Snowboard belag repareren

• Snowzone
    Advanced
    Snowzone op 30 December 2010 · 15:43
    Heeft er iemand ervaring met het repareren van je belag bij een snowboard, kun je dat makkelijk zelf doen en met welk materiaal het beste?
    Er zitten een paar groeven in en nu wil ik eens kijken of ik dat zelf kan repareren. Weet iemand een goed instructie op internet?
  • Infernus
    Beginner
  • poling
    Beginner
    poling op 30 December 2010 · 19:40
    als je wilt kunnen we samen eens proberen. ik ben weleens bezig geweest. tvalt allemaal best mee.
  • Snowzone
    Advanced
    Snowzone op 2 January 2011 · 09:26
    Heb de spullen in huis, dus ga het waarschijnlijk vandaag ff doen. Over een weekje waarschijnlijk een paar dagen naar de sneeuw.
  • poling
    Beginner
    poling op 3 January 2011 · 12:36
    nog bezig geweest en gelukt?
  • Snowzone
    Advanced
    Snowzone op 4 January 2011 · 19:17
    Ben er nog niet aan toegekomen en kwam er ook achter dat ik nog een workmate o.i.d. mis om aan te werken.
  • powderzone
    Tourist
    powderzone op 4 January 2011 · 19:26
    Yo!

Dat kan je makkelijk zelf 😉
    Houd er alleen rekening mee dat wanneer je belag met een vulmiddel vult je belag vet vrij moet zijn!
    Dus de wax moet eruit/eraf anders hecht het vul middel niet lekker.

Workmate? Bindingen dr af en op de tuintafel met die plank 😉

goodluck
  • koeienlap
    Advanced
    koeienlap op 4 January 2011 · 20:02
    @ snowzone
    Dit topic ook even doorgelezen?! http://www.wepowder.nl/forum/index.php/topic,2187.0.html...

workmate heb je echt niet nodig, (bindingen eraf) het kan gewoon op tafel/bureau/bed/vloer.
    WE´ve got the POWDER
  • Snowzone
    Advanced
    Snowzone op 4 January 2011 · 20:30
    Kwam zelf deze handige http://www.youtube.com/user/demonsnowtubetegen op youtube.
  • Snowzone
    Advanced
    Snowzone op 6 January 2011 · 07:36
    Wat een gedoe zeg om die p-tex brandend te krijgen en te houden. Nadat 2 keer een aansteker kapot ging, net op 't moment dat de p-tex aan ging en weer uit ging, ben ik uiteindelijk uitgeweken naar de keuken en p-tex aangestoken m.b.v. gasfornuis. Dat ging een stuk beter, maar de p-tex langer dan 2 sec. brandend houden is mij niet gelukt en dat is volgens mij wel cruciaal. Ben benieuwd hoe lang het houdt  😉
  • poling
    Beginner
    poling op 6 January 2011 · 08:54
    dat probleem heb ik dus ook wel eens gehad en moet zeggen dat dat het repareren niet bevorderd, niet bij mij in ieder geval. erg irritant iig en geen idee waarom het soms wel goed brand en soms niet. Maar goed branden is wel noodzakkelijk.
  • Snowzone
    Advanced
    Snowzone op 6 January 2011 · 10:09

Maar goed branden is wel noodzakkelijk.

Ja, op het moment dat de vlam uitgaat, drupt er nog wel iets in de kras, maar dan is de temperatuur al weer te laag. Aangezien het er dan weer uit gaat bij het afkrabben. Je ziet ook gelijk of het wel of niet gelukt is.

