Duur materiaal en dikke poederbakken, nodig of gewoon leuk?

• Jozua
    Advanced
    Jozua op 10 octobre 2014 · 19:05
    Als student met een economische mindset stel ik me dikwijls de vraag, waar is al dat dure high-end skimateriaal voor nodig? Ik weet dat goede gore-tex kleding een grote meerwaarde kan betekenen in de bergen maar het is net tijdens de skivakantie dat ik deze het minst nodig heb. Je kan ’s avonds rustig een douche nemen en je materiaal te drogen hangen. (ik heb het dan niet over de winterkampeerders of toerskiers nauurlijk 😉 ) Zorgt het dan echt voor een extra dimensies in de wintersportervaring of trapt iedereen lekker in de marketing trukjes van die grote merken?

Waarom stel ik me deze vraag? Ik ski (met losse hiel 😉 ) nu al zo’n 6 weken rond op latten die 92 mm onder de voet hebben, net iets korter zijn dan mezelf (K2 Backlash) en overweeg toch al een tijdje de aankoop van een “echte (tweedehands) freerideski”. Opzich is het bij alle omstandigheden dolle pret met men huidige ski’s en ze zijn goed om mee te toeren. Maar dan zie je van die vette latten waar mijn ski’s qua oppervlakte 2 keer in passen en vraag ik me af of ik hiermee de freeride (lees als o.a. gewicht van materiaal geen rol speelt) beleving zou kunnen verbeteren? Is een poederdag met de ene ski echt veel meer waard dan met een andere? Denk je dat het mogelijk is om echt stukken harder te knallen met een lange poederbak (ik heb het dan niet enkel over 120+ onder de voet) dan dat “fijne” toerskilatje?

Ben dus voornamelijk benieuwd naar mensen met ervaring over het 2e deel maar geef vooral over het eerste ook je ongezouten mening 😉
    http://mountcoach.be/ // RAB // Lowe Alpine // Petzl // K2
  • MTV
    Beginner
    MTV op 10 octobre 2014 · 19:20
    Eén van mijn mooiste poederervaringen was op de piste met een halve meter vers, niemand in de buurt, want baggerzicht en wind, op oude Rossi's met 88mm onder de voet... Maar dat staat een gezonde gearverslaving niet in de weg. Die twee dingen kunnen prima naast en los van elkaar bestaan😉
  • CPet
    Advanced
    CPet op 10 octobre 2014 · 19:43
    Die flow op die dikkere lat is zo lekker. Des te harder des te meer flow...... Liefst een beetje 30 a 35 graden en een open vlakte.... Is het weer wat steiler en harder dan liefst iets smaller. Kwa keuze en prijs is dat volkomen persoon 's afhankelijk.
    Let the snow come!
  • arthurpuls
    Beginner
    arthurpuls op 10 octobre 2014 · 20:40
    Jozua, ik ken je overweging. Zelf heb ik ook lang gedacht van wat moet je met die brede bakken. Dat is alleen leuk voor de hele diepe dagen. Tot ik met KaPow een weekend meeging waarbij je poederbakken kon testen. Daar merkte ik dat je met een brede ski gewoon meer controle hebt en dus harder kan. Dat maakt de kick en je grijns alleen maar groter. Maar zoals Cpet zegt voegt het niet op elk terrein wat toe. Bij technische stukken en rotsen heb ik zelf meer controle met smallere ski's. Zelf heb ik een voorkeur voor een poederski met rocker, waardoor je naast extra float ook op de piste nog wendbaar bent.
    Ik kan zo'n weekend met testmateriaal wel aanbevelen dan kan je het zelf ervaren en als je ze besluit tot koop dan weet je ook in welke richting je moet zoeken.
  • Bart313
    Tourist
    Bart313 op 11 octobre 2014 · 00:40
    Lekker testen inderdaad. Maar 100mm onder voet als het flink gedumpt heeft zal je zeker waarderen, gegarandeerd. Vraag is wat je ervoor over hebt.
  • Tim3
    Beginner
    Tim3 op 11 octobre 2014 · 03:58
    @Bart313: Alles... 😃 Zonder gekkigheid, zodra ik de stap maakte vorig jaar van allround 80mm piste skietjes naar 123mm Bent Chetlers, veranderde skien voor mij totaal. Het surf gevoel dat het gaf zorgde er voor dat ik alleen maar met een glimlach naar beneden ging, zelfs op de groomers. Daar voor was ik bezig met zo veel mogelijk afdalingen, snelheid, soms ergeren aan drukke pistes etc., maar nu met deze bakken sta ik anders op de latten en voel ik me letterlijk veel vrijer op de berg. Stukje psychologisch, stukje andere techniek door het materiaal, stukje makkelijker dieper en stijler terrein opzoeken en stukje compleet nieuwe vibe. Dat is wat het voor mij gedaan heeft en is de stap dubbel en dwars waard geweest. Kan niet wachten om ze weer onder te binden.
    'Go, go on that great adventure' - Jeremy Jones (Higher)
  • martijnmvf
    Advanced
    martijnmvf op 11 octobre 2014 · 08:31
    Persoonlijk vind ik niet al te breed (100 mm) top. Dan moet je technisch gezien er ook nog voor werken. Als skileraar moest je met gewone pisteskis overal naar beneden kunnen 😃.
  • Constant
    Beginner
    Constant op 11 octobre 2014 · 09:18
    Ook met mijn bescheiden vaardigheden heb ik altijd het enorme verschil in kwaliteit opgemerkt tussen dure en minder-dure ski's. En tussen smalle latten en poederski's. Het verschil merkte ik al na enkele minuten. Je gaat met dezelfde vaardigheden ineens aanzienlijk beter skiën 😃

