet zijn educatieve doel. Hij had de 3x3 volledig moeten doorlopen.

Planning thuis:
    Het was een 3 in alle windrichtingen in 'Gebiet A'. Zie het lawinebericht van de avond vooraf (kon het lawinebericht van de ochtend niet vinden) https://www.slf.ch/fileadmin/user_upload/import/lwdarchiv/public/2020/....
    Volgens de GRM zou dit een no go zijn (vanaf een 35 graden ongunstige helling).
    Dan is de professionele reductiemethode een optie (https://www.snowsafety.nl/wp-content/uploads/2015/11/Geheugensteuntje-...)
    Bij lawinegevaar 3 (complete helling meenemen) ben je verplicht om een 1e klasse reductiefactor mee te nemen.
    Ik zie rotsen door het sneeuwdek komen en het steilste stuk is volgens Maps Geo 40 graden of meer. Een eerste klasse reductiefactor was niet mogelijk. Dit betekent een no go en een alternatief bedenken. Hiernaast was een 2e klasse reductiefactor ook niet mogelijk, omdat alle expo’s ongunstig waren, maar dat terzijde.

Wie pakt hem door? Wat konden ze als alternatief rijden?

Reply

You need to be logged in to post a comment in this topic. Login or create an account.

Upgrade to wepowder Pro

• Extended 14 day forecast
  • Slope angle and exposition terrain layers
  • Inspirational freeride routes
wePowder Pro