Allmountain/freeride ski's

• Sonarious
    Tourist
    Sonarious op 24 December 2010 · 23:38
    Ik heb reeds wat topics doorgespit, maar kon niet zo 1,2,3 een vraag vinden die overeenkwam met de mijne. Daarom even een nieuw topic aangemaakt, mijn excuses als ik ergens overheen gelezen heb.  ;D

Een vriend en ik willen allmountain freeride ski's kopen, maar hoewel ik inmiddels redelijk wat kennis begin te vergaren is het nog niet genoeg om mezelf te kunnen vertellen wat ik moet hebben. Voor mij wordt het mijn 2e paar ski's naast Atomic Punx (parkski's, 182 cm.), voor hem wordt het zijn enige paar ski's.

Allebei zijn we 1,95 lang en wegen rond de 80 kilo. Ik ben met mijn parkski's vooral aan het kl*ten (ben nu toe aan een 360 en kan een flatdown-rail af), zijn skiniveau ligt wat lager; komt gewoon leuk de piste af. Hij wil vooral fijne allroundski's; iets waar hij lekker on- en offpiste kan gaan (maar vooral onpiste de komende tijd) en om een beetje mee te jibben. Ik zoek ski's die een goede aanvulling zijn op mijn Punx, welke ik heerlijk vind maar waarvan ik merk dat ze in diepere sneeuw niet lekker functioneren vanwege hun lengte en (belangrijker nog begrijp ik) breedte. Wel is het belangrijk dat ze nog steeds fijn switch te rijden zijn en geschikt zijn om de dingen die ik in het park leer op de berg los te laten.

Om een lang verhaal kort te maken denk ik dat we opzich opzoek zijn naar dezelfde ski's, maar er zijn nogal wat vragen:

- Hoe lang moeten ze zijn? Ik heb gehoord dat de lichaamslengte een goede indicatie vormt, maar met het zoeken naar parkski's vorig jaar merkte ik dat ik dat wel kon vergeten. Wat is een goede minimale lengte?
    - Hoe breed moeten ze zijn? Ik heb iemand 100 mm. horen roepen, klopt dat?
    - Waar moeten we zoeken? Nieuw kunnen we ons beiden niet veroorloven, dus overjarig nieuw/tweedehands luidt het devies, maar Marktplaats biedt weinig en ook shops kunnen me niet echt helpen.
    - Budget wat ik in mijn hoofd had is zo'n 300 euro incl. bindingen, is dat realistisch?
    - Zijn er merken/type's waar jullie tevreden over zijn?

Alvast ontzettend bedankt!
    Surf & Ski, what better things can there be?
  • doov
    Advanced
    doov op 25 December 2010 · 11:49
    Volgens mij zoeken julle niet dezelfde ski. Je maat zoekt een one quiver ski en jij bent tevreden met je Punx behalve in de dikke pof. Jij zoekt dus eigenlijk een meer specifieke poederski. Bovendien is jullie skiniveau niet gelijk en ook dat kan richtinggevend zijn in de uiteindelijke keuze.

Ski op lichaamslengte voor jou is wel OK, al is de keuze met 1.95 dan meteen ook beperkt en voor de poeder is meer dan 100 mm dan wel fijn.
    Budget zou je wel eens kunnen gaan opbreken als je voor overjarig nieuw gaat. 2e hands ligt dan meer voor de hand. Hou deze site in de gaten, er komt geregeld wat langs.

Succes met zoeken
    Welcome back my friends to the snow that never ends. Let's rocker!
  • Sonarious
    Tourist
    Sonarious op 25 December 2010 · 12:59
    Dank je Doov voor je reactie, en je hebt gelijk wanneer je zegt dat mijn maat maar één paar ski's wil terwijl ik een echte aanvulling voor mijn Punx zoek.

