Skis Bouwen

• Haas™
    Advanced
    Haas™ op 13 January 2020 · 15:34
    Tijd om weer wat leven in dit topic te blazen.

We hebben in de tussentijd 2 paar twin-tip park skis gebouwd. Ze hebben dezelfde specs, maar een heeft een andere shape in the tip en tail.

Beide gemaakt met een bamboe kern, een houtfineer als topsheet en geperst door middel van vacuüm.

Niet de beste foto's, maar dat komt nog wel een keer 😃

Park Protype 1.1

Park Protype 1.2
    Rex Monte - Amor Nix
  • Haas™
    Advanced
    Haas™ op 13 January 2020 · 15:39
    Tijd om dit topic weer wat nieuw leven in te blazen.

We hebben de afgelopen tijd twee paar twin-tip park skis gebouwd. Ze zijn vrijwel identiek, op de shape van de tip en tail scoop na.

Beide gebouwd met een bamboe kern, een houtfineer topsheet en geperst door middel van vacuüm.

Niet de beste foto's, maar dat komt nog wel een keer 😃
    *message edited by Haas™ op 13 Jan 2020 15:40
    Rex Monte - Amor Nix
  • vasco
    Advanced
    vasco op 13 January 2020 · 20:55
    Dat ziet er erg profi uit! De vraag is nu: hoe skieen ze?
  • Haas™
    Advanced
    Haas™ op 14 January 2020 · 12:42
    Dat ziet er erg profi uit! De vraag is nu: hoe skieen ze?vasco op 13 jan 2020 20:55

Beter dan verwacht! Ze zijn lekker speels en carven gaat ook aardig.

Wel hebben we weer een aantal verbeterpunten voor de volgende paar:
    -De staalkanten moeten langer doorlopen, ze zijn nu eigenlijk net iets te kort waardoor een klein deel van de skis in de sneeuw snijden zonder staalkant. Het liefst zouden we naar staalkanten helemaal rondom willen, maar dat is vooralsnog geen optie voor ons.
    -Betere afwerking van de ski na het persen. Er blijft nu een te grote hoeveelheid epoxy achter op de staalkanten en ook de base. Ideaal zou zijn op dat helemaal te voorkomen, maar anders is een goede base grind zeker geen overbodige luxe.
    Rex Monte - Amor Nix
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 14 January 2020 · 13:11
    ... -Betere afwerking van de ski na het persen. Er blijft nu een te grote hoeveelheid epoxy achter op de staalkanten en ook de base. Ideaal zou zijn op dat helemaal te voorkomen, maar anders is een goede base grind zeker geen overbodige luxe.Haas™ op 14 jan 2020 12:42
    Heb dat zelf op m'n huidige paar aardig op kunnen lossen met wat enthousiasme en een 2e hands bandschuurmachine. Aanrader.
    Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
  • JoostW
    Beginner
    JoostW op 14 January 2020 · 22:36
    Wow, dat zijn een paar ski's die er tof uit zien zeg. Erg mooi gelukte vorm ook. Hebben jullie nog andere materialen dan bamboe/glasvezel voor de stijfheid gebruikt? Kan me voorstellen dat de ski vrij stijf is aangezien bamboe een beste stijve kern is.

Wel hebben we weer een aantal verbeterpunten voor de volgende paar:
    -De staalkanten moeten langer doorlopen, ze zijn nu eigenlijk net iets te kort waardoor een klein deel van de skis in de sneeuw snijden zonder staalkant. Het liefst zouden we naar staalkanten helemaal rondom willen, maar dat is vooralsnog geen optie voor ons.

Hebben jullie ooit gedacht aan zo'n edge bender knijptang? Ik zelf heb het vooral veel met de handen geprobeerd en het is lastig maar uiteindelijk wel gelukt, niet super strak maar ze zaten er wel omheen. Ik zie, vooral op skibuilders, dat veel mensen dingen improviseren om de kanten te buigen. Misschien een idee om zelf zo'n tool in elkaar te zetten.

-Betere afwerking van de ski na het persen. Er blijft nu een te grote hoeveelheid epoxy achter op de staalkanten en ook de base. Ideaal zou zijn op dat helemaal te voorkomen, maar anders is een goede base grind zeker geen overbodige luxe.Haas™ op 14 jan 2020 12:42

Ik denk dat je hier niet gek veel aan kunt voorkomen als je vacuüm gaat persen, ook al plak je je base af met tape, op 1 of andere manier komt het toch op de base te zitten. Ik had dit op mijn 1e paar (vacuüm geperst) ook heel erg, 2e paar helemaal niet (pers met luchtslang) en mijn 3e paar (pers met luchtslang) heeft alleen de kanten helemaal vol zitten met epoxy. Als je vast zit aan de vacuüm pers kun je misschien denken aan van die doeken wat het overtollige epoxy opneemt zodat het niet onder de base stroomt? Andere opties dan de base goed met tape afplakken heb ik ook nog niet echt gevonden.
    *message edited by JoostW op 14 Jan 2020 22:37
    A winter without powder isn't a winter!
  • ijsbeer
    Advanced
    ijsbeer op 1 February 2021 · 22:36
    geen ski's maar een snowboard
  • Patrick h
    Patrick h op 12 December 2021 · 08:31
    Ik heb ook een paar ski’s zelf gemaakt

*message edited by Patrick h op 12 Dec 2021 08:33 (78% bewerkt)
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 12 December 2021 · 09:23
    Prachtplanken! @Patrick_h
    Zie ik goed dat je een laag fineer hebt gebruikt bovenop?
    Kan je iets meer vertellen over de constructie (laagjesvolgorde) en hoe je het hebt geperst?
    *message edited by EmileHendrix op 12 Dec 2021 09:23 (3% bewerkt)
    Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
  • Patrick h
    Patrick h op 12 December 2021 · 09:45
    Ja klopt de bovenste laag is Braziliaans palissanderhout
  • Patrick h

*message edited by Patrick h op 12 Dec 2021 09:46 (100% bewerkt)
  • Patrick h

*message edited by Patrick h op 12 Dec 2021 09:46 (100% bewerkt)

Reply

You need to be logged in to post a comment in this topic. Login or create an account.

Upgrade to wepowder Pro

• Extended 14 day forecast
  • Slope angle and exposition terrain layers
  • Inspirational freeride routes
wePowder Pro