Wat betreft de kleding, toen Goretex nog niet bestond, waren skiërs ook gelukkig, dus je kunt gerust zonder. Maar als je het kunt betalen, dan vind ik Goretex een echt aanrader, vooral voor de Hollandse Winter met veel wind en nattigheid.

Betekent niet dat je er persé zoveel geld aan dure spullen moet besteden, je kunt ook alert zijn op de einde-seizoensaanbiedingen, dan gaat in enkele dagen alles weg tegen 30-50% korting 😃 Ik heb nog nooit ski's tegen de nieuwprijs gekocht.

Wat betreft je wens voor dikke poederbakken, tweedehands is er genoeg leuks te krijgen voor weinig geld. En aangezien de meeste verkopers maar een paar weken ermee geskied hebben, is het materiaal vaak zo-goed-als-nieuw.
    Beginner , beginner en nog eens een beginner..................
  • OsiruS
    Advanced
    OsiruS op 11 octobre 2014 · 11:15
    Ik wil nog wel even reageren op de duurdere kleding.
    Ik heb zelf lange tijd met goedkopere kleding geboard, wat voor de piste en af en toe een stukje afsnijden off-piste voldoende was. Maar toen ik meer en meer off-piste ging, in wisselende omstandigheden en langere hikes, merkte ik al gauw de beperkingen. Warmte en zweet kon moeilijk "ontsnappen", waardoor ik het erg warm kreeg en bij rust of op de top al heel snel heel erg koud kreeg. Kleding bleef ook klam de rest van de dag.

Nu heb ik wat betere kleding (geen goretex, maar eigen membraam van de fabrikant), en merk ik veel verbetering. De ventilatieritsen zijn ook ideaal bij hikes en klims, open wanneer je flink gaat inspannen, dicht als je bent aangekomen.

Wat al eerder gemeld is, let vooral op de uitverkoop en overjarige modellen. Ik heb mijn kleding met 50% korting gekocht (bij Bever) en bij deze bedragen maakt dat een serieus verschil.
    Rev. Maurice Ordained Dudeist Priest atDudeism, the Church of the Latter-Day Dude
  • bertjebertje
    Advanced
    bertjebertje op 11 octobre 2014 · 13:58
    Jozua, liever een skitrip dan een trip naar de skishop.
    Voor veel mensen is het kopen van materiaal ook een manier om met hun hobby bezig te zijn als ze niet naar de sneeuw kunnen. Als student heb je meer tijd dan geld, en daar zal je later nog met weemoed aan terugdenken als je slechts 25 vakantiedagen per jaar hebt. Gebruik die tijd door lekker veel te skien. Als je later bakken met geld verdient kun je 10 paar poederbakken kopen om 2 weken per jaar op te skien.
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 11 octobre 2014 · 14:15
    Dat onderschrijf ik graag 😃
    Mijn speelgoed spaar ik ook door de jaren heen bij elkaar, en dan is er maar 1 ding wat bovenaan de prioriteitenlijst staat: Veiligheidsspul.

Verder is het een combinatie van eind-seizoensuitverkopen, 2e hands slaapzakken, oude ragbak-ski's en kromme skistokken (niet super-G-krom maar er-is-iemand-op-gevallen-krom).

