Salomon Guardian AT binding

• coen
    Advanced
    coen op 31 May 2012 · 10:14
    Wildsnow heeft m uit elkaar gehaald en gewogen. Alvast leuk om te zien hoe de binding in elkaar zit:

http://www.wildsnow.com/7271/salomon-guardian-ski-binding-review/...

Komt 'ie nou komend seizoen op de markt? Ze hebben 'm nog niet getest namelijk...

Wat denken jullie ervan?
    Earn your turns...
  • joepchinees
    Advanced
    joepchinees op 31 May 2012 · 11:14
    Ben ook bnieuwd.. Heeft Roel hem al geprobeerd?
  • coen
    Advanced
    coen op 31 May 2012 · 11:47
    Ik vraag me wel een beetje af voor wie deze binding is gemaakt...

Hij is nog degelijker dan de Duke maar ook wel zwaarder. Zijn er veel mensen voor wie de Duke niet voldoet dan? Als 'ie nou heel veel goedkoper dan de Duke wordt is het nog het overwegen waard, maar nu zou ik niet inzien waarom ik de Guardian zou moeten kopen ipv de Duke. Helemaal omdat ik zelf een skiër ben die dan veel liever voor een (veel) lichtere dynafit setup ga... 1400gr t.o.v. 5/600gr per binding is toch wel echt een heel groot verschil!
    Earn your turns...
  • Arjen
    Advanced
    Arjen op 31 May 2012 · 12:12
    Ik zou juist nooit voor een dynafit setup kiezen omdat het in mijn ogen altijd om de afdaling gaat. En dan heb ik liever een goede veiligheidsbinding zoals een Duke of een Guardian. We zijn bij de presentatie aanwezig geweest en het voelt superdegelijk. Je staat ook goed laag op de ski.
    One day, they'll invent synthetic powder, ban all kinds of work and give you a free liftpass...
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 31 May 2012 · 12:22

Ik zou juist nooit voor een dynafit setup kiezen omdat het in mijn ogen altijd om de afdaling gaat.

En als je dan mee weegt  😃 dat de afdaling soepeler gaat, of dat je net even hoger kan instappen, omdat je meer over hebt qua energie doordat je een lichtere setup mee torst? Ik zou dan toch voor dynafit kiezen. Oh ja, dat had ik al gedaan  😀
  • coen
    Advanced
    coen op 31 May 2012 · 12:27

Ik zou juist nooit voor een dynafit setup kiezen omdat het in mijn ogen altijd om de afdaling gaat. En dan heb ik liever een goede veiligheidsbinding zoals een Duke of een Guardian. We zijn bij de presentatie aanwezig geweest en het voelt superdegelijk. Je staat ook goed laag op de ski.

Ok, duidelijk argument. Maar wat is dan de extra-waarde van de Guardian t.o.v. de Duke? Is iets lager staan het enige argument? Is er duidelijkheid mbt de prijs??
    Earn your turns...
  • Arjen
    Advanced
    Arjen op 31 May 2012 · 12:48
    @Emmer: Als het verschil tussen wel of niet uitgerust bovenkomen zit in een paar honderd gram van een binding, dan heb ik gewoon geen goede conditie. Maar goed, ik ben dan ook niet het prototype tourskier. Hike en/of vellen leg ik bij een uurtje of 2,5/3 wel de grens.

@coen: er zijn ongetwijfeld meer verschillen (dat klak-klak-klak hoor je tijdens het lopen niet, de Guardian is volgens mij ook wat breder, zodat de overbrenging van je beweging op een brede ski naar de staalkanten beter is), maar eerste keuze ligt bij Dynafit vs Duke/Guardian. Prijzen heb ik nu even niet voorhanden, maar kan me niet voorstellen dat ze ver uit elkaar zullen liggen.
    One day, they'll invent synthetic powder, ban all kinds of work and give you a free liftpass...
  • robbie
    Expert
    robbie op 31 May 2012 · 13:45

@Hike en/of vellen leg ik bij een uurtje of 2,5/3 wel de grens.

