winterbanden

• doov
    Advanced
    doov op 23 August 2011 · 10:03
    Zo te zien is de herfst nu echt voorbij. Ik laat vrijdag mijn winterbanden weer monteren! 
    Welcome back my friends to the snow that never ends. Let's rocker!
  • Jaap
    Tourist
    Jaap op 23 August 2011 · 10:41
    Heb ook meteen de kettingen achterin gelegd, een fles water en een slaapzak. Je weet nooit...
    For cryin' out loud...
  • Teze
    Tourist
    Teze op 23 August 2011 · 10:51
    Ik heb afgelopen WE mijn skibox eraf gehaald; dom dom dom.....

ik ga hem dit WE terug monteren en mijn boards erin leggen  ;D
  • koen_djfistel
    Advanced
    koen_djfistel op 23 August 2011 · 19:42

Ik heb afgelopen WE mijn skibox eraf gehaald; dom dom dom.....

ik ga hem dit WE terug monteren en mijn boards erin leggen  ;D

😀
    sbs roelz
  • Sjoerd2
    Advanced
    Sjoerd2 op 23 August 2011 · 22:14
    Vandaag lekker surfen op de A16 met m'n zomer bandjes... nog 1 maandje en dan de winterbanden er weer onder 😃  (zou het dan ook eerder gaan sneeuwen?)
    Whitetracks | Distributie & Marketing: Icelantic & Freeride Map
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 23 August 2011 · 22:22
    ik rijd nog steeds op winterbanden :😃 :😃
    May the powder be with you.
  • Jaap
    Tourist
    Jaap op 23 August 2011 · 22:35
    Zal m'n oude bandjes eens te koop zetten. Rijd er hier iemand Corolla toevallig?
    For cryin' out loud...
  • KevinHoogendam
    Beginner
    KevinHoogendam op 24 August 2011 · 12:18
    De herfst al voorbij?  😀

Ik geef mn zomerbanden nog een maandje ofso, misschien wat langer. Die rij ik eerst op en dan gaan de winterbanden erom.
    It's always snowing somewhere
  • Guy.
    Advanced
    Guy. op 24 August 2011 · 17:14
    4X4 is the way to go!!!
  • ThijsKennis
    Expert
    ThijsKennis op 28 August 2011 · 10:50
    De herfst voorbij? Ik heb geen zomer of herfst gezien de afgelopen paar maanden???
    Pow!
  • Fonzie
    Advanced
    Fonzie op 28 August 2011 · 12:52

Ik ook.... komen er nieuwe onder, worden het gewoon weer winterbanden.. 😃
    Never a last run..
  • Pazz457
    Expert
    Pazz457 op 1 September 2011 · 22:46

LOL, ik ook  ;D
    Go to heaven, ski like hell!
  • ieism
    Tourist
    ieism op 9 September 2011 · 08:42
    Na jaren goede winterbanden gereden te hebben dacht ik vorig jaar; ik ga een keer een dure all season band proberen.

Nu heb ik ondertussen zo'n 20.000 km gereden in alle omstandigheden, en ik moet zeggen dat het nog niet zo'n slecht
    idee is.

In Adac tests komt mijn Goodyear Vector er beter uit dan een behoorlijk aantal winterbanden, en het rijdt op droog wegdek eigenlijk precies als een zomerband. Winterbanden gaan vaak zo kruipen als je op droog wegdek een snelle bocht neemt.
    En ik heb dus nog nooit kettingen nodig gehad, en behoorlijke heftige sneeuwbuien gehad.

Het is puur luiheid, want er zijn banden die de helft kosten dus het is niet echt goedkoper dan winterbanden. Maar op zich durf ik dit nu wel aan te raden voor mensen die niet willen wisselen, of om andere redenen niet zo gek zijn op winterbanden.

+ Rijgedrag op droog wegdek
    + Nooit meer wisselen/geen extra banden in opslag
    + Geen lelijke stalen velgen tijdens winterseizoen  😀

- Duur
    - Beetje minder grip dan de beste winterbanden.
    - Iets meer slijtage dan zomerbanden.

splitfest.nl
  • poling
    Beginner
    poling op 9 September 2011 · 08:59
    vraag is eigenlijk of het voldoet aan de wet in de landen waar winterbanden min of meer verplicht zijn...
  • ieism
    Tourist
    ieism op 9 September 2011 · 10:27
    De regelgeving is mij eigenlijk nog niet helemaal duidelijk. Wat is nou eigenlijk een winterband? Mijn banden hebben wel gewoon een M+S logo erop, maar geen sneeuwvlokje maar een soort berg met een vlokje.

