[Gear] 2011 Ski Whitedot Redeemer 190

• jriph
    Tourist
    jriph op 5 December 2011 · 13:26
    inmiddels genoeg er op geskied om er wat zinnigs over te vertellen.

http://www.flickr.com/photos/9842259@N05/6459229409/...
    http://www.flickr.com/photos/9842259@N05/6459229409/...#

http://www.flickr.com/photos/9842259@N05/6459229501/...
    http://www.flickr.com/photos/9842259@N05/6459229501/...#

a) Algemene beschrijving & specificaties
    138-142/128/132-128 ergo 5 punts ski in de trant van de JJ,Bent chetler, ARG en S7.
    Lengte: 190cm, Er is een 180cm model  (aka Weedeemer) is ongeveer 5% minder stijf in de flex
    Radius: 27m
    Effectieve kantlengte: 100cm plat, wordt behoorlijk wat langer als de ski op zijn kant gaat.
    Kern: Populier/Essen sandwich
    Sidewall ABS 10 deg.
    Kanten: 1.8mm wraparound
    Camber: geen Rocker ± tip 400mm ± 350mm tail. de rocker is vrij vlak uitgevoerd in vergelijking met b.v. een S7 of een Super Turbo
    Sjouwbelasting (per paar) 50 Newton zonder binding, 75N met binding

b) Situatie waarin je getest hebt (+ beschrijf je eigen freeridepaspoort)
    Mijn paspoort:

liefhebber van groot open terrein en smal en stijl  (40-45 graden) werk, niet een enorme liefhebber van bos skiien hoewel erg koddig

Mijn specs..
    Lengte: 1.77
    Gewicht: 63kg (70 met gear)
    Schoenmaat: (26,5) 302mm
    Mount: tyrolia TH 18x op 1 cm voor het freeride montage punt FR
    Leeftijd: al wat ouder
    Sponsors: korting maar geen sponsoring

Situatie:
    1 dagje met -30C in chamonix Grand Montets, Beton brut ! knetterende wind, kaalgeslepen en knoerthard met een klein plekje iets zachter verwaait spul.
    Landgraaf: -5 verassend lollige sneeuw, maar wel een beetje plat een kort natuurlijk
    15 dagen Chamonix: Geen poeder maar wel elke andere soort sneeuw.

c) Wat vond je ervan?

Hoewel de shape in de JJ/BC hoek zit moet je deze meer zien als een charger variant hiervan. Meer een JJ-AK dus. behoorlijk stijf met een niet heel hoge rocker waardoor de ski op zijn kant behoorlijk wat lengte wint en zich dan eigelijk gedraagd als een vrij normale stijve big mountain ski. Het is een ski die je lui kan skien maar die eigelijk het het beste doet met een krachtige klassieke aggresieve stijl. Iemand die van een Pro-Rider of iets soortgelijks afkomt zal dit een belachelijk makkelijke ski vinden. Iemand die van een soepele ski komt zal er waarschijnlijk zijn handen aan vol hebben. De ski is ontwikkeld in de alpen (chx/verbier) en voelt zich dan ook goed thuis is dit soort terrein.

Gebrek aan grip is een ski techniek probleem . Vergeet de 190 lengte.. denk 156 slalom ski en neutrale positie en voila: grip. Heb wat speedtests gedaan en ik kwam op 75% gas in super-G mode (dus nul rutschen) ruim boven de 90 Km/h (gps) op hardpack met wat bumps daarbij is de ski geheel stabiel en goed te controleren. Zonder mensen, met vers geprepareerde skies en een wat geegaliseerde piste denk ik dat je makkelijk >100 haalt.
    Op zich niet heel spectaculair maar we hebben het over een genre ski waarbij je tot voor enkele jaren bij het zien van een blauwe piste met wat harde sneeuw al zweet in de naad kreeg voor de 500 meter naar de lift terug.

Poeder: zelf niet mee mogen maken omdat ik net voor de grote dump weer terugmoest  >😞. Ik heb ze echter daar gelaten om ze in de poeder te laten spelen met heel uiteenlopende skiiers . De commentaren tot nu toe: ''whitedots make you go fast !'' , ''allmost like cheating''

d) Wat vind je positief?

