Medische vraag: (tijdelijke) pijn onder de voeten

• AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 11 March 2013 路 11:03
    Ik weet dat hier minimaal 1 fysiotherapeut op wepowder actief is, vandaar dat ik eerst de vraag hier deponeer alvorens ik naar mijn eigen huisarts loop 馃槂

Ik heb sinds jaar en dag een slechte start met mijn voeten i.c.m. mijn skischoenen. De 1e 20 a 30 minuten heb ik pijn onder mijn voeten (zie plaatje). Dit gaat uiteindelijk over en heb er de rest van de dag geen last meer van. Die pijn komt overigens pas als ik mijn ski's heb ingeklikt.

Nu had ik afgelopen zaterdag een clinic in Snowworld waarbij ik de gehele dag (op de lunch na) op ski's had gestaan. Na de lunch kwam de pijn echter weer terug en dat was nieuw voor mij. Ik probeer nu te bedenken wat er anders is t.o.v. een dag skien buiten. Het enige wat ik kan bedenken is dat je buiten met enige regelmaat in een lift beland waarbij de druk op je voeten tijdelijk weg is.

Ik heb een paar jaar geleden een paar zooltjes laten aanmeten van Bootdoc en dat was al een hele verbetering (de pijn was er wel, maar verdween sneller). Aan de schoen ligt het volgens mij ook niet, want het probleem komt voor bij elke schoen die ik tot op heden aan mijn voeten heb gehad.

Verdere info die van belang kan zijn: Lengte 181cm, gewicht 98kg. Ik sport 4dg per week (spinning/tennis/fietsen). Is er iemand die mij kan vertellen wat eventuele oorzaken kunnen zijn? Eventuele antwoorden kunnen voor mij een handvat zijn om gericht aan een oplossing te werken.

• edvantijen
    Beginner
    edvantijen op 11 March 2013 路 11:20
    Stomme wedervraag, maar zijn jouw benen helemaal recht of beetje naar binnen/buiten?
    En heb je het ook als je aan het hiken bent?
    gr edward
    Summer Sucks!
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 11 March 2013 路 11:29
    @edvantijen Er bestaan geen stomme vragen alleen domme antwoorden 馃槂 Ik zou zeggen dat ze een klein beetje naar buiten staan. En als ik aan het hiken ben heb ik er geen last van. Het is echt alleen wanneer de latten zijn ondergebonden, waarbij vermeld moet worden dat de pijn wegebt als ik in een lift zit (spanning onder de voet weg??)
  • jago
    Advanced
    jago op 11 March 2013 路 11:54
    Dit is heel herkenbaar voor mij..ik heb hetzelfde probleem. een echte oplossing heb ik niet. maar schoenen niet te strak aantrekken in het begin en goede zooltjes scheelt een hoop. op het moment dat mijn voeten rustig zijn opgewarmd heb ik er vaak geen last meer van.

heb ook gelezen dat magnesiumpillen helpen??

ik hou deze topic goed in de gaten.
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 11 March 2013 路 12:01
    @jago het 1e uurtje heb ik mijn schnallen bijna los, maar dat mag helaas niet baten. Ik ga eens googlen op magnesiumpillen 馃槂
  • Echo
    Advanced
    Echo op 11 March 2013 路 12:16
    "een paar jaar gelden zooltjes aan laten meten"..... ik zou er een paar tientjes aan wagen en bij MK om advies vragen en een paar nieuwe zooltjes laten bakken (wel je oude meenemen...)
    Do or do not, there is no try (Yoda)
  • jago
    Advanced
    jago op 11 March 2013 路 12:34
    offpiste heb ik er minder last van dan op een harde geprepareerde piste...dus het heeft toch ook met demping te maken
  • sjakies
    Beginner
    sjakies op 11 March 2013 路 12:57
    Ik heb hier ook al heel lang last van met snowboarden.. Zooltjes magnesium pillen, niks helpt. Het heeft inderdaad ook met demping te maken want inde pow heb ik er nooit last van.
    Het heeft denk ik ook met mijn techniek te maken, misschien board ik te verkrampt.
    Ik omschrijf de pijn trouwens als een kramp onder mijn voet. Wat kan ik hier aan doen, wie heeft de oplossing?
  • grotesmurf
    Beginner
    grotesmurf op 11 March 2013 路 13:01
    voor een tijdelijke oplossing kan je de magnesium tabletten is proberen. Ik gebruik ze altijd op wintersport voor spierherstel (dus tegen kramp), iedere avond 1 met 200ml water:
    http://www.duursport.nl/Etixx/Magnesium-2000-AA--10-tabs-2188...