Persoonlijk lijkt mij een berg met een sneeuwvlokje beter dan alleen een vlokje, maar de polizei zal daar vast anders over denken.  ;D
    splitfest.nl
  • Snowzone
    Advanced
    Snowzone op 9 September 2011 · 14:48
    Volgens mij verschilt de regelgeving per land. Wat ik ook wel eens ergens heb gelezen is dat het M+S logo niet beschermd is en ook op zomerbanden kan voorkomen.
  • [R]ogier
    Advanced
    [R]ogier op 9 September 2011 · 15:40
    In dit document staat het eea over de regelgeving van winterbanden en sneeuwkettingen.

http://www.anwb.nl/binaries/pdf/over-anwb/rechtshulp/rechtshulpwijzers...
    No risk, no fun...No limit, no life
  • ieism
    Tourist
    ieism op 13 September 2011 · 07:24
    Maar in dat anwb document staat eigenlijk nog niets, althans niet precies welke banden nou wel en niet.

Heb het even nagevraagd bij de Polizei Inspection, het antwoord is dus een simpel JA als bovenstaand logo op je band staat.

----------------------------------------------------------------------------
    Yes!

----------------------------------------------------------------------------

Von:  [mailto:]
    Gesendet: Freitag, 9. September 2011 10:31
    An: PI Landstuhl, SIWA
    Betreff: All season tires

Dear sir, madam

Are All Season tires legally allowed in snowconditions in Germany?

I know it's madatory to have the correct tyre for the condition, but this it's unclear to me if i'm expected to switch to wintertires when it snows and what exactly you consider a wintertyre.

Are the symbols on the attched picture an indication that i'm ok to drive them in snow in Germany without legal consequences?

Best regards,

splitfest.nl
  • [R]ogier
    Advanced
    [R]ogier op 13 September 2011 · 07:28
    Lekker antwoord van die duiters. straks wordt het nog te persoonlijk!
  • Snowzone
    Advanced
    Snowzone op 13 September 2011 · 08:34

Heb het even nagevraagd bij de Polizei Inspection, het antwoord is dus een simpel JA als bovenstaand logo op je band staat.

Aangenomen dat de volgende quote waar is (http://www.anwb.nl/auto/nieuws-en-tips/nieuws-archief,/2010/november/W...), geven de banden nu misschien een gevoel van "schijnveiligheid".

"Uit de ANWB winterbandentest blijkt echter dat alleen het M+S logo (modder en sneeuw) niet in alle gevallen iets zegt over de wintereigenschappen van een band. Het logo is niet beschermd en kan ook voorkomen op een zomerband."
  • skiester
    Advanced
    skiester op 13 September 2011 · 09:09
    M&S zegt helemaal niets, maar een sneeuwvlokje in een berg wel, dus zolang er ook een sneeuwvlok in een berg opstaat naast de M&S dan zou het goed moeten zijn.  Overigens kun je echte winterbanden ook herkennen aan de lamellen in het profiel.  In landen als Zwitserland moeten winterbanden min 4 mm hebben - het is zelfs zo dat als je banden minder hebben dan 4 dat garagehouders ze er niet om mogen leggen!
    Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
  • WillemIT
    Tourist
    WillemIT op 13 September 2011 · 13:18
    M(ud)+S(now) kan op zomer en winterbanden voorkomen.

Het symbool van de berg met daarin de sneeuwvlok is het officiële symbool voor een winterband. Meestal heeft een dergelijke band ook de M+S kwalificatie, zoals op de foto hierboven te zien is.
    Dit is dus een volwaardige winterband.
    the mind is like a parachute, it only works when it's open
  • telemikey
    Advanced
    telemikey op 13 September 2011 · 13:28
    Net nieuwe winterbanden besteld.
    White room,Pillow lines,I rule
  • [R]ogier
    Advanced
    [R]ogier op 13 September 2011 · 13:41

