Dank voor alle input en feedback. Intussen is de spreekwoordelijke kogel door de kerk en mag ik mezelf eigenaar noemen van een Garmin Fenix 6x Pro. Zo meteen mijn eerste bevindingen maar eerst even terug naar Suunto.
De grote reden dat ik destijds voor de Suunto Ambit 3 peak Sapphire (2e hands) koos was de duurzame en stevige bouw van het horloge en de battrijduur. De Ambit 3 was voor mij de eerste horloge die meer kon dan het meten van de hartslag.
In de eerste periode dat ik de horloge gebruikte kon ik nagenoeg alles instellen en synchroniseren met Movescount. Bovendien konden alle instellingen van de activiteiten en trainingen ingesteld worden met de Movescount app. Gaande van intervals voor trainingen tot de verschillende schermen bij de activiteiten. Zeker het bewerken van de schermen bij de verschillende activiteiten is iets wat ik regelmatig wilde aanpassen. Wanneer ik bij wijze van training langs de piste omhoog loop wil ik andere informatie zien en wil een een hoger GPS interval dan wanneer ik met de tourski's de omgeving in trek.
Na het wegvallen van de Movescount App na een nachtelijke update van de Iphone kwamen deze mogelijkheden te vervallen. Ik ben de voorbije 2 jaar telkens hoopvol gebleven. Ik hoopte oprecht dat Suunto zou inzien dat een Smartphone iets is wat je overal bij de hand hebt en dat je niet overal een laptop of computer bij de hand hebt.
Ik was zelfs zo hoopvol dat ik ook mijn vriendin overtuigd had om voor Suunto te gaan. Na 7 maanden heeft ze haar Suunto 9 ingeruild voor een Polar Grit X. Voornaamste reden, gebruiksvriendelijkheid van de app en de hoeveelheid data die eenvoudig geraadpleegd kan worden via de mobiele applicatie.
Zelf heb ik nog even halsstarrig volgehouden maar de frustraties bleven groeien, activiteiten moeten via de kabel en de computer gesynchroniseerd worden anders bleven ze in het geheugen van de horloge zitten. Voor elke interval training een combinatie van laptop, Movescount online alvorens je kan vertrekken... last minute aanpassingen van de instellingen voor aanvang van een activiteit, uitgesloten.
Wanneer de mail van Suunto binnenliep dat Movescount er definitief mee zou ophouden liep ook voor mij het verhaal teneinde.
Jammer want ik ben nog steeds erg tevreden van de hardware en mogelijkheden van de Ambit 3. Helaas vond Suunto het nodig het gebruik wel erg moeilijk te maken.
Ok ik geef toe de Ambit 3 is niet meer het jongste toestel in hun collectie (al verkopen ze deze horloge nog steeds voor 179 euro), het blijft jammer dat het gebruik zo 'moeilijk' is gemaakt door Suunto. Even googlen maakt duidelijk dat ik niet de enige ben die deze 'frustratie' deelt.
Nu over de Garmin, tot op heden heel erg onder de indruk. Ik ga dit toestel niet vergelijken met de Ambit 3, het zijn 2 horloges van een andere generatie.
De app, altijd even wennen aan nieuwe software. Maar de app lijkt na de eerste week gebruik erg gebruiksvriendelijk, enorm aanbod aan data na je workout. Het inladen van routes is erg eenvoudig, de mogelijk om de app een route uit te laten zetten van een vooraf ingestelde afstand is erg leuk. Wel vraag ik me af of er een mogelijkheid bestaat om de kaart van Garmin weer te geven in de app. De Garmin kaart bevat immers veel meer informatie dan Google maps, zeker wanneer het over kleine paden gaat.
De turn by turn navigatie doet het prima, laat dit geen vervanging zijn voor de stafkaart wanneer je de bergen intrekt. Maar wel ideaal om 'eigen' routes uit te zetten waarbij je de kaart wat langer in de rugzak kan laten. Zeker bij het fietsen een groot pluspunt.
De software op het horloge laat toe veel instellingen bij te werken via zonder dat er een telefoon en/of computer voor nodig is. Wel zou het leuk zijn om de verschillende schermen die bij de sportmodi horen ook bij te werken via de app. Werkt ongetwijfeld vlotter dan heen en weer klikken op het scherm van de horloge.
Het instellen van intervallen is erg eenvoudig, zowel op afstand als op tijd.
De hardware van het toestel doet het ook meer dan prima (hopelijk blijft dit zo 😃 ). Ik ben erg blij dat Garmin zich niet laat verleiden tot het toevoegen van touchscreen. Zo'n touchscreen werkt heel erg fijn aan de keukentafel, maar zodra het kouder is (handschoenen) of er vocht op komt is er van enige controle vaak geen sprake meer. Ok het weergeven van de kaart met behulp van de knoppen is niet altijd even snel en vlot. Maar dit is zeker geen issue.
De polsmeting, ik was er altijd van overtuigd dat de polsmeting geen grote meerwaarde zou betekenen voor mij, aangezien ik voor al mijn activiteiten met plezier een borstband aan doe. Bovendien droeg ik mijn Suunto regelmatig over mijn kledij bij koude en/of regenweer. Blijkbaar heb ik me in deze vergist. Voor lopen en/of fietstochten doe ik een borstband aan, mijn dagelijkse fietstocht naar het werk track ik met de polsmeting. Ideaal om een interval toe te voegen aan het einde van de werkdag.
Ik maak momenteel gebruik van de Garmin HRM run borstband, ik weet niet hoe precies het is maar deze borstband lijkt er behoorlijk goed in te slagen om ook staplengte, verticale beweging, balans etc. weer te geven. Is dit noodzakelijk? Neen. Is dit een leuke meerwaarde? Voor mij zeker wel.
Kortom, momenteel nog geen seconde spijt van de switch naar Garmin. Hopelijk kan het horloge ook snel getest worden in de Alpen met (tour-)ski's onder de voeten. Wil ik hiermee zeggen dat Suunto 'slecht' is zeker niet, gewoon erg jammer dat zij voor hun gebruikers de keuze maken dat de horloge afgeschreven is. Indien ze de Movescount app hadden blijven ondersteunen had ik nu wellicht nog steeds een erg gelukkig gebruiker geweest.
Indien iemand nog relevante/leuke apps kan aanbevelen om op de Garmin hoor ik het graag.
@Rogier jij misschien?