Avatech - sonde die het sneeuwdek meet

• Ghini
    Advanced
    Ghini op 15 September 2014 · 23:22
  • misteriks
    Beginner
    misteriks op 16 September 2014 · 10:07
    Mooie ontwikkeling!
    Als het goed werkt dan is het een mooie extra tool voor de professionals waar We zeker van kunnen profiteren.
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 16 September 2014 · 15:11
    Zeker interessant. Niet goedkoop.

Ze kosten 1500 dollar per stuk en een abonnement op de avatechdata kost ook nog eens 495 dollar per jaar per professional.

In Europa bestaat er ook al een netwerk waar actief dergelijke data gedeeld wordt. Het heet snoprofiler (http://www.avalanches.org/snoprofiler/multilang/index.php...) en is gratis toegankelijk.
    May the powder be with you.
  • tellie-G
    Expert
    tellie-G op 16 September 2014 · 16:54
    Apparaatje zou laagdrempelig moeten zijn in aanschaf EN gebruik om echt "big data" over het sneeuwdek op te bouwen. Gebruik doen ze wat dat betreft erg goed, aanschaf (nog) niet.

Ze claimen in hun filmpje ook dat je hiermee objectiever beslissingen neemt, maar dat geloof ik niet zomaar, in handen van een beginner biedt het juist misschien wel een gevoel van schijnveiligheid. Niet alle zwakke lagen zijn meetbaar op deze manier (ingesneeuwde oberflachenreif bijvoorbeeld) en er komt bovendien veel meer bij goede beslissingen kijken dan alleen het sneeuw profiel.
    (gravity) I fought the law but the law won...
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 16 September 2014 · 17:08
    @tellie-G is niet bedoeld voor leken. Alleen voor professionals. Voor het gebruik van de data betaal je 495 dollar per jaar. Zie de info op hun site.
    May the powder be with you.
  • Mitchel.
    Expert
    Mitchel. op 16 September 2014 · 19:56
    Ga jij er een halen @meteomorris ? Zou jij dit willen, tussen je gear?
    Is dit een toevoeging voor een meteoroloog?
    Skiing is Freedom!
  • Niels
    Advanced
    Niels op 16 September 2014 · 20:50
    Ik snap niet zo goed waarom dit apparaat laagdrempelig zou moeten zijn, aangezien het bedoeld is voor professionals. De marketing (althans de video die ik heb gezien) suggereert wel enigzins dat het ook voor leken nuttig zou kunnen zijn. Maar als je deze sonde als bergsporter gebruikt om je beslissingen op te baseren, loop je mi achter de feiten aan (uitgezonderd situaties waar een snowpit graven een belangrijke bron van info is). Zo'n abonnement zou zo gek nog niet kunnen zijn, omdat je dat goed kunt gebruiken in de voorbereidingsfases. Maar vind het wel vrij prijzig en vooralsnog lukt het prima met de (gratis) alternatieven.

Eens dat het valt of staat met het aantal keer dat zo'n sonde in de grond gestoken wordt. Geen idee hoeveel data er nodig is, maar ik kan me voorstellen dat als het in ieder skigebied zo'n 20x per dag gedaan wordt op verschillende plekken en tijdstippen, het al heel waardevol kan zijn. Dat lijkt me best te realiseren met een paar sondes per gebied voor een aantal ski patrollers. Voor zo'n gebied lijkt me dat een te behappen investering, vooral omdat het ten goede komt van de safety van hun gasten.

Ik heb het idee dat dit de frequentie en kwaliteit van sneeuwdata behoorlijk zou kunnen verhogen. Maar ik heb nog niets gelezen gehoord over de betrouwbaarheid van de gegevens. Is dit al te vergelijken met de data en theorien van de bekende lawine instituten? Wat vinden die instituten hiervan? Ik kan me voorstellen dat juist zij met deze data hun berichten verder kunnen optimaliseren.

