tour set-up...input please!

• Nicky
    Advanced
    Nicky op 16 décembre 2014 · 22:57
    Na een fantastisch weekendje touren in de Lienzer dolomieten ben ik er achter gekomen dat 1000 hoogtemeters op een dag met m'n Aramada TST + marker baron + raceschoenen best *ahum* pittig was. Ben nu toch eens serieus aan het nadenken over een toursetje. Ik heb nog een K2 Coomback staan die ik zou kunnen gebruiken met bijvoorbeeld een Dynafit binding. Of de TST voor touren gebruiken en een nieuwe freeride lat voor erbij. Dan moeten er ook wel andere schoenen komen als het een dynafit zou worden. Of zijn er andere betere alternatieven als tourbinding? En dan freerideschoen of tourschoen? Ben wel benieuwd waar en waarom jullie mee touren.
  • rogierkoop
    Advanced
    rogierkoop op 16 décembre 2014 · 23:41
    als ik nu moest / mocht kopen:
    schoenen: scarpa freedom SL
    bindingen: dynafit radical st, alleen omdat je reparatie / de reserve onderdelen overal in de alpen kunt krijgen, anders g3 ion?
  • CPet
    Advanced
    CPet op 17 décembre 2014 · 08:58
    Verder K2 coomback, Dynastar Cham high mountain 97 of 107 een K2 Annex 108. Scarpa Freedom SL of een Dynafit Vulcan. Vellen K2 orgineel G3 of Contour. Binding ST of FT dynafit
    Let the snow come!
  • huib
    Expert
    huib op 17 décembre 2014 · 08:59
    Ik heb zelf Coomback met Radical FT, en mijn brede 124mm poederbakken ook met Radical FT. Voor mijn skiën is dat ruim voldoende. Dynafit voor alles, freeriden en toeren (wat is het verschil eigenlijk). Alleen voor pisteskiën, als ik dat al ooit doe, zou ik gewone alpine bindingen willen.

Schoenen heb ik Dynafit Titan UL, dat was toen de stijfste Dynafit compatible schoen die er te krijgen was. Die zou ik niet nog een keer kopen omdat de pasvorm niet goed is voor mijn voeten, maar met wat extreme bootfitting is alles passend te krijgen.

Als ik jou was zou ik de Coomback uitrusten met Dynafit Radical ST of FT afhankelijk van de instelwaarde die je wil. Schoenen vooral kijken naar pasvorm.

Als je nu echt een dedicated latje wil voor lange touren zou je ook een lichtere setup kunnen kiezen. Maar ja, voor je het weet sleep je weer een extra paar latten mee naar de Alpen.
  • Cheizz
    Beginner
    Cheizz op 17 décembre 2014 · 09:08
    Ik heb nog een setje Nordica Hell&Back (185) te koop staan... Met of zonder binding.

http://wepowder.nl/forum/topic/105034
    gigiski.com | deskiclub.nl
  • Reinier
    Advanced
    Reinier op 17 décembre 2014 · 14:03
    Binding: Zou inderdaad voor een pin-binding gaan. Dynafit heeft zich bewezen. Wil je echt gewicht besparen dan kan je ook voor de TLT Speed Radical kiezen. Heeft geen stoppers, maar scheelt zo weer 600 gram op een setje. Heb hier zelf goede ervaring mee. Kan je die gewichtsbesparing weer 'investeren' in iets stevigere/langere ski's.

Goede andere binding opties zijn ook de ION en de Vipec. Met name deze laatste ivm de release op de toe-unit.

Schoenen: afhankelijk van je voet en budget. Mijn shortlist: Scarpa Mistale RS, Dynafit Vulcan of TLT6 Performance of Scott Cosmos.

