BCA cylinder leeg laten lopen zonder airbag te trekken

• waingro
    Advanced
    waingro op 5 February 2014 · 10:01
    Binnenkort neem in vanuit Nederland een nieuwe bca cylinder mee naar Noorwegen. (Ik vlieg met KLM) Mijn BCA float is al in Noorwegen. (Houd ik ook liever daar) Nu wil ik niet dat mijn cylinder wordt ingenomen dus ben ik van plan de cylinder leeg mee te nemen.

zie ook:

http://www.backcountryaccess.com/wp-content/uploads/2012/11/cylinder_a...

In deze pdf gaan ze ervan uit dat je de cylinder op de airbag hebt aangesloten en dan "getrokken" wordt. Bij mij is dat dus niet het geval. (Float Airbag is in Noorwegen)

Is het mogelijk deze cylinder leeg te laten lopen zonder de float airbag?
    Zo ja, wat is de aanbevolen manier?
    Zo nee, wat is jullie advies?
    AYSABTU - All your stoke are belong to us.
  • viking2
    Beginner
    viking2 op 5 February 2014 · 10:14
    Zou de cilinder kwa volume mee mogen volgens IATA richtlijnen?
    Ben zelf ook met KLM naar Noorwegen gevlogen (wel de cilinder inclusief de tas) en van te voren netjes telefonisch aangemeld. Het telefoongesprek werd toen opgeslagen en ik mocht naar het telefoongesprek doorverwijzen als er aan de balie moeilijk werd gedaan. Ik heb geen idee of dat de standaard procedure is, maar je zou het kunnen proberen.
    Verder staat in je link specifiek Noord-Amerika vermeld, misschien dat leeglopen daar wordt aangeraden aangezien ze daar erg angstig zijn voor cilinders?
  • Markie
    Advanced
    Markie op 5 February 2014 · 10:31
    Hi @waingro, idd even KLM benaderen via facebook zijn ze echt zeer behulpzaam. Vlgns de IATA mag je de cilinder vol meenemen, hier naar verwijzen en dit uitgeprint bij de cilinder vervoeren. http://www.iata.org/whatwedo/cargo/dgr/Documents/passenger-23A-DGR55-E...
    Zou deze wel in de ruimbagage doen. Check ook even verder op het forum, deze vragen komen steeds vaker langs. Leeg vervoeren zou mijn laatste optie zijn.
    grtz
    Snowsurfing rules :) www.dryboards.nl
  • RenedeM
    Beginner
    RenedeM op 5 February 2014 · 10:42
    Mijn ervaringen met KLM naar Noorwegen zijn erg positief (wel met ABS). Tas als handbagage en de cylinderplus hendel in een plastic tasje in de ruimbagage samen met alle documentatie van de ABS website.

Niet aangemeld vantevoren en geen enkel probleem mee gehad. Aanmelden en een soort referentie hebben is misschien nog beter.
  • waingro
    Advanced
    waingro op 5 February 2014 · 10:44
    Leeg vervoeren is stiekem ook mijn laatste optie. Maar wellicht wel de "veiligste" optie. Ik ben daarom erg benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft.
  • waingro
    Advanced
    waingro op 5 February 2014 · 16:57
    Heb net met BCA gebeld. Het is mogelijk om de cylinder leeg te laten lopen zonder de airbag op de blazen door de luchtslang te verwijderen en enkel de trekker te bevestigen.
    Dit zou in 90% van de gevallen goed moeten gaan, maar soms kan er een o-rings stukgaan omdat er geen tegendruk is.

Je hebt hiervoor nog steeds het trigger mechanisme nodig.
    Uiteindelijk hou ik dan de volgende opties over.
    1) complete rugzak meenemen naar Nederland en deze gebruiken om cylinder leeg te maken.
    2) enkel trekker mechanisme meenemen naar Nederland en cylinder hiermee leegmaken
    3) cylinder vol meenemen in incheckbagage en hopen dat alles goed gaat
    4) een lege cylinder bestellen

Ik denk er nog even over na en laat tzt wel weten hoe het is afgelopen
  • bertjebertje
    Advanced
    bertjebertje op 5 February 2014 · 17:21
    of 5) je belt met MK, misschien mag je een van hun tassen trekken met jouw cilinder. Of 6) wellicht hebben zij een lege cilinder liggen en kun je omruilen.
  • woerdman
    Beginner
    woerdman op 5 February 2014 · 21:36
    Ik ben net met easyjet met een float 30 geweest zonder enig probleem
    Maar als ik het zou doen: naar de ijzerwarenwinkel en een moertje of 2 halen dat op de schroefdraad van de trekker past en op de schroefdraad doen (zodt ie niet beschadigt)
    waterpomptang op de moertjes en trkken maar
    Wel gehoorbescherming opdoen!
    Dat o ringentje moet altijd vervangen worden dacht ik
  • waingro
    Advanced
    waingro op 6 February 2014 · 16:37
    @bertjebertje, tnx voor je tips
    @woerdman, Dat is een creatieve oplossing waar MacGyver jaloers op mag zijn 😃
    De man van BCA had het over een o-ring (die los kon laten), die normaal gesproken niet vervangen hoefde te worden. Ofwel niet dat kleine o-ringetje die in de beschrijving staat.
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 6 February 2014 · 17:10
    Waarheen vlieg je?
    In Noorwegen nog nooit problemen gehad, handbagage, ruimbagage, alles ok. Op Schiphol des te meer, het beveiligingspersoneel is daar goedkoop ingehuurd en soms niet op de hoogte. In de ruimbagage is het tot nu toe altijd goed gegaan though...
  • Joch
    Advanced
    Joch op 8 February 2014 · 12:28
    Vorig jaar ook zonder problemen naar oslo en tromso gevlogen met ABS en mummut,

geen problemen.
  • waingro
    Advanced
    waingro op 17 February 2014 · 14:02
    Heb hem uiteindelijk vol meegnomen in de incheckbagage. De cilinder zat verpakt in zijn orginele doos. Heb er voor de mensen in de kelder er de specsheets opgeplakt inclusief het document van de IATA (International Air Transport Association).
    Na aankomst in Noorwegen zat de cilinder er gelukkig nog steeds in. Ik kon wel overduidelijk zien dat mijn bagage geïnspecteerd was.

Omdat ik de cilinder pas op het laatste moment binnen heb gekregen had ik niet genoeg tijd om hem bij KLM aan te melden. Ik heb bij het afgeven van de bagage wel vermeld dat er een lucht cilinder in zat. De collega's keken elkaar op dat moment vreemd aan, waarop eentje zei: "maar dat is toch helemaal niet gevaarlijk". Na die velossende woorden, waar ik het natuurlijk helemaal met ze eens was, voegde de KLM baliemedewerkster het voor de zekerheid toe aan mijn reservering.

Reply

You need to be logged in to post a comment in this topic. Login or create an account.

Upgrade to wepowder Pro

• Extended 14 day forecast
  • Slope angle and exposition terrain layers
  • Inspirational freeride routes
wePowder Pro