Ja, ik lieftst ook, maar het verschil is dat je na 3 uur lopen op dukes op 900m staat en met Dynafits op 1400m (als je op het strand begint). En da's dus ruim vijf extra bochten.

Je reikwijdte om vette dingen te doen is ineens anderhalf keer zo groot, met dezelfde inspanning! En dus rijd je meer poeder. Dat steile couloirtje of dat vette topje ligt ineens wel binnen handbereik met Dynafits. It's the future, watch this space! Ik zit er over te denken om een paar Rocker2 's met Dynafits uit te rusten. Die anderhalve kilo die je bespaart op je bindingen, kan je dan uitgeven aan dikkere ski's en schoenen. Of meer vreten in je rugzak 😃
  • coen
    Advanced
    coen op 31 May 2012 · 13:52
    Wat ik mij vooral afvraag, is of de verschillen van de Guardian t.o.v. de Duke voor de mere-mortals genoeg voordeel opleveren. De Guardian lijkt mij echt een vrij smalle doelgroep á la Winstedt/Cody Townsend aan te spreken door de verbeterde constructie. Voor deze doelgroep is wellicht de Duke niet bomber genoeg en biedt de Guardian uitkomst.

Voorlopig ben ik er niet van overtuigd dat Salomon voor de gewone consument iets op de markt brengt wat echt heel veel beter is dan de Duke. Voor Salomon is dit natuurlijk een moetje om met de huidige side/slackcountry hype mee te kunnen liften. Ze moesten gewoon met een AT binding komen om die markt niet kwijt te raken aan Marker.

@Robbie; my thoughts exactly. Ik denk dat Dynafit echt groot gaat worden, helemaal omdat ze zich ook gaan richten op de serieuzere freerider t.o.v. de Oostenrijkse wedelende saté-prikker. Ik kies dan ook liever voor degelijke brede ski + dynafit dan voor lichtere/smallere ski + duke/guardian als we het over gewicht hebben.
    Earn your turns...
  • robbie
    Expert
    robbie op 31 May 2012 · 13:53
    Daarbij komt dat een dynafit binding veel efficienter loopt, niet vanwege het gewicht, maar omdat het draaipunt op een veel betere, natuurlijkere plek zit en omdat je niet bij iedere stap een kilo extra plastic optilt.

M.b.t. Salomon Guardian: Ik was een paar weken geleden met een meisje aan het skien die de identieke Atomic variant had en bij haar begon de binding uit elkaar te vallen. De pennetjes die de alu balkjes verbinden met de voorbak vielen eruit. We hebben ze met stenen terug erin moeten rammen, anders was de hele achterbak halverwege in het gras blijven liggen.
  • coen
    Advanced
    coen op 31 May 2012 · 13:54

Daarbij komt dat een dynafit binding veel efficienter loopt, niet vanwege het gewicht, maar omdat het draaipunt op een veel betere, natuurlijkere plek zit en omdat je niet bij iedere stap een kilo extra plastic optilt.

M.b.t. Salomon Guardian: Ik was een paar weken geleden met een meisje aan het skien die de identieke Atomic variant had en bij haar begon de binding uit elkaar te vallen. De pennetjes die de alu balkjes verbinden met de voorbak vielen eruit. We hebben ze met stenen terug erin moeten rammen, anders was de hele achterbak halverwege in het gras blijven liggen.

Ai, dat klinkt niet best. Het zou wel erg k*t zijn voor Salomons credibility in dit segment als ze nog zo'n grote fout maken mbt durability als met de Quest dyna inserts...
    Earn your turns...
  • robbie
    Expert
    robbie op 31 May 2012 · 13:55

@Robbie; my thoughts exactly. Ik denk dat Dynafit echt groot gaat worden, helemaal omdat ze zich ook gaan richten op de serieuzere freerider t.o.v. de Oostenrijkse wedelende saté-prikker. Ik kies dan ook liever voor degelijke brede ski + dynafit dan voor lichtere/smallere ski + duke/guardian als we het over gewicht hebben.