Maar of dit ook help met jou probleem, mij lijkt het eerder een opwarm probleem.
    Voor je begin doe je dan eerst oefeningen om je spieren warm te maken? of ga je gelijk de lift in ??
  • Olivier
    Advanced
    Olivier op 11 March 2013 路 13:04
    Heb je nog bepaalde drukpunten op de voetzool (net voor het hielbeen bv) die erg pijnlijk zijn?
    Ben geen orthopeed maar klinkt mij toch een beetje in de oren als een soort fasciitis plantaris beeld of wellicht een ander anatomisch voetprobleem dat nog niet de juiste ondersteunende zool heeft.
    Je zou eens met je schoenen bij Austria in Malden langs kunnen gaan, wie weet zien ze het daar snel...
    Succes in ieder geval.
  • SPAM
    Advanced
    SPAM op 11 March 2013 路 13:15
    Olivier haalt me de woorden uit het toetsenbord. ik zou bijna willen zeggen: laat Steunzolen maken. In tegenstelling tot bakzooltjes geven steunzolen niet alleen steun maar corrigeren ook. Een platvoet wordt door een bakzool niet gecorrigeerd en door een steunzool wel.
    Wie niet chased moet veel weken boeken!
  • Constant
    Beginner
    Constant op 11 March 2013 路 13:16
    Ik vermoed dat het maatzooltje niet helemaal op de juiste plaats in de schoen zit. Zoiets heb ik vermoedelijk gehad met m'n eerste maatzooltjes. Dan is de oplossing soms erger dan de kwaal 馃槂

Opnieuw een maatzooltje laten maken en kijken of de huidige maatzooltjes nog bruikbaar zijn in andere schoenen.
    Beginner , beginner en nog eens een beginner..................
  • SPAM
    Advanced
    SPAM op 11 March 2013 路 13:21
    Overigens zal elke bootfitter de zooltjes van een collega in de hoek gooien en aangeven dat ze niet goed zijn. Ik heb nog nooit een bescheiden bootfitter gezien.

Als je dus met deze vraag naar een BF gaat zal die idd bevestigen dat er nieuwe bakzooltjes gemaakt moeten worden. Of dat waar is .....
    Wie niet chased moet veel weken boeken!
  • edvantijen
    Beginner
    edvantijen op 11 March 2013 路 13:21
    Mijn benen zijn ook licht naar binnen..wellicht moet je je schoenen even met een imbus Canten(indien mogelijk natuurlijk) als je dan nog last hebt zou ik inderdaad eens goed naar je zooltjes laten kijken...80% van de sportwinkels in Nederland kan ze niet eens fatsoenlijk afleveren.
    Ik zie verder dat je 4dg per week sport..dus dat Magnesium verhaal zou wel eens kunnen kloppen, sporters hebben al snel 600mg nodig ipv 380mg.
    Het zit vooral in noten /Groene asperges/ zilvervliesrijst en tarwe.en natuurlijk in magnesium tabletten 馃槂
    Succes..
    Summer Sucks!
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 11 March 2013 路 13:22
    Als ik jou was zou ik hier eens langs gaan: http://www.skicenter-edelweiss.nl/nl/homepage

Maar misschien biedt Malden hetzelfde en dat is ook nog iets dichterbij.

Ik geloof dat Teleaddict goede ervaringen heeft met Skicenter Edelweiss.

Het lijkt er toch op dat je niet goed in je skischoen staat. En dat kan allerlei oorzaken hebben: verkeerde zooltjes waardoor je voeten te weinig ondersteund worden of op de verkeerde plaatsen, of verkeerde stand van de schacht voor jouw onderbenen waardoor je enkel anders belast wordt dan normaal e.d.. Ik denk dat er wel iets aan te doen is.
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 11 March 2013 路 13:40
    @Allen Veel reacties zover. Alvast dank daarvoor. Een paar antwoorden op voorbij komende reacties:

1. Warming up - Als je bedoelt echte rek-en-strek oefeningen - Nee
    2. Heb je nog bepaalde drukpunten op de voetzool die erg pijnlijk zijn? - Not that I'm aware of
    3. De pijn is er altijd, zooltje of geen zooltje. Met mijn custom zool gaat de pijn sneller weg als met de standaard zool die in de boot zit.
    4. Een beetje platvoeten heb ik wel. Ik heb vroeger kort steunzolen gedragen, maar ja als puber wil je daar natuurlijk niet aan 馃槂
  • Flant
    Beginner
    Flant op 11 March 2013 路 13:43
    Waarschijnlijk is een (geringe) standsafwijking in de voet de oorzaak. Ik geloof niet zo dat gezond etende mensen supplementen nodig hebben voor minder pijn in voeten. Ik ben het eens met het advies een corrigerende zool te laten maken. Je zou kunnen overwegen naar een podotherapeut te gaan. Die heeft een gedegen opleiding in voetklachten. Het advies kun je misschien laten omzetten in een zooltje die in een skischoen bruikbaar is. Ik ben er van overtuigd dat een podotherapeut meer van dit soort problemen weet dan een zooltjes bakker in een wintersportzaak (als eerste en goedkope stap overigens prima).

