Herstellen ski's

• Haagje
    Beginner
    Haagje op 19 December 2010 路 20:38
    Vorige week toch een goede steen geraakt. Groef is toch iets te diep om ongemoeid te laten.
    Herstelt iedereen dit soort dingen zelf of besteed je het uit (hier of in de ski-gebieden)?
  • chilo
    Tourist
    chilo op 19 December 2010 路 20:58
    Ik zeg: retourtje Bilthoven!  馃榾
    My Life Is Better Than Your Vacation!
  • Neorej
    Tourist
    Neorej op 19 December 2010 路 21:57
    Ik doe het meestal zelf.. heb bij mijn oude skis krassen van 10 centimeter waarbij je de kern kan zien. Ik probeer het zo nu en dan op te vullen met wat ptex, het houd alleen niet echt lang. Na een weekje is die zooi er weer uit, mischien doe ik het wel verkeerd.

Verder ski ik al 2 jaar met die krassen.. dus ja denk dat het niet echt nodig is haha.
    Atomic
  • cassaaa
    Tourist
    cassaaa op 20 December 2010 路 11:13
    Je kan het makkelijk zelf doen, genoeg filmpje op youtube over te vinden. Zorg wel dat je het goed doet.
    Opruwen, schoonmaken, voldoende opvullen, uitvlakken vanuit het midden naar de uiteinden, waxen.
    Vooral de eerste twee stappen zijn cruciaal voor een goede hechting!

Als je het waxen niet zelf doet, zou ik het gewoon tijdens een grote beurt laten fixen..
  • Haagje
    Beginner
    Haagje op 21 December 2010 路 21:16
    denk toch een tripje Bilthoven en dan even meekijken  ;D
  • Spider
    Tourist
    Spider op 21 December 2010 路 21:24

Ik doe het meestal zelf.. heb bij mijn oude skis krassen van 10 centimeter waarbij je de kern kan zien. Ik probeer het zo nu en dan op te vullen met wat ptex, het houd alleen niet echt lang. Na een weekje is die zooi er weer uit, mischien doe ik het wel verkeerd.

Verder ski ik al 2 jaar met die krassen.. dus ja denk dat het niet echt nodig is haha.

in de poeder merk je er niets van  ;D
    let wel...als de kern bloot ligt en er komt continue vocht in de kern.....liever niet he, das nie goe. Dus dan wel dicht laten maken.
    Better to burn out, then to fade away.
  • poedersletje
    Tourist
    poedersletje op 21 December 2010 路 21:38

Zorg wel dat je het goed doet. Opruwen, schoonmaken, voldoende opvullen, uitvlakken vanuit het midden naar de uiteinden, waxen. Vooral de eerste twee stappen zijn cruciaal voor een goede hechting!

wat ook heel erg helpt voor de hechting is om de kras warm te maken door een vlam tegen je belag te laten lopen. dat doe je met een gasaansteker (simpele van bic, dezelfde die je gebruikt om het belagkaarsje mee aan te steken).

@neorej: ik heb wel eens van 'pro' freeriders gehoord dat ze hun grote gaten opvullen met epoxy. dat hecht nagenoeg altijd, neemt natuurlijk geen wax op, maar is wel bombproof als je de keer daarna weer diezelfde spot raakt. en als je toch niet om slalompaaltjes heen stuurt (lees: optimale glij-efficientie wil bereiken) dan glijdt het best aardig... iig beter dan dat er vocht in je kern komt.
    "Some people will tell you that slow is good, but I'm here to tell you that fast is better.
  • cassaaa
    Tourist
    cassaaa op 22 December 2010 路 12:05

wat ook heel erg helpt voor de hechting is om de kras warm te maken door een vlam tegen je belag te laten lopen. dat doe je met een gasaansteker (simpele van bic, dezelfde die je gebruikt om het belagkaarsje mee aan te steken).

Ja maar daar moet je wel mee uitkijken dat de lijmlaag tussen het belag en de kern/daarboven liggende laag niet te warm wordt..
  • Haagje
    Beginner
    Haagje op 22 December 2010 路 22:25
    Hmmm, denk dat het eerst meekijken bij een expert voordat ik zelf ga klooien wel slim is. Laatste klusprojecten liepen ook niet zo soepel  ;D
  • poedersletje
    Tourist
    poedersletje op 23 December 2010 路 21:14

Ja maar daar moet je wel mee uitkijken dat de lijmlaag tussen het belag en de kern/daarboven liggende laag niet te warm wordt..