Op die instructies filmpjes blijft het altijd gewoon branden, maar ja die doen het waarschijnlijk regelmatig...
  • Frats
    Expert
    Frats op 6 January 2011 · 10:45
    ik gebruik de toko ptex candles en die blijven zonder enig probleem branden, wnr je de stick aansteekt moet je 'm horizontaal houden en van zo laag mogelijk laten druppen (niet insmeren) als je ziet dat t vlammetje kleiner wordt kan je de kaars ondersteboven houden en effe zo voort werken, binnen enkele seconden heb je terug een groter vlammetje...

pas wel op dat je niet morst met die ptex, je kan jezelf er lelijk aan verbranden en ik heb al menig tapijtje vernield met zo'n stick 😃
  • Frats
    Expert
    Frats op 6 January 2011 · 10:52
    ^^let wel op, t vlammetje zou eigenlijk enkel blauw mogen zijn, zodra 't groter wordt en geel kleurt is de temperatuur te laag en krijg je roet in je ptex ....
    (bij het aansteken met een aansteker heb je altijd eerst een beetje roet, veeg dit af aan je metalen scraper of een stukje hout ofzo ....)
  • Snowzone
    Advanced
    Snowzone op 6 January 2011 · 11:46
    (bij het aansteken met een aansteker heb je altijd eerst een beetje roet, veeg dit af aan je metalen scraper of een stukje hout ofzo ....)

Vlam heel klein zetten, dan heb je een blauwe vlam.

Net nog eens geprobeerd met een ander staafje p-tex (Spex, Perry sport) met een kleinere diameter en deze blijft gewoon wel goed branden.
  • karel
    Tourist
    karel op 6 January 2011 · 12:28
    ik heb zo'n storm aansteker, dat is meer een gasbrander als een aansteker ;D Kun je 'm ook ondersteboven mee aansteken, druppelt er ook niks in je aansteker.. en je kunt ook buiten doen als het waait enzo
  • koeienlap
    Advanced
    koeienlap op 6 January 2011 · 13:41
    Slecht brandend ptex? daar heb ik nog nooit last van gehad.. heb zwarte toko(erg goed) en merkloze doorzichtige.

Tijdens t aansteken candle beetje ronddraaien zodat hij egaal warm wordt aan de tip mooi aan gaat en idd tijdens t indruppelen dicht bij je base houden zodat de vlam blauwe blijft en hij niet/nauwelijks rookt.

succes!
    WE´ve got the POWDER
  • Willem2k
    Advanced
    Willem2k op 6 January 2011 · 13:57
    En uitkijken dat die meuk niet op je hand druppelt want dat brandt er vrij vervelend in *kuch*  :-X
    Snowboarding without friends is not snowboarding.
  • clemensz
    Beginner
    clemensz op 4 March 2014 · 17:45
    De ronde ptex blijft bij mij goed branden, maar die platte staafjes niet. Ik heb ook zo'n stormaansteker. Werkt super. Daarmee kun je het ook heter krijgen. Ik warm mijn ski of board ook voor met een strijkbout (met zo'n tissue ertussen). Ik ben nog steeds op zoek naar de beste werkwijze (heb 10 sets te onderhouden dus moet snel en effectief).

vraag: mag je je belag ook met een polijst schuurpapiertje bewerken, (bijvoorbeeld om de braam van een kras weg te schuren, of juist om het laatste beetje ptex af te schrapen.

vraag: iemand ervaring met zo'n gasbrander die tegen een ijzeren soort ding aan brand, die roodgloeiend wordt? Ik zag tijdens de wintersport zo'n professional daarmee werken.
    clemens
  • Tim3
    Beginner
    Tim3 op 4 March 2014 · 18:06
    Deze? Lijkt mij een beetje overkill...
    'Go, go on that great adventure' - Jeremy Jones (Higher)
  • clemensz
    Beginner
    clemensz op 4 March 2014 · 18:16
    Ik reageer op mezelf 😃
    Inmiddels dit filmpje gevonden. Heel interessante duidelijke uitleg.

