Onderzoek off-piste verzekeringen: jouw input gevraagd.

• meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 18 December 2012 · 12:24
    Naar aanleiding van de commotie rondom off-piste verzekeringen (http://wepowder.nl/forum/topic/65759) hebben we besloten wederom een onderzoek te doen naar aanbieders van verzekeringen en hun (beperkende) voorwaarden betreffende off-piste.

Doel is eenduidig een beeld te krijgen of, tot waar, wat er wel en niet verzekerd is en wat er van jou verwacht wordt indien je in de backcountry iets mocht overkomen.

Uitdaging daarbij wordt de taal van de juristen om te zetten naar een taal die wij freeriders allemaal verstaan en daarbij zoveel mogelijk het grijze gebied helder te krijgen.

Het onderzoek zal plaatsvinden onder Nederlandse, Belgische en indien van toepassing internationale aanbieders van off-piste verzekeringen.

Het onderzoek zal worden uitgevoerd worden in de volgende stappen:
    1. inventarisatie van aanbieders
    2. opstellen van vragenlijst naar aanbieders
    3. nabellen indien antwoorden niet helder genoeg zijn, danwel het gegeven antwoord niet terug te vinden is in betreffende polisvoorwaarden
    4. het grijze gebied per aanbieder zo helder mogelijk te krijgen. Indien nodig met een schriftelijke verklaring van de aanbieder.
    5. het publiceren van de eindresultaten.

We willen het onderzoek zo transparant mogelijk uitvoeren. Dat betekent dat iedere stap online zal komen te staan. We je actief uitdagen om mee te denken en daarnaast waar mogelijk je input/expertiese in te brengen.

Daarom alvast de volgende vragen.

1. Welke aanbieders van wintersport/off-piste verzekeringen moeten we in dit onderzoek meenemen (Nederland/Belgie/Internationaal).

2. Indien er in de backcountry iets mis gaat, wat zie je dan graag gedekt? Wij denken in ieder geval aan:
    * dekking bergings/reddingskosten
    * dekking medische kosten?
    * dekking in Europa of juist Wereldwijd
    * dekking bij heliski en catski?
    * dekking bij tourskien/toursnowboarden

Graag jullie aanvullingen.
    May the powder be with you.
  • bertjebertje
    Advanced
    bertjebertje op 18 December 2012 · 12:29
    NKBV (via Hienfeld)
  • Grim3
    Advanced
    Grim3 op 18 December 2012 · 13:00

1. Welke aanbieders van wintersport/off-piste verzekeringen moeten we in dit onderzoek meenemen (Nederland/Belgie/Internationaal).

1.1 De belangrijkste in België lijken mij te zijn:
    *Europ-assistance: Heeft een tijdelijke formule die de opsporingskosten off-piste
    dekt tot een bedrag van 2500EUR zonder daarbij gewag te maken van
    lawineschaal of roekeloos gedrag! Let wel, tijdelijke formule. Moet dus voor elke
    reis afzonderlijk afgesloten worden. Ik doe verder navraag naar een mogelijkheid
    in jaarlijks contract.
    Europ-assistance werkt in Nederland onder de naam VHD Alarmcentrale.

*Allianz Global Assistance: Maakt in hun algemene voorwaarden geen gewag van lawineschaal maar
    maar geven aan dat elke verzwaring van risico dient gemeld te worden.
    Aanvraag tot verduidelijking is reeds verstuurd. Allianz Global Assistance is
    voormalig bekend onder de naam Mondial Assistance.

*VSSF: Vlaamse Ski en Snowboard Federatie: Dekking tem lawineschaal 3. Verzekering aangeboden
    via de NV Arena. De NV Arena maakt polissen op maat voor sportclubs. Bij hen is het
    bijvoorbeeld mogelijk om een WePowder-polis te laten ontwerpen. Beetje ongelukkig dat onze
    eigenste federatie zo'n slechte dekking biedt.
  • QmaartenQ
    Beginner
    QmaartenQ op 18 December 2012 · 13:08
    Gaaf dat jullie dit doen! Als groep staan we bovendien sterker denk ik, hulde!