En nou kan ik me niet indenken dat je na een afdaling in de rij staat bij de lift en iets de schuld zou willen geven van het feit dat je langzamer/minder-sprayend/etc. daalt dan een 50 jarige met prachtig speelgoed. Maar dan kan je altijd je techniek nog de schuld geven 😃
    Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
  • Frenktastic
    Advanced
    Frenktastic op 11 octobre 2014 · 14:25
    Technische kleding is wel echt lekkerder. Maar geen must. Ik heb 7 seizoenen in de sneeuw gewerkt en dan ga je dat steeds belangrijker vinden. Bredere ski's ga je niet beter van skiën maar het off piste leven wordt makkelijker en leuker. Zelf heb ik de rossignol s7 in 181 ben zelf 192. En als 1 quiver ski is dat een topper. Ook op de piste. Camber onder de voet voor grip op ijzige passages en tip en tail rocker voor float en een kleine radius voor speelsheid. Top combi. Maar als het geld het toe laat wil ik een piste racer, 90-100mm lichte tour ski met dynafit bindingen en een mega dikke poederbak erbij. En dan ook nog natuurlijk nieuwe tourschoenen met dynafit inserts.... keuzes keuzes keuzes.
    If the conditions are crap, it's called training!
  • Ingmar
    Beginner
    Ingmar op 11 octobre 2014 · 14:40
    Telemarken doe je niet om als eerste beneden te zijn. Veel mensen kijken naar ons met een gemengd gevoel van waardering en medelijden. Jouw keuze voor telemarken betekent dat je niet per se kiest voor het beste materiaal op de beste plek op het beste moment, anders had je immers niet voor een losse hiel gekozen, maar jij zoekt een bepaald beleving.
    Ik ben er de laatste jaren achter gekomen dat die beleving alleen maar intenser wordt als je je niet te veel bezig houdt met wat er qua skiën om je heen gebeurt, of hoe mensen op je reageren (al is een compliment op z'n tijd heel leuk).
    Een bredere ski zal in sommige dagen zeker bijdragen aan meer fun, maar ik vraag me af of je dan voor 120mm moet gaan. Kantendruk zal voor ons altijd een dingetje blijven. M.a.w. wat je wint in de dikke poeder moet je terug betalen op de harde stukken die je tegen komt. Ik zou in eerder kiezen voor 100-110mm.
    Ademend vermogen van regenkleding vind ik bij het harde werk op de klapski's sowieso niet voldoende!
    Geniet er van!
  • The_O
    Tourist
    The_O op 11 octobre 2014 · 19:46
    Ja denkt wel dat het uitmaakt, in ieder geval mbt eigen ervaringen.

Aspect wat voor mij ook meespeelt is dat je met een - Poeder- Rocker ski minder snel "in graaft". Als je pech hebt en/of DIN te hoog en bindingen laten niet los dan kan dat zeer pijnlijk zijn. Het beeld dat hier een skibuddy zowel scheenkuit en kuitbeen brak omdat ski' s niet loslieten zal ik nooit vergeten. Met - wat - meer Rocker en lagere DIN stand was het waarschijnlijk niet gebeurd.
    And Also The Trees
  • fanneige
    Tourist
    fanneige op 12 octobre 2014 · 11:44
    simpel advies: investeer in wat je echt nodig hebt. Dus een goede jas en broek. ( die broek kan voor mij ook een puntje minder) De andere lagen kunnen simpel en heel betaalbaar opgelost worden; bv decathlon, kijk dan wel eens in het schap van de bergsport of rando etc. hardloop shirts van de Lidl zijn ook heel erg ok als base laag bv. Daarnaast vindt ik schoenen, techniek en conditie existentieel. En nu komt het: (en veel op het forum zullen het er niet mee eens zijn)

De rest is "voor de heb"; te huren dus hoeft niet gekocht te worden.

Kennis is ook te huur. Dat kost wat en daarvoor raak je flexibiliteit en ' eigendingen gedoe' kwijt, maar het werkt. Ik ben helaas op het punt gekomen dat ik niet voldoende tijd heb om de kennis op peil te krijgen en te formaliseren, en heel beperkt, dus eigenlijk niet weg kon de afgelopen paar jaar. Ik hoop dat dit seizoen er tijd is om een of misschien twee korte trips te maken. Dat betekent dus dat ik kennis en ski's huur. Daardoor kan ik wel tijd vrijhouden om de conditie op een beetje peil terug te krijgen.

Heb je hele dikke bakken nodig? neuh. Rocker? mwah, helpt maar is ook geen moeten. Ik ben zo een gek die alles leuk vindt; hele harde ragbakken ( en met de conditie van nu heb ik mijn twijfels er over) speelse uber dikke twins, klassieke freeriders, super G's, parkski's echt alles. Daarbij : alles was altijd te koop en is dat nog steeds want het gaat niet om spullie, het gaat om bergen en sneeuw en met een beetje mazzel poeder.

