Twintip zoektocht

• jorish
    Beginner
    jorish op 10 janvier 2010 · 22:52
    Zoals de topic titel al zegt ben ik op zoek naar een twintip ski, ikzelf ski al geruime tijd en vorig jaar heb ik een twintip gehuurd en het concept beviel me wel. Om deze reden ben ik nu dus op zoek naar een passende ski voor mezelf. Ik heb zelf al een kleine selectie gemaakt van ski's die me bevallen qua prijs en uitzicht.
    Nu besef ik maar al te goed dat het ideaal zou zijn als ik verschillende ski's ga testen maar daar heb ik spijtig genoeg niet de tijd voor. Volgende ski's heb ik al geselecteerd:

Salomon Lord 09/10

Big mountain ski combining solid edge grip and on-piste performance with flotation for the occasional backcountry adventure.
    Flotation in powder
    Strong edge grip in groomers
    Stability at high speeds

Full wood core
    Edgy monocoque
    Semi twintip tail
    Sidecut: 128-88-116
    Radius: 19,5 at 185cm

Atomic Snoop 09/10

The ultra-light off-piste entry model features a robust tip-to-tail wood core and a modest 94 mm backcountry width. The Snoop is therefore more than capable of delivering sufficient lift in powder snow. But neither is it any slouch on prepared and harder pistes.

Sidecut: 128,5-93-117
    Radius: 20m@176

Dynastar 6th Sense Spin 09/10

6th Sense Spin is an All Mountain Twin Tip ski. Not only for park and pipe, but all terrain too. Outstanding pop, faultless control, great lift off and smoother hold all make for unparalleled ski performance.

Sidecut: 119-87-109
    Radius: 24m@179

De prijs van de ski's ligt onder de €400 exclusief binding.
    Ik vroeg me dus af of iemand ervaring heeft met deze ski's of andere voorstellen heeft in hetzelfde segement. De ski zou gebruikt worden voor een combinatie van dingen, zowel wat beginners sprongen in het park als wat skiën zowel op de pist als wat off-piste en het perfectioneren van het switch skiën. Met dit in het achterhoofd dacht ik dat het misschien verstandig was om naar een all-mountain twintip te zoeken. Ik weet dat niet alle bovenstaande ski's aan deze eisen voldoen maar omdat het eerder "instappers" zijn dacht ik dat dit wel ging meevallen.

Mijn eerste keus was trouwens een Armada ARV 09/ 10 maar deze zit iets boven het bedrag dat ik wil uitgeven en zal dus misschien voor een volgend seizoen zijn.

Alvast bedank voor de hulp  
  • Vorda
    Tourist
    Vorda op 10 janvier 2010 · 23:46
    k2 Extreme al overwogen? Zie die nogal vaak voorbij komen als allmountain twintip. Mss geen slecht idee om er een Schizo op te zetten (geldt voor gelijk welke je kiest natuurlijk).

edit: hmm, mss is die net iets te veel piste geörienteerd voor jou..
  • willie
    Tourist
    willie op 10 janvier 2010 · 23:56
    K2: geen extreme, kung fujas zou ik naar kijken.

De lord zijn achtertip is niet heel groot. Een echte twin is het dan ook neit te noemen. Briljante ski, dat wel 😃

Armada arv

line prophet (aanrader?)

Mijn nieuwe signature
  • Faberge
    Tourist
    Faberge op 11 janvier 2010 · 01:31
    Kung Fujas met Schizo.. hoewel ik wel nog even dit jaar zou afwachten met de schizo en reacties lezen, heb al paar keer gehoord dat het snel kapot kan gaan..
    Maar de Fujas is echt een topper!
    Is het nog voor dit jaar trouwens? Volgend jaar worden een aantal modellen van K2 en Line nog interresanter als je het mij vraagt..
    www.ski-junkie.nl representing 4FRNT/Surface/Moment ski's + Outdoor Technology + Gecko skins
  • Spider
    Tourist
    Spider op 11 janvier 2010 · 08:51
    misschien moet je eens in Tilburg kijken voor een goedkoop twintipje
    Better to burn out, then to fade away.
  • marcfields
    Tourist
    marcfields op 11 janvier 2010 · 11:54
    Als je een echte twintip en dus een park ski zoekt, zou ik in jou lijstje de Salomon lord vervangenvoor salomon suspect! geweldige ski, rijd er nu zelf ook op!
  • dazzle
    Tourist
    dazzle op 11 janvier 2010 · 12:16
    ik heb nog een limited edition Dynastar Big Trouble staan voor €379.95 incl. binding , nieuw uiteraard.

