ABS in vliegtuig - Inchecken of handbagage?

• koen_djfistel
    Advanced
    koen_djfistel op 22 février 2012 · 15:14
    Laatst mee naar japan gevlogen mét tussenstop in moskou...
    Als handbabage. Ik had maar één rugzak mee en heb alles netjes "aangesloten" gehouden.
    Veel stress vantevoren ; leek uiteindelijk helemaal niet nodig...
    Reken gewoon een kwartier meer tijd want ze halen er wél iemand hoger bij.
    Als je dan rustig uitlegt voor wat dat ding dient (ze kennen het gewoon niet en ik kan je verzekeren ; in de scan ziet er dat gewoon uit als een BOM) met behulp van die IATA-papieren ; was er telkens geen enkel probleem ...

Ik ben wél niet langs Shiphol gevlogen  ;D
    sbs roelz
  • koen_djfistel
    Advanced
    koen_djfistel op 22 février 2012 · 15:15

Laatst mee naar japan gevlogen mét tussenstop in moskou...
    Als handbagage. Ik had maar één rugzak mee en heb alles netjes "aangesloten" gehouden ; cilinder en al.
    Veel stress vantevoren ; leek uiteindelijk helemaal niet nodig...
    Reken gewoon een kwartier meer tijd want ze halen er wél iemand hoger bij.
    Als je dan rustig uitlegt voor wat dat ding dient (ze kennen het gewoon niet en ik kan je verzekeren ; in de scan ziet er dat gewoon uit als een BOM) met behulp van die IATA-papieren ; was er telkens geen enkel probleem ...

Ik ben wél niet langs Shiphol gevlogen  ;D
    sbs roelz
  • ollie
    Expert
    ollie op 22 février 2012 · 15:54

Is niet eens een punt van discussie: cilinder en hendel in de incheckbagage (en ook niet in je boardbag) en de rugzak als handbagage mee. Simpel.

Precies mijn punt, maar aangezien het een codeshare vlucht is en Air Canada zegt dat je je ABS met gekoppelde cylinder in moet checken en United niks op de website vermelde, heb ik de euvel moed gehad om te bellen.

De dame in kwestie wilde me linea recta doorverbinden met de cargo afdeling... yeah right...

Wat leren we hiervan? Grondpersoneel, servicebalie en andersoortige medewerkers van airlines hebben geen fucking clue wat ze er mee aan moeten en je zal dus regelmatig totaal andere verhalen horen. En de uitvoering van het geheel is ook wat onzeker... 
    ...more friends on a powder day: http://www.mountainmadness.org
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 22 février 2012 · 17:05
    Ga je naar Canada, dan je cilinder in je incheck bagage en niet in je boardbag. Scheelt je een kwartier tijd. Vooral bij korte overstap kan dit het verschil zijn tussen in or out 😉

Odd size bagage gaat namelijk door een centrale scan en zij gaan je veel vragen stellen. Indien je bij de airline mee geeft, dan is er niets aan de hand.
    May the powder be with you.
  • Marco
    Advanced
    Marco op 22 février 2012 · 17:16
    Onderweg naar Calgary moeten we nog wel even overstappen in Chicago. Ik weet niet of dat nog wat uitmaakt? (Die amerikanen zijn nogal spastisch met dat soort dingen heb ik het idee)

Maar volgens mij zijn we er wel uit? Hendel en Cilinder in de koffer (niet skibag) en rugtas zelf gewoon mee als handbagage...
  • ollie
    Expert
    ollie op 22 février 2012 · 17:21

Maar volgens mij zijn we er wel uit? Hendel en Cilinder in de koffer (niet skibag) en rugtas zelf gewoon mee als handbagage...

Check! En we hebben Froukje en Nicky nog voor de onschuldige blikken! 😉
  • skiester
    Advanced
    skiester op 22 février 2012 · 18:04
    snowpulse ingecheckt (in skitas) heeft zowel op schiphol als op geneve geen probleem opgeleverd.  Heb wel de brief eropgeplakt en gemeld bij het inchecken.  Dames warenniet geinteresseerd.
    Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
  • koen_djfistel
    Advanced
    koen_djfistel op 22 février 2012 · 18:30
    Gewoon alles aangesloten gelaten en BCA-rugzak als rugzak mee in de vlieger ; geen enkel probleem met aeroflot...

