Prins Johan Friso bedolven onder lawine?

• telemikey
    Advanced
    telemikey op 16 March 2012 · 16:41
    Eerlijk? Ik krijg er kramp van in mn tenen, zo krom staan ze.

Je ziet wel dat Hajo er veel tijd en moeite in gestopt heeft: plaatjes, stils, google earth overzichten, logische routing, etc. De vraag is waarom? Met welk doel is dit stuk geschreven? Voor wie? Uit het stuk blijkt dat voor mij niet want er lopen twee zaken door elkaar heen:
    - een analyse van het ongeluk
    - een soort Telegraafesk sensatie belust verhaal

Dat sensatie verhaal probeert uit te leggen hoe de mannen daar terecht zijn gekomen via allerlei veronderstellingen, eigen logica etc. Echter gezien dat er al weken nauwelijks informatie naar buiten komt blijft dit gigantisch gissen. Als er dan nog populistische/ sensatiebeluste woordkeuze (o.a. woord gebruik: suïcidaal, het ‘vader zijn’, etc) en allerlei niet ter zake doende omstandigheden (wie is er als eerste gegrepen? wie stond waar? zijn er nog bochten gemaakt? de aanwezigheid van de noren, etc) of gebeurtenissen (Hajo heeft zelf ook in een lawine gelegen) bij worden gehaald dan doet mij dit sterk denken aan de Telegraaf: “ooh/ aah non-nieuws”.

Een ‘exacte analyse’ (zijn eigen woorden, niet de mijne) waarin
    - zoveel aannames en veronderstellingen zitten dat de ‘misschiens’, ‘vermoedelijk’, ‘naar mijn mening/ idee’, ‘als’, ‘moest wel’ etc niet op twee handen te tellen zijn
    - en die gepeperd is met sensatie
    - en zonder bron vermelding (bijv wie heeft bevestigd wie welk materieel bij zich had?)
    - en met onnodige informatie (wat maakt het uit via welke route ze de lift bereikt hebben?)
    - en waarin regelmatig gerefereerd wordt aan zijn eigen lawine ongeluk (wat heeft dat er mee te maken?)…

… bereik je, IMHO niets. Behalve dat je je eigen geloofwaardigheid ondergraaft.

De feitelijke analyse: het staat vast dat met stufe 4 in die wand skiën (coupiertes gelände = terrain traps, felsdurchsetzt op meerdere plaatsen >>30gr) levensgevaarlijk was. QED Friso (RIP).

Wat voegt het stuk van Hajo dan toe? Plaatjes, stils, google earth overzichten, etc. Hulde voor het detective werk maar al het gis-werk in de tekst er om heen doet voor mij afbreuk aan de analyse en alle moeite die in het bij elkaar zoeken van al die informatie is gaan zitten.

Het liefst zie ik een heldere en geverifieerde uiteenzetting van wat er nu daadwerkelijk gebeurt is (en hoe het zover heeft kunnen komen) van een officiële instantie komen. Of op zijn minst een partij die professioneler is dan deze druif.

Enfin, kromme tenen dus.

PS die toedracht is natuurlijk wel interessant want dat daar kunnen we van leren. Door deze te kennen hopen we te voorkomen zelf ooit in zo’n situatie terecht te komen of hopen we te herkennen dat we er in zitten als het eerste niet gelukt is.

White room,Pillow lines,I rule
  • Tim1
    Advanced
    Tim1 op 16 March 2012 · 18:34
    +1
  • RP
    Advanced
    RP op 16 March 2012 · 18:57
    + 2
    Explore the Outdoor!
  • Henkie500
    Tourist
    Henkie500 op 16 March 2012 · 19:28
    +3 dan maar,

Zag ik trouwens goed dat er mensen zo gek waren om diezelfde middag dezelfde helling te nemen?
    Ik doel op dat filmpje waarin iemand rent naar een gast die net z'n airbag heeft geopend.
  • Rickvd
    Beginner
    Rickvd op 16 March 2012 · 23:40
    Eens met dat sensatiegerichte verhaal met speculaties. Er blijken echter wel een paar nieuwe zaken uit:
    A) welke helling precies de lawine is afgegaan, namelijk op dat bovenste steile stuk, dat steiler was dan iedereen volgens mij tot nu toe aan nam
    B) dat die helling zoals het lijkt boven de "gezekerde" helling lag, waar met explosies geprobeerd is lawines preventief af te laten gaan
    C) dat die Florian dus wel een pieper bij zich had als het verhaal van de noren klopt

Wmb interessante punten, waarbij de eerste twee punten alleen maar meer de vraag oproepen wat die twee daar te zoeken hadden.
  • rob
    Advanced
    rob op 17 March 2012 · 12:40

Eerlijk? Ik krijg er kramp van in mn tenen, zo krom staan ze.

