Jones Flagship topsheet probleem

• LMB
    Tourist
    LMB op 18 February 2013 · 18:34
    Hoi allemaal,

Ik heb een probleem met mijn Jones Flagship. Meteen maar even de foto's:

Dit zag ik toen ik laatst na een weekje boarden mn bindingen er af haalde.. Dat was nogal schrikken..
    Ik ben gaan zoeken en heb wel wat info gevonden maar ben toch ook benieuwd naar jullie mening.
    @morris, is dit wat jij ook had of liet jou topsheet helemaal los?
    What to do?
    Ik vond op internet oa dit bericht, maar daar hebben ze het over een ash topsheet, die donkere..:
    http://knowledgebase.porterstahoe.com/blog/2010/12/23/do-you-own-a-jon...
    Jones Flagship 161
  • Mikey
    Beginner
    Mikey op 18 February 2013 · 18:51
    @ LMB,

Als ik het zo zie lijkt het er sterk op dat de top laag niet waterdicht is en dus vocht doorlaat.
    Doordat de base van echt hout is gaat het verkleuren ( normale reactie van hout met vocht ).
    Ik heb 1 tip om de vlekken er uit te krijgen, je kunt de plekken waar het hout verkleurt is behandelen met Ontweringswater dit zit in zo'n zelfde fles als waar bijvoorbeeld terpetine in zit.
    Je vrijft met een doordrenkte doek met Ontweringswater over de vlek zodat de plek vlink vochtig is, nu laat je het een aantal uren intrekken..... op een gegeven moment trek het middeltje de vlek er uit.
    mocht de vlek er niet geheel uit zijn herhaal je dit proces tot de vlek weg is.

nu zit je nog met het probleem dat de toplaag nog niet waterdicht is, normaalgesproken zou ik zeggen zet hem in de Hardwax ( soort beits om houten vloeren / meubelen mee waterafstotend te krijgen)! alleen omdat een board al voorzien is van een bepaalde top laag en flexibel is weet ik niet of dat wel houdt? dus misschien dat een ander hier raad mee weet.

succes ermee,

P;S zit er misschien nog garantie op het Board!? lijkt me namelijk niet dat dit mag gebeuren.
  • koeienlap
    Advanced
    koeienlap op 18 February 2013 · 19:00
    Het lijkt erop dat de impregneer in het hout zn beste tijd gehad heeft op sommige plekken.. niet geheel onlogisch trouwens. Kan zijn dat als het erger wordt de topsheet gaat delamineren, verder is t vooral optisch.

Ik zou even contact opnemen met Jones en als t buiten de garantie valt: Laten drogen en een waterafstotend impregneer goedje halen voor hout, dan is t eigenlijk weer opgelost
    WE´ve got the POWDER
  • josvboxtel
    Advanced
    josvboxtel op 18 February 2013 · 19:00
    Ik schrok ook behoorlijk toen ik mijn bindingen eraf haalde, maar droogt mooi op.
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 18 February 2013 · 19:01
    Board is 2,5 seizoen oud. Eventueel kun je met je bon terug naar de shop waar je ;m gekocht hebt, maar Europese wetgeving geeft 2 jaar garantie en dan ben je afhankelijk van de coulantie van de lokale dealer.

Ik zou er ff de fohn opzetten, goed drogen en dan inwaxen, zoals een houten vloer wordt ingewaxed. Het is enkel de topsheet en kan geen kwaad voor je board. Bij was het flink erger... de topsheet lag er voor 30% af.
    May the powder be with you.
  • LMB
    Tourist
    LMB op 18 February 2013 · 20:17
    Bedankt voor alle reacties, valt waarschijnlijk dus wel mee. Hij heeft even wat aandacht nodig..
    Ik ga toch voor de zekerheid ook nog wel even contact opnemen met de importeur.
    Wat denken jullie van de laatste foto? Daar zie je dat het hout wat is opgehoopt, het was een soort losse pulp..
    Wat ik ook raar vond is het plekje op de tail. Onder de bindingen blijft natuurlijk snel water zitten, maar op de tail niet.. Klein beetje schade en meteen een vocht plek? Kan toch niet zo zijn dat ik elke dag mn bindingen er af moet halen, board droog maken en regelmatig moet schuren en lakken?
    Jones Flagship 161
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 18 February 2013 · 20:22
    @LMB, hoeveel dagen heb je het board gebruikt?
  • poedergeit
    Advanced
    poedergeit op 18 February 2013 · 21:29
    Bekend problem zie hieronder:

http://splitboard.com/talk/viewtopic.php?f=9&p=99222...

Voor gemak even copy paste (staat ok nog een reactie van ieism)

In terms of the topsheet on the Flagship, I have cut and pasted some processes to consider that we posted on our Facebook page 2 seasons ago, let me know if it helps you:

It’s possible that after a few times riding your Flagship you will begin to see some dark discoloration on the board’s topsheet. What’s occurring is a natural process of oxidation when the water and wood interact with one another. The discoloration that is present does not mean that there is water under the topsheet; rather this is the wood protecting itself. Also bear in mind that the top sheet is only a thin layer of wood, with a barrier of glass and resin beneath it, the core is protected from the entry of moisture.