Aeroflot : dé freeride-luchtvaartmaatschappij : cheaper dan cheap ; no stress vantevoren ; ze antwoorden gewoon NOOIT op je vragen/mails/... Ni moeilijk doen : "Ik heb hier géén bagage ; énkel sportbagage ..." Ik prop nl altijd ALLES in m'n boardbag ; uitgezonderd m'n Airbagrugzak als handbagage natuurlijk ...) " Maar die weegt wel 500kilo : maar de gewone bagage van max 23kilo heb ik niet maar ik heb wel een lege zak dus als je wil kan ik wel 23kilo uit mn sportbagage halen en die apart in een aparte zak stoppen... Moet ik dan voor die sportbagage extra betalen ???"
    Die megacoole maar supersexy Natacha vanachter haar balie :  "DAT moet ik even gaan vragen ..."
    Ze stond al recht en was al een beetje weg;
    "Oh ja, als je dan toch iets moet gaan vragen... Ik heb hier ook nog iets speciaals bij ; een soort Airbag maar ik heb daar papieren voor bij...."
    Zij die papieren mee.
    Een KWARTIER later komt zij terug.
    "It's OK!"
    "What do you mean?"
    "It's OK!"
    "Euhm..."
    "You can go!.."

Aeroflot : Ni moeilijk doen !
    En de airbus heeft in elke zetel constant gratis films op elk tijdstip wanneer je wil ...
    Ik heb méér films gezien in m'n heenreis dan de afgelopen 5 jaar.
    Ik heb méér films gezien in m'n terugreis dan de afgelopen 10 jaar (ik board nu tien jaar...).

en zo kan ik verhalen blijven vertellen ; moskou-controle was ook superfreeride...

én de wijn is zupa-grand-cru : uit een kartonnen bus uit moldavie of zoiet ; dat ligt voorbij albertheyn ; maar a volonté gratis...
    sbs roelz
  • ollie
    Expert
    ollie op 23 février 2012 · 09:14
    .. +1 voor Koen  8)

Ik begin bijna te denken dat je als freerider beter aan de andere kant van het ijzeren gordijn had kunnen zitten.  :😃
  • Haas
    Expert
    Haas op 24 février 2012 · 00:56

Precies zo ja...
    There are no secrets, only information you don't yet have...!!
  • huib
    Expert
    huib op 24 février 2012 · 09:32

[quote author=Marco link=topic=734.msg52786#msg52786 date=1329927413]

Precies zo ja...
    [/quote]

Dan ga je er dus wel vanuit dat iedereen twee stuks bagage incheckt, een ski/board tas en een gewone tas. Voor een lange trip naar de USA of Canada logisch, maar voor een korte poedertrip naar Noorwegen ofzo pak je toch wat minimaler in. Tenminste, als één stuks incheckbagage geld uitspaart.

Maar als ik alle ervaringen zo doorlees gaat het bijna altijd wel goed, zolang je niet met aangekoppeld patroon de security check doorloopt 😀 kom je er bijna altijd wel uit.
  • Markie
    Advanced
    Markie op 24 février 2012 · 14:48
    Heb in Canada een Mammut RAS gekocht en ze gebruiken daar andere cilinders dan in EU, alu 360ml 207Bar ipv staal 249ml en 300Bar. Deze cilinders mogen dus officieel niet in het vliegtuig maar heb op de terugweg de volle cilinder wel in de boardbag gedaan en aangegeven wat het was incl verhaaltje over de werking van zo'n rugtas. (en beetje liegen dat zo'n tas gewoon mee mag vlgns de regels) Nadat ze een telefoontje pleegde waarbij de man aan de andere kant van de lijn wilde weten hoe groot het flesje was..."About a foot long and 2" thick" was het ok. Had wel de originele verpakking, dopje en papieren erbij gedaan maar hebben ze niet naar gekeken. De gasten bij de bagage check-in ook weer wat geleerd en ik blij dat ik geen refill hoef te regelen :😃
    Snowsurfing rules :) www.dryboards.nl
  • koen_djfistel
    Advanced
    koen_djfistel op 24 février 2012 · 15:18
    Maar als ik alle ervaringen zo doorlees gaat het bijna altijd wel goed, zolang je niet met aangekoppeld patroon de security check doorloopt 😀 kom je er bijna altijd wel uit.[/quote]

