Hulp Bij Powder Skis zoeken

• justin
    Tourist
    justin op 23 January 2013 路 17:16
    Hallo

rond mijn 18 e krijg ik Ski's van mijn ouders (Bij erg dure ski's betalen mijn ouders een deel en ik de rest dus prijs is niet het punt heb genoeg tijd om te sparen) en ben nu bijna 17 dus dacht ik ga alvast opzoek naar wat opties zodat ik tijd genoeg heb om eventueel te testen zodat ik zeker een goed paar heb dat bij me past

Oke, Ik ben bijna 17 (in 3 weken) ik weeg 75 kg en ben 177 lang (ik groei wel nog denk ik dus laten we van 180/185 uitgaan toch ?

Ik ski al sinds ik 5 ben dus ik voel me zeker thuis op ski's zowel onpiste als offpiste.
    De ski`s moeten geschikt zijn voor op de piste (Niet om te carven ofzo maar dat ik er nog wel normaal mee de piste afkom) en voor offpiste( Lange vrije stukken en ook door de bomen heen )

Iemand tips voor wat voor ski`s, bindingen en schoenen ik naar moet kijken ?
    lalaland
  • skiester
    Advanced
    skiester op 23 January 2013 路 18:12
    Hi Justin!

Leuk vooruitzicht! Er zijn heel veel ski's die in aanmerking komen! Ik kan er zo 20 opnoemen uit mn hoofd. Vrijwel elk merk heeft wel een set ski's die het nog goed doen op de piste. Verder: ski je geslipt/carvend, ski je speels met sprongetjes etc of meer op techniek bochtjes draaien? Wil je meer focus op off piste, on piste of echt 50/50. Waar heb je tot nu toe op geskied? En wat vond je fijn/minder fijn daaraan? Dan kan ik de lijst misschien wat decimeren....

Qua skischoenen is pasvorm het belangrijkst.

Heb je ook al bedacht dat als je skis koopt voor buiten de piste dat je dan ook een 3 eenheid (pieper schep sonde) nodig hebt, een rugzak en liefst ook wat kennis (snowsafety center)?

Verder nog even bedenken of je een tourbinding wilt: dat betekent ook vellen en crampons erbij kopen.

Hou ook de marktplaats in de gaten voor een goeie deal (2de hands), dan hou je geld over voor 3-eenheid etc....
    Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
  • justin
    Tourist
    justin op 23 January 2013 路 18:44
    Hey Skiester

Bedankt voor je snelle antwoord 馃榾

Ik ski een beetje speels ik ben niet echt gericht op de techniek en carven doe ik niet nee,en ja springen doe ik ook graag, Niet in het park maar meer off-piste sprongen.

Eerder off-piste dan on-piste dus 60/40 denk ik, maar ik wil wel nog bijvoorbeeld een zwarte piste kunnen afgaan en ook pistes zoals bukkel pistes.

Tot nu heb ik steeds ski's gehuurd via me pa laatste die ik me kan herinneren was een all-mountain tip rocker van Atomic volgens mij.
    Afgelopen kerst hebben ik en me broers als kerst cadeau een dag mee met de gids (voor geïnteresseerde dit was in Oostenrijk in Zillertal, en de berg gids heet Stefan Wierer en is echt onwijs goed en gezellig !!! hij is ook erg bekent) gekregen en daarvoor ben ik dus ff naar een lokale ski winkel gegaan en wat geschiktere ski's te huren en toen had ik de Atomic Nomad Blackeye Ti gekregen en die waren wel oke.

De schoenen: Jep dat dacht ik ook al, zal mijn broer wel even vragen hij heeft ze opmaat laten maken bij salomon voor zijn ski's

De 3 Eenheid: Jep heb hier zeker aan gedacht en zodra ik mijn scooter heb verkocht ga ik dat kopen en zat te denken aan de Mammut element Barryvox samen met de K2 Aluminium probe 300 cm en de K2 Rescue shovel plus, dus die wordt zeker aangeschaft,

Over de binding weet ik het niet ik denk niet dat ik vellen nodig zal hebben ik zal eerder met de lift omhoog gaan en dan gewoon klimmen als ik ergens heen wil ( dus gewoon omhoog lopen niet rotswanden beklimmen ofzo 馃構 )

En ja dat zal ik zeker doen ! bedankt voor de tip
    lalaland
  • Surfertje
    Beginner
    Surfertje op 23 January 2013 路 18:50
    Zoiets als dit is wel wat voor je denk ik: http://www.sport-conrad.com/page/product-detail-shopinshop/pid_118/__/...

Rossignol S3, daarmee kun je leuk buiten de piste skien maar ook op de piste nog prima mee uit de voeten. Bindingen gewoon een paar simpele rossignol axium of axials.