pm maar als je interesse hebt.
  • jorish
    Beginner
    jorish op 11 janvier 2010 · 12:29
    Ik zou er graag nog kopen om binnen 3 weken te gebruiken, ik dacht ze te bestellen bij sport-conrad.
  • Rollingstone
    Tourist
    Rollingstone op 11 janvier 2010 · 12:32
    Heb vorig jaar op de Lord gestaan. Is zoals hierboven vermeld inderdaad geen echte twintip. Als je dus tijd in het park besteed zou ik iets anders nemen. Voor de rest was ik er zeer tevreden over, was mijn eerste "bredere" ski.(87)
    Maar dit jaar ga ik toch breder gaan.

De schizo's weet ik over een paar weken, ook al gelezen dat sommige er problemen mee hebben. Ga ze laten monteren en eens zien of je ze echt veel gebruikt waarvoor ze gemaakt zijn(voor mij persoonlijk dan toch)
    Je nieuwe signature
  • jorish
    Beginner
    jorish op 11 janvier 2010 · 12:44
    Ik heb jullie raad gevolg en eens gekeken naar de K2 Kung Fujas en die lijken wel aan men voorwaarden te voldoen en ze zien er ook mooi uit. Op sport-conrad heb ik dit pakket gezien:

Conrad package
    K2 Kung Fujas 09/10
    Atomic FFG 12 white-funk 08/09

Wat denken jullie?
  • Vorda
    Tourist
    Vorda op 11 janvier 2010 · 14:42
    Ik blijf van mening dat als je een twintip echt als allmountain ski (dus ook park) wilt gebruiken je een Schizo zou moeten nemen en de gewoonte kweken om hem te gebruiken. Wel kostelijk en je moet jezelf bijna 'dwingen' om het te gebruiken in het begin denk ik.

Als je niet/weinig in park gaat zitten maakt het niet echt uit natuurlijk.

Iig, ik vind niets over die binding (zelfs niet welk solly model hij vandaan komt) dus het zal wel in orde zijn.
  • Faberge
    Tourist
    Faberge op 11 janvier 2010 · 15:41

Ik blijf van mening dat als je een twintip echt als allmountain ski (dus ook park) wilt gebruiken je een Schizo zou moeten nemen en de gewoonte kweken om hem te gebruiken. Wel kostelijk en je moet jezelf bijna 'dwingen' om het te gebruiken in het begin denk ik.

Als je niet/weinig in park gaat zitten maakt het niet echt uit natuurlijk.

Iig, ik vind niets over die binding (zelfs niet welk solly model hij vandaan komt) dus het zal wel in orde zijn.

Helemaal mee eens, bedenk echt goed hoeveel park je nou gaat rijden..anders kan je beter iets anders kiezen..
    Die atomics zijn volgens mij solly z12's...
    www.ski-junkie.nl representing 4FRNT/Surface/Moment ski's + Outdoor Technology + Gecko skins
  • jorish
    Beginner
    jorish op 11 janvier 2010 · 16:44
    Maar wat houd die shizo nu in? Bedoelen jullie dat deze binding op een rial gemonteerd word en dat ik deze dan kan verstellen?
    Ik dacht dat een twintip meestal center gemonteerd werd?
  • Rollingstone
    Tourist
    Rollingstone op 11 janvier 2010 · 17:12
    Als je park gaat rijden, kan je de binding best in het center laten monteren. Voor gewoon als allmountain laat je hem best wat meer naar achter monteren.
    De schizo is inderdaad zoals je zegt een "binding op rails". Als ik me niet vergis heb je 6cm(?) dat je je bindingen kan verschuiven. Als je dan bijvoorbeeld een dagje gaat parken, zet je hem in het midden.

check vid, zo zie je de werking
    Je nieuwe signature
  • Faberge
    Tourist
    Faberge op 11 janvier 2010 · 17:14

Maar wat houd die shizo nu in? Bedoelen jullie dat deze binding op een rial gemonteerd word en dat ik deze dan kan verstellen?
    Ik dacht dat een twintip meestal center gemonteerd werd?

