Naast de piste..betrouwbaar?

• tigaman
    Beginner
    tigaman op 29 November 2013 · 12:15

Bij vorige foto zijn de 2 rode lijnen vrijgegeven pistes....is de groene lijn dan ook betrouwbaar skien?
    Val Thorens, Glacier de Peclet en lawinegevaar 3 (is het ooit lager?)
    Ik ben ook maar 't produkt van mijn eigen zwakheden
  • 49
    Advanced
    49 op 29 November 2013 · 12:21
    deze website:

http://www.wepowderacademy.com/

vind je vast interessant als je deze vraag stelt, waarschijnlijk vind je het antwoord op je vraag al in het gratis eerste hoofdstuk van de eerste module.
    montagna bianca, ti amo
  • AvdL
    Beginner
    AvdL op 29 November 2013 · 12:31
    Sowieso, als je als je over een gletsjer naast de piste wilt skiën...
    It's all about the turns duuuuuude!
  • tigaman
    Beginner
    tigaman op 29 November 2013 · 12:43
    Ik zal de vraag anders formuleren....is het veilig skien op de rode lijnen? Controleert men de stabiliteit van 't sneeuwdek van de hellingen die op de piste uitkomen....
    Anders zou je toch maar pech hebben als er wat omlaag komt gedonderd en je daar veilig op de piste aan't skien bent.....
    En indien dit dan stabiel genoeg is om een piste te laten kruisen, is't dan ook niet stabiel genoeg om op te skien?
    en ps, dat was om te situeren, de werkelijke Gletsjer ligt aan de achterkant....
    Ik ben ook maar 't produkt van mijn eigen zwakheden
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 29 November 2013 · 12:52
    @tigaman,

In principe controleren pistediensten de (gevaarlijke) hellingen die op de pistes uitkomen. Bij dreigend gevaar worden deze gecontroleerd in beweging gebracht om te voorkomen dat er lawines tot op de piste komen.

Maar dat is geen garantie dat die helling veilig is voor 1 of meerdere freeriders. Komt er dan een lawine los, dan ben jij aansprakelijk en kun/zul je vervolgd worden. De mate waarin dat gebeurt verschilt per land.

Hellingen die geen gevaar zijn voor de piste worden in de regel niet gecotroleerd.
    May the powder be with you.
  • OsiruS
    Advanced
    OsiruS op 29 November 2013 · 13:40
    In deze specifieke situatie controleren ze dus mogelijk wel de (gevaarlijke) hellingen op lawine gevaar, maar dit is een gletscher, die zullen ze vast niet controleren op (dichtzitten van) spleten (oftewel, stabiliteit eventuele sneeuwbruggen)? Of zoals in Flaine mbt de Lapiaz gaten?
    Lawinegevaar kan dus minder zijn, maar andere alpinegevaren blijven bestaan?
    Rev. Maurice Ordained Dudeist Priest atDudeism, the Church of the Latter-Day Dude
  • Dennis
    Advanced
    Dennis op 29 November 2013 · 13:47
    Die lijn is meestal wel goed en veilig te skien (zelfs in december, al kost het dan wel wat belag 😉 )... het risico dat je neemt kan wel groter zijn bij bepaalde omstandigheden. Daarom blijft het belangrijk om de lawine berichten goed te checken... er kan daar meer sneeuw door wind of veels te weinig liggen... als Christine dicht is, zou ik het zeker niet doen.
  • JohanP
    Advanced
    JohanP op 29 November 2013 · 13:48
    Los van wat de lawinedienst wel of niet controleert (ze zullen wel wat controlleren, maar eindverantwoordelijkheid ligt bij jou):
    * Gletsjerspleten
    * Het plaatje laat veel windtekenen zien, zoveel dat ik het bos door de bomen niet eens meer zie
    * Het is lawinegevaar 3, en dat betekent dat je de hellingshoek van een veel groter gebied dan je eigen spoor moet beoordelen (zowat de hele helling). En die hellingshoek gaat hier zoiezo over 35°: Ik zie felsdurchsetzt, en de groene lijn gaat daar hier en daar vlak onderdoor.

Ik heb niets te zoeken op die groene lijn...
  • GBSS
    Advanced
    GBSS op 29 November 2013 · 16:15
    Heb het bovenste stuk al regelmatig geskied tot waar je de Christine kruist. Het 2de stuk tot aan de Lauzes nog niet. Ook een leuke lijn is onder het bergstation van de Peclet meteen naar beneden.
  • CorD
    Beginner
    CorD op 1 December 2013 · 17:23
    Waar je ook skiet, overal is het ontzettend goed opletten.
    Ik ski altijd in les arcs, +/- 8 jaar geleden gingen vijf skiers naast de piste skien vanaf Grand Col. Ook toen is er een lawine ontstaan ondanks dat de helling al vele malen was bereden. De volgende morgen vertelde de Pistereddingsdienst het verhaal aan onze gids, we zaten immmers samen in de zelfde liftstoel. Toen hij zijn verhaal had gedaan, gingen over de eerste toppen heen zagen wij de plek waar het was gebeurd vanuit de liftstoel. We zagen enkel vijf grote gaten! Het waren engelsen die dezelfde dag nog waren aangekomen en even wilde gaan skien.
    Als je zoiets ziet dan schrik je toch wel even en denk je twee keer na als je een helling pakt.
    Think with powder
  • Tim3
    Beginner
    Tim3 op 2 December 2013 · 13:03
    @pierre; opgegraven of gered?
    'Go, go on that great adventure' - Jeremy Jones (Higher)
  • CorD
    Beginner
    CorD op 2 December 2013 · 21:06
    Helaas, alle vijf waren dood
    Think with powder

Reply

You need to be logged in to post a comment in this topic. Login or create an account.

Upgrade to wepowder Pro

• Extended 14 day forecast
  • Slope angle and exposition terrain layers
  • Inspirational freeride routes
wePowder Pro