Absoluut! Ter illustratie:  Ik was afgelopen weekend aan het touren in Stryn en 80% van de serieuze skiers heeft in ieder geval een paar Dynafits....
  • robbie
    Expert
    robbie op 31 May 2012 · 13:57
    En dan vooral Dynafits op echte ski's natuurlijk. Niet op hardloopski's van 70mm.
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 31 May 2012 · 14:05
    @Robbie: Hoe breed zijn die Rocker2's? Ik zou eigenlijk ook de mogelijkheid willen hebben om die dynafits op mijn 127 mm brede Radicts te zetten met quiver killers of direct, maar ben er een beetje huiverig voor of ze niet direct door de grote hefboom uit de ski getrokken worden. Quiver killers hebben dan misschien al weer iets meer houvast.
    Plum is wel bezig met een tech-binding met bredere montage (de Yak), maar als ik over de problemen met de Plum binding lees op TGR wacht ik liever nog even voor ik die weg in sla.
  • robbie
    Expert
    robbie op 31 May 2012 · 14:21
    ik geloof iets van 125 onder voet. er is nu ook een smallere versie van rond 112 onder voet. maar check het ff op de salomon site, zou ik zeggen.
  • Arjen
    Advanced
    Arjen op 31 May 2012 · 14:43
    Mooie discussie boys. Maar toch he, ik zie mezelf niet zo snel op een Dynafit naar beneden rijden. @Robbie: volgend jaar maar eens de proef op de som nemen? Jij op Dynafits en ik op Guardians? 😉
  • Infernus
    Beginner
    Infernus op 31 May 2012 · 15:25

[quote author=arjen link=topic=4204.msg56668#msg56668 date=1338461298]
    @Hike en/of vellen leg ik bij een uurtje of 2,5/3 wel de grens.

Ja, ik lieftst ook, maar het verschil is dat je na 3 uur lopen op dukes op 900m staat en met Dynafits op 1400m (als je op het strand begint). En da's dus ruim vijf extra bochten.
    [/quote]

5 bochten?!? Wedelaar....
  • robbie
    Expert
    robbie op 31 May 2012 · 15:34
    @arjen: 's goed! zullen wel zien wie er het eerst aan de bar hangt...
    ff zonder dollen, het is natuurlijk geen wedstrijd, maar je komt gewoon verder en hoger met een paar Dynafits. Zondag waren we op een mini-expeditie naar Rindalshyrna. Eerst drie uur nogal stevig doorwandelen met ski's op de rug, daarna drie uur vellen en tot slot nog een graadje klimmen met ski's op de rug. Het was taai met Dynafits, maar de afdaling van de topgraat deed ons het bloed en zweet vergeten. Ik betwijfel of we de top hadden gehaald met Dukes....

We kregen trouwens halverwege een saluut van een Noorse Hercules die ons over de gletscher zag klimmen. Ze dook recht op ons af en draaide een hele steile banking turn recht boven ons hoofd. Ik flikkerde bijna van m'n ski's, zo vet was het! 😃
  • sanno
    Tourist
    sanno op 31 May 2012 · 19:10

Ai, dat klinkt niet best. Het zou wel erg k*t zijn voor Salomons credibility in dit segment als ze nog zo'n grote fout maken mbt durability als met de Quest dyna inserts...

Volgens mijn eigen beleving en die van veel anderen waren de Dukes het eerste jaar zeker niet Bomberproof te noemen, dat is kennelijk verbeterd. Hopelijk voor Salomon lukt het ze deze constructie zwaktes eruit te halen.

Daarnaast heb ik altijd nog meer vertrouwen in een Salomon binding (zelfs zonder achterbak) dan in welke Marker binding dan ook. Dus zal er ook wel een markt zijn voor guardians.
    Aan de andere kant denk ik toch dat de volgende binding die ik koop een Dynafit is.
    Toerisski
  • Dio
    Advanced
    Dio op 31 May 2012 · 19:57

@arjen: 's goed! zullen wel zien wie er het eerst aan de bar hangt...
    ff zonder dollen, het is natuurlijk geen wedstrijd, maar je komt gewoon verder en hoger met een paar Dynafits. Zondag waren we op een mini-expeditie naar Rindalshyrna. Eerst drie uur nogal stevig doorwandelen met ski's op de rug, daarna drie uur vellen en tot slot nog een graadje klimmen met ski's op de rug. Het was taai met Dynafits, maar de afdaling van de topgraat deed ons het bloed en zweet vergeten. Ik betwijfel of we de top hadden gehaald met Dukes....

