Marker FT12 of Baron 13?

• ollie
    Expert
    ollie op 25 February 2011 路 11:42
    Ik ben een beetje aan het dubben over nieuwe tourbindingen. Een paar uitgangspunten zijn:
    - Geen dynafit comp. schoenen
    - Moeten geschikt zijn all-day use (komen op mijn 'allround' skis te staan)
    - Physique: 1.90m, 83kg, goede conditie
    - Ski: relaxte skistijl (niet te agressief), cliffjes hucken is niet mijn ding
    - Touren: als ik meer dan 3 uur tour, ben ik ziek

Maar, binnenkort ga ik snuffelen aan het ski-alpinisme, dus daar zouden ze ook voor geschikt moeten zijn.

Met die achtergrond zit ik een beetje te twijfelen tussen een Marker FT12 (licht) of een Baron (zwaarder). Of moet ik met bovenstaande eisenpakket gewoon Dukes aanschaffen? Dingen die ik probeer tegen elkaar af te wegen is: build quality, hoogste Z-waarde, gewicht..

Iemand een idee?
    ...more friends on a powder day: http://www.mountainmadness.org
  • froukski
    Advanced
    froukski op 25 February 2011 路 12:32
    Goede conditie ?!  馃槈
    No Swiffers please
  • bpomerantz
    Beginner
    bpomerantz op 25 February 2011 路 13:24
    ik zelf ski op fritschi diamir freerides. Zijn stuk lichter dan dukes en heel goed voor een drie uur hike. Op de piste zijn het goede bindingen. Verder zijn opties zoals crampons erg makkelijk bevestigbaar.
    Als je bij de markers naar tourstand wil moet je eerst je ski uitdoen. Bij Fritschi hoeft dit niet.
    powdermonkey.nl
  • ollie
    Expert
    ollie op 25 February 2011 路 13:37

Goede conditie ?!  馃槈

Hahaha, rat.... ben ondertussen alweer een 2 maanden full-on aan het trainen (als ik niet in de sneeuw zit).
  • Polhovsky
    Expert
    Polhovsky op 25 February 2011 路 13:55
    Ik heb zelf de Tour 12 en ik ben erg tevreden over deze binding. De binding is licht en touren gaat erg comfortabel. Volgens mij is de Tour 12 lichter dan de Baron en qua performance doet hij nauwelijks voor de Baron onder.
  • skiester
    Advanced
    skiester op 25 February 2011 路 14:17

ik zelf ski op fritschi diamir freerides. Zijn stuk lichter dan dukes en heel goed voor een drie uur hike. Op de piste zijn het goede bindingen. Verder zijn opties zoals crampons erg makkelijk bevestigbaar.
    Als je bij de markers naar tourstand wil moet je eerst je ski uitdoen. Bij Fritschi hoeft dit niet.

Hier barons (op megawatts) en fritschi (op ARV).  Absoluut prefereer ik de freerides over de barons.  De barons zijn zwaar en je moet er idd uit om om te zetten naar tour, daarnaast heb ik nu al een probleempje met mn voorbak (het verschuifbare plaatje) dat niet meer helemaal jofel zit na 1 release (mn enige val) na 2 dagen skien, dus zwaar betekent dus ook nog niet steviger.  Ik denk er zelfs over om mn oude rossi bindingen er op te zetten ipv de barons, probleem alleen dat ik daar geen schoenen meer voor heb (alleen tourschoenen)

Ik vind de freeride pro's prima bindingen, de crampons click je er zo onder en ookal voelen ze wat minder stevig dan baron met inklikken, skieen ze prima en geen last van prerelease of zoiets. En wel een stuk lichter!  En de tourstand is veel makkelijker om te zetten.  Ze staan ook op mijn alround ski's en ik heb er laatst zelfs nog een slalom race mee geskied (school ski dag)
    Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
  • Pazz457
    Expert
    Pazz457 op 25 February 2011 路 17:46
    Ik heb zelf de Dukes op mijn Shoguns, valt, zonder compromis, 脙漏cht goed mee te skieen. Hiken daarentegen heb ik nog niet langer als een uur gedaan (en dat is ook meer dan genoeg met die dingen).

Nu ben ik ook in afwachting van de Diamir Freeride Pro, als ik ze binnen en getest heb laat ik het weten.
    Go to heaven, ski like hell!
  • MaartenB
    Beginner
    MaartenB op 4 March 2011 路 10:14

Heb mij laten voorlichten in Andermatt over de Fritschi Diamir Freeride vs Marker Baron of Juke en kreeg ongeveer het zelfde te horen.
    Bij de Marker moet je eerst je ski uitdoen en de ontgrendeling voor de tour-stand moet je afhankelijk van de sneeuwsoort met een mes/schroevedraaier ijsvrij/gangbaar maken.
    Hoorde wel van een camp-genoot, dat de voorbak van Fritschi's wel eens afbreken (kunststof) als je er mee gaat springen!! Zelf de Fritschi's aangeschaft (ook vanwege het prijsvoordeel) en het bevalt mij zeer goed!
  • ollie
    Expert
    ollie op 4 March 2011 路 10:20
    Bedankt voor jullie antwoorden.  馃槂

Het is uiteindelijk een FT12 geworden. Een mooi compromis tussen gewicht en hopelijk stevigheid. Mijn setje Naxo's hebben het ook tekort maar uitgehouden. :|

Over het switchen naar toerstand zonder je skis uit te klikken: ik ben helaas niet lenig genoeg om mijn vellen erop te zetten met skis nog aan mijn voetjes dus die moeten toch uit. Heb op een ander setje Dukes staan en heb het nooit als een probleem ervaren. Maar misschien ben ik ook wel niet genoeg toerskier.. 馃槂

Reply

You need to be logged in to post a comment in this topic. Login or create an account.

Upgrade to wepowder Pro

• Extended 14 day forecast
  • Slope angle and exposition terrain layers
  • Inspirational freeride routes
wePowder Pro