Hoe de maten bepalen van de vellen?

• Murky
    Advanced
    Murky op 20 February 2013 · 20:02
    Ik ben opzoek naar een setje vellen voor mijn vriendin haar ski (K2 Seth Vicious 169cm 07/08, 98mm waist, 130mm tip, 118mm tail). Aangezien ze wat ouder zijn, kun je ze niet meer kant en klaar kopen. De vraag; moet ik dan vellen kiezen die in de buurt komen en snijden, en hoe zit het met de bevestiging van de vellen? Heeft iemand een linkje van welke in mogelijk kan aanschaffen?
    Skier turned Snowboarder turned Skier..
  • hotnotsgot
    Beginner
    hotnotsgot op 20 February 2013 · 20:17
    Ik heb mijn vellen online gekocht en zelf op maat gesneden, denk dat dat meestal zo gaat. Bij duijvestein bv weet ik dat ze ze voor jou klazrmaken
    Dream it. Wish it. Do it.
  • jriph
    Tourist
    jriph op 20 February 2013 · 20:28
    je kan ongeveer tot 2-4 mm smaller dan het breedste punt gaan ( die kanten snij je toch vrij)

dus i.p. 130mm breed al kan je ook met niet zo goed passende skin ( een cm smaller) een end komen maar soms begin je dan te glibberen en dat is arelaxed

Bij conrad heb je Kohla multifit 130 mm breed mohair mix voor 99 euro.. ik heb die dingen ook, werken prima maar in de lente houden ze veel water vast vanwege de mohair, maar ze glijden wel goed. wel relatief zwaar. ik gebruik de twin cobra die eigenlijk voor twintips zijn op platte tails en dat gaat ook goed.

black diamond ascension vellen zijn helemaal nylon (glijdt minder maar is wel minder snel nat als het wat warmer is en zijn zo'n beetje industrie standaard maar kosten wel bijna 40% meer..

dit wellicht ook een optie
    http://www.sport-conrad.com/page/product-detail/__/shop/prod/24486...

op maat snijden gaat makkelijk en stelt niets voor
    we demand rigidly defined areas of doubt and uncertainty !
  • DrRoetker
    Beginner
    DrRoetker op 20 February 2013 · 23:27
    Ik heb de zelfde vraag voor een setje Armada Norwalks 189cm, 126-141-116-132. Ik neem aan dat ik dan 140mm vellen nodig heb?
  • jriph
    Tourist
    jriph op 21 February 2013 · 06:32
    ja

maar voor zulke brede skies zijn van die vellen met een stuk zonder haar zeker te overwegen als je van plan bent iets langer te gaan lopen . voor een half uurtje maakt het niet veel uit
  • LeBandit
    Advanced
    LeBandit op 21 February 2013 · 12:26
    Ik haak graag in op dit topic; ik heb vellen die gesneden zijn voor skis met de volgende dimensies, 130-101-120.

Zou ik die kunnen gebruiken voor skis met deze dimensies:135-105-126?

Of krijg ik daar enorm veel spijt van? Het zou zijn voor korte tours, lengte van vellen geen probleem.
  • LMB
    Tourist
    LMB op 21 February 2013 · 12:31
    Ik haak graag in op dit topic; ik heb vellen die gesneden zijn voor skis met de volgende dimensies, 130-101-120.
    Zou ik die kunnen gebruiken voor skis met deze dimensies:135-105-126?
    Of krijg ik daar enorm veel spijt van? Het zou zijn voor korte tours, lengte van vellen geen probleem. Le Bandit op 21 feb. 2013 12:26

Prima
    Jones Flagship 161
  • jriph
    Tourist
    jriph op 21 February 2013 · 23:53
    als je problemen hebt met het blijven zitten van haken of andere dingen waarbij die aan de ski moet blijven hangen is het te overwegen om met een vijltje een paar keepjes in je ski te maken dan zitten ze zijwaards beter vast.

• DrRoetker
    Beginner
    DrRoetker op 23 February 2013 · 01:00
    ja maar voor zulke brede skies zijn van die vellen met een stuk zonder haar zeker te overwegen als je van plan bent iets langer te gaan lopen . voor een half uurtje maakt het niet veel uit jriph op 21 feb. 2013 06:32

bedoel je deze?
    http://www.backcountry.com/black-diamond-ascension-nylon-split-sts-cli...
    als ik de reviews van klanten eronder mag geloven moet ik er niet aan beginnen 😃
  • jriph
    Tourist
    jriph op 23 February 2013 · 11:24
    iedereen heeft altijd wat te zeuren. als je superstijle tracks gezet door gasten in spandex wilt gebruiken met een ski die niet in het spoor past en een meter sneeuw contact heeft dat heb je wellicht problemen. Voor 30 % minder koop je normale hoef je je niet druk te maken. Voor een ski met veel rocker kan je ook halve lengte volle breedte gebruiken. maar als je een dikke ski met dukes gebruikt hoef je het voor het gewicht niet te doen .
  • Murky
    Advanced
    Murky op 23 February 2013 · 15:47
    Super bedankt zo ver, allemaal erg duidelijk! Normaal zit er bij zo'n vellen set ook bevestigingshaken? En de lengte kan ik ook zelf snijden?
  • coen
    Advanced
    coen op 23 February 2013 · 15:51
    Vellen met tail-clips koop je op maat, tail-less vellen snij je gewoon op lengte af.
    Earn your turns...
  • Murky
    Advanced
    Murky op 1 March 2013 · 23:10
    Thanks allemaal, erg duidelijk. Denk dat we alle aspecten wel gecoverd hebben? Misschien iemand nog wat informatie over de verschillende type materiaal wat gebruikt wordt (mohair etc)?
  • mitely
    Expert
    mitely op 10 March 2013 · 14:44
    Thanks allemaal, erg duidelijk. Denk dat we alle aspecten wel gecoverd hebben? Misschien iemand nog wat informatie over de verschillende type materiaal wat gebruikt wordt (mohair etc)? Murky op 1 mrt. 2013 23:10