We kregen trouwens halverwege een saluut van een Noorse Hercules die ons over de gletscher zag klimmen. Ze dook recht op ons af en draaide een hele steile banking turn recht boven ons hoofd. Ik flikkerde bijna van m'n ski's, zo vet was het! 😃

Zondag?  Houdt het dan nooit op? *groen ziet*
    Life is what happens the moment you put your phone away.
  • robbie
    Expert
    robbie op 1 June 2012 · 09:37
    @sanno
    Mijn eerste paar Dukes, uit 2008, kregen aardig wat speling onder de achterbak en daarbij werd de veer zo slap dat ik ze op 13 moest zetten voor een release value van DIN 9. Behalve dat ze altijd vastvroren en vol zaten met ijs waren het fijne bindingen, gaan altijd uit als het moet.

Nu heb ik nieuwe, ben benieuwd hoe die zich houden. Ik draai in ieder geval de veer "los" na het seizoen.
  • Opa
    Advanced
    Opa op 1 June 2012 · 11:04
    Ik heb ook al pinnen uit de achterbak zien komen bij Atomic/Salomon dit jaar. Rare blessure en zeker niet fijn. Als je het pinnetje helemaal verliest, ben je behoorlijkheid de Sjaak. Maar ze rijden zeker een stuk beter dan Fritschi's!
    Age is a matter of mind: if you don't mind it doesn't matter!
  • robbert
    Advanced
    robbert op 1 June 2012 · 19:41
    Bij de Duke/Baron moet je uit de binding als je van loop naar ski stand switched. Ik weet het niet zeker, maar ik dacht dat je bij de salomon gewoon in de binding kan blijven als je wilt wisselen tussen ski en loop stand.
  • Steven
    Tourist
    Steven op 1 June 2012 · 20:03
    Ik heb Roel aardig wat hoogtemetertjes weg zien stappen dit jaar. Hij stond op de Atomic/Salomon en ik op Dukes:

Ik had graag met hem geruild. De binding dan hè, niet de ski's  :😃

Met name het van loop/ naar skistand en vice versa is veeeeel relaxter dan bij de Dukes. En tijdens het laatste tripje deden ze het nog steeds, inclusief achterbak.

Rob, met wie we in Canada veel getourd hebben had Dynafits, die TLT 12 ofzo, en hij demonstreerde me hoe hij door simpel keihard zijwaarts in de sneeuw te trappen uit de voorbak kon stappen. Tijdens tricky passages zette hij de voorbak in de lock-stand. In die gevallen was ik weer blij met mijn Dukes. Hij liep wel echt sneller dan ik trouwens, maar dat kwam goed uit, dan kon hij door de diepe poeder de sporen trekken.
    Powdered by BMB-skis             http://www.bmb-ski.nl
  • TijmenDal
    Advanced
    TijmenDal op 1 June 2012 · 23:23
    Ik geloof het allemaal wel. Guardian of Duke is denk ik veelal appels met peren vergelijken. Het zijn allebei down-hill geöriënteerde toerbindingen en lijken erg op elkaar. Dynafits of Fritschi's, kijk dat is weer een ander verhaal.