1. NskiV natuurlijk, maar dat sprak al bijna voor zich 😉
    2. jullie rijtje aangevuld met "dekking materiaal".
    (wat wordt er vergoed bij verlies van b.v. ski's)
    powpowwowjippiajippieee
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 18 December 2012 · 13:10
    Gaaf dat jullie dit doen! Als groep staan we bovendien sterker denk ik, hulde!
    QmaartenQ op 18 dec. 2012 13:08

Dank..
    WEpowder
    May the powder be with you.
  • freek
    Beginner
    freek op 18 December 2012 · 13:28
    Ik heb zelf de Hulp op reis (doorlopende reisverzekering) van ASR en daarbij worden geen uitsluitingen gedaan op gevaarlijke sporten. Wedstrijden zijn wel uit den boze. Maar nergens vind ik details over repatriering, bergredding etc.

De voorwaarden zijn net aangepast, eerder stond er wel het een en ander specifiek vermeld:

Let op, dit zijn dus de verouderde voorwaarden
    Wij verlenen geen dekking voor ongevalletsel dat is ontstaan, bevorderd
    of verergerd:
    ...
    ...
    g. door een ongeval dat de verzekerde is overkomen bij de training
    voor, het voorbereiden tot of het deelnemen aan gevaarlijke
    activiteiten of sporten, zoals:
    - abseilen, klettern, bergbeklimmen;
    - het maken van gletsjertochten, behalve als deze worden
    gemaakt onder begeleiding van een erkende gids;
    - bergwandelingen of bergtochten over wegen of terreinen, die
    niet zonder bezwaar voor ongeoefenden begaanbaar zijn;
    - bungee-jumping, wildwatervaren, raften;
    - wedstrijdzeilen op zee;
    - ballonvaren, delta- en ultralightvliegen, hanggliding, parapente,
    parachutespringen, paragliding en zweefvliegen;
    - vechtsporten, rugby, wielerwedstrijden en wedstrijden te paard;
    h. als de verzekerde andere wintersporten beoefent dan alpineskiën,
    langlaufen, monoskiën, rodelen anders dan op een wedstrijdbaan,
    schaatsen, skibob, skizeilen, sleeën, snowboarden, surfskiën,
    swingbo en ijszeilen. De hiervoor genoemde sporten zijn wel
    uitgesloten als de verzekerde deze beoefent:
    - in wedstrijdverband;
    - zonder deskundige begeleiding buiten de gebieden die daarvoor
    voor het publiek zijn aangewezen;

Uiteraard ben ik erg benieuwd wat het nu daadwerkelijk is
  • Zimoski
    Beginner
    Zimoski op 18 December 2012 · 13:47
    Mondial assistance en carte neige zijn misschien ook interessant.

Dekking, in ieder geval duidelijkheid over al dan niet uitkeren en hoeveel: gevolgen van een ongeluk (invaliditeit, etc)
    Stoked, stokeder, stokedest!
  • psd
    Tourist
    psd op 18 December 2012 · 13:49
    Eerst mijn compliment dat dit zo snel door WEpowder wordt opgepakt.

Bij welke maatschappij is eigenlijk niet zo belangrijk. Wel moet het een grote speler zijn.

- Duidelijkheid van de hulp.
    - wel of geen helikopter / banaan berging.
    - medische hulp.
    - wat als er naar een privé kliniek getransporteerd is.

De mogelijkheid van extra verzekeren dure spullen camer's etc.

Dat de uitsluiting van schade vergoeding
    Wat bij overlijden
    Wat bij uitvallen van diverse lichaam functies zoals verlamd etc.

Dit zijn zaken waar ik mij druk om maak.