De Schizo is een binding van Marker. Een aantal K2's van de factory lijn kan je met inserts bestellen en dan schroef je de schizo er zo op/in. Maar je kan ze ook op andere ski's monteren.
    De bindingen hebben een soort rail systeem waarmee je de binding 6cm kan verplaatsen. Dus van precies het midden naar bijv. 6 cm naar achteren. Maar ook alles daar tussen! Het verplaatsen is makkelijk, je krijgt van marker een soort draai ding erbij maar kan ook met schroevendraaier en je kan de plaats zelfs verplaatsen met je schoen erin..
    Volgens mij zijn er nog niet veel mensen met een schizo, maar op meerdere forums hoor ik goede en slechte verhalen. Voor sommigen werkt het perfect en bij anderen was ie snel kapot.
    Het ligt aan het gebruik en hoe je er mee omgaat hoe lang het systeem mee gaat denk ik. Het systeem bevat veel plastic en werkt verder met 2 staaldraden geloof ik, verder is het een normale griffon/jester binding..
    Hoop dat het een beetje te volgen is..
  • jorish
    Beginner
    jorish op 11 janvier 2010 · 17:42
    Ik denk dat ik het snap. Jullie stellen dus voor als je naar een all-mountain twintip gaat dat je betere voor een dergelijk systeem kiest? Kiezen ze voor een pure parkski dan voor een vaste binden dus die je niet kan verschuiven omdat dit sterker is of gewoon omdat je dan toch alleen in het park zit?
    De meningen over de bouwkwaliteit van de  shizo zijn dus een beetje verdeelt maar als ik het goed begrijp is deze dus iets kwetsbaarder?
    Jullie hebben nu over de marker shizo maar ik veronderstel dat er dus nog fabrikanten zijn die dit systeem hebben of vergis ik me?
  • Vorda
    Tourist
    Vorda op 11 janvier 2010 · 19:59
    Neen, je kan de blizzard IQ plate ski's ook aanpassen om ongeveer dezelfde functionaliteit te hebben maar daar blijft het zowat bij op de huidige markt, toch zeker tov de grote hoeveelheid aanpasbaarheid van de Schizo.
    edit: en natuurlijk de tyrolia railflex, maar die heeft een vrij hoge lift

Mijn punt is dat een volledige allmountain ski met een goede dosis park erbij alle 3 van de 'klassieke' mount punten gebruikt. (stel dat we piste mount als centraal nemen, dan kan je offpiste als -X en park als +X nemen)

Nu, imo natuurlijk, is piste mount en offpiste mount bij de meeste ski's niet zo'n groot verschil (alhoewel ik gehoord heb dat bv 1 cm naar voor/achter bij de nieuwe S7 heel veel uitmaakt), maar aan een meer centrale mount voor het park ga je veel voordeel hebben. Terwijl net die centrale mount op de piste en vooral in offpiste je dik gaat tegen steken.

Dus: als je de ski voor piste&off gebruikt kies je voor een niet verplaatsbare mount met een vrij neutraal mounting point (met neutraal bedoel ik niet het midden van de ski! Voor deze ski's is neutraal ongeveer 3cm achter het midden denk ik, maar ben ik niet zeker van). Als je er redelijk wat park bij wilt doen zou ik een variabel systeem nemen zodat je jezelf meer naar voor kunt zetten in park.