Skis: K2 Coomback is prima lat. Je kan eventueel lichter gaan met zelfde breedte, maar ook dit is afhankelijk van je budget.
    Loop je veel (1000+ meter) en ook wat meer hoog alpien, dan zou ik je aanraden ski's te nemen welke rond de 100mm onder de voet zijn. Veel breder kan je gaan opbreken bij lange traverses. Loopt minder relaxed en druk op je voeten/schenen ga je voelen. Dit kost je energie. Zelf loop ik op 115mm en merk dat dit net te veel is bij hard condities.
  • sanno
    Tourist
    sanno op 17 décembre 2014 · 14:36
    Als je Coomback hebt staan, gebruiken! met een goede techbinding. Heb vorig jaar Dynafit Speeds gehad. Prima voor toeren, maar niet echt optimaal voor cabine liften e.d. dus dit jaar maar een paar G3 Ions. Zien er goed uit. Als je 1000m+ wilt lopen dan is 95-105 midden breedte wil een heel mooie range en daar valt Coomback perfect in.
    Toerisski
  • Nicky
    Advanced
    Nicky op 17 décembre 2014 · 14:43
    Thnx voor jullie reacties alvast...dynafit lijkt voorlopig een winner. Iemand ervaring met een marker tour oid?
  • CPet
    Advanced
    CPet op 17 décembre 2014 · 15:08
    Zwaar maar degelijk. Marker F12 is dan de beste optie. Nadeel stabiliteit en open en close systeem en montage crampons.
    Let the snow come!
  • Godsspeed
    Tourist
    Godsspeed op 17 décembre 2014 · 15:10
    Binding, iets van Dynafit, schoen LA Sportiva Spectre (toppertje), ski Dynastar Cham HM series
  • Ghini
    Advanced
    Ghini op 17 décembre 2014 · 15:29
    @Godsspeed De La Sportiva Spectre lijkt me geen goed advies aan iemand die gewent is op race schoenen te staan. De Spectre heeft een veel lagere flex. Voor jou is dat misschien een goeie match maar voor Nicky zal het heel anders zijn na raceschoenen. Tegenwoordig zijn er prima tour schoenen met hogere flex. (Scarpa RS, Dynafit Vulcan, Scott Cosmos 2, ...)

@Nicky ga voor tech bij zulke hoogtemeters, met zo'n F12 is is weinig mis maar het blijft niet ideaal en toch erg zwaar. Verschil met je Barons is te klein.
    Een investering in tech bindingen en bijbehorden schoenen is een hele stap maar het zeker waard. Coombacks zijn prima en hebben een mooie breedte voor zulke tours, al zijn K2's niet bepaald licht..maar ik zou eerst voor tech bindingen en tour schoenen gaan. Als je je zorgen maakt om de veiligheid van tech bindingen en je wilt safety release in de voorbak dan moet je kijken naar Skitrab TR2 (alleen geschikt voor Scarpa schoenen maar mogelijk wel in goeie combo deal te krijgen), Dynafit Beast. De nieuwe Marker Kingpin is NIET veiliger dan andere tech bindingen zonder safety release in de voorbak.
  • Godsspeed
    Tourist
    Godsspeed op 17 décembre 2014 · 15:50
    Nicky, begrijp jouw opmerking. Een schoen blijft een persoonlijke keuze (vorm voet, stijfheid schoen, loopcomfort etc) maar die Spectre is stijver dan jij denkt 😉

Dus Nicky, veel schoenen passen.

Succes!
  • poedersletje
    Tourist
    poedersletje op 17 décembre 2014 · 16:06
    Nicky:
    1. uitgaan van de schoen. Dus, eerst een schoen zoeken die jou lekker zitten (iets met een goede loopstand en evt. 'pin' inserts). Als je je huidige schoenen houdt, dan zou je kunnen overwegen Marker Tour FT10s te kopen. Zijn zwaarder dan Dyna's, amar kan je nog wel met je 'gewone' schoen in als het een keer niet zo diep/piste is.

2. Heeft je nieuwe tour/freerideschoen inserts, dan zou je kunnen overwegen om met pin-bindingen te gaan werken. Dyna's, de nieuwe Kingpin of een paar van de alternatieven hierboven komen allemaal in aanmerking. Persoonlijk zou bij de keuze voor pin-binders gaan voor Dyna's, of als je er aan kan komen de Kingpins.

3. die plaatsen op je Armada's óf je Coombacks, kies degene die je het lekkerste vindt. De bindingen die van de ski afkomen waar je lichtere toerbindingen op zet, bewaar je voor de volgende stap.

4. Voor de verkochte ski in de plaats zoek je iets iets breders, denk 110+mm. Kies iets dat minstens 15 millimeter breder is dan je 'toersetje' om te zorgen voor zo weinig mogelijk overlap in je quiver (ter voorkoming van keuzestress). Hier schroef je de 'overgebleven' binding uit stap 3. op.