Piet
  • Manoni
    Expert
    Manoni op 18 December 2012 · 14:20
    Er zijn ook een paar interessante Duitse verzekeringen:

* DSV (Deutscher Skiverband)
    * DAV (Deutscher Alpenverein)

Misschien is het ook handig om te kijken of de verzekeraar ook dekking biedt op het moment dat je beroepsmatig actief bent in het skigebied. Sommigen van ons werken als leraar, gids of in een restaurant, bar of sportwinkel.

Super initiatief! Dank!
  • joepchinees
    Advanced
    joepchinees op 18 December 2012 · 14:27
    Goed initiatief. Weet dat deze vraag ook gesteld gaat worden maar wil hem nog even benadrukken n.a.v. een recente discussie op dit forum: Wanneer is de dekking van kracht? Wordt er een uitzondering gemaakt bij hoog lawinegevaar of is er een andere heldere definitie van wat verantwoord is en wat niet?

Een andere (wellicht domme) vraag die misschien niet binnen dit topic past maar die ik wel interessant vind: soms rijd ik wel eens met mensen die geen off-piste verzekering hebben. Natuurlijk is dit kwalijk. Maar voor de meeste reisverzekeringen geldt dat je off-piste mag onder begeleiding van een gecertificeerde gids. Zijn er "gewone" reisverzekeringen die off-piste skien dekken als je met een "ervaren" en goed verzekerde freerider op pad gaat die de meest voor de hand liggende veiligheidsvoorzieningen treft?
    Ik denk zelf van niet maar als ze er wel zijn dan zou dat zeker interessant zijn voor "pistevrienden" (en ga nu niet zeggen dat je ze niet hebt).
  • yannickdb
    Advanced
    yannickdb op 18 December 2012 · 14:37
    Ook in België:

Uniqua verzekering via Klim- en bergsportfederatie.
    http://www.klimenbergsportfederatie.be/kbf/ledeninfo/verzekering...

Vind alleen geen duidelijkheid over concrete inhoud.
    Wel dat ze niets dekt dat boven de 6000m misloopt.... (al gemerkt 😞 )
    Thanx for the support! Mountain Hardwear / Black Diamond / Julbo www.itsaplayground.com
  • Geert-Jan
    Beginner
    Geert-Jan op 18 December 2012 · 14:46
    Ik ben via het Salzburger Skilehrer Verband (sbssv) verzekerd bij Uniqa, echter het is me niet volledig duidelijk hoe de dekking is mbt off piste skiën in de vrije tijd. zijn er meer mensen op het forum die deze verzekering hebben en er meer van weten?
  • Zimoski
    Beginner
    Zimoski op 18 December 2012 · 14:59

Misschien is het ook handig om te kijken of de verzekeraar ook dekking biedt op het moment dat je beroepsmatig actief bent in het skigebied. Sommigen van ons werken als leraar, gids of in een restaurant, bar of sportwinkel.
    Super initiatief! Dank! Manon op 18 dec. 2012 14:20

Als aanvulling daarop: waarschijnlijk zit er ook weer verschil tussen of je op dat moment aan het werk bent (les geven/gidsen, misschien ben je dan via je werkgever verzekerd? Aansprakelijkheid zal sowieso via de werkgever verzekerd zijn neem ik aan.). Of vrij aan het skiën bent en als leraar of afwasser, etc. in het gebied werkt.
    Stoked, stokeder, stokedest!
  • snelle_henkie
    Advanced
    snelle_henkie op 18 December 2012 · 15:02
    Erg goed dat wePowder dit doet! Verhoogd het bewustzijn van eenieder en hopelijk ook van de verzekeraars. Hieronder mijn input (overlapt deels met wat hierboven al wordt genoemd).