You can remove the discoloration by completing these steps:

1) Let the board dry completely in a room that is at least 70F. We recommend that you allow the board to dry with the bindings removed for at least 24 hrs. If you are able to allow the board to cure longer we recommend up to 1 week ensuring that it’s completely dry.

2) After the board is dry prep the topsheet by using a Scotch-Bright pad or fine sandpaper (150/180 grit).

3) Apply 1 or 2 coats of external wood oil varnish, which is rated for tech / marine / furniture.

Completing these steps will ensure the longevity of your board and many memorable powder turns.

Keep on Hovercraftin'

Best Regards,

Chad Perrin
    Brand Manager
    Jones Snowboards
  • Niels
    Advanced
    Niels op 19 February 2013 · 21:41
    Mijn flagship komt uit het zelfde jaar. Ik ben eigenlijk altijd te lui om de bindingen eraf te schroeven en hij doet het nog steeds prima.

Verhaal van poedergeit heb ik id ook gehoord, maar nooit gedaan, als je hem graag mooi houdt zou ik dat doen. Is ook best logisch verhaal. In de eerste jaren dachten ze bij Jones nog dat men zat te wachten op eco-friendly boards, vandaar het ontbreken van een milieu onvriendelijke bescherming.
  • Markie
    Advanced
    Markie op 20 February 2013 · 00:04
    Is inderdaad de grootste onzin om te denken dat je als fabrikant eco bent door die 25ml lak niet te gebruiken. Beter wel doen en daarmee een iets duurzamer board in de markt zetten. Lekker in de vernis zetten die plank, de bovenkant dan 😃
    Snowsurfing rules :) www.dryboards.nl
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 20 February 2013 · 09:26
    @Markie, dat doen ze ook al vanaf winter '11-'12.
    Toch een kleine rekensom. Ik schat dat men 5-10 cl per board nodig heeft.
    Zeg 10000 boards * 5cl = 50.000 cl ofwel 500 liter. Dan ben je 500 liter eco-vriendelijker dan de rest in de markt. Toch substantieel.
  • Niels
    Advanced
    Niels op 20 February 2013 · 11:10
    Interessant Meteo en deels mee eens. Maar wat je niet mee (kunt) rekent is het effect dat bijvoorbeeld de topicstarter, of ik, eerder een nieuw board kopen omdat de topsheet lelijk/versleten/niet fancy meer is. Dat levert substantieel meer euros op, maar de vraag is wat voor impact dat op de planeet heeft.

Denk persoonlijk dat eco friendly heel nobel is, maar alleen als de duurzaamheid niet onder doet voor de minder eco friendly variant. Anders denk ik dat de rekensom (voor mij) altjd onoverzichtelijk blijft.
  • Markie
    Advanced
    Markie op 21 February 2013 · 00:17
    Denk breder dan de 500liter... Een goed product dat lang meegaat mag bij fabricage echt wel een iets grotere footprint hebben. "Build to last"
    Wat substantieel is? voor een keer zeggen "hold your horses" bij een dump in de zuidalpen 😉

On topic, LMB heb je de plank reeds behandeld of laat je het lekker zo?
    Snowsurfing rules :) www.dryboards.nl
  • LMB
    Tourist
    LMB op 21 February 2013 · 09:35
    Allen bedankt voor de info en input!
    Ik heb ook nog even contact gehad met de importeur, hele aardige en duidelijke mail terug.. De kleine buts met vocht plek kan volgens hem onmogelijk de houten kern bereiken, die kern zit namelijk rondom ingepakt met glasvezel. Hele opluchting 😃
    What to do:
    You can remove the discoloration or binding marks by completing these steps:
    1) Let the board dry completely in a room that is at least 70F. We recommend that you allow the board to dry with the bindings removed for at least 24 hrs. If you are able to allow the board to cure longer we recommend up to 1 week ensuring that it’s completely dry.
    2) After the board is dry prep the topsheet by using a Scotch-Bright pad or fine sandpaper (150/180 grit).
    3) Apply 1 or 2 coats of external wood oil varnish, which is rated for tech / marine / furniture.
    Thank you for your support of Jones Snowboards.
    Jeremy Jones

Dat gaan we dus zeker proberen..ik wil dit fijne en mooie board nog niet kwijt.
    Nogmaals bedankt allemaal!
    Jones Flagship 161
  • PeterSchrier
    Beginner
    PeterSchrier op 26 February 2013 · 09:30
    misschien een beetje als mosterd na de maaltijd...maar zat vorige week lekker in de sneeuw. Ik heb een Flagship sinds vorig seizoen. En idd ook vochtplekken onder de bindingen. Maar die trekken mooi binnen een dagje weg.

Mijn Flagship heb ik direct na de eerste week boarden (en idd vochtplekken onder de bindingen) in dezelfde was gezet als waar mijn vloer in staat (Auro vloerwas). Na een week boarden is het voor mij nu routine geworden om de bindingen er af te halen, dagje laten drogen, weer laagje was opbrengen en uitboenen. En board staat wat topsheet betreft weer klaar voor de volgende trip.

Flagship behoeft dus net wat extra onderhoud tov andere boards. Niet alleen de onderkant in de wax houden, maar ook de bovenkant. 😃

Reply

You need to be logged in to post a comment in this topic. Login or create an account.

Upgrade to wepowder Pro

• Extended 14 day forecast
  • Slope angle and exposition terrain layers
  • Inspirational freeride routes
wePowder Pro