bij deze alvast een dokters consult 馃槂
  • besati
    Beginner
    besati op 11 March 2013 路 13:56
    Ik ga het eens over een hele andere boeg gooien. Weet je 100% zeker dat de schoenen goed bij jou voet passen? Als je schoen namelijk te groot of te breed is, hoef je er tijden het lopen en in de lift geen last van te hebben. Maar als je aan het skien bent, en je hebt geen controle is de kans groot dat jij de spieren onder je voet gaat aanspannen ( abductor hallucis en misschien deels de flexor digitorum brevis). Met als gevolg dat het verkrampt.

Dus de vraag is wat weet je van je eigen schoenen? Merk, model, breedte van de schoen?
    En wat weet je van je eigen voet? Brede voet, hoge wreef, proneer je?
  • Teleaddict
    Advanced
    Teleaddict op 11 March 2013 路 14:16
    Ik geloof dat Teleaddict goede ervaringen heeft met Skicenter Edelweiss.
    Emmer op 11 mrt. 2013 13:22

Nee, ik heb erg goede ervaring met http://www.bootfitter.nl/ . Marco Paul is erg enthousiast en heeft inmiddels ook zijn papiertje als Podoloog. Betekent naast een hoop extra anatomische kennis ook dat je je zooltjes mogelijk bij je zorgverzekering kan indienen.
    Hij zal niet alleen naar t zooltje kijken maar ook of de gehele schoen wel de juiste is.
    http://verticaldissidents.net
  • jago
    Advanced
    jago op 11 March 2013 路 14:34
    helaas heb ik geen skischoenen maar snowboardschoenen iemand daar een adresje voor?
  • ieism
    Tourist
    ieism op 11 March 2013 路 14:45
    Ik heb hier ook al heel lang last van met snowboarden.. Zooltjes magnesium pillen, niks helpt. Het heeft inderdaad ook met demping te maken want inde pow heb ik er nooit last van.
    Het heeft denk ik ook met mijn techniek te maken, misschien board ik te verkrampt.
    Ik omschrijf de pijn trouwens als een kramp onder mijn voet. Wat kan ik hier aan doen, wie heeft de oplossing? sjakies op 11 mrt. 2013 12:57

Met snowboard schoenen moet toch redelijk makkelijk op te lossen zijn? Als zooltjes niet helpen en je hebt het met alle boots zou ik eens proberen je stance aan te passen zodat je echt ontspannen staat. Ga maar eens een dagje proberen in Snowworld ofzo.
    Iets minder wijd, iets minder duck.
    Als je veel angle voor of achter hebt je highbacks ook meeverstellen.
    Een canted footbed in je binding proberen (met een stukje schuim als je bindingen dit niet hebben).
    Je straps niet zo heel strak aantrekken, of je schoenen.
    Toeramp naar voren zetten. Er zijn zoveel dingen te veranderen die de oplsossing kunnen zijn.

Ik had ook zoiets, maar dan alleen nadat ik in sleepliften stond. Bij mij hielp minder duck en mijn boots onderin wat losser maar het kan heel specifiek van je situatie afhangen.
    splitfest.nl
  • Orcie
    Expert
    Orcie op 11 March 2013 路 15:03
    Het kan ook hielspoor zijn! Voor doorgezakte voeten zijn superfeets ook een goeie oplossing..
  • Neorej
    Tourist
    Neorej op 11 March 2013 路 15:12
    1. Laat je voet eens goed bekijken door een arts / fysio.
    2. Laat zooltjes maken
    3. Magnesium helpt niet.
    Atomic
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 11 March 2013 路 15:29
    Weet je 100% zeker dat de schoenen goed bij jou voet passen?besati op 11 mrt. 2013 13:56
    Dat is natuurlijk altijd de hamvraag. Voor zover ik info kan geven over mijn voeten: Linkervoet: 273 mm, Rechtervoet: 276 mm, Breedte: 97 mm

Skischoen: Rossignol B-Squad pro 130, maat 10-10.5 (US) komt overeen met mondomaat 28, leest 98mm

Ik heb jaren met te grote schoenen geskied (29.5), maar daar had ik hetzelfde probleem. Of ik last heb van over- of onderpronatie durf ik niet te zeggen.
  • Constant
    Beginner
    Constant op 11 March 2013 路 15:30
    @Spookjuh: als je een week in je gewone schoenen op de maatzolen loopt, krijg je dan pijn in je voeten?