Wat voegt het stuk van Hajo dan toe? Plaatjes, stils, google earth overzichten, etc. Hulde voor het detective werk maar al het gis-werk in de tekst er om heen doet voor mij afbreuk aan de analyse en alle moeite die in het bij elkaar zoeken van al die informatie is gaan zitten.

+1

Mooie uiteenzetting van de details, maar jammer van de , waarschijnlijk , ik denk etc. Dat voegt niks toe en is alleen maar speculatie.
  • doov
    Advanced
    doov op 17 March 2012 · 13:36
    Wat Telemickey zegt.
    De speculaties doen afbreuk aan de rest van de analyse.
    Welcome back my friends to the snow that never ends. Let's rocker!
  • wimdes
    Beginner
    wimdes op 19 March 2012 · 22:38
    de analyse van de analyse is in alle geval stukken beter dan de analyse zelf, als ik deze thread even mag analyseren
  • poling
    Beginner
    poling op 19 March 2012 · 22:38
    ;D
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 19 March 2012 · 23:24

de analyse van de analyse is in alle geval stukken beter dan de analyse zelf, als ik deze thread even mag analyseren

;D ;D ;D ;D
    May the powder be with you.
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 20 March 2012 · 00:30

Volgens mij moeten we er niet zo'n . van maken  ;D
  • luuk999
    Advanced
    luuk999 op 2 April 2012 · 20:30
    Is er al meer nieuws over Friso?
  • sanno
    Tourist
    sanno op 2 April 2012 · 22:20
    denk niet dat er nog veel nieuws zal komen
    Toerisski
  • Willem2k
    Advanced
    Willem2k op 19 October 2012 · 16:36
    Kleine update, niet over Friso zelf maar zijn buddy wordt dus blijkbaar niet vervolgt.

De Oostenrijker Florian Moosbrugger, die prins Friso begeleidde tijdens zijn dramatisch verlopen skitocht, wordt niet vervolgd. Dat melden Oostenrijkse media.

Justitie in Oostenrijk wijst erop dat ook Friso een ervaren skiër was. Het feit dat Moosbrugger de de leiding had en de route had gekozen, betekent daarom niet dat hij alleen verantwoordelijk gehouden kan worden, zegt het OM.

Bron: NOS site
    Snowboarding without friends is not snowboarding.
  • MarcD
    Beginner
    MarcD op 19 October 2012 · 16:55
    De skivriend van prins Friso, Florian Moosbrugger, wordt niet strafrechtelijk vervolgd voor het ongeluk waarbij de prins vorig jaar in coma raakte.
    Tot die conclusie komt het Oostenrijkse Openbaar Ministerie, schrijft RTL Nieuws op haar website. Volgens het Oostenrijkse OM hadden geen van beide de leiding tijdens het skiën, ze waren gelijkwaardige skipartners.

'Ze waren zich allebei bewust van de gevaren van het offpiste skiën en de kans op een lawine, daarom hadden beide een lawinepieper bij zich.'

http://www.ad.nl/ad/nl/1013/Buitenland/article/detail/3334358/2012/10/...
    Tegenstrijdig met de NOS site dus...