(disclaimer: allemaal mijns inziens natuurlijk, en wel vaak afhankelijk van ski tot ski)
  • jorish
    Beginner
    jorish op 11 janvier 2010 · 21:23
    Maar gaat dit dan niet in tegen het concept "all-mountain", in mijn inziens zou je deze ski kopen en van het park naar de piste skiën en dan wat off-piste gaan zonder telkens te moeten stoppen en je binding te vertellen.
    Ik snap wel dat het in zekere gevallen handig kan zijn om je binding wat te verstellen, maar je maakt in mijn opzicht van een all-mountain ski geen freeride ski door de binding wat naar achter te zetten. In het beste geval ga je een beetje aanleunen tegen de eigenschappen van dit ander type ski.
    Maar ik snap dat er veel voorstanders zijn maar voor mij denk ik dat dat vandaag op dit moment nog niet aan de orde is, ik zou de binding gewoon wat meer achteraan monteren.
    Ik vind het trouwens wel interessant om over deze materie wat andere meningen te horen.
  • willie
    Tourist
    willie op 11 janvier 2010 · 23:29
    voor park is core center echt niet noodzakelijk hoor. Kijk maar naar candide filmpjes, die kerel reed alles 3 of 4cm achter het midden, geen probleem. Pas sinds enkele jaren is het normaal geworden om parkskis in het midden te monteren, Daarvoor was het nog een faux pas, alleen voor de echte parkratten.

En op piste is vanaf 2cm achter het midden al heel allmountain te rijden. hell, ik rij zefs alles in het midden. Alleen in de poeder rij ik 2cm achter het midden. Ook mijn poederlatten dus. anders heb je zo'n onnatuurlijk lange neus, die alleen maar in de weg zit. OK, de oostenrijkse skimaffia zal zeggen dat je vorlage (skihouding) te weinig is, maar verder zal je er weinig van merken. Achtermontage is zowiezo alleen maar nodig bij rechtdoor strepen, dan willen ze nog wel een ondergraven. Bij bochtjes maakt het bijna niet uit waar je staat.

Dus koop een goede allmountain twin: suspect, ar6, extreme, of iets dergelijks. Wil je meer poeder/breder? koop een kung fujas, arv, etc. Zet ze allemaal 3of 4 cm naar achteren, en niet meer over gaan nadenken/mierenneuken/tekoopzettenomdatzete'slap'zijn, of wat voor excuses dan ook. Geloof me, met de huidige twintips kan je bijna niet verkeerd kiezen.

en duurkoop is miskoop he. Wat is die 100 euro meer nou op je skiplezier? Koop desnoods nu een normale allmountaintwin, dan kan je over een jaar upgraden naar een tweede paar freeride latten.

Mijn nieuwe signature
  • willie
    Tourist
    willie op 11 janvier 2010 · 23:52
    scratch dat: 3cm is ruim voldoende. Hou dat in het hoofd en ga dan naar een vakman:
    Utrecht: MKskiservice, vraag naar menno of mike
    Hoorn: Van Den Berg, vraag naar Didier
    Eindhoven: bever, Ron.
    Montana snowcenter, winkel, Joost Groos uit de oude doos kan er nog wel wat over vertellen.

en kijken op www.newschoolers.com forum: gear talk, en ga wat fora lezen.

Mijn nieuwe signature
  • Dio
    Advanced
    Dio op 11 janvier 2010 · 23:57

[s]Eindhoven[/s] Tilburg: bever, Ron.
    Eindhoven: bever, jack.
    Montana snowcenter (Westerhoven, onder de rook van Valkenswaard), winkel, Joost Groos uit de oude doos kan er nog wel wat over vertellen.
    Life is what happens the moment you put your phone away.
  • jorish
    Beginner
    jorish op 12 janvier 2010 · 16:22
    Ik heb een paar Kneissl Fly Stars besteld, iets anders dan de voorgestelde ski's. Mijn keuze hiervoor had te maken met 2 redenen, ten eerste heb ik deze al een aantal dagen kunnen testen en deze bevielen me en ten tweede is de aantrekkelijke prijs die ik viavia heb kunnen bekomen.

De lengte die ik heb besteld is 1,83m voor de binding werd gekozen voor een Kneissl RFD12.

Bedankt iedereen voor de hulp

Répondre

Vous devez être connecté afin de poster une réponse sur ce sujet. Connectez-vous ou créez un compte.

Passer à wepowder Pro

• Prévisions complètes sur 14 jours
  • Raideur de pente et exposition du terrain
  • Idées d'itinéraires freeride
wePowder Pro