Camelbak Schoonmaken

• ErnstHendrikSprenger
    Expert
    ErnstHendrikSprenger op 7 March 2012 路 15:33
    Na 3 jaar lang de zak van mijn camelbak kwijt te zijn geweest heb ik hem eindelijk weer gevonden... Nu vraag ik me af of ik nog extra handelingen moet verrichten voor ik hem weer kan gebruiken.

Ik heb hem 3 jaar geleden schoongemaakt met soda en warm water, gedroogd en toen in de kast geflikkerd. De zak is volledig gaaf en kan nergens rare plekjes vinden, geur is neutraal.

Groeten,

Ernst

P.S. Ik heb facebook login gebruikt en zie nu dat mijn volledige naam word gebruikt als forumnaam, beetje overbodig.
    FUCK YEAH I AM FREE
  • luuk999
    Advanced
    luuk999 op 7 March 2012 路 15:58
    Dan moet je registreren 馃榾
  • crashtestdummy
    Tourist
    crashtestdummy op 7 March 2012 路 16:34
    Je kan van camelback speciale oplostabletten kopen om de bacteri脙芦n wat te doden, ook tabletten om valse gebitten te ontsmetten (zoals steradent ed) zijn ideaal om je waterzak grondig te reinigen. 馃槈
  • piethein
    Tourist
    piethein op 7 March 2012 路 18:04
    soda lijkt me prima.. wel om denken dat je geen heet water gebruikt zodat je zak niet smelt, maar dat weet je zelf ook wel denk ik.
  • ErnstHendrikSprenger
    Expert
    ErnstHendrikSprenger op 7 March 2012 路 19:01
    Heb de zak en slang nu 3 keer doorgespoeld met soda water op een temperatuur van iets van 40 Graden C. Daarna een aantal keer doorgespoeld met enkel water. Het zuigstuk net ontkoppeld en in een bakje met soda gezet voor vannacht dan ga ik morgen even proberen of het water een beetje normaal smaakt.

Zijn er misschien ook van die test dingen waarmee je kunt zien of het water schoon is? Dat ik bijvoorbeeld water in doe en dan een of ander goedje en als het dan roze kleurt dat het dan foute boel is. Net zoals vroeger bij de tandarts.. 馃構
    FUCK YEAH I AM FREE
  • telemikey
    Advanced
    telemikey op 7 March 2012 路 20:17
    Na al die handelingen: gewoon drinken en als er een raar smaakje aan zit uitspugen. Ik geloof niet dat je er een derde arm op je rug van gaat krijgen.  ;D
    White room,Pillow lines,I rule
  • maatuh
    Tourist
    maatuh op 7 March 2012 路 20:21

Na al die handelingen: gewoon drinken en als er een raar smaakje aan zit uitspugen. Ik geloof niet dat je er een derde arm op je rug van gaat krijgen.  ;D

Anders foto's maken! Er bestaan heuse Camelbak Cleaning Tablets, de naam zegt het al...

Bijvoorbeeld hier: http://www.12gotrading.nl/accessoires/tassen_manden/camelbak/camelbak_...
  • SPAM
    Advanced
    SPAM op 7 March 2012 路 20:45
    Er is ook een reinigingsset te koop met een rager waarmee je de slang kunt reinigen. Ik heb die set meteen bij aanschaf gekocht maar nooit gebruikt tot dusverre.
    Wie niet chased moet veel weken boeken!
  • Dirk77
    Beginner
    Dirk77 op 7 March 2012 路 21:00
    Stukje touw door de leiding heen frutten, stukje spons aan het touwtje knopen, dan heen en weer 'poetsen' werkt ook goed. Ik had hem eens laten liggen met zo'n sportdrankje erin, dan geeft allemaal mooie schimmel / algen... Heb ik ook weggekregen, daarna gewoon weer gebruikt, geen 3de arm tot nu toe.
  • crashtestdummy
    Tourist
    crashtestdummy op 7 March 2012 路 21:08
    Nog een tip: als je hem lang niet gebruikt, gooi hem dan in de vriezer (wel uitgekuist 馃槈 ). Zo hebben bacteri脙芦n geen kans om te vermenigvuldigen 8)
  • telemikey
    Advanced
    telemikey op 8 March 2012 路 07:44
    Dat ding is volgens eigen zeggen: schoon en droog 3 jaar geleden de kast in gegaan. Hij komt er zonder rare plekken en neutrale geur uit, oftwel organoleptisch lijkt het nog steeds schoon. Vervolgens gaat er nog eens een aantal warmwater/ soda spoelingen doorheen.