Die pijn komt overigens pas als ik mijn ski's heb ingeklikt.Dat lijkt me een belangrijke aanwijzing.

Dan verschuift je voet naar achteren en sta je niet langer goed op het zooltje? Zoiets had ik met mijn eerste zooltjes, die zaten net verkeerd in de schoen, en dan is het middel erger dan de kwaal 馃槥

Of verschuift je voet dan zijdelings? Zijn je schoenen de juiste breedte? Of zit het zooltje zijdelings niet goed?

Zit er teveel druk in je zooltje op de pijnplekken? Misschien een vlakker zooltje nemen?

Of is je schoen te breed of te lang?

Ik denk dat een goede bootfitter de helft van de oplossing is.

Overigens zal elke bootfitter de zooltjes van een collega in de hoek gooien en aangeven dat ze niet goed zijn. Ik heb nog nooit een bescheiden bootfitter gezien.
    Als je dus met deze vraag naar een BF gaat zal die idd bevestigen dat er nieuwe bakzooltjes gemaakt moeten worden. Of dat waar is ..... SPAM op 11 mrt. 2013 13:21

Ik was voor een second opinion bij een welbekende winkel in het midden van het land, geruime tijd werd er naar mijn schoenen gekeken en er werd een kleine kosteloze aanpassing gedaan aan mijn zooltjes. Gezien de hoeveelheid bestede tijd had ik een rekening van een paar tientjes redelijk gevonden, maar het was geheel gratis. Met andere woorden, er zijn ook winkels waar je voor een eerlijk advies naar binnen kunt lopen.

(daarna nog voor een zeer schappelijke prijs verhuur-poeder-ski's overgenomen).
    Beginner , beginner en nog eens een beginner..................
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 11 March 2013 路 15:44
    Als je een week in je gewone schoenen op de maatzolen loopt, krijg je dan pijn in je voeten? - Dat moet ik eerst proberen
    Of verschuift je voet dan zijdelings? - Nee
    Zijn je schoenen de juiste breedte? - Volgens mij wel
    Of zit het zooltje zijdelings niet goed? - Volgens mij zit het zooltje goed
    Zit er teveel druk in je zooltje op de pijnplekken? - Nee
    Misschien een vlakker zooltje nemen? - De pijn is er altijd, met of zonder zooltje.
    Of is je schoen te breed of te lang? - Zie voorgaande, de lengte is volgens mij goed
  • freek
    Beginner
    freek op 11 March 2013 路 16:05

Misschien een vlakker zooltje nemen? - De pijn is er altijd, met of zonder zooltje.
    Spookjuh op 11 mrt. 2013 15:44

Ik zeg stoppen met typen en hup naar de podoloog of fysiotherapeut
  • PeterSchrier
    Beginner
    PeterSchrier op 11 March 2013 路 16:06
    Als snowboarder het ik het probleem vand e pijnlijke voeten ook. Oorzaak: wreef teveel naar beneden drukken door 1) boot gedurende de dag steeds strakker aan te trekken 2) de strap over de wreef te strak aan te trekken. Bij mij voelde t aan als kramp.

Mijn oplossing: 1)superfeet zooltjes ipv de standaard zooltjes 2)boot niet al te strak zetten en met name in de lift alles losser zetten 3)werken aan mn techniek 4) werken aan het uithoudingsvermogen in mn benen en romp (http://goprofitnesstraining.com/category/free-training-series-for-snow...)

Mijn vrouw heeft t zelfde probleem als in de post, maar dan op schaatsen. Zeker de eerste paar keer in t seizoen. Te krampachtig op haar schaatsen staan is daar het euvel. Stevigere schoenen en werken aan techniek helpt haar enorm veel

Succes met je zoektocht.
    Peter
  • Teleaddict
    Advanced
    Teleaddict op 11 March 2013 路 16:28
    helaas heb ik geen skischoenen maar snowboardschoenen iemand daar een adresje voor? jago op 11 mrt. 2013 14:34

kan net zo goed bij http://bootfitter.nl . T uitdeuken zal wellicht niet lukken 馃槈 maar de zooltjes net zo goed.
    http://verticaldissidents.net
  • elisa.tmc
    Tourist
    elisa.tmc op 11 March 2013 路 17:25
    steunzolen in alles waar je op loopt. en niet van die flutdingen maar echt goeie. en dat je dat als puber niet wilde, als je op je 55e versleten knieën en rug hebt bedenk je je nog wel n keer...

Reply

You need to be logged in to post a comment in this topic. Login or create an account.

Upgrade to wepowder Pro

• Extended 14 day forecast
  • Slope angle and exposition terrain layers
  • Inspirational freeride routes
wePowder Pro