Hoewel, als ik heel eerlijk ben... mijn Powder Plusjes mogen alleen voor heul veul geld door een ander gebruikt worden. Die vindt ik echt te leuk.
    Knowledge is limited. Imagination encircles the world
  • SPAM
    Advanced
    SPAM op 12 octobre 2014 · 11:55
    Goed verhaal alleen zijn dikke bakken weg bij de verhuur als het sneeuwt😞
    Wie niet chased moet veel weken boeken!
  • fanneige
    Tourist
    fanneige op 12 octobre 2014 · 12:07
    goeie opmerking, maar met mijn 3% flexibiliteit is zelfs dat planbaar 😉
    Knowledge is limited. Imagination encircles the world
  • Bobvaniterson
    Advanced
    Bobvaniterson op 12 octobre 2014 · 12:38
    wat mij betreft slaat bertjebertje de spijker op zijn.

toen ik nog studeerde, had ik weinig centen, maar wel voldoende vrije tijd en ondanks het geldgebrek zat ik zo'n week of 6 per winter in de sneeuw. Toen heb ik op funcarvers van 160 cm en in een fleechetrui ook veel plezier gehad, meer plezier dan als ik dure spullen had gekocht en vervolgens niet meer weg had kunnen gaan.

Nu heb ik wel de mogelijkheid om met betere spullen op pad te gaan en dat biedt zeker voordelen. Het huidige materiaal maakt het ook mogelijk om ook met grotere maten goed te blijven skien. Zelf ski ik nu 7 vd 10 dagen op Moment bibby pro's met 119 mm onder de voeten, dat is breed, maar alles is mogelijk op zulke ski's tegenwoordig, mits je de beschikking hebt tot een redelijk tot goede skitechniek. Van (kort tot lang) gesneden bochten tot het diepere poederwerk. En met name bij die laatste merk je toch wel de grote voordelen.

Laat er dus niet te veel skidagen voor schieten, maar een bredere ski toevoegen aan je quiver is nooit een slecht idee, zeker als je er voor zorgt dat je ze kunt temmen! have safe fun!
    Waarom ligt de noordzee niet aan de alpen, waarom liggen de alpen niet aan de noordzee?
  • Jozua
    Advanced
    Jozua op 14 octobre 2014 · 21:16
    Dank voor de talrijke antwoorden!

@Fanneige, Ik wil inderdaad een degelijk jas en broek maar ook aan een minimale prijs en daarom momenteel wat 2ehands of stockverkoopspul dat het perfect doet. Verder inderdaad decathlon, hema ...
    3-eenheid huur ik nog steeds maar voor telemarkmateriaal ligt dat dikwijls al wat anders.(vindt je niet zeker ter plaatse en zeker geen dikke freeride latten)

@bertjebertje , ski/klimtrips komen inderdaad op de eerste plaats vandaar dat ik er inderdaad ook niet al te veel voor over heb ( @Bart313 ) al lijkt het wel een aantrekkelijke gedachte om harder te kunnen 'shredden' (tja .. hoe zeg je dat anders 😃 ) met het juiste materiaal.

@Emilehendrix , goed punt van safety first ... Eerst NTN op dikke freerideski of toch eigen 3-eenheid , wellicht wordt het beiden huren deze winter.

@Ingmar , ik zie het net als uitdaging om telemark niet als een toegeving te beschouwen. Telemarken draait inderdaad rond een bepaald gevoel maar ik geloof dat je als telemarker net zo hard kan knallen als gewone skier, als je naast techniek maar het juiste materiaal hebt (?). Ook telemarkgear wordt lichter!
    Dank voor de talrijke antwoorden!

@Fanneige, Ik wil inderdaad een degelijk jas en broek maar ook aan een minimale prijs en daarom momenteel wat 2ehands of stockverkoopspul dat het perfect doet. Verder inderdaad decathlon, hema ...
    3-eenheid huur ik nog steeds maar voor telemarkmateriaal ligt dat dikwijls al wat anders.(vindt je niet zeker ter plaatse en zeker geen dikke freeride latten)

@bertjebertje , skitrips komen inderdaad op de eerste plaats vandaar dat ik er inderdaad ook niet al te veel voor over heb ( @Bart313)

@Emilehendrix , goed punt van safety first ... Eerst NTN op dikke freerideski of toch eigen 3-eenheid , wellicht wordt het beiden huren deze winter.