Edit: zie nu dat oa de Colorado, Utah en Canada Avalanche Organisations bij de partners staan. Maar ben nog steeds benieuwd of zij (en anderen) dit willen gaan gebruiken om hun avalanche bulletins op te baseren.
  • tellie-G
    Expert
    tellie-G op 16 September 2014 · 22:47
    Vond het filmpje dus ook wat suggestief/optimistisch over de rol in de decision-making, de website zelf is wel een stuk genuanceerder.
    Wat betreft het belang laagdrempelig maken, in bv canada zijn toer gebieden zo uitgestrekt dat het wel degelijk een voordeel is voor de lawineberichten als ook de niet-professionals die toeren meer/vaker bruikbare data delen. Professionals doen dit sowieso al, maar analyseren hierbij wel veel meer aspecten. Ben wat sceptisch over hoeveel tijd dit systeem een skipatroller of heligids nu werkelijk bespaart.

Het concept van informatie delen, juist ook door de (gevorderde) leken (want dat zijn er nu eenmaal veel meer dan professionals), kan heel waardevol zijn, ook voor de alpen. De potentie van dit apparaatje zit em er juist in dat de eenvoud van de meet-handeling massale (!) dataverzameling door recreanten mogelijk maakt (=teruggeven aan de berg-community), maar de prijs/abonnement verplichting is hier tegenstrijdig mee, en de verkoopboodschap lijkt (ter compensatie?) een voorspel/beslis-functie te beloven die ze vooralsnog niet waar kunnen maken.
    Tof product maar met een lastig businessmodel, ben benieuwd of ze dr komen.
    (gravity) I fought the law but the law won...
  • Niels
    Advanced
    Niels op 17 September 2014 · 08:20
    Wel eens, voornamelijk voor de uitgestrektere situatie buiten de Alpen.

Aan de andere kant, als ski-area's en andere proff's vroeg instappen en de boel break-even maken, kan het daarna bereikbaarder worden voor Jan met de Pet.
  • Erwin
    Elite
    Erwin op 18 September 2014 · 11:18
    Vind dit heel erg gaaf. Altijd al gedacht dat er eens een apparaatje zou moeten komen waarmee we makkelijker en sneller in het sneeuwdek konden kijken.

Volgende stap het zichtbaar maken van de grootte en verdeling van de superschwachzonen in een helling?!
  • costijn
    Expert
    costijn op 19 September 2014 · 03:52
    Zekers cool, een super compacte SnowMicroPen, hoe meer info hoe beter.
    Maar blijft lastig om dit soort data te vertalen in bruikbare info? Ik denk dat Jan met de Pet en ook een professional in een helling meer heeft aan een snelle klop/schuif test om te bepalen of een plek potentieel link is dan een verticaal profiel.
  • Erwin
    Elite
    Erwin op 21 September 2014 · 13:38
    Zoals Costijn al zegt, het lijkt mij ook lastig om hier snel bruikbare info uit te halen.

Daarnaast is het gebruikelijk om naast het maken van een profiel ook een stabiliteitstest te doen: Rutschblock, Compression Test (CT) of Extended Column Test (ECT).

Maar dan nog: een fantastisch middel om snel heel veel data te verzamelen. En met heel veel data kun je leuke dingen doen. 😀
  • Opa
    Advanced
    Opa op 2 October 2014 · 03:58 Age is a matter of mind: if you don't mind it doesn't matter!
  • ieism
    Tourist
    ieism op 2 October 2014 · 07:23
    Gaaf!
    splitfest.nl
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 2 October 2014 · 07:34
    Goeie actie! 😃
  • Willem2k
    Advanced
    Willem2k op 15 December 2014 · 09:40
    Filmpje voor de liefhebbers, vanaf ongeveer 5:00 gaat het over de Avatech.

http://www.theverge.com/video/2014/12/12/7382577/the-high-tech-tools-o...
    Snowboarding without friends is not snowboarding.

Reply

You need to be logged in to post a comment in this topic. Login or create an account.

Upgrade to wepowder Pro

• Extended 14 day forecast
  • Slope angle and exposition terrain layers
  • Inspirational freeride routes
wePowder Pro