Topsheet reparatie

• Alexx2
    Beginner
    Alexx2 op 26 November 2011 · 10:14
    topsheet achter bindingen van mijn LPR is niet zo best meer.

welke (flex) epoxy kan ik wel gebruiken (wit kleur) om te repareren?

het gaat dus om één of meerdere laagjes erover smeren en laten drogen ..
  • Easy
    Advanced
    Easy op 26 November 2011 · 19:05
    ??? Ik zou niet zo moeilijk doen, gewoon iets pakken wat je eenvoudig ter beschikking hebt en/of een goed uitziend resultaat oplevert. Ok, een epoxy is waarschijnlijk kwalitatief de beste keuze. Maar alles wat hecht, goed aan te brengen valt en een redelijke hardheid heeft na uitharding kun je in mijn ogen gebruiken ...
    Built for Speed
  • jriph
    Tourist
    jriph op 29 November 2011 · 19:07
    langzaam hardende epoxy wil nog wel eens werken.

ik zou zeggen we powder stickers..  8)
    we demand rigidly defined areas of doubt and uncertainty !
  • Easy
    Advanced
    Easy op 30 November 2011 · 00:46

ik zou zeggen we powder stickers..  8)

+1

Eenvoudig ter beschikking, hecht goed en ziet er goed uit! 😉
    Built for Speed
  • Alexx2
    Beginner
    Alexx2 op 30 November 2011 · 12:32
    jongens,

topsheet is van metaal, er is dus sprake van de-lamineren door de schade aan kanten.

topsheet is geen laagje blanco lak.

langzaam hardende epoxy - dat wel, nog er 1 vinden in NL winkels.

daarvan mij vraag.
  • Buuk
    Beginner
    Buuk op 30 November 2011 · 12:46
    misschien bij polyservice (polyservice.nl)
    Powdered by BMB Custom made Skis & Boards -- www.bmb-ski.nl
  • MickeydeHaas
    Advanced
    MickeydeHaas op 30 November 2011 · 12:49
    Check: http://www.hp-textiles.com/shop/index.php?XTCsid=20ec38a58131409e98553...

Heel erg goede service en prima prijzen. Is binnen twee dagen in huis.
    One step at a time.
  • Easy
    Advanced
    Easy op 30 November 2011 · 16:23
    Ok, metaal (is niet echt topsheet in mijn ogen, want draagt constructief bij) en delaminatie maakt het verhaal anders. Dan moet je voor epoxy gaan idd! Maar waarom langzaam hardend? 10 tot 20 minuten moet toch zat zijn voor de verwerking? Voor een goed (hard) eindresultaat zou ik eerder naar een normale epoxy kijken (want een normale epoxy heeft bij kamertemperatuur ook al een lange uithardingstijd)? En epoxy kun je toch bij iedere bouwmarkt krijgen (dwz kleine hoeveelheden, maar waarschijnlijk heb je niet meer nodig)? ???
    Built for Speed
  • jriph
    Tourist
    jriph op 30 November 2011 · 17:33
    Questions by SkiBuilders.com forum members
    Answers by Roy Wheeldon, Technical Director, QCM Company, 930 Central Avenue South, Kent, WA 98032

Q8: When repairing skis a slow cure epoxy is almost always preferable to a quick set epoxy because it's more ductile. Does the speed with which heated epoxy cures limit its ability to absorb flex? In other words is heat set really stronger or just a stronger initial bond.

You are confusing Adhesion with Flexural strength. A heated epoxy cure (repair) (quick-set) will have superior Flexural strength than a room temp cure (slow-set) epoxy (repair). The quick set epoxy does not bond well to the cured ski if it is done at room temp. A slow cure epoxy (probably a Polyamide hardener) has good grab (sorry, I mean adhesion) at room temp to cured epoxy (better than a fast-set hardener done at room temp)

eigelijk moet je de boel dus opwarmen met een snelle versie, maar zelfs een bigfoot is nogal groot voor je oven thuis.
    we demand rigidly defined areas of doubt and uncertainty !
  • Easy
    Advanced
    Easy op 30 November 2011 · 19:36
    Het lijkt alsof hij in zijn antwoord quick-cure direct koppelt aan verwarming en slow-cure direct koppelt aan kamertemperatuur (als optimale procestemperaturen voor verwerking). Dat lijkt mij erg kort door de bocht en daarnaast is snel en langzaam hardend sterk afhankelijk van definitie. Mijn indruk is dat Roy Wheeldon vooral naar de eigenschap van de epoxy na het mengen t/m volledige uitharding kijkt, i.p.v. de tijd dat de epoxy verwerkbaar is na menging (waar ik op doelde).

Mijn punt was meer dat een bouwmarkt epoxy (die bedoelt is voor verwerking bij kamertemperatuur) een prima resultaat oplevert (waarschijnlijk zou R. Wheeldon deze epoxy dan als slow-cure definiëren).
    Los van de theorie durf ik te beweren dat dit werkt, ik heb zelf ook een behoorlijk sidewall gat en delaminatie probleem opgevuld met bouwmarkt epoxy. 3 jaar later zit het er nog in en het vertoont geen teken van slijtage, dus de hechting is prima!  😉
    Built for Speed
  • Alexx2
    Beginner
    Alexx2 op 2 December 2011 · 17:43
    dus, " een bouwmarkt epoxy" .. ? 😮

Reply

You need to be logged in to post a comment in this topic. Login or create an account.

Upgrade to wepowder Pro

• Extended 14 day forecast
  • Slope angle and exposition terrain layers
  • Inspirational freeride routes
wePowder Pro