Trouwens zou ik eerst in schoenen investeren, daar heb je veel meer plezier van dan van eigen skis.
  • justin
    Tourist
    justin op 23 January 2013 路 18:59
    @ Surfertje :
    Hey, Bedankt voor je antwoord
    De Rossignol S 3 Open heeft mijn andere broer ook dus dat is lekker makkelijk kan ik die gewoon een keertje testen 馃構

En ja dat heb ik ook al eens gelezen dat schoenen vaak het verschil maken en ik denk dat ik volgend jaar een soort groot inkoop ga doen dus alles tegelijkertijd voor ultimate feeling haha 馃構

Als er nog meer suggesties zijn hoor ik deze graag 馃槈 dan kan ik ze testen en kijken welke het beste bij mij passen
    lalaland
  • MickeydeHaas
    Advanced
    MickeydeHaas op 23 January 2013 路 19:02
    Hey Justin,

Ben zelf net 17 dus kan me goed inleven in je situatie. Ik ski zelf op K2 Hell-Bents als het diep is en op Movement Sparks als ik ga touren of als het wat minder is. Als je iets wil wat beide kan heb ik wel een paar ideen.

K2 SideSeth: Heb geen ervaring met deze, maar is relatief licht en heeft kan overweg in dikke poeder en redelijk op pistes. Heeft ook een redelijk twin tip dus is nog steeds prima voor wat drops en sprongen in de poeder.

Line Blend: Is heel veelzijdig zoals de naam al zegt. Kan overal overweg en je kunt hem ook nog altijd in het park een keer gebruiken.

Salomon Shogun: Erg veelzijdige ski. Je pakt dikke pillows in het bos en skied vervolgens nog ff die lekkere downhill over de piste.

Verder nog een paar suggesties: K2 Kungfujas, Atomic Blog, Movement Source

Het is denk ik heel moeilijk om een ski te hebben die echt goed in de poeder is en waar je ook echt lekker mee kan knallen op de piste. Ik heb zelf voor de dagen dat er echt 0 poeder is een heel oud setje K2 Public Enemy's. Het is misschien een idee om te kiezen voor een echte poeder georiënteerde ski en dan nog ergens een oud setje piste knallers erbij te nemen.

Zoals skiester al aangaf is de marktplaats op het forum een goede plek om in de gaten te houden. Ik heb zelf mn Hell Bents zo gevonden. Het kan veel lekkerder zijn om een gebruikte ski te kopen aangezien je skis er toch wel van langs krijgen. Als ze dan al een beetje gebruikt zijn, hoef je niet de eerste krassen mee te maken... 馃槂
    One step at a time.
  • bartus
    Beginner
    bartus op 23 January 2013 路 19:09
    Een opmerking, je geeft aan op zoek te zijn naar een powderski en dat je in het verleden de Atomic Nomads gehuurd hebt en dat je deze wel oke vond. Ik heb ze zelf ook en het is in de verste verte geen powderski, ik gebruik ze zelf als mijn piste knallers met daarnaast een poederski.
  • justin
    Tourist
    justin op 23 January 2013 路 19:27
    @ Mickey

Dankje wel daar kan ik goed mee op weg zal ze eens bekijken en eventueel ook testen.
    Het is meer dat ik nooit een hele dag alleen poeder sneeuw ski maar ook op de piste met me ouders mee enzo ik zoek dus een ski waarmee ik lekker off-piste mee kan maar het wel nog mogelijk is een beetje degelijk op de piste te skieen niet dat ik helemaal afhankelijk ben van de hoeveelheid poedersneeuw en de mogelijke afdalingen in de poedersneeuw 馃構
    Vandaar dat 2 paar ski's niet echt een optie is voor nu 馃構 behalve als je ze zo klein kan maken dat je ze in je rugzak kan doen maar dat is helaas nog niet mogelijk haha

@ Bartus
    Ik heb ook niet specifiek daarom gevraagd in de winkel maar hij zei dat die wel te gebruiken waren ze waren breed onder de voet en hadden een redelijke tip rocker werd mij verteld, Ik geloofde hem op zijn woord aangezien ik dacht : breed onder de voet en tip rocker ,,, klinkt wel goed haha 馃構
    En ik heb nog nooit zelf op off-piste ski's geskied dus weet niet in hoeverre het anders skied 馃構 tis allemaal beter dan de carve ski's in de powder 馃構
    lalaland
  • boendertjuh
    Advanced
    boendertjuh op 23 January 2013 路 19:30
    Davos-Klosters Mickey geeft als suggestie de Kung Fujas. Super ski, zeker even serieus naar kijken. Als is het heup diep dan gaat dat nog gemakkelijk met deze. Op de piste carven en speels. Echt een alles kunnende twintip
  • skiester
    Advanced
    skiester op 23 January 2013 路 19:31
    Klinkt goed Justin!