clemens
  • Poedertijn
    Beginner
    Poedertijn op 5 March 2014 · 14:56
    Houd ook een metalen plaatje (metal scraper) vlak onder de p-tex. Dit reflecteert de warmte terug. Daarbij kan je er rustig even op druppelen tot de vlam goed blauw is. Ik gebruik het overigens zelf voornamelijk om noodreparaties uit te voeren zodat er geen vocht in de core van je board/ski's komt. Heb laatst na afloop van een week weg mijn board (met de nodige noodreparaties) wel even een grote beurt laten geven bij MK-ski service. Mijn boardje zag er weer als nieuw uit. Ze vertelde dat ze een pistool gebruiken dat veel heter verhit dan een p-tex staafje in de hens steken. Het versmelt dan veel beter met het originele belag.
    My drug is white powder. Deep, white powder.
  • clemensz
    Beginner
    clemensz op 6 March 2014 · 16:44
    @ tim3 tja, jouw plaatje klopt precies met de omschrijving 😃

Dit is wat ik bedoelde:

http://www.ski-man.nl/belag-reparatiebrander-p-1206.html...
    clemens
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 6 March 2014 · 17:16

Van http://www.jonsskituning.co.uk/component/page,shop.browse/category_id,...
    Die schijnt ook wel goed te werken.

Zelf gebruik ik deze: http://www.tognar.com/tognar-p-tex-base-repair-iron-120v-us-can/...

Maar dan de 230 V Europese versie.

Maar een regelbare soldeerbout met brede tip moet natuurlijk ook kunnen.
  • clemensz
    Beginner
    clemensz op 6 March 2014 · 18:20
    Ja, zo'n gasbrandertje heb ik ook, werkt ook erg goed. Alleen kostte die van mij maar
    EUR 12,-.

http://www.aanstekerwebshop.nl/Stormaanstekers/Pyrotorch-Chroom-aanste...

Maar nadeel vind ik dat er soms te grote hoeveelheden vanaf komen waardoor je weer erg veel moet wegschrapen.
    Met een goede soldeerbout (niet te heet) kun je de ptex zeer gecontroleerd aanbrengen.
    Ik heb nu een soldeerbout gekocht van 30 watt. Hoop dat dat niet te heet is.
    clemens
  • Tukker
    Beginner
    Tukker op 6 March 2014 · 22:40
    Tip van flip: Hete lucht verf-afbrander .... opzetstuk zo buigen dat de hete lucht ook dat metaal verhit. Uiteraard belag waxvrij en vetvrij maken. Beter geen wax-entferner gebruiken. Eventuele bramen en/of steentjes verwijderen of wegsnijden met stanleymes. Belag voorzichtig op temperatuur fohnen en tegelijkertijd polyethyleen/p-tex verhitten totdat deze volledig is gesmolten. Maak het belag niet te heet, anders laat het los van de kern!
    Diepe gaten in laagjes vullen en met NATTE vinger eventuele luchtbellen eruit drukken. Goed laten afkoelen en met SCHERP afbreek-mes het meeste polyethyleen/p-tex dat boven het belag uitkomt wegsnijden. Oppassen dat het afbreek-mes niet gaat happen in het belag. Restant wegschrapen met een SCHERPE RVS waxkrabber door met twee handen het RVS metaal dusdanig te buigen dat de schraper als het ware als mes werkt.
    Tukker(ik)
  • florider
    Advanced
    florider op 7 March 2014 · 18:44
    Heb het laatst ook voor het eerst gedaan en een creme brulee brander van de blokker gebruikt (a 8 euro). Dat is eigenlijk gewoon een gasbrander, der komt dus ook zo'n blauwe vlam uit. Werkt perfect!

Kreeg van de skiservice nog de tip om kort met de brander de plek die je gaat vullen te verwarmen, zo verdampt de wax die nog op je ski/board zit en blijft het vulmiddel beter zitten. Uiteraard wel even uitkijken dat je niet je hele belag vernield, niet te lang met die brander erop dus!
  • Tukker
    Beginner
    Tukker op 7 March 2014 · 23:13
    Precies en zo'n brander is natuurlijk handig als er geen 220 in de buurt is 😉
    Tukker(ik)

Reply

You need to be logged in to post a comment in this topic. Login or create an account.

Upgrade to wepowder Pro

• Extended 14 day forecast
  • Slope angle and exposition terrain layers
  • Inspirational freeride routes
wePowder Pro