Echter weet ik niet of ik dan voor een echte poederski moet gaan, ik vind het wel fijn als ze daar goed doorheen kunnen maar die halve snowboards die ik bij VanDenBerg enzo heb zien liggen, ik weet niet of ik daar blij van wordt. Zijn die niet veels te log op de piste?

Budget was ik al bang voor, wellicht was die richtlijn ingegeven door het feit dat ik mijn Punx overjarig nieuw heb kunnen scoren voor 230 incl. bindingen en verzendkosten door Baum Sport. Ski's waren toen volgens mij pas 1 seizoen overjarig, en hoopte ook zoiets met mijn freerideski's te kunnen doen. Maar tweedehands is ook niet zo'n probleem, maar waar moet ik dan op letten? Zoals gezegd heb ik nog nooit ski's in mijn lengte voorbij zien komen, laat staan dat ik dan de mazzel heb dat ze breed genoeg zijn en dat de ski's bovendien goed (als in: een goed type, goed getest) zijn, dus ik zal ergens compromissen moeten sluiten, maar waar?

Ik lees her en der wat over de Labs, maar wat zijn dat nu precies? Kan ik voor pak 'm beet 15 euro een week lang ski's meenemen naar een wintersport gebied om te testen? Of zit het anders?
  • SPAM
    Advanced
    SPAM op 25 December 2010 · 13:25
    Veelzijdigheid en piste handling zit meer in de andere eigenschappen dan in de breedte. Zo is een fatsoenlijke radius onder de 20 meter erg handig en enige stijfheid (tenminste onder de voet) ook. 100 mm of meer voor in de poeder in combinatie met enige radius en bv rocker zorgt voor een skietje dat kort aanvoelt, korte bochten niet schuwt en in de poeder opeens een veel langere ski wordt. Vergelijk anders een de Hellbent van K2 met de Ragnarok die hier elders op de site wordt gereviewd. Duidelijk een verschil tussen een speelse goedaardige panda en een gemeen nijlpaard die liever met Mach 3 aanvalt. De laatste zal als je een carvebocht inzet pas met de bocht klaar zijn als je 2 dalen verder bent. Blijf dus weg van de ski's met eenr adius van 30 of erger nog 40 meter want dat zijn best specifieke ski's die veel kwaliteiten kennen maar nog nooit "speels" genoemd zijn.

De 300 eis is een heel erg lastige. Lange lengtes zijn vaak als eerste weg en pas als de voorraad slinkt komen de serieuze kortingen.

Qua lengte zou ik niet alles onder de 195 weg laten uit je selectie. Maar veel korter dan 190 zou ik niet doen. (189 als je K2 in overweging neemt) Armada heeft trouwens ook een aantal wat speelsere ski's maar niet alles in een serieuze lengte.

Je zou eens kunnen kijken naar: http://www.sport-conrad.com/page/product-detail/__/shop/prod/1478 ...; niet super speels maar wel een fijne ski

of naar de : http://www.sport-conrad.com/page/product-detail/__/shop/prod/1423... is speelser maar heeft geen rocker. Gezien je gewicht kan dit nog wel.

Let op beide ski's zonder binding maar vaak is bij Conrad de combinatie niet extreem duur.
    Wie niet chased moet veel weken boeken!
  • QmaartenQ
    Beginner
    QmaartenQ op 25 December 2010 · 13:41
    Welkom op wepowder!
    Alles over LABS is te lezen via de link onderaan de pagina bij SHOP.
    Echt slechte ski's worden eigenlijk niet meer gemaakt, dat moet toch geruststellend zijn.
    Uitproberen is het devies! Wees niet te bang om breed te gaan, je komt heus wel weer beneden.  ;D
    190 + cm ski's zijn er genoeg; Völkl mantra bv of de Katana, maar K2, Line, Elan Armada en eigenlijk de meeste skimerken ook. Jullie zijn beide vrij licht, dus een wat soepele twintip zal best voldoen. Een echt advies kan ik je niet geven, kwestie van uitproberen en veel lezen. Als het goedkoop moet, dan gewoon kijken wat er langskomt en je kans grijpen. Kijk eens bij http://www.sport-conrad.com/page/1 om een idee te krijgen en aanbiedingen.
    Succes en veel plezier bij je speurtocht!
    powpowwowjippiajippieee
  • doov
    Advanced
    doov op 25 December 2010 · 14:46

Zijn die niet veels te log op de piste?