wél dus ; gewoon aangekoppeld én als handbagage ... No Problem man ...
    sbs roelz
  • Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 6 janvier 2013 · 08:08
    Ik heb na een jaar in China toch mijn bedenkingen over chinees luchthavenpersoneel. En dan nog chinees luchthaven personeel in dienst van een amerikaanse maatschappij. Men zegt hier heel makkelijk stug 'mei you' als ze iets niet kunnen/kennen/willen/het ze niet interesseert. We gaan het meemaken, want over een paar dagen vlieg ik met delta airlines (was vanuit hier de goedkoopste optie) van Beijing naar Japan, met een snowpulse en een europese cilinder.
    Ik heb Delta airlines gemaild met de informatie van IATA en snowpulse, die reageerden spastisch: 'nee, nee, nee, dat mag ab-so-luut niet mee!'
    Ik heb de shop in Hakuba, Rapie gemaild met de vraag of zij misschien patronen konden bestellen, zodat ik die dan daar op kan halen, maar helaas, vanwege wetgeving mag men in Japan geen 300 bar patronen verkopen of navullen. Dus dat is ook geen optie. Vandaar dat in Japan alleen maar BCA te koop is. (Ik wacht nog op antwoord of ik wel een 207 bar patroon kan krijgen)

Om mijn airbag naar hier te krijgen met KLM heb ik vooraf KLM gebeld, die zouden het uitzoeken, en was uiteindelijk geen probleem. Ook niet dat ik twee cilinders bij me had, elk in een aparte ingecheckte koffer (als expat moet je je pindakaasvoorraad op peil houden..) Toen ik aankwam, bleek dat er toch een cilinder was uitgehaald.
    Het antwoord van KLM na mij mail: eh, wij weten het niet en we zijn het nummer kwijt, sorry, koopt u maar een nieuwe. Shit. Dat gaat niet zo makkelijk hier in China. Dat was dus alvast een cilinder..... zucht.
    We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
  • Allart
    Beginner
    Allart op 6 janvier 2013 · 08:55
    Het probleem zit niet in de IATA regels, daar moeten alle maatschappijen aan voldoen (en jij ook) maar dat de maatschappijen daar allemaal uitzonderingen op na mogen houden.
    Om daar achter te komen is een ramp.
    Je zou kunnen overwegen om de cylinder vooraf op te sturen naar je hotel (in overleg met je hotel). Maar ook dan zit je met die regels, tenzij die vervoerder met de boot(andere regels) gaat... (maar daar heb je toch te weinig tijd voor).

Leeg meenemen en in Japan laten vullen?
    Dan is het gewoon een cylinder, mogen ze niets over zeggen.
    Wat dus niet betekend dat ze er geen probleem van maken...
    Het is pas gevaarlijk als het misgaat... ;-)
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 6 janvier 2013 · 11:56
    Het probleem zit niet in de IATA regels, daar moeten alle maatschappijen aan voldoen (en jij ook) maar dat de maatschappijen daar allemaal uitzonderingen op na mogen houden.

De Nederlandse Douane heeft mij, na een lange briefwisseling, expliciet verteld dat hun grondpersoneel geen zak geeft om de IATA-regels, maar zich baseert op een of andere Europese richtlijn. Je vliegtuigmaatschappij wordt hier dus buitenspel gezet, omdat de controle is uitbesteed aan een particulier beveiligingsbedrijf dat zonder enig begrip de regels aan het naleven is...
  • Allart
    Beginner
    Allart op 6 janvier 2013 · 14:38
    Douane en IATA zijn iets totaal verschillends...
    De IATA bepaalt welk materiaal op welke manier vervoerd mag worden in een vliegtuig.
    Dat wordt gecontroleerd door de Airport Security of hoe ze het ter plekke ook willen noemen.
    De douane kijkt eigenlijk alleen maar of jij je BTW wel betaald hebt en of je je paspoort wel bij je hebt. 😉
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 6 janvier 2013 · 17:27
    Klopt, maar de Nederlandse Douane doet ook de grenscontrole op Schiphol, en daarmee de airport securtiy check (leerde ik bij navraag, toen ik een adres zocht om te klagne over weigering vna mijn cilinder). Die hebben ze vervolgens weer (zo goedkoop mogelijk) uitbesteed aan een particulier beveiligingsbedrijf..
  • Allart
    Beginner
    Allart op 6 janvier 2013 · 21:59
    Hmm, da's balen ja! Ik heb zelf (helaas) nog nooit met ABS gevlogen, maar mijn kennis komt uit de Express wereld. Bij ons wordt het niet uitbesteed, dat zal zeker uitmaken.
    Wellicht dat je vooraf een bevestiging van de maatschappij zelf kunt krijgen dat het toegestaan is?
  • Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 7 janvier 2013 · 03:43
    Ja, dat is de een van de redenen waarom wordt aangeraden vooraf aan te melden dat je zon ding wilt meenemen, niet alleen omdat het volgens de IATA regels moet, maar ook omdat een print van het emailtje van de vliegmaatschappij nog wel eens wil helpen bij het grondpersoneel. Dan is het natuurlijk balen als de vliegmaatschappij vooraf al zegt dat ze het niet mee willen nemen, ook al mag het volgens de IATA wel.
  • Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 9 janvier 2013 · 05:50
    Ik heb inmiddels antwoord uit Japan: ze mogen ook geen 207 bar flessen van mammut vullen, en hebben die dus ook niet op voorraad liggen. Dus helaas is die optie ook uitgesloten. (Alhoewel ik betwijfel of er een haan naar kraait als je, mocht je zelf zo'n ding hebben, naar een duikshop loopt en de cartridge daar laat vullen) We zullen zien morgen hoe het gaat...
  • Nicky
    Advanced
    Nicky op 9 janvier 2013 · 06:44
    Met Cathay Pacific kon mn cilinder uiteindelijk mee (na 3 x nee, lief lachen, tonen van ABS formulier etc)...ook al staat op de website van Cathay dat een lawine airbag is toegestaan. Vlieg zo met Philippine Airlines naar Tokyo...cilinder in check in bagage, niets aangemeld, en keep my fingers crossed.....
    @Dutchess: ik zou eerder gokken op niet aanmelden...tot in Nozawa!
  • sanno
    Tourist
    sanno op 9 janvier 2013 · 07:28
    Ik heb inmiddels antwoord uit Japan: ze mogen ook geen 207 bar flessen van mammut vullen, en hebben die dus ook niet op voorraad liggen. Dus helaas is die optie ook uitgesloten. (Alhoewel ik betwijfel of er een haan naar kraait als je, mocht je zelf zo'n ding hebben, naar een duikshop loopt en de cartridge daar laat vullen) We zullen zien morgen hoe het gaat... Dutchess op 9 jan. 2013 05:50

