knie ervaring gevraagd!

• denniskoopman
    Advanced
    denniskoopman op 8 avril 2015 · 17:58
    Ik heb helaas het bericht gekregen dat er een scheur in mijn achterste kruisband zit.
    Wat zijn jullie ervaringen kwa tijd van herstel en dat je weer op de skis staat?
    en hoe is het hersteld?

Groetjes
  • Alexander3
    Advanced
    Alexander3 op 8 avril 2015 · 18:23
    Niet gescheurd wel opgerekt. Skiën ging vrij snel weer. Maximale buiging was beperkt maar skiën op zich ging goed, vallen was nog pijnlijk vooral als je achter op de ski's lag en probeerde zo overeind te komen. Beperking zat dus in de maximale buiging.
  • denniskoopman
    Advanced
    denniskoopman op 8 avril 2015 · 18:45
    Bedankt voor je reactie, wat ik zo hoor best positief maar denk dat gescheurd en opgerekt wel een groot verschil zullen zijn!
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 8 avril 2015 · 19:28
    Bij oprekken lijkt het mij dat er ook het één en ander scheurt aan vezels, maar dat een groot deel de boel nog bij elkaar houdt.

Wat voor scheur zit er in je achterste kruisband? In de lengte richting of dwars? Niet dat ik er verstand van heb, maar ben wel nieuwsgierig. 😃
  • denniskoopman
    Advanced
    denniskoopman op 8 avril 2015 · 19:29
    Ik heb nu alleen de uitslag van de MRI nog gekregen, vrijdag verdere informatie. Ik laat het nog weten!
  • Caspar
    Advanced
    Caspar op 8 avril 2015 · 22:15
    Vervelend. Ik heb in februari in St Anton mijn MCL volledig gescheurd en zowel mijn ACL en PCL gedeeltelijk gescheurd. Buiging was zeer beperkt, strekking onmogelijk. Heb afgelopen week een operatie gehad bij Bergman in Naarden waarbij ze de bewegelijkheid hebben opgelost. MCL geneest goed. Voordat er eventueel wordt overgegaan tot een reconstructie van de ACL (zit slechts een klein scheurtje in) eerst heel veel fysiotherapie. De PCL wordt (in mijn geval) conservatief behandeld tenzij echt niet anders mogelijk.

Hoe heb je de achterste kruisband gescheurd? Dat is duidelijk anders dan een scheur in je voorste kruisband en is ook geen typische ski blessure. Daar moet je een flinke klap hebben gemaakt. Een reconstructie is mogelijk, maar de resultaten vallen tegen (in ieder geval vergeleken met ACL reconstructies).

Op basis van de MRI werd mijn PCL omschreven als 'een rommeltje'... Na de operatie als 'confusie PCL'...

Ben benieuwd wat ze gaan doen. Hoor het graag!
  • Ors
    Advanced
    Ors op 8 avril 2015 · 22:25
    Voor zover ik het tot nu toe heb begrepen moet je bij reconstructies rekening houden met 6-9 maanden revalidatie totdat je weer op je oude niveau bent. Dit ivm met (donor)pezen die in de eerste maanden aan sterkte verliezen voordat ze door training en fysiotherapie weer aansterken.
    Het lijkt me dat herstel sneller gaat wanneer er 'alleen maar' getraind wordt. De scheur blijft dan wel een zwakke plek, want je traint de omliggende spieren en pezen om te compenseren.

@Caspar serieuze blessure die je hebt opgelopen. Allemaal in dezelfde knie?
    Screw the cool guy standard procedure... I'm gonna CLAIM! --Shane
  • denniskoopman
    Advanced
    denniskoopman op 8 avril 2015 · 22:33
    Ik heb tenval gekomen en door te harde ondergrond gaan glijden. Niet meer kunnen afremmen en helaas een stuk naar beneden gevallen en klem komen te zitten tussen 2 bomen.
  • Caspar
    Advanced
    Caspar op 8 avril 2015 · 22:33
    [mention="/profile/949"]@Ors[/mention] Yep. Volledige blown out left knee. Ik verwacht in 1-1,5 jaar te herstellen. Hoop eind seizoen 2016 op de piste een paar bochten te maken. Met brace.

Répondre

Vous devez être connecté afin de poster une réponse sur ce sujet. Connectez-vous ou créez un compte.

Passer à wepowder Pro

• Prévisions complètes sur 14 jours
  • Raideur de pente et exposition du terrain
  • Idées d'itinéraires freeride
wePowder Pro