Super afwerking, je kan merken dat de jongens de QC echt helemaal zelf doen.
    Zien er goed uit.(vindt ik).
    Veelzijdig ondanks de maten. Grip op hardpack bijna op piste ski niveau
    Stabiel op hoge snelheid. Mits goed geprept erg snel zeker gecarved geskied.
    Op een dubbeltje te draaien maar ook op mach tien door de chop te jakkeren.
    Big mountain charger ski met snelheid afhankelijke stuurbekrachtiging

e) Wat vind je negatief ?

Niet bijster goedkoop. (Ongeveer 680 euro RRP)
    Topsheet is iets kras/chip gevoelig en de randen zijn bij mijn versies nog niet iets afgerond. dit is bij het 2012 model wel.

Belag is twee kleurig, een witte met zwart inlay, en omgekeerd. Vindt vooral het witte een moeilijker te waxen soort. Ik ben een liefhebber van effen zwart electra belag zoals op mijn oude K2's.. daar smelt je gewoon een ton wax in en klaar. Ook makkelijker met reparaties.

Gewicht: eigenlijk is de ski best licht, maar een vrij stijve  ski van 190cm en 128mm onder voet weegt nu eenmaal wat meer. Maar feit blijft dat het ding wel erg zwaar om er ee een uur of wat te bootpacken.

Update: er komt een carbonlite versie .. skied als deze .. weegt een stuk minder.  Add" 2012/13 Hij is er.. een kilo ! per paar lichter.. de prijs navenant zwaarder.

f) Conclusie, aan wie zou je het aanraden?

Waar een Ragnarok een echte niche ski is die pas bij absurde snelheden echt lekker wordt, Is een Redeemer een van mijn favorieten ooit. relatief makkelijk te skiien in alles van heavy klote slush tot hardpack.

Zeer aan te bevelen voor iemand die veel energie er in stopt bij het skiien. Hoewel de maten en vorm je zouden laten denken dat het de zoveelste JJ kloon is, moet je er veel meer aan denken dat het een big mountain charger ski is met veel meer gebruiksgemak zo dat je ook als niet expert prima uit de voeten kan hoewel je er niet de volle 100% uit haalt.

Beginners zou ik eerder een director aan raden (i.p. zelfde shape maar smaller) omdat dit zo'n beetje het enige nadeel (hoger gewicht) voor een groot gedeelte opheft en de kantenwissel makkelijker gaat.

Geschikt als one quiver ski IMHO en dat is vrij maf voor een ski in deze maten.

we demand rigidly defined areas of doubt and uncertainty !
  • Teleaddict
    Advanced
    Teleaddict op 5 December 2011 · 13:49
    erg sjiek gedaan met de wepowder stickers!
    http://verticaldissidents.net
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 7 December 2011 · 08:47
    @robbie: Waarom doe je ze weg?
  • jriph
    Tourist
    jriph op 7 December 2011 · 12:52
    @robbie..

Je bent dus door een rotstuin de zolder van oud vrouwtje opgejibt? respect..
  • CorD
    Beginner
    CorD op 8 December 2011 · 19:46
    @robbie,

Als je deze wilt verkopen, wat is de vraagprijs?
    Think with powder
  • Easy
    Advanced
    Easy op 9 December 2011 · 11:30

@robbie..

Je bent dus door een rotstuin de zolder van oud vrouwtje opgejibt? respect..

;D

Dit werk zeker:

;D
    Built for Speed
  • iSports4all
    Tourist
    iSports4all op 19 December 2011 · 11:13
    Voor meer informatie over de collectie van White Dot kun je contact opnemen met iSports4all
    @ sales@isports4all.
  • jriph
    Tourist
    jriph op 20 December 2011 · 17:34
    Robbie : een reviewtje dan? ook als je het helemaal niets vindt. lijkt mij ook zinnig.
  • skiester
    Advanced
    skiester op 21 December 2011 · 13:19

eerst verkopen, dan een review 😃

Dan dan vind je hem dus bagger... :😃
    Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
  • jriph
    Tourist
    jriph op 18 January 2012 · 21:30
    ook op hardpack goed te doen..

Reply

You need to be logged in to post a comment in this topic. Login or create an account.

Upgrade to wepowder Pro

• Extended 14 day forecast
  • Slope angle and exposition terrain layers
  • Inspirational freeride routes
wePowder Pro