Niet per se.
    Ik heb ondere andere een K2 Obsethed 1.89 en 105 mm en die doen het het op de piste prima. Goed, de kantenwissel is natuurlijk andere koek als bij mijn pisteracers, maar je bent er eigenlijk zo aan gewend. De pisteracers gebruik ik eigenlijk nog maar heel zelden.

K2 Hell Bent 1.79 en 122 mm van hetzlefde laken een pak. Ook daarmee is er op de piste wonderwel goed te skiën, tenzij de boel echt verijst is. Dan krijg je het lastig, maar dat zal meer met de extreme rocker te maken hebben dan met de breedte. Op ijs sta je eigenlijk op een skietje van nog geen meter en dat zorgt nou niet voor grip.

BMB Original 1.89 en 114mm. Ook die doen het op de piste lekker, al hebben ze dan wel wat snelheid nodig (ik gelukkig ook).

Eigen dimensies: lengte stabiel op 1.81 m en gewicht varierend tussen de 80 en 98 kg.
  • SPAM
    Advanced
    SPAM op 25 December 2010 · 14:54
    Ik lees net dat je ook off piste switch wil. Dan is het devies toch echt wel twintip en liefst rocker voor en achter.
  • Sonarious
    Tourist
    Sonarious op 25 December 2010 · 17:36
    Wow die Labs ziet er relaxed uit! Dan kan ik eerst wat verschillende maten op wintersport proberen voordat ik tot aanschaf overga! Maar zitten daar dan ook ski's voor langere mensen tussen? Waar kan ik dat zien?

Verder loop ik toch tegen dat lengteprobleem aan. Op het forum wordt bijv. een setje Elan Pogo 187 cm. aangeboden, maar dat is dus eigenlijk te kort. Of merk ik daar weinig van? De breedte is namelijk wel weer 107 mm, dat zou goed moeten zijn. Mijn Punx zijn ook maar 182 cm. lang en dat vind ik op de piste niet echt hinderlijk, hoe verhoudt zich dat offpiste? Daarom was ook meer mijn vraag tot welke lengte ik minimaal kan gaan voordat het écht niet relaxed meer is, zo houd ik mijn keuze wat breder...

Tot nu toe heb ik een aantal dingen gevonden:

Atomic Snoop 192 cm. / 93 mm. voor 350 euro (nieuw via Conrad)
    Armada ANT 191 cm. / 106 mm. voor 175 euro (tweedehands via forumlid)
    Elan Pogo Holmes 187 cm. / 107 mm. voor 290 euro incl. bindingen (tweedehands via forumlid)
    Salomon nGun 188 cm. / 102 mm. voor 300 euro (nieuw via Conrad)
    K2 Apache Coomba 188 cm. / 102 mm. voor 330 euro (nieuw via Conrad)
    Rossignol S3 186 cm. / 98 mm. voor 300 euro incl. bindingen (nieuw via Baumsport)
    Dynastar 6th Sense Huge 185 cm. / 115 mm. voor 300 euro (nieuw via Conrad)