succes hopelijk kom je er zonder kleerscheuren doorheen.

een duikshop vinden in tokyo is nog wel te doen. Ik heb ooit een tank gehuurd bij een duikshop in Gotanda (Tokyo). Daar sprak niemand een woord Engels. Met mijn basic Japans en handgebaren ging het wel. Ik weet niet hoe ze zouden reageren als je met een niet standaard vraag komt.
    Toerisski
  • skiester
    Advanced
    skiester op 9 janvier 2013 · 11:32
    Ik stop mn snowpulse met cylinder en al (heeft geen ontsteking) en brief erop geplakt in de ruimbagage. Tot nu toe binnen europa nog geen problemen mee gehad. Ik meld het niet aan. heb het idee dat als ze de fles in de rugzak zien zitten dat ze dan beter begrijpen wat het is. Ik weet dat een medereiziger op dezelfde vlucht wel kon komen uitleggen wat de 2 losse patronen in zijn bagage waren....
  • Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 12 janvier 2013 · 09:58
    Nou, dat ging dus mooi niet door. Die patroon ligt nu in een kluis van de luchthaven van Biejing. Ze pikten m er meteen uit, ik moest de koffer openmaken en hoe ik ook uitlegde dat de IATA regels hier niet overschreden worden, nee, dat ding is geen bom en ontploft niet in mijn koffer (zelfs als ie dat zou doen, betwijfel ik of het meer zou doen dan mijn kleren uit mijn koffer blazen. Het bleef mei you, oftewel: no freakin chance.

Er kwamen in totaal wel vijf beveiligers en twee managers bij kijken, en een van die managers wist kennelijk waar het over ging, want die vroeg of dit de canister was met oxygen, of die met nitrogen. Ze zei dat ik m mocht laten leeglopen, dan mocht ie mee. Maar helaas, het is een niet hervulbare...

Moraal van het verhaal: ik zorg in t vervolg dat ik de hervulbare versie heb, dan neem ik die wel leeg mee als ik ooit weer met een amerikaanse maatschappij ga, of naar/van/ door de USA moet.

Dus nu weer met mijn oude vertrouwde avalung op weg..
  • robbie
    Expert
    robbie op 12 janvier 2013 · 10:26
    Mag ik even deze post bumpen Koen? Dit moet toch wel de beste, freerideste, zo niet de duidelijkste ABS uitleg ever zijn?! No more questions your honour!