@Ingmar , ik zie het net als uitdaging om telemark niet als een toegeving te beschouwen. Telemarken draait inderdaad rond een bepaald gevoel maar ik geloof erin dat je als telemarker net zo hard kan knallen als gewone skier, als je naast techniek maar het juiste materiaal hebt (?). Voornamelijk op vlak van vellen voor een mooie poederafdaling, ook telemarkgear wordt lichter (welliswaar omgekeerevenredig met de prijs)!
    https://www.the-m-equipment.com/en/news/introducing-meidjo...
    http://www.moonlightmountaingear.com/bindings.html
    Niet toegeven dus 😉
  • Jozua
    Advanced
    Jozua op 14 octobre 2014 · 21:35
    Oef, wat een lange reactie 😃
    Kort kan ik dus stellen dat er wel wat van mening zijn dat specifieke ski's je harder doen knallen en ze het dus echt wel waard zijn !?
    Eerst toch eens zoeken waar ik deze winter eens een setje NTN freeride bakken kan huren, iemand tips? Vorige winter hadden ze bij telemarkshop Roosendaal enkel Armada JJ met NTN, aan te raden als eerste freerideski?
  • svenk
    Advanced
    svenk op 15 octobre 2014 · 11:32
    Als je techniek het toelaat is de JJ zeker een gave speelse poederbak. Sta je iets onstabieler op je ski's dan kan de keuze voor een ski met flat-tail belangrijk zijn, ipv de dubbele rocker van de JJ. Dat geeft net even wat meer stabiliteit en vergevingsgezindheid...
    If in doubt, don't go out!
  • w00ter
    Tourist
    w00ter op 15 octobre 2014 · 11:58
    Jozua: zondag is er een telemarkdag in Snowworld Zoetermeer, Wil (telemarkshop) is er ook en dan kan je waarschijnlijk wel wat meer NTN materiaal testen. Ben er zelf ook wel even. Ik weet van de Telemark weekenden in Val Thorens dat ze ondermeer Volkl Kendo's, K2 Waybacks (heb ik zelf) en hele brede Salomons met NTN hebben. Ik zag dat ik ook op FB al gereageerd had op je vraag 😃

Leuk om te lezen dat je niet wil toegeven dat telemarken minder snel of makkelijk van de piste af kan komen 😃 Die instelling brengt de sport verder en dat kan ik alleen maar aanmoedigen! Ik ben zelf echter nog niet op dat punt aangekomen ...
    Het gaat beter als je denkt.
  • Jozua
    Advanced
    Jozua op 18 octobre 2014 · 18:45
    [mention="/profile/25546"]@w00ter[/mention]
    Heb je toevallig enig idee of je morgen het materiaal enkel voor de workshop waarvoor je bent ingeschreven mag gebruiken of ook wat langer na de workshop? Aangezien het wel even rijden is, zouden we 3-4 u skipas willen nemen indien mogelijk ... Heb er ook al een mailtje voor gestuurd maar krijg geen respons 😃
    Alvast bedankt!

(btw, we volgen de clinic van 13-14 u)
  • w00ter
    Tourist
    w00ter op 18 octobre 2014 · 21:32
    Heui, ik denk niet dat het een probleem is, maar ter plekke even overleggen met Wil of de Zwerfkei. Gaat vast goed 😃 Tegen de tijd van je clinic ben ik er ook wel.
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 19 octobre 2014 · 08:21
  • boris
    Beginner
    boris op 19 octobre 2014 · 10:52
    Ik las vorig jaar een interview met iemand die ski's maakt. Hij merkte op dat de meeste mensen ski's kopen voor waar ze op hopen te skiën en te weinig denken over waar ze op zullen skiën. Te brede ski's dus die perfect zijn op een poeder dag maar je de andere 90% van je trip eigenlijk niet echt optimaal kunnen helpen. Dat was wel een eye opener voor me en uiteindelijk heb ik dus toch een ski gekozen die ietsje smaller was dan ik had geplannned zodat ik er op een rotsige ijzige niet poeder helling ook prima mee uit de voeten kan.
  • barte
    Advanced
    barte op 19 octobre 2014 · 11:09
    Poederbakken is niet ter vervanging van je ski's, maar als aanvulling voor de diepere dagen.
  • w00ter
    Tourist
    w00ter op 20 octobre 2014 · 15:12
    @jozua Hoe beviel het gisteren?

Répondre

Vous devez être connecté afin de poster une réponse sur ce sujet. Connectez-vous ou créez un compte.

Passer à wepowder Pro

• Prévisions complètes sur 14 jours
  • Raideur de pente et exposition du terrain
  • Idées d'itinéraires freeride
wePowder Pro