De Conrad ski's zijn nieuw, maar zonder binding hetgeen e.e.a. nog wat duurder maakt, dus dit heeft niet de directe voorkeur. Dilemma wordt hier goed duidelijk: geen enkele ski die ik gevonden heb, heeft mijn lichaamslengte, en verreweg het grootste gedeelte zit er minstens 5 cm. onder... What to do?
  • doov
    Advanced
    doov op 25 December 2010 · 22:45
    De bindingen kosten bij Conrad in combinatie vaak niet veel. Vaak maar een paar tientjes, soms is de ski met binding goedkoper dan de losse ski. Er vallen al een paar ski's af, omdat ze geen twintip hebben en je wilt je parktrics meenemen de pow in. Dus dan lijkt me dat wel een vereiste.
  • Sonarious
    Tourist
    Sonarious op 25 December 2010 · 23:21
    Da's vreemd, heb bij het zoeken juist specifiek op twintips gelet, en dat zijn deze volgens mij ook allemaal? Welke moet ik wegstrepen dan, en hoe zit het met dat lengteverhaal?
  • SPAM
    Advanced
    SPAM op 26 December 2010 · 00:41
    Coomba(ck) is geen twintip: http://k2skis.com/skis/adventure/coomback

En idd check de site van Conrad en kijk naar de combinatie ski en binding.  Als ze er vanaf willen is de combi vaak erg goedkoop. Vanwege je gewicht hoef je geen extreme bindingen maar gezien je wensen en doorontwikkeling zou ik toch voor een flinke DIN setting kiezen. dan red je het niet met DIN 10 en 12. 14 en 16 passen dan beter.
  • Sonarious
    Tourist
    Sonarious op 26 December 2010 · 01:19
    Ok, goed om te weten, maar dan blijven er een paar overwegingen bestaan:

- De grootste (Atomic Snoop 192) die ze op Conrad aanbieden is 4 cm. onder mijn lichaamsgewicht. Deze is bovendien 7 mm. dunner dan het aanbevolen minimum van 100 mm.
    - De eerstvolgende van Conrad, de Salomon nGun 188, is 50 euro goedkoper en heeft een prima (?) sidecut van 102 mm. maar is maar liefst 8 cm. korter dan mijn lichaamsgewicht.

Daarom blijft de vraag bestaan: Wáár moet ik nou naar kijken als het gaat om lengte? Wat moet ik minimaal aanhouden? Als alle ski's (behalve de K2 dan) toch geschikt zijn, dan kies ik liever voor de Elan Pogo van een forumlid hier, die is met binding dan toch een flink stukje goedkoper. Want dat die bindingen maar een paar tientjes duurder zijn, kan ik niet terugvinden. Als ik bijv. een package met bindingen samenstel voor de Salomon nGun 188 dan is de goedkoopste 16 DIN-binding nog steeds 180 euro... Die bindingen zijn sowieso nog pokkeduur zeg, dat had ik niet verwacht!
  • doov
    Advanced
    doov op 26 December 2010 · 10:59

. Want dat die bindingen maar een paar tientjes duurder zijn, kan ik niet terugvinden.

Het gaat vaak om de specifiek combinatie. Je kunt  voor 6 tientjes een Salomon 12 scoren ( bij een Snoop).
    Maar koop je een Obsethed met dezelfde binding dan "kost" de binding minus 3 tientjes.

Maar als je toch voor de Elan gaat, maakrt het niet zo veel uit wat Conrad vraagt.
  • Sonarious
    Tourist
    Sonarious op 26 December 2010 · 11:05
    Tja ik weet dus nog niet zo goed waar ik voor moet gaan ??? Ik ben vooral benieuwd of er bij de LABS ook ski's voor langere mensen beschikbaar zijn. Op die manier kan ik testen welk type ski geschikt voor me is. En met die vraag hangt samen; welke staffel moet ik aanhouden als het gaat om de verhouding breedte/lengte? M.a.w. hoeveel breedte moet er bij die minimale 100 mm. komen per cm. die ik korter dan mijn lichaamsgewicht ga? Of, als dat geen goede vraag is; welke lengte moet een freerideski voor mijn lengte van 196 cm. minimaal hebben?