Dat ding is nu echt schoon. Ophouden met moeilijk doen of ik zou me eens aanmelden bij een bacillo-/ bacteriofobie forum.  馃槈
    White room,Pillow lines,I rule
  • ijsbeer
    Expert
    ijsbeer op 8 March 2012 路 08:28

Dat ding is volgens eigen zeggen: schoon en droog 3 jaar geleden de kast in gegaan. Hij komt er zonder rare plekken en neutrale geur uit, oftwel organoleptisch lijkt het nog steeds schoon. Vervolgens gaat er nog eens een aantal warmwater/ soda spoelingen doorheen.

Dat ding is nu echt schoon. Ophouden met moeilijk doen of ik zou me eens aanmelden bij een bacillo-/ bacteriofobie forum.  馃槈

+1 zelfs met wat groene plekken in de slang gebeurt er niets. Wel goed voor je weerstand  馃榾
  • ErnstHendrikSprenger
    Expert
    ErnstHendrikSprenger op 8 March 2012 路 10:51

haha 馃槂 heb net getest, smaakte prima.

Iedereen bedankt voor de tips!
    FUCK YEAH I AM FREE
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 8 March 2012 路 16:42

Wel handig als je jeuk hebt  ;D
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 8 March 2012 路 21:36
    Nachtje in de vriezer. Alle beestjes dood.
  • crashtestdummy
    Tourist
    crashtestdummy op 8 March 2012 路 21:54

[size=8pt][Betweter modus aan][/size] Klopt eigenlijk niet helemaal, beestjes gaan niet echt dood. Je bevriest ze gewoon en zo komen er geen extra beestjes bij. Het is dus wel de ideale manier om de camelback op te bergen als hij proper is [size=8pt][Bedweter modus uit][/size]  馃構 Heb trouwens eens ergens gelezen dat algen in je camelback  niet eens ongezond hoeven te zijn馃槷
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 9 March 2012 路 11:17
    Overleven die beestjes dat? Stoer van ze! Dan mogen ze ook wel een tripje door mijn maagsap...
  • coen
    Advanced
    coen op 9 March 2012 路 11:32

[quote author=JaapvR link=topic=3939.msg54067#msg54067 date=1331238984]

[size=8pt][Betweter modus aan][/size] Klopt eigenlijk niet helemaal, beestjes gaan niet echt dood. Je bevriest ze gewoon en zo komen er geen extra beestjes bij. Het is dus wel de ideale manier om de camelback op te bergen als hij proper is [size=8pt][Bedweter modus uit][/size]  馃構 Heb trouwens eens ergens gelezen dat algen in je camelback  niet eens ongezond hoeven te zijn馃槷
    [/quote]

Rechtsdraaiende bifidus ecensis voor een gezonde darmflora?? ;D
    Earn your turns...
  • TMOZ
    Advanced
    TMOZ op 15 March 2012 路 12:00

Nog een tip: als je hem lang niet gebruikt, gooi hem dan in de vriezer (wel uitgekuist 馃槈 ). Zo hebben bacteri脙芦n geen kans om te vermenigvuldigen 8)

Onder de Limoncelo, bovenop de Jagermeister. Die komen toch ook pas de vriezer weer uit als je op pad gaat.

The dream is not about actually getting there..but enjoying the ride
  • HansenGriet
    HansenGriet op 16 June 2021 路 17:09

Verreweg de meeste 'keine' beestjes kunnen wel wat hebben. En zowel fysische als chemische processen gaan bij lage temperaturen gevoelig trager.
    De vriezer remt dan het bijgroeien van de overgebleven beestjes.
    Doodgaan van -30掳C gebeurt maar weinig.
    De eencelligen hebben geen water TUSSEN hun cellen, en binnen hebben ze genoeg soorten strooizout.
    De meercellige dan?
    Die hebben ook van die pekel truukjes.
    Virussen?
    Nee, die vries je ook niet dood.

Hou maak je al die critters dan dood?
    Pasteuriseren doodt er heel wat. Maar dan moet het materiaal waar ze in zitten wel tegen 70+ graden kunnen. Heel wat eiwitten gaan al vroeger 'denatureren' waardoor ze allerlei levensprocessen niet meer faciliteren.

Nu ja, als de temperatuur hoog genoeg is gaan ook virussen dood.
    Maar je giet een patient natuurlijk niet vol kokend water, he.
  • Rinus
    Tourist
    Rinus op 21 June 2021 路 07:44
    @HansenGriet: wat doet soda dan eigenlijk? Dat werkt in mijn optiek toch wel aardig tegen allerlei nare geuren in shirts en drinkflessen. Of los je dan alleen het stankprobleem op en blijven de bacteri毛n zitten?

Reply

You need to be logged in to post a comment in this topic. Login or create an account.

Upgrade to wepowder Pro

• Extended 14 day forecast
  • Slope angle and exposition terrain layers
  • Inspirational freeride routes
wePowder Pro