Ik bedoel ook 'gewoon' een aansteker, geen vlammenwerper... Je moet een beste vlam op dat belag zetten voordat je de epoxylaag te warm maakt. Waarschijnlijk begint je belag nog eerder te bubbelen.
    "Some people will tell you that slow is good, but I'm here to tell you that fast is better.
  • Dennnnis
    Beginner
    Dennnnis op 27 December 2010 路 11:10
    Jongens dit doet me direct weer pijn
    A: mijn planken nog niet gebruikt dit jaar..  >馃槥
    B: 脙漏脙漏n voor laatste dag Andermatt een steen onder de pow geraakt.
    Dat laatste voor een goeie, belag over een vlak van 2x5 + 1x4 eruit.
    Op het hout. Mijn andere plank voor de dag en meteen laten fixen in A.
    40 euro lichter en een fantastische memorie aan een memorabele dag!
    Maar nu blijkt de topsheet te gaan scheuren en het belag heeft ook grote scheruen erin zitten..
    mogelijk dus nog vocht in de wond of gewoon echt te hard geraakt.
    Maar wat nu??? wegschmeissen oder was?
    Het is overigens tussen mijn voeten..
    sneeuw, pffff
  • poling
    Beginner
    poling op 27 December 2010 路 11:17
    huh, wt voor merk is dat dan? want dat klinkt wel erg raar. moet echt niet mogen hoor, ik zeg: garantie
  • Spider
    Tourist
    Spider op 27 December 2010 路 11:27
    dus je harkt vol over een steen en door de impact rip je er een stuk belag uit en waarschijnlijk is er constructief daardoor meer beschadigt (ik denk dat ie intern gebroken is)....dat is geen garantie maar een claim voor je verzekering.(poling toch)

ps zeg niet dat je offpiste bezig was maar 1 steen op de piste raakte.
    Better to burn out, then to fade away.
  • Haagje
    Beginner
    Haagje op 27 December 2010 路 12:46
    Succes met de schade Dennnnis.

Zelf net ff MK services gemaild. Eens kijken of ie nog in NL zit  馃榾
  • poling
    Beginner
    poling op 27 December 2010 路 13:28

dus je harkt vol over een steen en door de impact rip je er een stuk belag uit en waarschijnlijk is er constructief daardoor meer beschadigt (ik denk dat ie intern gebroken is)....dat is geen garantie maar een claim voor je verzekering.(poling toch)

ps zeg niet dat je offpiste bezig was maar 1 steen op de piste raakte.

ja ok, maar "Maar nu blijkt de topsheet te gaan scheuren en het belag heeft ook grote scheruen erin zitten.."

de topsheet gaat schuren vanwege een steen die je raakt met het belag? Dan is die steen wel heul diep gegaan, niet? Of er moet als zoveel vocht in zitten. En dan nog waarom zal het belag gaan schuren?? Als het gelijk gefixt is dan vraag ik me af waarom eea gaat schuren.
  • doov
    Advanced
    doov op 27 December 2010 路 13:37
    Mijn topsheet lag ook aan barrels  toen ik mijn ski vol op een rots parkeerde.
    De rots heb ik toch alleen maar met de onderkant geraakt, maar de ski was van onder tot boven gebroken.

Kwestie van breukvoortplanting dus. Dit topic hoort dus eigenlijk onder safety thuis. Opa kom er maar in  ;D
    Welcome back my friends to the snow that never ends. Let's rocker!
  • poling
    Beginner
    poling op 27 December 2010 路 13:38
    ok, rest my case. ik ben verbaasd 馃槷
  • Haagje
    Beginner
    Haagje op 27 December 2010 路 22:30
    Hmm, MK heeft een beetje laat tijd. Nog meer tips?
  • Sonarious
    Tourist
    Sonarious op 27 December 2010 路 22:56
    Heb laatst hier een topic gezien over het herstellen en waxen van je ski's. Zaten een paar filmpjes bij waarin e.e.a. naar mijn mening zeer duidelijk gedemonstreerd werd, zag er niet moeilijk uit:

1. Koop een stick met reparatiespul (hoe het heet weet ik even niet meer). Gezien je belag kan je waarschijnlijk gewoon voor zwart gaan.
    2. Maak de beschadiging schoon
    3. Zet het stickje in de vlam, maar er mag geen rook vanaf komen
    4. Druppelen in de beschadiging
    5. Halfuurtje laten afkoelen
    6. Met een plamuurmesje o.i.d. het overschot aan reparatiemiddel eraf snijden
    7. Waxen
    8. Klaar!