In elk geval de verzekering van NSkiV in onderzoek meenemen. Verdere denk ik aan onderzoeken of en welke optionele/aanvullende modules erin zitten. Verder komt zo snel in mij op:
    - uitkering bij blijvend invalide;
    - uitkering bij overlijden;
    - aansprakelijkheid (in geval je lawine veroorzaakt die andere slachtoffers maakt en/of resulteert in materiële schade);
    - beperkende voorwaarden (bv als je per ongeluk in (beschermd natuur)gebied bent terechtgekomen waar je niet mag freeriden), of je wel of niet juiste materiaal bij je hebt, of iets afhankelijk is van het lawinerisico/-bericht van die dag, of van andere omstandigheden, etc. etc.
    - is iets afhankelijk van of je 'alleen' gaat met freeriders, of met gecertificeerde/ gediplomeerde gidsen en dergelijke;
    - waar ligt de knip tussen 'vrije tijd freeriden' en professioneel freeriden / extreme bergsporten.

Uiteraard ook kijken naar prijs en prijs-kwaliteit verhouding. Denk ook aan voorwaarden en kortingconstructies (zo heb je voor de verzekering van NSkiV een lidmaatschap nodig en die kost geld, maar bij een eventuele partner krijg je dan weer korting/gratis lidmaatschap).
    Alleen ga je sneller. Samen kom je verder.
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 18 December 2012 · 15:14
    Goed bezig!

voor mij zijn de volgende dingen belangrijk, naast jullie punten:

- punt van Joepchinees over pistevrienden
    - punt van QmaartenQ over materiaal
    - wat is gedekt / ongedekt terrein en/of activiteit

Ik ben verzekerd bij VanLanschot-Chabot (misschien niet groot genoeg om mee te nemen, als ik de enige verzekerde hier ben?), en heb van hen een verklaring waarin ze verklaren off-piste / toerskien te verzekeren. Als ik thuis ben zal ik die wel ff doorsturen.
  • RJdeHeer
    Tourist
    RJdeHeer op 18 December 2012 · 15:38
    Aangezien hier ook saisonniers zitten is het misschien interessant om na te gaan hoe de dekking via bijvoorbeeld de Oostenrijkse skivereniging of de Alpenvereniging is? Ikzelf ben momenteel lid van de OEAV (ooit aangegaan voor de huttenkorting en sindsdien maar bij gebleven) en daar zit ook een reis-/ongevallenverzekering bij, zou wel aardig kunnen zijn eea. tegen elkaar af te zetten?
  • koeienlap
    Advanced
    koeienlap op 18 December 2012 · 16:33
    www.sportzeker.nl is ook een hele interessante, zeker als je ook (wind/kite) surft.

-Doorlopende reisverzekering (incl. offpiste dekking)
    -Materiaal verzekering in binnen en buitenland standaard 2.500, uitbreidbaar tot 10.000
    WE´ve got the POWDER
  • Karst
    Advanced
    Karst op 18 December 2012 · 17:40
    Aangezien hier ook saisonniers zitten janusius op 18 dec. 2012 15:38

Ofwel dekking bij langdurig verblijf in het buitenland.

Aanvullend:
    Is wintersportdekking standaard onderdeel van een doorlopende reisverzekering.
    Of, is het een pakket die je 'aan/uit' kunt zetten, zoals een aanvullende verzekering op een lopende reisverzekering.
    Smile! Your ridin' pow!!!
  • Sjoerd2
    Advanced
    Sjoerd2 op 18 December 2012 · 18:21
    1. Mijn voorstel zou zijn een standaard uitnodiging sturen naar de communicatie afdelingen van de verzekeraars in Nederland. De groep zo groot mogelijk maken dat alle verzekeraars die off-piste uitsluiten ook goed bekend zijn. En wellicht komt het hierdoor bij de verzekeraar in het visier en gaan ze er over nadenken.

2. Ik zou de definities van hetgeen je wilt weten duidelijk bepalen. Begrijp dat je input wil maar aangezien het al snel in het juridische domein komt. Mijn voorstel zou zijn het onderzoek in twee of drie rondes te houden.