Mooie?
  • doov
    Advanced
    doov op 13 September 2011 · 13:55
    Zwarte
    Welcome back my friends to the snow that never ends. Let's rocker!
  • woutertichelaar
    Advanced
    woutertichelaar op 13 September 2011 · 15:05
    Dat zijn wel de besten...
    one way to go down
  • telemikey
    Advanced
    telemikey op 13 September 2011 · 15:16
    ogier link=topic=2770.msg38522#msg38522 date=1315914103]
    [quote author=telemikey link=topic=2770.msg38521#msg38521 date=1315913330]

Mooie?
    [/quote]

Continental ContiWinterContact TS 830 205/65R15 94T
    White room,Pillow lines,I rule
  • Boogerd
    Beginner
    Boogerd op 24 October 2011 · 20:26
    Ik ga waarschijnlijk met mijn oude Mitshubishi Colt deze winter de bergen in. Oud dingetje (1992, van oud vrouwtje geweest), maar dat houdt de spanning er in 😀. Ik ga voor het hele seizoen naar Mayrhofen. Wat ik van mijn oude beestje verwacht: Hij moet mij naar Mayrhofen brengen en als ik even naar NL wil, bijvoorbeeld met de feestdagen, mij weer terug brengen.

Als hij een sneeuwtalentje blijkt te zijn (echte laatbloeier 😉) wil ik ook wel naar andere gebieden ermee rijden. Maar ik verwacht dattie bij de echte ijskou wel wat gaat haperen...

Wat is een beetje the way to go wat betreft winterbanden voor zo'n oud beestje? Nieuw? 2e hands? Op velg?

Ik heb wat geïnformeerd bij mn vaste dealer, en die vraagt er 425€ voor, en dan zet ie winterbanden op mn zomervelgen. Dat vind ik een beetje veel. Het liefst bestel ik een set incl. velg, waardoor ik makkelijk mn zomerbandjes er weer op kan zetten en evt. mn gebruikte winterbanden weer kan verkopen...

Wat raden jullie mij aan?
  • rob
    Advanced
    rob op 24 October 2011 · 20:40
    Ik heb ze op standaard op velg.

Iedere winter/voorjaar eraferoperaferop, daar wordt een band ook niet beter van.
    Tevens is dat ook een prijzige oplossing, want dan moet de band ook weer opnieuw gebalanceerd worden ed.

Stalen velg of alu- velg ? Een simpele kwestie van prijs en wat je mooi vind. Als je kettingen moet gebruiken, bent ik altijd blij dat ik stalen velgen heb. Efin, het is eigen keuze.

Nieuw 2de-hans ? Als het profiel maar voldoende is lijkt me en hoelang wil je ermee doen en welke afstanden ga je rijden ?

En zoals al gezegd, de zwarte, dat zijn de beste.... ;D
  • SPAM
    Advanced
    SPAM op 24 October 2011 · 20:49
    Als je voor 2 e hands gaat let dan op het profiel. Bij 4 mm zijn winterbanden op en je verbruikt ongeveer 1 mm per 10.000 km. Ook zou ik de zogenaamde DOT code ff goed bekijken. Die vindt je in een ovaaltje op de wang van de band er verwacht zoiets als 4209 dat houdt in gemaakt in week 42 van 2009. Een band van meer dan 5 jaar oud zou ik laten staan. Wil je niet te duur kijk dan ff op www.autobandenmarkt.nl en zoek naar Nokian of Kumho. Die eerste is top de 2e wordt door taxichauffeurs gebruikt. Beide gunstig geprijsd. Via autobandenmarkt kun je volgens mij ook stalen velgen kopen en adressen vinden waar ze erom gelegd kunnen worden. Stalen velgen zijn trouwens vaak goedkoper via marktplaats ( maar het is soms lastig te bepalen of het de juiste is) je kunt met de prijs ook naar je lokale Vandenbergh gaan en vragen of ze het ook voor die prijs willen doen. Vaak wel zo fijn en geen gedoe.
    Omleggen en balanceren kost minimaal 12,50 euro per band soms vragen ze zelfs 20 euro. Je kunt zelf uitrekenen wanneer een setje stalen velgen uit kunnen.
    Wie niet chased moet veel weken boeken!

Reply

You need to be logged in to post a comment in this topic. Login or create an account.

Upgrade to wepowder Pro

• Extended 14 day forecast
  • Slope angle and exposition terrain layers
  • Inspirational freeride routes
wePowder Pro