Dan heb ik wel een paar ski's waar je naar kunt kijken, varierend in breedte: 2 mogelijkheden: vet of verstandig.

Vet: Een idee is om een rockerski zonder of weinig camber te nemen die nog te doen is op de piste. Vanuit mijn eigen toko (ik importeer ze) ken ik de Whitedot Director en Redeemer. Waarbij de Redeemer heel breed is maar nog prima te doen op de piste. (geen zweet in je naad als je een piste ziet! 馃槈 ik als brave huisvrouw heb de 190 versie laatst meegenomen naar spaarnwoude en was no problem). Verder heb je dan nog de Armada JJ, hele speelse ski - review van beide: http://www.tetongravity.com/forums/showthread.php/240867-Whitedot-The-..., K2 hellbent, DPS Wailer etc etc.

Verstandig, zeker gezien het feit dat je een atomic nomad wel ok vindt om off piste te gaan skien dus ben je nog geen breed gewend: dan neem je een all mountain ski als de Armada ARV, de Nordica Enforcer, de genoemde S3, de volkl mantra of the Atomic Access. Die skien meer als gewone skies maar zijn breed genoeg om mee te kunnen spelen buiten de piste.

Hoe dan ook het beste is om te testen: en nu heb je een lijstje namen. Je kunt 1 van die vette (vet als in heel breed maar ook als in heel stoer) proberen en zien of je dat leuk vindt want het skiet wel even anders!, of je kiest een verstandige uit het lijstje. Op al die ski's kom jij weg.
  • bartus
    Beginner
    bartus op 23 January 2013 路 19:34
    De Nomads zijn helemaal niet zo breed onder de voet met 82 mm, bijna alle opties die hierboven genoemd worden zijn veeeel breder. Dus misschien is dat iets om rekening mee te houden. Ik ben zelf van de Nomads in een stap overgestapt naar 118mm Line Opus en dat ging eigenlijk best goed. Maar als jij moet overstappen van pure piste carvers naar dit soort brede latten kan het wel eens iets te veel van het goede in een keer zijn.
  • justin
    Tourist
    justin op 23 January 2013 路 20:08
    @ Bartus Dan spreek ik waarschijnlijk mijn mond voorbij want die atomics waren even breed en bijna breder onder de voet dan die Rossignos S3 van me broer .. 馃構 ? en ik weet honderprocent dat die boven de 95 MM zijn 馃構

@Skiester hiermee kan ik zeker mee opweg ja 馃構 heel erg bedankt ik zal waarschijnlijk gaan testen tussen de Vet en de verstandig 馃構 want ik zoek natuurlijk naar het optimale voor offpiste en op de piste moet er er alleen mee de berg af kunnen niet carven ofziets 馃構

Dus nu is de taak voor mij Testen 馃槈
    Dit is het rijdje dat ik wil testen :
    -Armada JJ
    -Redeemer
    -K2 Hell Bent
    -K2 SideSeth
    -Rossignos S3
    - K2 Kungfujas

Daaruit ga ik dan kiezen denk ik mocht ik onverwacht geen andere betere vinden
    lalaland
  • skiester
    Advanced
    skiester op 23 January 2013 路 20:59
    Veel succes en als je nog even de tijd hebt, je kunt besluiten te wachten tot einde seizoen, dan heb je kans dat de oude modellen er voor minder uit gaan. Moet je alleen wel geduld hebben tot het weer winter wordt.

Qua schoenen: groeien je voeten nog? Want zo ja dan zou ik nog geen schoenen op maat laten maken. Das nogal duur en je hebt er dan maar kort iets aan...
  • SPAM
    Advanced
    SPAM op 23 January 2013 路 21:02
    Als je nu je ouders lief aankijkt dan kun je wellicht nu al een cheap skietje scoren in de uitverkoop en als ze echt willen meebetalen voor 5 december een paar schoenen selecteren. Dan moet je wel ongeveer je Boot Sole Lenght weten anders kun je het beter andersom doen. Of je moet de bindingen later laten monteren dan kan elke schoen er nog op. kijk eens bij onderstaande tip.... het hoeft niet zo duur te zijn馃槂

http://www.sport-conrad.com/page/product-detail/__/shop/prod/24904...
    Wie niet chased moet veel weken boeken!
  • justin
    Tourist
    justin op 23 January 2013 路 21:10
    Dus jullie bedoelen nu al de Skis kopen in de uitverkoop en volgend jaar de schoenen en bindingen ? of begrijp ik dit verkeerd ?