In de eerste ronde de verzekeraars uitzoeken die zeggen off-piste skiën te dekken, eenvoudig ja of nee is voldoende. Als ze dit dan dekken of ze de voorwaarden waaraan voldaan moet worden mee willen sturen. Deze voorwaarden in een overzicht zetten waarna per verzekeraar de vragen worden gesteld ter verduidelijking van de definities en waarbij ze eventueel aan kunnen geven wat bijverzekerd kan worden.

Door de vraagstelling zodanig open te houden krijg je sneller een goed overzicht van alle mogelijkheden. En zal snel duidelijk worden welke verzekeraars om de hete brei heen draaien.

Maar er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, ik zou het alleen onderzoeken vanuit de aanbod kant en (nog) niet vanuit de vraag (wepowder) kant.

Is dit nu een afzetting? Waarschuwing? Of logisch? En wat vindt een verzekeraar hiervan als het mis is gegaan?
    Whitetracks | Distributie & Marketing: Icelantic & Freeride Map
  • LP77
    Beginner
    LP77 op 18 December 2012 · 18:35
    @Wepowder,

super dat jullie het forumtopic zo serieus hebben opgepikt. Dit geeft de kracht aan van deze club en hoe serieus iedereen hiermee (zowel de sport, veiligheid en andere randzaken) bezig is.

Ben erg benieuwd naar de uitkomst.

Wat ik met name van belang vind is duidelijkheid mbt de reddingskosten, medische hulp, vervoer naar huis en (blijvende) invaliditeit (alles extra is mooi meegenomen) en de daarbij gestelde voorwaarden (uitkering indien lawinegevaar lager is dan niveau 4 lijkt me redelijk). Ik zal wel een hoop andere dingen over het hoofd zien, maar kon me al erg vinden in de voorwaarden zoals gesteld door opa.

WePow(d)er!
    Lars
  • DaSpike
    Advanced
    DaSpike op 18 December 2012 · 19:42
    Een afgesloten piste, als je die beschouwd als off-piste, en alle regels in acht neemt, ben je dan verzekerd, conform off piste, of ben je gewoon uitgesloten?
    Vliegen doet geen pijn...
  • famvermeent
    Tourist
    famvermeent op 18 December 2012 · 19:57
    hier weet Dio toch alles van af? Hij heeft nog wel ergens een matrix liggen van de verschillende aanbieders en de voorwaarden...
    feel like doin' it
  • Rickvd
    Beginner
    Rickvd op 18 December 2012 · 20:53
    Wmb ook interessant of de verzekering kortlopend is af te sluiten, dus bijv alleen voor de duur van je trip (onderweg te boeken...)
  • SPAM
    Advanced
    SPAM op 18 December 2012 · 21:19
    Een afgesloten piste, als je die beschouwd als off-piste, en alle regels in acht neemt, ben je dan verzekerd, conform off piste, of ben je gewoon uitgesloten? Sipkeholtes op 18 dec. 2012 19:42

Opa riep mbt NskiV het volgende:
    Hier bestaan regels voor in de Alpenlanden. De lokale regels gelden. Er zijn waarschuwingsborden en verbodsborden. Het gaat om verbodsborden. Het gaat dus ook niet om ivm sneeuwgebrek/zomerreces/staking e.d. gesloten gebieden.

Mijns inziens is een gesloten piste vaak een piste met voor toeristen ongewenste condities. Voor ons vaak een uitdaging, of een manier om je stabiliteit in alle condities te vergroten. Dit is dus idd belangrijk om onder de verzekering te laten vallen.
    Wie niet chased moet veel weken boeken!
  • gideonp
    Beginner
    gideonp op 19 December 2012 · 11:45
    Neem de verzekering van de ANWB ook aub mee, die hebben ook een soort van outdoor/ski/offpiste/extreme sporten dekking...
    Live to the extreme
  • Gilles
    Beginner
    Gilles op 19 December 2012 · 13:31
    Ik heb een buitensport verzekering bij de NKBV inclusief (helicopter) redding bij bersportongevallen. Wel lid zijn van NKBV wat misschien niet relevant is voor alle freeriders.
    Gilles is my name!!
  • JohanP
    Advanced
    JohanP op 19 December 2012 · 16:38
    Hier verzekerd via het KBF. Dekt alle bergsport, behalve expedities boven de 6000m. En op de piste skiën valt er ook buiten (al kan je dat in optie nemen).