Begrijp me niet verkeerd; ik waardeer jullie input ontzettend veel want ik heb nu in 1 dag al ontzettend veel geleerd! Maar ik zou toch stiekem heel graag wat verheldering over het lengteverhaal krijgen, dat maakt het zoeken een stuk gemakkelijker  ;D 😉
  • doov
    Advanced
    doov op 26 December 2010 · 11:34
    Eigenlijk heeft QmaartenQ je al het beste advies gegeven.
    Probeer op meerdere ski's te gaan rijden. Zo'n weekendje waar de LABS ski te testen zijn is een uitgelezen mogelijkheid. Huur voor een dag een ski als je in de Alpen bent. Ga met een trip mee en probeer voor een uurtje een ski van je maten te bietsen.

• Sonarious
    Tourist
    Sonarious op 26 December 2010 · 11:52
    Ok, heb zojuist maar een wePowder guide met 9x9 en proridership gekocht. Ondersteun ik deze site ook gelijk mee toch?

Hopelijk kan ik de Salomon Sentinel meenemen op mijn eerste trip van (waarsch.) 14 - 23 jan. om eens lekker uit te testen. Zitten er ook nog andere ski's in het assortiment of is dit de enige die er via de LABS te testen zijn? Zie nl. niks anders in het overzicht staan?

Hopelijk weet iemand nog een antwoord op het lengteverhaal, dat is voor mijn maatje ook handig om te weten bij het zoeken naar ski's nl.
  • QmaartenQ
    Beginner
    QmaartenQ op 26 December 2010 · 13:52

Ok, heb zojuist maar een wePowder guide met 9x9 en proridership gekocht. Ondersteun ik deze site ook gelijk mee toch?

Hopelijk kan ik de Salomon Sentinel meenemen op mijn eerste trip van (waarsch.) 14 - 23 jan. om eens lekker uit te testen. Zitten er ook nog andere ski's in het assortiment of is dit de enige die er via de LABS te testen zijn? Zie nl. niks anders in het overzicht staan?

Hopelijk weet iemand nog een antwoord op het lengteverhaal, dat is voor mijn maatje ook handig om te weten bij het zoeken naar ski's nl.

Het lengte verhaal is gewoon niet zo simpel. Het is maar een vuistregel; op lichaamslengte.  😋
    Het ligt er ook aan wat je wil gaan doen. Puur voor poeder of ook rotaties gaan maken. In dat geval wordt vaak een iets kortere, centraal gemonteerde twintip gekozen. Voor het betere spin en jib werk. Kortom spelerigheid b.v. een volkl bridge. Voor grote bochten big mountain werk is dan een katana weer erg geschikt enz. Dan is het ook nog een kwestie van techniek, ook op korte slalom skietjes komen de grote mannen beter door de poeder dan dat ik ooit zal kunnen.
    Heb een beetje geduld, lees je goed in, wacht op geschikte aanbiedingen of spaar nog een beetje door en ga uit proberen. Of wil je ze morgen al hebben?
    powpowwowjippiajippieee
  • Sonarious
    Tourist
    Sonarious op 26 December 2010 · 14:56
    Enerzijds is de korte-termijnbevrediging altijd een factor, maar het bezit van de zaak is het einde van het vermaak dus laat ik nog een beetje rondspeuren. Leer ik ook altijd weer van en het is altijd mooi om verschillend speelgoed te bewonderen  😉

Ik zal die Sentinels om te beginnen eens testen in Les Sybelles over een paar weken (als alles meezit gaan we morgen boeken, dus dan kan ik ze snel gaan reserveren) en dan eens kijken hoe die zich gedragen.