Want mijn idee is de komende vakantie eind februari (dus de krokus) ga ik nog huren en dan voor de komende kerst wil ik De ski's, bindingen en schoenen kopen
    lalaland
  • jriph
    Tourist
    jriph op 23 January 2013 路 21:28
    pssst er staan 185 Kuro's te koop voor weinig.. met jesters..

okee op piste (??).. maaar DiiiK
    we demand rigidly defined areas of doubt and uncertainty !
  • justin
    Tourist
    justin op 23 January 2013 路 21:37
    132 mm full rocker hmmm zal wel niet geschikt zijn voor mij hahahah
    lalaland
  • SPAM
    Advanced
    SPAM op 23 January 2013 路 22:06
    Dus jullie bedoelen nu al de Skis kopen in de uitverkoop en volgend jaar de schoenen en bindingen ? of begrijp ik dit verkeerd ?
    Want mijn idee is de komende vakantie eind februari (dus de krokus) ga ik nog huren en dan voor de komende kerst wil ik De ski's, bindingen en schoenen kopen justin op 23 jan. 2013 21:10

Je kunt bij de gelinkte aanbieder ook heel cheap bindingen scoren in combinatie met latjes. Bijna zonde om die deal niet te sluiten. Ski's zijn nu goedkoop. Schoenen koop je beter als de shops ze nog ruim voorradig hebben. Dan wordt je niet iets aangepraat wat ze hebben ipv wat perfect is. Weet je je BSL nu dus nog niet dat laat je de latjes en binding ongemonteerd verschepen en verleid je in het najaar de verkoper van de schoenen tot het gratis monteren van je bindingen馃槂

O wat ben ik slecht
    Wie niet chased moet veel weken boeken!
  • justin
    Tourist
    justin op 23 January 2013 路 22:18
    A ik vat hem haha 馃槈 ik zal eens kijken of ik wat kan regelen of ik ze mischien nu al kan kopen maargoed dat moeten me ouders ook nog eens goed vinden blablabla jullie kennen het wel 馃構
    lalaland
  • RobinN
    Advanced
    RobinN op 23 January 2013 路 22:34
    Bij Conrad worden ze in de loop van het seizoen nog wel goedkoper dus als het voor volgend seizoen is zou ik het gewoon even in de gaten houden. Verder veel googlen en lezen, er is een hoop info te vinden op bijvoorbeeld forums als Tetongravity.

Misschien ga je dit seizoen nog naar de sneeuw, probeer eens een lat te huren waarvan je denkt dat hij jou wel geschikt lijkt. Testen is zeker weten 馃槂
    Waar het wit is, is een weg.
  • jurriaan
    Beginner
    jurriaan op 23 January 2013 路 22:41
    Als ik alles zo'n beetje goed lees (correct me if i'm wrong) dan wil je eigenlijk een one quiver ski. Dan zou ik ook zeker de TST toevoegen aan dat rijtje van te testen ski's! En de kung fujas zijn trouwens in de aanbieding op sport-conrad.com, altijd chill knaak technisch 馃槂
    http://www.sport-conrad.com/page/product-detail/__/shop/prod/7139...
  • jurriaan
    Beginner
    jurriaan op 23 January 2013 路 22:43
    en de tst is trouwens een ski van armada, wel zo handig om er bij te zetten 馃構
  • justin
    Tourist
    justin op 23 January 2013 路 23:06
    Jep ik ga eind februari weer de sneeuw in en dan probeer ik de Kungfujas en de Armada JJs te testen dat zijn 2 skis die erg uitblinken van wat ik heb gelezen

De TST zal ik eens bekijken bedankt ! 馃槈
    lalaland
  • valtho
    Tourist
    valtho op 2 February 2013 路 14:45
    .
  • Jesper
    Advanced
    Jesper op 2 February 2013 路 17:38
    Er zijn weinig ski's waar je echt goed door mee door bomen heenkomt. Je beste gok is er een met goede stalen punten.
  • valtho
    Tourist
    valtho op 12 February 2013 路 22:38
    Ik heb nog een setje runkelrüben liggen, als je interesse hebt pm馃槂
  • rollie
    Beginner
    rollie op 13 February 2013 路 00:06
    he nog een tip, neem ook altijd een schroevendraaier mee! kwam afgelopen week ver buiten de piste in grand massif iemand tegen die was gevallen en waarvan het gripplaatje bij de tenen van d'r zool was afgerukt. die was me toch een potje blij dat ik een schroevendraaier had!
    "I don't think I have the proper amount of tail rocker to execute this jump!"
  • DrRoetker
    Beginner
    DrRoetker op 13 February 2013 路 00:53
    Check ook de Armada Norwalk, een brede TST, of JJ zonder tailrocker.
    De Völkl Mantra lijkt me ook een goede one-quiver ski, krijgt altijd goede reviews.

Reply

You need to be logged in to post a comment in this topic. Login or create an account.

Upgrade to wepowder Pro

• Extended 14 day forecast
  • Slope angle and exposition terrain layers
  • Inspirational freeride routes
wePowder Pro