Nieuwe ski's: Armada TST of Armada ARV ?

• ThijsL
    Beginner
    ThijsL op 17 November 2011 · 12:21
    Heb me de laatste tijd georienteerd op een paar nieuwe skies. Heb inmiddels een lichte voorkeur ontwikkeld, en nu zou ik graag jullie ongezouten mening willen weten!!

Ging voorheen met 2 paar skies op pad: salomon 1080 twintip + salomon equipe 3v

Zou nu met 1 paar willen reizen waarmee ik overal mee uit de voeten kan, met een voorkeur voor off-piste al laten de sneeuwcondities dat helaas niet altijd toe.

Ik ben geen parkrat, grinden, 360's etc zijn niet aan mij besteed. Vindt het belangrijk dat ik off-piste echt goed uit de voeten kan, maar wil ook op de piste lekker mijn bochten kunnen maken.

Laten we zeggen piste/offpiste, 60-40 %, Realistisch. Misschien zelfs 70/30% gezien rekening houdend met niet altijd de beste sneeuwcondities. Reis wel altijd sneeuwzeker, Les Arcs 2000, Les deux Alpes, Val thorens etc etc ...

Man
    Lengte: 1.84
    Gewicht: 85/90 KG
    Ervaring: 40/50 weken

Dus Armada ARV of TST ?
    One Life, Live it
  • Thijzel
    Tourist
    Thijzel op 17 November 2011 · 13:02
    Met die verhouding (70 piste / 30 offpiste) lijkt me ARV de beste optie, in  185cm. De TST is een echte freeride/ bigmountain lat.
    http://www.snowcountry.nl
  • skiester
    Advanced
    skiester op 17 November 2011 · 23:08
    Ik rij zelf ARV, en op de piste gaat dat zeer goed.  In het terrein ook maar je mist wel wat float.  Vandaar dat ik er nu een Whitedot preacher bijheb.  Qua inzet vergelijkbaar met de TST, maar met klassiek camber, zonder rocker. 

Ik had de TST op de shortlist staan met de whitedot, maar vanwege zijn klassieke shape voor de whitedot gekozen (en de reviews dat het hele sterke goedgemaakte ski's zijn) want ik sta ook meer op de piste dan ik zou willen.  De ARV heeft ook een klassieke shape en rijdt heel makkelijk.  Iets steviger dan de 1080, maar dat is na een uurtje wel gewend.

Volgens mij zijn beide opties al breder dan je huidige "brede" ski, dus als jouw 1080 voldeed maar je wilde voor op de piste toch liever je equipe dan zou ik zeker niet voor de TST gaan...  De ARV is zeg maar een iets beefier versie van je 1080...

de 29e reis ik naar Tignes voor een seizoensopening en ik denk dat mn oude ARV's meegaan vanwege gebrek aan sneeuw.  Wel jammer want ik zou graag op mn nieuwe latjes staan! 
    Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
  • ThijsL
    Beginner
    ThijsL op 18 November 2011 · 00:30
    Inderdaad zijn beide opties breder als mijn huidige ski, dus zou dat al extra float geven.

Ik kan met de 1080 op de piste goed uit de voeten. Gebruik de equipe's voor als het erg ijzig is of als ik een dag van een goede zwarte piste af wil knallen. Dan komen de 1080's echt te kort.

De TST heeft achter geen rocker, dus zou volgens Armada heel goed op de piste uit de voeten moeten kunnen. (?)

ARV is de meer allround, maar mis ik dan die rocker voor als dat lekkere pak er ligt t.o.v de TST (?)

One Life, Live it
  • skiester
    Advanced
    skiester op 18 November 2011 · 23:19
    ARV heeft idd geen rocker, maar wel een flexibele tip, dus tenzij je in extreme vorlage skiet, mis je de rocker niet.  het is echter een wat smaller skietje dus breek je wat makkelijker door de sneeuw heen.  Ik was en ben heel blij met hoe de ARV skiet. 