Dat was wat ik me ervan kon herinneren!

Edit: nog even opgezocht, het waren de volgende filmpjes

Surf & Ski, what better things can there be?
  • Haagje
    Beginner
    Haagje op 5 January 2011 路 15:10

Vorige week toch een goede steen geraakt. Groef is toch iets te diep om ongemoeid te laten.
    Herstelt iedereen dit soort dingen zelf of besteed je het uit (hier of in de ski-gebieden)?
    Nu bij mk voor herstel!
  • jriph
    Tourist
    jriph op 5 January 2011 路 19:21
    Nogal belangrijk:

dat schoonmaken moet je wel doen met wax-ab. dat haalt alle wax er uit die als een spons in je belag zit. anders blijft het zeker niet zitten (ook niet voor een weekje). (heptaan werkt ook, maar dat is moeilijk te krijgen).

op metaal (voor die linke beschadigingen direct op je staal kanten) heb je metal grip nodig (moet ik eens zien te regelen) zodat de ptex blijft zitten.

Ik neem meestal een hele toolkit mee (okee ik kan het weer niet normaal.. ik kan ook middelgrote auto reparaties roadside uitvoeren)..is al vaak van pas gekomen, en je maakt er ook makkelijk nieuwe vrienden mee 馃槂
    we demand rigidly defined areas of doubt and uncertainty !
  • Easy
    Advanced
    Easy op 6 January 2011 路 01:26
    Een reparatie voor gevorderden: gebroken staalkant

1. Met een dremel (of soortgelijk gereedschap) het beschadigde stuk staalkant en het belag verwijderen.
    aandachtpunten:
    - snij de staalkant over een iets langere lengte af dan de beschadiging (zodat er met zekerheid geen vervorming overblijft)
    - Kijk uit voor het glasvezelcomposiet, dit mag niet beschadigen!
    - Alle belag en staalkant resten moeten van het composiet worden verwijderd, dit moet schoon zijn en voldoende ruimte bieden voor het nieuwe stukje staalkant inclusief "tanden".
    2. Snijd een stuk staalkant op maat om het gecre脙芦erde gat in de staalkant op te vullen, plaats dit zorgvuldig en gebruik kleine houtschroeven op de tandjes (om de 2 of 3) om de staalkant te fixeren.
    3. Breng een laagje epoxy aan over de tandjes (en eventueel beschadigde stukken composiet, hoewel voorkomen van composiet beschadiging beter is), hiermee wordt de staalkant definitief gefixeerd dus de epoxylaag moet de tandjes goed bedekken.
    4. Als de epoxy is uitgehard, moeten de epoxy en schroefjes worden afgeschuurd (of geslepen) om het oppervlak op te ruwen (voor ptex hechting). Hele oppervlak moet onder het belagniveau liggen zodat het opgevuld kan worden.
    5. Gebruik een ptex staafje om het belag te repareren.
    6. vijl, slijp of schuur de staalkant zodat de overgang tussen de originele staalkant en het gerepareerde deel met de hand niet voelbaar is.

Resultaat: 1 paar ski's gered van "total loss", het nieuwe stuk staalkant is waarschijnlijk sterker dan het origineel vanwege de schroefjes. 8)

Zorgvuldigheid bepaalt de kwaliteit van de reparatie, neem je tijd!

Benodigdheden: gereedschap, stukje staalkant, kleine houtschroefjes, epoxy en ptex reparatie spul.
    Built for Speed
  • Frats
    Expert
    Frats op 6 January 2011 路 10:50
    voor de geinteresseerde, nogmaals mijn link naar tognar, een website boordevol informatie en met een interesante webshop...
    http://tognar.com/base_repairs_tips_ski_snowboard.html...

voor diepe krassen, tot op de kern of bijna tot op de kern, opteer ik steeds voor epoxy. indien het mijn skis zijn is dit in orde, indien ik iemand anders z'n skis/board herstel, werk ik steeds af met een laagje ptex erover ....
  • Haagje
    Beginner
    Haagje op 6 January 2011 路 14:02
    Misschien de tips uit dit topic ombouwen tot een how-to?

Reply

You need to be logged in to post a comment in this topic. Login or create an account.

Upgrade to wepowder Pro

• Extended 14 day forecast
  • Slope angle and exposition terrain layers
  • Inspirational freeride routes
wePowder Pro