Maareh, positief nieuws toch?
  • Opa
    Advanced
    Opa op 20 October 2012 · 11:30
    Ik had liever een uitspraak van een rechter gezien, dan geeft dat toch een stuk meer houvast. Bovendien hebben we als freeriders last van een 'double bind' door justitie: enige tijd terug werd een man juist veroordeeld omdat zijn vrouw omkwam en ze GEEN pieper om hadden. In de redenering van justitie nu omtrent Moosbrugger wisten ze dus niet dat het gevaarlijk was en valt ze dus niets te verwijten. Maar nu is het wel dragen van een pieper dus een bewijs voor het feit dat ze wisten dat het gevaarlijk was. Ik vind het een rare redenatie. Ik ben ook heel erg benieuwd hoe justitie zou reageren als bijv Morris, als ervaren freerider, een ervaren wintersporters zonder kennis over lawines  (terecht) een pieper omhangt en er gebeurt vervolgens iets. Zouden ze hem dan niet vervolgen omdat die ander wist dat het gevaarlijk was omdat hij een pieper om had?? Ik denk dat het wel eens anders zou kunnen lopen.

Ik ben het overigens eens met het feit dat er niet vervolgd wordt, maar de argumenten wiebelen. Wat is de feitelijke ervaring (lees: kennis over lawines) van een Nederlandse wintersporter die al tig jaar in de Alpen komt? Wedden dat de meeste van dit soort wintersporters altijd achter iemand anders (een local of kennis) aan skiën en dat die persoon ook eventueel reddingsmateriaal regelt? De 'state of the art' van deze community is helaas niet representatief voor de 'ervaren Nederlandse wintersporter'.
    Age is a matter of mind: if you don't mind it doesn't matter!
  • JohanP
    Advanced
    JohanP op 20 October 2012 · 11:57
    Opa, leg je er gewoon bij neer dat het gerecht krom is, een loterij, overal ter wereld. Op het einde van de rit ben je in een rechtsgang afhankelijk van de persoonlijke mening van een ander. En die mening hoeft, ondanks hun goede bedoelingen, helemaal niet zo doordacht te zijn.
  • dirksy
    Advanced
    dirksy op 20 October 2012 · 15:53
    Vraag me ook af of op het besluit door het OM om niet tot vervolging over te gaan wellicht politieke druk meegespeeld heeft. Maar dat zullen we nooit te weten komen. Kan me zo maar voorstellen dat er vanuit het koninklijk huis is aangegeven dat zij liever zouden zien als er geen vervolging plaats gaat vinden.
    THANK GOD SUMMER IS OVER!!!If it's too steep, you're too old!
  • psd
    Tourist
    psd op 20 October 2012 · 19:12

Vraag me ook af of op het besluit door het OM om niet tot vervolging over te gaan wellicht politieke druk meegespeeld heeft. Maar dat zullen we nooit te weten komen. Kan me zo maar voorstellen dat er vanuit het koninklijk huis is aangegeven dat zij liever zouden zien als er geen vervolging plaats gaat vinden.

Dit kan een goede reden zijn. En wat denk je van het aanzien van de Famillie Moosbugger in Vooralrberg. Het is in Oostenrijk wel heel anders dan bij ons. Daar wordt de Doktor met Herr Dokter aangesproken en zijn vrouw met Vrouw Doktor, zelfs als ze alleen maar LBO heeft..... Tja zo is het nu een maal. Rangen en standen!
  • robbie
    Expert
    robbie op 22 October 2012 · 13:17
    Ach, die goeie ouwe tijd.... Herr Diplom-Ingenieur, können Sie bitte meine Pieper checken? Dat hoor je tegenwoordig nog maar zelden in de Mooserwirt.
  • Echo
    Advanced
    Echo op 22 October 2012 · 13:31

Ach, die goeie ouwe tijd.... Herr Diplom-Ingenieur, können Sie bitte meine Pieper checken? Dat hoor je tegenwoordig nog maar zelden in de Mooserwirt.

;D
    Do or do not, there is no try (Yoda)
  • Condratos
    Advanced
    Condratos op 7 November 2012 · 20:37
    Uit artikel: "Justitie seponeert de zaak omdat zowel Florian als Friso ervaren skiërs waren. 'Ze wisten dat er bij het skiën op diepe sneeuw buiten de piste een lawine kan ontstaan', aldus een woordvoerder. Florian en Friso droegen om die reden ook bepaalde bescherming."