Hey Murky,

Materiaal info.
    100% mohair:
    voordeel: Glijden goed, bevriezen niet, licht in gewicht.
    nadeel: duur, verslijten sneller (afhankelijk van sneeuwsoort, hoe vaak gebruik je ze)
    Mix Mohair/nylon:
    voordeel: iets goedkoper, verslijten niet zo snel.
    nadeel: Bevriezen sneller (zo met wax /spray inpregneren), zwaarder, glijden niet zo goed
    100% Nylon:
    voordeel: goedkoper, verslijten nauwelijks
    Nadeel: zeer veel weerstand, bevriezen zeer snel/vaker, zwaar, groter in pakvolumen.

dan bestaan er nog verschillende lijm soorten, normalen lijm en Adhesive (Kohla, CT40, Evotec enz. zijn niet goedkoop en hoor je verschillende ervaringen )
    Als de lijm niet meer goed is, kan je altijd je vel voorzien van een nieuwe lijmlaag.
    (oude eerst verwijderen) Gebruik altijd je Folie, nooit je vellen met lijm op lijm laag transporteren, cq bewaren.

wat Jriph, beschrijft met zijn Kohla vellen ligt niet aan Mohair , maar aan het materiaal van de tussenlaag. (een vel bestaat uit meerdere tussenlagen) dat is nml. katoen. Mohair is van natuur waterafstotend, katoen zuigt zich vol (wat kan gebeuren tijdens Touren in warmere temp.) Dat zorgt ervoor dat de lijm niet meer goed plakt. (zeker vervelend als je vaker omhoog moet lopen op een tour)

have fun
    Mitely
  • jriph
    Tourist
    jriph op 10 March 2013 · 20:19
    ik heb die vellen maar gewaxed . kijken of het helpt . voor mijn nieuwe lichtere set ga ik maar kijken voor lichtere en beter pakbare vellen.
  • telemikey
    Advanced
    telemikey op 11 March 2013 · 07:51
    Vellen met tail-clips koop je op maat, tail-less vellen snij je gewoon op lengte af. coen op 23 feb. 2013 15:51

Ik heb mn vellen (G3) met tailclips zelf op lengte gesneden en op breedte gemaakt.
    White room,Pillow lines,I rule
  • coen
    Advanced
    coen op 11 March 2013 · 10:03
    Oh ik wist niet dat je de tail clips eraf kon halen en weer op kon maken...
    Earn your turns...
  • Teleaddict
    Advanced
    Teleaddict op 11 March 2013 · 10:22
    Oh ik wist niet dat je de tail clips eraf kon halen en weer op kon maken... coen op 11 mrt. 2013 10:03

vaak zitten de tails vast maar kan je de tips verplaatsen. Vroegah bij BD en G3 was dat een kwestie van een lap vel rond de tip hook vouwen. Nu bij BD schroef je de tip hook zelf aan het vel nadat je die op lengte gemaakt hebt. Het zijn schroeven waar je t puntje afbreekt dus wellicht slecht herbruikbaar. Volgens mij zitten er altijd 1 of 2 extra schroeven bij, maar heb je er 3 nodig per tip hook. Evt. bij een winkel informeren of ze er nog een paar hebben liggen of zelf iets cheffen.
    http://verticaldissidents.net
  • Westendorf
    Beginner
    Westendorf op 16 February 2017 · 18:46
    Zouden deze vellen lang genoeg zijn voor deze ski's? Heb de indruk dat er net achter de voet iets te weinig vel op ligt. Wilde toch even polsen voor ik ze snij.
  • martijnuiterwijk
    Beginner
    martijnuiterwijk op 16 February 2017 · 18:59
    het zou moeten kunnen, ik vind ze wat kort, op mijn vellen heb ik een strap lengte van pak en beet 5 cm
    was naar beneden maar net zo makkelijk als naar boven
  • Firstski
    Beginner
    Firstski op 17 February 2017 · 12:47
    Interessante vraag van Westendorf ik ben namelijk ook opzoek naar vellen. Mijn ski's zijn rond de 1m78.
    De vellen die ik op het oog heb daar is de maat 168 - 183 maar dan zijn mijn ski's toch ook ni maximaal bedekt, want de vellen zijn ook geschikt voor kleinere latten. Moet ik dan meer opzoek gaan naar vellen waar de marge kleiner is?
    Skiing makes my mind free!

Reply

You need to be logged in to post a comment in this topic. Login or create an account.

Upgrade to wepowder Pro

• Extended 14 day forecast
  • Slope angle and exposition terrain layers
  • Inspirational freeride routes
wePowder Pro