Ik gebruik mijn ARV's op ijs en op zwart en tenzij het echt blauw ijs is werkt dat prima.  Ze skien denk ik ook wel wat steviger dan je Foils. Ik had altijd nog een paar pistelatjes voor erbij maar die heb ik nu weggegeven want ik gebruikte ze nooit.  De ARV voldeed altijd.  Rocker is een mooie uitvinding maar je hebt het niet perse nodig.  TST is de veelzijdige versie van de JJ, want heeft de JJ voorkant maar idd zonder tail rocker en dat maakt hem beter on piste (meer running length dus meer grip).  Maar hij blijft een stuk breder, dus kantenwissel is dan wat lastiger...

Ik denk dat je het moet zien dat de ARV een echte typische all-in-1 quiver is, je grijpt nooit mis, en de TST een offpiste lat die het heel aardig doet op de piste.  Het blijven compromissen, en het ligt aan jou welk compromis het beste past. 
    Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
  • ThijsL
    Beginner
    ThijsL op 18 November 2011 · 23:42
    Bedankt voor je reactie. Fijn om te horen hoe ze een ander bevallen onder de verschillende omstandigheden.

Was vandaag even bij De Bever in eindhoven en daar kreeg ik eigenlijk hetzelfde verhaal te horen.

Dus, ik heb bijna besloten 😉  Ik denk dat ik met de ARV de juiste keus maak, denk dat me dat het meeste brengt. Ik kon met de 1080's offpiste al goed uit de voeten, dat zal met de ARV nog beter gaan. Daar heb ik dan die rocker niet perse voor nodig, het brengt wat extra's maar ik lever op de piste weer in. En mijn insteek is idd om een all-in-1-quiver ski te hebben.

Nogmaals dank voor jullie inzichten!

One Life, Live it
  • Faberge
    Tourist
    Faberge op 19 November 2011 · 17:06 www.ski-junkie.nl representing 4FRNT/Surface/Moment ski's + Outdoor Technology + Gecko skins
  • ThijsL
    Beginner
    ThijsL op 19 November 2011 · 19:03
    Had de link toen straks vanaf mijn telefoon al gezien, wekte zeker mijn interesse. Wou ik thuis even goed gaan kijken. Zijn ze al weg. Stonden er nog geen dag op. Was wel te verwachten voor die prijs!

One Life, Live it
  • ThijsL
    Beginner
    ThijsL op 4 December 2011 · 23:57

Check!
    One Life, Live it
  • crashtestdummy
    Tourist
    crashtestdummy op 5 December 2011 · 01:09
    Lekker! 😃
  • jellebeelen
    Tourist
    jellebeelen op 9 January 2012 · 01:47
    De ski's zijn er nice uit! In welke lengte heb je ze gekocht?
    I'm still dreaming of the best ride in my life
  • ThijsL
    Beginner
    ThijsL op 9 January 2012 · 11:38

De ski's zijn er nice uit! In welke lengte heb je ze gekocht?

185 cm
    One Life, Live it
  • fanatix
    Advanced
    fanatix op 28 March 2012 · 09:09
    Hoi

ik moet net dezelfde keuzes maken als jou. ik heb ook een salomon teneighty foil, maar op de piste valt hij de laatste tijd zwaar tegen. Snelheid is zeer laag en ik veel mensen niet meer volgen. Dus op zoek naar iets anders.
    Hoe valt dit ARV mee? ik ski 10%park 45%piste 45% offpiste.
    Ik twijfel ook tussen ARV, TST, scott crusade (goede reviews, minder park) en atomic theory.
    Valt de grote radius niet tegen (21m?) bij korte bochten?

groeten

pieter

Reply

You need to be logged in to post a comment in this topic. Login or create an account.

Upgrade to wepowder Pro

• Extended 14 day forecast
  • Slope angle and exposition terrain layers
  • Inspirational freeride routes
wePowder Pro