Misschien is het me ontgaan, maar heeft een betrouwbare bron gemeld dat deze "bepaalde bescherming" ook een funtionerende lawinepieper inhoudt?
    ‘En quittant le domaine skiable vous gagnez votre responsabilité’
  • Allart
    Beginner
    Allart op 7 November 2012 · 21:06
    Je mag toch aannemen dat justitie e.e.a. onderzocht heeft?
    Maar alleen een pieper zal je niet redden, dat moet je maatje doen...
    Het is pas gevaarlijk als het misgaat... ;-)
  • SPAM
    Advanced
    SPAM op 7 November 2012 · 23:21

Je mag toch aannemen dat justitie e.e.a. onderzocht heeft?
    Maar alleen een pieper zal je niet redden, dat moet je maatje doen...

Je mag aannemen dat men in deze zaak en probeert al het verschil met gewone zaken te vermijden (lees onderzoek doen) en je mag aannemen dat in deze zaak alles anders is omdat het een lid van de koninklijke familie betreft.

Maw aan dit vervolg zou ik weinig waarde hechten als je zaken in deze wil vergelijken.
    Wie niet chased moet veel weken boeken!
  • Allart
    Beginner
    Allart op 8 November 2012 · 09:12
    Wat er voor (politieke) invloed is uitgeoefend kom je sowieso niet achter inderdaad.
    Maar normaal gesproken zouden ze dat onderzoeken 😉
    Het is pas gevaarlijk als het misgaat... ;-)
  • Opa
    Advanced
    Opa op 8 November 2012 · 14:36
    Ik heb begrepen dat het in deze inderdaad om een pieper gaat. Wat heel interessant is, want laatst is er iemand veroordeeld omdat ze GEEN pieper hadden. Dus als je niets bij je hebt, weet je niet dat het gevaarlijk is, maar als ze vervolgens vinden dat je toch beter had moeten weten, krijg je alsnog een dauw. Heb je een pieper bij je, dan maakt het allemaal (?) niet uit, omdat je wist dat het gevaarlijk was...😮
  • skiester
    Advanced
    skiester op 8 November 2012 · 14:51
    Zat dat niet anders?  Die Fransoos waar jij op doelt werd gezien als Fuhrer en kreeg een dauw omdat hij als fuhrer er niet voor had gezorgd dat zn vrouw een pieper omhad.  Terwijl in dit geval je ook wel kunt zeggen dat de Oostenrijker de fuhrer was maar dat hij er in ieder geval voor heeft gezorgd dat Friso de voorgeschreven veiligheid (=pieper) omhad. 

Dus het lijkt erop dat de rechter niet kijkt naar route keuze en of je daar wel of niet had moeten zijn, maar naar of je je wel gehouden hebt aan de minimum veiligheids eisen.  Of ga ik hier te kort door de bocht?
    Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
  • Opa
    Advanced
    Opa op 9 November 2012 · 11:37

Zat dat niet anders?  Die Fransoos waar jij op doelt werd gezien als Fuhrer en kreeg een dauw omdat hij als fuhrer er niet voor had gezorgd dat zn vrouw een pieper omhad.  Terwijl in dit geval je ook wel kunt zeggen dat de Oostenrijker de fuhrer was maar dat hij er in ieder geval voor heeft gezorgd dat Friso de voorgeschreven veiligheid (=pieper) omhad. 

Dus het lijkt erop dat de rechter niet kijkt naar route keuze en of je daar wel of niet had moeten zijn, maar naar of je je wel gehouden hebt aan de minimum veiligheids eisen.  Of ga ik hier te kort door de bocht?

Tuurlijk is dat de redenering van het OM. Maar ik vind het raar dat je in het ene geval iemand veroordeelt omdat hij kennelijk de gids voor zijn vrouw was (op zichzelf ook al een bizar gegeven!?) en in het andere geval zo'n afweging niet maakt op basis van het feit dat ze beiden een pieper hadden en dus BEIDEN verstand van zaken hadden (dat is namelijk de implicatie achter de redenering). Ik vind geloof ik: samen op pad, niemand is gids en niet zeuren. Het wordt pas een thema als er sprake is van een soort 'klantrelatie'. Dus je betaalt ervoor, of iemand heeft je (nadrukkelijk) uitgenodigd mee te gaan omdat hij/zij wel wist hoe het zat, de weg kende, etc.

Reply

You need to be logged in to post a comment in this topic. Login or create an account.

Upgrade to wepowder Pro

• Extended 14 day forecast
  • Slope angle and exposition terrain layers
  • Inspirational freeride routes
wePowder Pro