Review: Black Diamond Impulse 112

Review: Black Diamond Impulse 112

Deze winter heb ik de Black Diamond Impulse 112 onder m’n voeten. De ski’s van Black Diamond waren eigenlijk altijd een beetje meer gefocust op het alpinisme en toeren. Het betekende dat ze automatisch wat meer geschikt waren voor die specifieke doelgroep: wat lichter en misschien wat meer gericht op het gemak bij het klimmen en wat minder op de afdaling. Dat is bij de Impulse 112 heel anders. En om meteen maar met de conclusie te starten: dit is de beste ski die Black Diamond ooit gemaakt heeft.

De ski

Okay, laten we maar met het belangrijkste beginnen. Toeren en ski-mountaineering kan nog altijd met de Impulse 112, maar het is duidelijk dat de ski veel allrounder is dan dat. Het is gewoon een pure freeride ski. Met een mooie kern van fiberglass en populierenhout is de ski levendig en stabiel. Voeg daar nog een titaniumplaat en wat rocker in de tip en tail aan toe en je hebt een ski waar heel veel freeriders blij van worden. Met een breedte onder de voet van 112 millimeter is het ski die heel allround is.

In het terrein

De afgelopen periode heb ik deze ski meer dan 20 dagen geskied. En eigenlijk in allerlei soorten condities. Onverspoorde poeder in mooie kommen, verspoord terrein op steile flanken, in de bomen, maar ook op de piste. Op goede corduroy tot ijzige dalafdalingen. Meer dan genoeg in ieder geval om wat van de Impulse 112 te vinden.

Wat in de basis opvalt is dat de ski echt heel allround is. Bij het skien van grotere lijnen is de ski onder de voet stabiel genoeg om je veel vertrouwen te geven. Door de tip en de tail die aardig wat rocker hebben voelt de ski ook wat korter aan dan de 186 cm die ik geskied heb. Dat kan natuurlijk op wat hardere en steilere afdalingen in het terrein wel weer een nadeel zijn, omdat je daar zoveel mogelijk grip wilt hebben. In de bossen is de ski door z’n geometrie en de rocker juist weer heel erg wendbaar. En het belangrijkste: de float is gewoon top.

In verspoord terrein beukt de Impulse 112 overal doorheen. Dan merk je dat die stabiliteit onder de voet gewoon meer dan prima op orde is. Het is buiten de piste ook geen ski voor de beginnende poeder rijder. Niet dat de ski zonder veel kracht of met een wat beperktere techniek niet goed te skien is, maar je gaat dan gewoon niet het beste uit deze halen. Meer gevorderde rijders en experts hebben er dus gewoon meer aan.

Op de piste

Wanneer je de Impulse 112 op de piste skiet zijn z’n prestaties gewoon prima. Er is wel een voorwaarde: je moet 'm hard skien, met lange bochten en op de kant. Dan maak je optimaal gebruik van z’n lange radius. Korte bochten kan wel, maar door z’n breedte onder de voet is het niet het sterkste punt van deze ski. Toch heb ik 'm ook in de eerste week van januari op ijzige pistes geskied.

Conclusie

De Impulse 112 is simpelweg de beste freeride ski die Black Diamond ooit gemaakt heeft. Super allround en echt geschikt voor alle elementen van het freeriden. Je kunt er ongetwijfeld ook mee toeren (in de tail is bevestiging van je vellen al voorbereid), maar dat heb ik er nog niet mee gedaan. Als je de vellen onderbindt dan heb je in ieder geval een ski die zich meer in de afdaling thuisvoelt dan iedere andere ski van Black Diamond.

Specs

  • Lengtes: 181 en 186 cm (getest)
  • Radius: 20 meter op 121 en 21 meter op 186
  • Geometrie: 139-112-126
  • Constructie: Pre-preg fiberglass, populierenhout, ABS sidewall

Prijs: vanaf € 700, maar ongetwijfeld vind je 'm ook goedkoper.

Meer info over de Black Diamond Impulse 112 vind je hier

Arjen
was born with maps of ski areas in the cradle and has visited almost all of them. His great passion is freeriding.

Replies

Advanced
MedicineAuthor25 January 2022 · 12:36

Hoe is de vergelijking met de Black Diamond Zealot? Vergelijkbare constructie en shape en niet bepaald een lichte ski. Was ook in 181 beschikbaar en het klinkt als een soort vernieuwde versie. Ik ben benieuwd

Advanced
ArjenproadminAuthor25 January 2022 · 16:17

@@Medicine Ik snap wat je bedoelt. Ik heb even moeten graven hoe ik de Zealot ook al weer vond skiën, maar ik vind deze toch echt een stuk stabieler en speelser. In alle opzichten een upgrade wat mij betreft. Simpeler gezegd: ik zou de Zealot niet een heel seizoen willen skien, deze wel.

One day, they'll invent synthetic powder, ban all kinds of work and give you a free liftpass...
Beginner
RWyvesAuthor25 January 2022 · 17:06

Leuke review…ik had juist de info over de BD Impulse 104 gelezen en kreeg een vrij positief gevoel hierover.
Misschien wel tijd om mijn Head Kore 105 aan de kant te zetten en over te stappen naar iets nieuw…

We play with nature maybe with small jumps, adrenaline, powder and fun in the sun
Reply
Never miss a PowderAlert!

Get updates on the latest news, PowderAlerts and more!