Netto eindresultaat: twee paar ski's, die allebei lekker skiën in heel verschillende omstandigheden. 1x een lichtere waar je ook lekker mee zou kunnen toeren, en 1x een zwaardere en bredere set-up voor hele diepe dagen. Schoenen: ofwel een schoen die alles kan, ofwel een lichte schoen om te toeren en een 'dikkere' schoen (degene die je nu hebt) om mee te knallen of als je niet/nauwelijks omhoog zal gaan lopen.
    "Some people will tell you that slow is good, but I'm here to tell you that fast is better.
  • GerritA
    Advanced
    GerritA op 17 décembre 2014 · 19:42
    Toevallig vandaag een toursetje gekocht (zie http://wepowder.nl/forum/topic/14884?page=62#last). Ik heb vooral gekeken naar gewicht omdat ik er ook vooral op ga touren. Ik heb voor mijn poederruns nog een dikke bak met Marker Duke's bindingen.
    Valt me wel op dat de meeste mensen kiezen voor de Dynafit binding. Ik heb gekozen voor de Diamir Vipec 12 omdat deze handig in gebruik is en lichter dan de meeste (hij ziet er zwaarder uit). Na het dragen van veel schoenen gekozen voor de Scott omdat deze erg lekker zat erg licht zit en redelijk stijf is. Ik wens je veel succes met zoeken en inderdaad zou beginnen met de schoenen.
    And snow it is.....
  • CPet
    Advanced
    CPet op 17 décembre 2014 · 19:54
    Vipec heeft voor en nadelen. Instappen in voorbak ondanks huidige modificatie blijft behelpen. Achterbak handig dat je niet hoeft te draaien maar veel kunststof delen. Verder goede binding en instelbare voorbak. Zag je setje vind het mooie keus en goede spullen. De Garmont/Scott schoenen ook laatst aangehad en zien er degelijk en goed uit.
    Let the snow come!
  • lesalpes
    Elite
    lesalpes op 17 décembre 2014 · 21:21
    Ski zelf de Spectre+Coomback. Kan prima hoor. Hoeft niet onder te doen voor de Titan UL die ik ervoor skiede. Hoe strak je ze dichtmaakt scheelt veel in de stijfheid van de Spectre. Coomback wordt dit jaar vervangen. Die is na 4 seizoenen echt op.
  • rogierkoop
    Advanced
    rogierkoop op 17 décembre 2014 · 21:33
    Ik vind dat er in deze draad nog wel veel problemen met de vipec naar voren komen

http://www.tetongravity.com/forums/showthread.php/272911-Fritschi-Vipe...
  • Nicky
    Advanced
    Nicky op 17 décembre 2014 · 21:35
    Ik had helemaal nog niet bedacht om eerst de schoen te kiezen en daarna te kijken welke binding daarbij zou passen. Misschien inderdaad wat poedersletje zegt over de ski: de tourbinding op de TST en een dikke ski erbij voor de diepe dagen. En @poedersletje je weet dat ik al keuzestress kreeg van kiezen tussen 3 mutsen haha....die eventueel nieuwe ski moet dan ZEKER niet veel overlap hebben met de TST of Coomback anders wordt het niks 😉. Lekker schoenen gaan passen dus...binnenkort maar eens bij MK binnenstappen. Ik ben inderdaad raceschoenen met 130 flex gewend (hoewel ik aan de achterkant de bovenste schroef eruit heb gehaald, dus ietsje minder), maar houd wel van stijve en strakke schoen. Eerst maar f passen!
  • poedersletje
    Tourist
    poedersletje op 18 décembre 2014 · 10:05
    Volgens mij schoenen die in aanmerkingen zouden kunnen komen:

- One-for-all
    K2 Minaret 100 (maar je weet dat ik niet helemaal onpartijdig ben)
    Dynafit Radical Woman CR
    BD Shiva MX
    Dalbello Sherpa 5/5
    En dan vergeet ik nog even Cochise, Scarpa, etc.

Maar je zou dus ook nóg een lichtere boot kunnen kiezen als je je oranje sloffen ernaast houdt (maar dat zou wel weer eens keuzestress kunnen opleveren).

En je Coomback en TST hebben nagenoeg precies hetzelfde inzetbereik, dus daarvan moet er eentje het veld ruimen...
    "Some people will tell you that slow is good, but I'm here to tell you that fast is better.

Répondre

Vous devez être connecté afin de poster une réponse sur ce sujet. Connectez-vous ou créez un compte.

Passer à wepowder Pro

• Prévisions complètes sur 14 jours
  • Raideur de pente et exposition du terrain
  • Idées d'itinéraires freeride
wePowder Pro