Ik heb vandaag een paar Dukes besteld bij Conrad. 199€, lijkt me niet al te gek voor nieuwe bindingen van dit seizoen. Je kan ze tweedehands nog wel 'ns vinden (op Duitse sites bijv.) voor 150-180€ ofzo, maar dan heb je die zwarte van een jaar of drie geleden met veel dagen er op. Heb ik liever mooie, stevige, nieuwe, ongebruikte (misschien ook sterkere?) Dukes van dit jaar. Daarbij zullen die Trackers wel rond de 400€ gaan kosten, en dat ga ik er niet voor neertellen.
    http://www.sport-conrad.com/page/product-detail/__/shop/prod/20241...
  • robbie
    Expert
    robbie op 5 June 2012 · 10:08

Ik geloof het allemaal wel. Guardian of Duke is denk ik veelal appels met peren vergelijken. Het zijn allebei down-hill geöriënteerde toerbindingen en lijken erg op elkaar. Dynafits of Fritschi's, kijk dat is weer een ander verhaal.

je bedoelt "één pot nat", neem ik aan?
    Wat mij betreft is het allemaal hetzelfde: dukes en guardians lopen waardeloos, maar skien goed. In dezelfde klasse zou ik Fritschi onderbrengen; ze lopen iets beter, maar skien slechter.

Maar Dynafit loopt goed én skiet goed, zolang je er met zorg mee omgaat en er geen al te rare dingen mee doet tijdens de afdaling. Voor "normale" skitours en poedertours, dwz zonder snoeiharde couloirs vol met ijsbrokken en zonder hoge cliffdrops, voldoet dynafit echt prima voor het merendeel van de skiers.
  • sanno
    Tourist
    sanno op 5 June 2012 · 10:30

@sanno
    Mijn eerste paar Dukes, uit 2008, kregen aardig wat speling onder de achterbak en daarbij werd de veer zo slap dat ik ze op 13 moest zetten voor een release value van DIN 9. Behalve dat ze altijd vastvroren en vol zaten met ijs waren het fijne bindingen, gaan altijd uit als het moet.

Nu heb ik nieuwe, ben benieuwd hoe die zich houden. Ik draai in ieder geval de veer "los" na het seizoen.

Mijn eerste Dukes kwamen ook uit 2008. Het zoolhoogte verstel mechanisme was al heel snel niet meer werkend. Ik hoorde van MK dat ik niet de enige was met dit probleem. Dit soort problemen worden meestal wel in volgende batches opgelost. Dat zal bij Salomon ook gebeuren neem ik aan.
    Toerisski
  • TijmenDal
    Advanced
    TijmenDal op 5 June 2012 · 10:50

[quote author=robbie link=topic=4204.msg56695#msg56695 date=1338536277]
    @sanno

Mijn eerste Dukes kwamen ook uit 2008. Het zoolhoogte verstel mechanisme was al heel snel niet meer werkend. Ik hoorde van MK dat ik niet de enige was met dit probleem. Dit soort problemen worden meestal wel in volgende batches opgelost. Dat zal bij Salomon ook gebeuren neem ik aan.
    [/quote]

Nog een reden waarom ik voor de nieuwe ben gegaan. Ik las gister op TGR dat het model van dit seizoen ook steviger is gebouwd dan die van de afgelopen seizoenen. Altijd mooi om te horen.
  • coen
    Advanced
    coen op 11 November 2012 · 19:45
    Opmerkelijk:

Cody Townsend zet deze foto van zijn(?) setup op twitter. Twee vragen:

1. Waarom geen Guardian binding?
    2. Hoe zit het dan met de Salomon boot tech-inserts? Ik hoop dat ze daar wat moois mee gaan doen😃
    Earn your turns...
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 12 November 2012 · 13:05
    Vraag 1: Omdat dit een paar kilo scheelt. Letterlijk.

Guardians om met de grote bakken van dikke cliffs te flikkeren, en een klein skietje met Dynafit voor het normale toeren. Hier ook Dukes op de Permins en Dynafit op de TST's...

Die nieuwe Radical FT gaat trouwens ook gewoon tot 12 (incl lock-functie in de teen), dus daar moeten de meeste stervelingen toch mee uit de voeten kunnen. Als een binding losschiet op 10+ komt dat niet altijd omdat je zo stoer kan hucken, maar soms omdat je zo slecht kan landen...

Deze kerstvakantie ga ik de Radical FT12 een weekje inbounds testen, review volgt...

Reply

You need to be logged in to post a comment in this topic. Login or create an account.

Upgrade to wepowder Pro

• Extended 14 day forecast
  • Slope angle and exposition terrain layers
  • Inspirational freeride routes
wePowder Pro