V.w.b. poeder vs. spelerigheid denk ik dat ik vooral een speelse ski wil. Mijn Punx hebben ook een centermount en dat bevalt me eerlijk gezegd prima, al zeggen velen dat het een vreemde positie is. Wellicht dat ik op mijn freeride ski's iets achter center wil staan, maar niet veel anders dan wordt het contrast zo groot. Ik snap dat het lengteverhaal zich niet laat vatten in de zin van: oh, gewoon meer dan 185 cm. en alles sal reg kommen, maar ik hoopte dat iemand een advies zou plaatsen in de zin van (ik noem maar iets) ''Als je 185 cm. zou nemen, moet je ervoor zorgen dat de radius minimaal 20 is en de breedte minimaal 105 mm. om het tekort aan lengte op te vangen. Dat mag minder zijn als je centermount gaat staan, maar meer op het moment dat je 5 cm. achter center gaat staan.'' Of is dat ook niet mogelijk? Bedoel dit niet bijdehand ofzo hoor, is gewoon meer dat ik het écht niet weet  😃 😀
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 26 December 2010 · 21:11
    @sonarious:

Je bent iets langer dan ik (ik ben 190), maar even zwaar. Qua lengte, rocker (voor/achter/allebei?), flex, etc etc kan ik je idd alleen maar aanraden om veel te testen. Ik ski het liefst op lichaamslengte (of een paar cm eronder) maar had totaal geen float- of stabiliteitsproblemen op een JJ van 183 (wsch door de enorme rocker). Staar je dus niet blind op specs, gebruik die slechts achteraf om het gedrag van een ski te analyseren. Om daarna je eigen custom te ontwerpen bij de mannen van BMB...

Ik zie dat je uit Amsterdam komt. Als je wil kan je 14-23 januari mijn K2 AK Enemy's lenen, mocht je niets/niet genoeg van je lengte in de Labs kunnen vinden. Ik moet dit seizoen mijn nieuwe kruisband nog inwerken, dus kan er zelf toch niet op skien... Stuur maar een PM (zit komende week in FR dus wellicht weinig reactie).

'specs':
    189 cm, 138-107-128 (ofzo), geen rocker, slap en super-dempend. Denk heel losjes geveerde cadillac die overal door/overheen walst en op hoge snelheid met een pink gestuurd kan worden (lage snelheid met flink trappen)...

• Sonarious
    Tourist
    Sonarious op 27 December 2010 · 00:29
    Hoi Jaap,

Wat ontzettend aardig van je! Ik neem contact met je op zodra ik weet wat er in de Labs ligt (die bel ik morgen of overmorgen even!). Klinkt als een gave ski! Zal verder inderdaad mijn best doen om zoveel mogelijk ski's te testen om te kijken wat mij lekker ligt!
  • SPAM
    Advanced
    SPAM op 27 December 2010 · 00:51
    Als ik het goed heb begrepen zal de LABS binnenkort een uitgebreider assortiment bevatten. Als je weet waar je naar toe gaat kun je ook altijd vragen of mensen goede shops kennen die freeride materiaal verhuren. Kost wel wat maar dan heb je het op lokatie en als de condities goed zijn.

Volgens mij wil je dit: http://www.freeride.co.uk/content/5049/ let op 1:52  Hij heeft trouwens zijn eigen ski en die is te koop de Bentchetler

http://www.atomicsnow.com/en/ProductFinder.aspx/#/alpine/alpine_ski/4/...; ook in 192 cm lengte. Nog ff sparen dus ;D
  • doov
    Advanced
    doov op 27 December 2010 · 11:16

Volgens mij wil je dit: http://www.freeride.co.uk/content/5049

Wie niet?
  • poling
    Beginner
    poling op 27 December 2010 · 11:18

[quote author=SPAM link=topic=2134.msg29806#msg29806 date=1293407485]
    Volgens mij wil je dit: http://www.freeride.co.uk/content/5049

Wie niet?
    [/quote]

ik ben een boarder en wil zelfs dat....! 😋

Reply

You need to be logged in to post a comment in this topic. Login or create an account.

Upgrade to wepowder Pro

• Extended 14 day forecast
  • Slope angle and exposition terrain layers
  • Inspirational freeride routes
wePowder Pro