Ik geloof dat er trouwens in de Polis staat dat de redding verzekerd is tot aan de dichtsbijzijnde openbare weg. Van daar moet je normale reisbijstand het overnemen, zoals een mondial assistance...
  • Willem2k
    Advanced
    Willem2k op 19 December 2012 · 16:49
    ...
    Een andere (wellicht domme) vraag die misschien niet binnen dit topic past maar die ik wel interessant vind: soms rijd ik wel eens met mensen die geen off-piste verzekering hebben. Natuurlijk is dit kwalijk. Maar voor de meeste reisverzekeringen geldt dat je off-piste mag onder begeleiding van een gecertificeerde gids. Zijn er "gewone" reisverzekeringen die off-piste skien dekken als je met een "ervaren" en goed verzekerde freerider op pad gaat die de meest voor de hand liggende veiligheidsvoorzieningen treft?
    Ik denk zelf van niet maar als ze er wel zijn dan zou dat zeker interessant zijn voor "pistevrienden" (en ga nu niet zeggen dat je ze niet hebt). joepchinees op 18 dec. 2012 14:27

Volgens mij kun je in frankrijk iig vrij makkelijk zo'n carré neige voor kopen, desnoods per dag. 😃 http://www.carreneige.com/

Als ik het goed begrepen heb is dan iig redding gedekt (ook buiten de piste). Medische kosten zijn dan in principe voor je eigen zorgverzekering, wat ze met materiaal doen weet ik niet.

Ben zelf trouwens verzekerd via NskiV.
    Snowboarding without friends is not snowboarding.
  • Frenktastic
    Advanced
    Frenktastic op 21 December 2012 · 13:03
    Dit heb ik bij ASR verzekeringen doorlopende reis te horen gekregen van mijn tussenpersoon

Als de verzekerde andere wintersporten beoefent dan alpineskiën, langlaufen, monoskiën, rodelen anders dan op een wedstrijdbaan, schaatsen, skibob, skizeilen, sleeën, snowboarden, surfskiën, swingbo en ijszeilen. De hiervoor genoemde sporten zijn wel uitgesloten als de verzekerde deze beoefent:
    - in wedstrijdverband;
    - zonder deskundige begeleiding buiten de gebieden die daarvoor voor het publiek zijn aangewezen;
    If the conditions are crap, it's called training!
  • ffKnallen
    Advanced
    ffKnallen op 24 December 2012 · 01:47
    Ik heb de Europeesche nog niet voorbij horen komen welke ik zeker zou meenemen.

Verder speelt bij mij altijd de vraag of je je nog wel voor medische kosten moet bijverzekeren bij je reisverzekering binnen Europa omdat dit volgens mij gewoon door je Ziekenfonds wordt gedekt? Als je het aan een reisverzekering vraagt dan zeggen ze altijd ja doe maar wel voor de voorzichtigheid dat je ziekenfonds het niet dekt omdat er meer premie binnenkomt terwijl ze volgens mij in 99,9% van de gevallen de kosten kunnen declareren bij het ziekenfonds. Of te wel, zijn wij Nederlanders niet dubbel verzekert als we dit ook nog eens bij de reisverzekering onderbrengen??

Reply

You need to be logged in to post a comment in this topic. Login or create an account.

Upgrade to wepowder Pro

• Extended 14 day forecast
  • Slope angle and exposition terrain layers
  • Inspirational freeride routes
wePowder Pro