Casper Lomans, 10 jaar oud, off piste skien in Les Arcs (deel2)

• JobLomans
    Expert
    JobLomans op 20 March 2014 · 22:19
    Na verse poeder te hebben geroken met Kerst 2013 in Val Cenis viel Casper al weer met zij neus in de boter (in de poeder liever gezegd). Vorige keer was er al wat discussie: hoe verantwoord is het om als kind onder begeleiding off piste te skien. Natuurlijk blijft het skien met je eigen kind off piste altijd een hele serieuze moeilijke beslissing. Je probeert altijd al het restrisico zo klein mogelijk te krijgen door zoveel mogelijk kennis te vergaren over lawinekunde en het in praktijk brengen van de geleerde maatregelen zoals: de juiste uitrusting (de drie eenheid, ABS rugzak), analyse (lawine)weerbericht, lawinechecks van de te skien (aangrenzende) hellingen, info verzamelen van locals, berggidsen en pistesecurite. En met een kind als metgezel die volledig op jou vertrouwt neem je dan nog wat minder risico als dat je zelf of met vrienden zou doen. Zo wilde ik toch ook heel graag dat Casper ook een ABS rugzak zou dragen, maar ja lukt dat voor een kind van 10 jaar oud en zijn die wel voor kinderen te koop? Er zijn geen kinder ABS rugzakken maar samen met MK Skiservice in Bilthoven bleek dat de ABS Powder (als base) een klein en passend rugpand heeft voor een kind. Ik wist dat er ook afstandbedieningen bestonden waarbij de gids de ABS rugzak van zijn klanten kan aktiveren. dit zou ideaal zijn voor mij. Deze zogenaamde remotes (afstandbedieningen) worden niet veel gebruikt en de gebruiksaanwijzing gaf op korte termijn onvoldoende duidelijkheid, daarom werd besloten om deze remotes pas te gebruiken na uitvoerig testen met de importeur van ABS. Casper was eigenlijk direct gewend aan het skien met een (ABS)rugzak en deed de rugzak zonder tegenzin net zo trouw aan als zijn pieper die hij al vele jaren gebruikt. En hij vond het ook best stoer en liet de rugzak graag duidelijk zien op het terras van menig restaurant : )
    Om het kompleet te maken is zijn rugzak ook gevuld met een lichte variant sonde en schep. In Les Arcs is een avalanche park waarbij je met pieper en sonde kan oefenen, een mooie gelegenheid om direct met het materiaal daar te oefenen. Mijn devies is als kinderen goed kunnen skien en ook leren off piste skien zullen ze later ook zonder ouders off piste gaan, dan kan je er ze maar beter mee leren opvoeden: waar kan je relatief veilig off piste skien en hoe doe je dat. En wat te denken van al die kinderen die (in de skiles) in die bospaadjes skien net naast de piste, ooit er aan gedacht dat dit ook off piste is! De eerste week in maart waren we hier in Les Arcs 2000
    ,vooral de eerste dagen met wat verse sneeuw en mist, wat was het genieten om met je zoon zo poeder te skien in de bossen en op onverspoorde en weinig verspoorde hellingen! check zijn filmpje:
  • Dio
    Advanced
    Dio op 20 March 2014 · 22:38
    Zit weer met een big big smile te kijken. Thnx!
    Life is what happens the moment you put your phone away.
  • PaulJ
    Advanced
    PaulJ op 20 March 2014 · 23:07
    Supertof!! Dat belooft veel voor later met zo'n papa als coach!
    Discover the unknown
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 21 March 2014 · 00:26
    Respect hoor voor die baas (voor pappa ook trouwens).
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 21 March 2014 · 06:57
    Gaaf hoor! 😃
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 21 March 2014 · 10:55
    +1
    May the powder be with you.
  • RP
    Advanced
    RP op 21 March 2014 · 11:26
    Nice!
    Explore the Outdoor!
  • Condratos
    Advanced
    Condratos op 23 March 2014 · 19:17
    Mooi man!
    ‘En quittant le domaine skiable vous gagnez votre responsabilité’
  • simondebauw
    Advanced
    simondebauw op 23 March 2014 · 19:31
    en dat met pistelatjes (denkik), chapeau, geef die jongen poeierlatten zou ik zeggen ! 😉
    SimonDeBauw
  • ronplanken
    Beginner
    ronplanken op 23 March 2014 · 21:59
    oke oke pas een paar dagen met de schrijver kennis mogen maken. Eindelijk een echte skieer tegengekomen die zonder poespas lekker vlot en agressief die hangen aanpakt. Ik zeg nog 4 a 5 jaar dan staat casper onder aan de helling te wachten op pa die dan alleen nog maar in de slipstream van zijn zoon rijdt. Goede eenheid volgens mij vader en zoon Lomans
    Even the silver surfer rocks on pow
  • JobLomans
    Expert
    JobLomans op 24 March 2014 · 17:53
    Bedankt voor de leuke reacties ook namens Cas!!
  • willemien_w
    Beginner
    willemien_w op 24 March 2014 · 23:50
    Tof hoor! En het voordeel van op jonge leeftijd de poeder in duiken is dat het veel sneller heupdiep is 😀
    Zie ik het nu verkeerd of zit de trigger nog in het klittebandje?
  • JobLomans
    Expert
    JobLomans op 24 March 2014 · 23:58
    @Willemien Klopt en vooral daarbij te bedenken dat Casper gewoon op zijn smalle piste skis de poeder in gaat.
    De trigger zit inderdaad nog in het klitteband. We hebben getest (tijdens een wepowder weekend) of dit wat uitmaakt tijdens het trekken van de trigger voor het aktiveren van de ABS. Dit bleek gewoon te funktioneren zonder dat er extra meer kracht nodig was.

Reply

You need to be logged in to post a comment in this topic. Login or create an account.

Upgrade to wepowder Pro

• Extended 14 day forecast
  • Slope angle and exposition terrain layers
  • Inspirational freeride routes
wePowder Pro