Gewoon alles aangesloten gelaten en BCA-rugzak als rugzak mee in de vlieger ; geen enkel probleem met aeroflot...Aeroflot : dé freeride-luchtvaartmaatschappij : cheaper dan cheap ; no stress vantevoren ; ze antwoorden gewoon NOOIT op je vragen/mails/... Ni moeilijk doen : "Ik heb hier géén bagage ; énkel sportbagage ..." Ik prop nl altijd ALLES in m'n boardbag ; uitgezonderd m'n Airbagrugzak als handbagage natuurlijk ...) " Maar die weegt wel 500kilo : maar de gewone bagage van max 23kilo heb ik niet maar ik heb wel een lege zak dus als je wil kan ik wel 23kilo uit mn sportbagage halen en die apart in een aparte zak stoppen... Moet ik dan voor die sportbagage extra betalen ???"Die megacoole maar supersexy Natacha vanachter haar balie :  "DAT moet ik even gaan vragen ..."Ze stond al recht en was al een beetje weg; "Oh ja, als je dan toch iets moet gaan vragen... Ik heb hier ook nog iets speciaals bij ; een soort Airbag maar ik heb daar papieren voor bij...."Zij die papieren mee.Een KWARTIER later komt zij terug."It's OK!""What do you mean?""It's OK!""Euhm...""You can go!.."Aeroflot : Ni moeilijk doen !En de airbus heeft in elke zetel constant gratis films op elk tijdstip wanneer je wil ...Ik heb méér films gezien in m'n heenreis dan de afgelopen 5 jaar.Ik heb méér films gezien in m'n terugreis dan de afgelopen 10 jaar (ik board nu tien jaar...).en zo kan ik verhalen blijven vertellen ; moskou-controle was ook superfreeride...én de wijn is zupa-grand-cru : uit een kartonnen bus uit moldavie of zoiet ; dat ligt voorbij albertheyn ; maar a volonté gratis... koen_djfistel op 22 feb. 2012 18:30
  • Mikey
    Beginner
    Mikey op 12 janvier 2013 · 16:51
    Je kunt je ABS cylinder ook updaten naar een refillible cylinder voor € 85,- en het inwisselen van je normale 300bar syl.deze refillible kan gevuld worden met lucht tot 250BAR dus geen stikstof 300bar. voordeel hiervan is dat je hem zelf kunt ontluchten voordat je gaat vliegen en bijna bij elk skigebied kunnen ze deze weer hervullen doormiddel van een duikfles bijvoorbeeld. je hoeft nu dus ook niet meer je fles op te sturen, maar je kunt er gewoon op wachten tijdens het vullen.

Dat is wat de verkoper van mijn aangeschafte Mammut airbag tas vertelde. www.lawine-airbags.nl
  • Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 13 janvier 2013 · 00:47
    Precies dat bedoel ik. Voor verre vluchten is ene hervulbare fles een betere optie. Alhoewel ik ernstig betwijfel of ik hier in Myoko een duikfles kan vinden. Maar Tokyo moet lukken. (Hoe dat dan zou moeten in Iran of Georgie of Kamsjatke.. alhoewel, in kamsjatka kijken ze dan waarschijnlijk niet op of om als je met ene volautomatisch geweer langs komt zeulen...)

Overigens valt me wel iets op: een nederlandse site voor airbags! Ze mogen wel wat van hun profits in een fonds voor Johan Friso doen, zonder dat ongeluk was de verkoop toch nooit zo door het dak gegaan.
  • skiester
    Advanced
    skiester op 13 janvier 2013 · 13:42
    Precies dat bedoel ik. Voor verre vluchten is ene hervulbare fles een betere optie.
    Overigens valt me wel iets op: een nederlandse site voor airbags! Ze mogen wel wat van hun profits in een fonds voor Johan Friso doen, zonder dat ongeluk was de verkoop toch nooit zo door het dak gegaan. Dutchess op 13 jan. 2013 00:47

Dat geldt dan toch voor alle NL verkooppunten? Dit is een algemene site die gewoon een webadres geclaimd heeft. Slim!
  • djmj
    Advanced
    djmj op 13 janvier 2013 · 17:43
    Fijn: verhuren van (ABS) cylinders doen ze niet aan in de States vanwege verzekerings-issues en carbon cylinders zijn daar überhaupt niet goedgekeurd (en ABS heeft geen hervulbare) Twee opties dus:
    - Thuis trekken, vliegen naar US, omruilen (40 USD), daar trekken, hier weer omruilen (€ ?)
    - Daar cylinder kopen (150 USD), daar trekken en dan zit je thuis met een extra (lege)..

Ik heb een carbon, dus optie 1 valt al af. Zit er aan te denken dat ding maar helemaal thuis te laten.

Répondre

Vous devez être connecté afin de poster une réponse sur ce sujet. Connectez-vous ou créez un compte.

Passer à wepowder Pro

• Prévisions complètes sur 14 jours
  • Raideur de pente et exposition du terrain
  • Idées d'itinéraires freeride
wePowder Pro