Wat is de beste auto voor in de sneeuw?

• AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 2 octobre 2013 · 16:55
    Yup, het 'wie-heeft-de-grootste' syndroom. No doubt about that 😋
  • RP
    Advanced
    RP op 2 octobre 2013 · 22:25
    @Spookjuh hihi, boys will be boys..... with their toys...... 😉
    Explore the Outdoor!
  • Haagje
    Beginner
    Haagje op 3 octobre 2013 · 11:58
    Diesel. Enige nadeel van diesel, als het echt koud is bevriest de paraffine erin en start de motor niet meer. Been there, done that. Met een verbrander filterhuis ontdooien en ECU resetten bij -25 is geen pretje..

Zorg dus dat je voordat je de auto parkeert er een busje antigel erin gooit
    http://www.powerservice.com/aedf/

Kon even geen Europese link vinden.
  • RP
    Advanced
    RP op 3 octobre 2013 · 12:19
    @Haagje Is dit nog steeds een probleem? Zelfs met de winterdiesel in de Alpenlanden?

Zijn er meerdere poederaars die hier 'ervaring' mee hebben?
    Explore the Outdoor!
  • Haagje
    Beginner
    Haagje op 3 octobre 2013 · 12:38
    @RP, het was 2 jaar geleden nog een probleem. Terwijl ik na Munchen voor het laatst getankt had. Denk dus nu ook nog steeds.

Let wel, 2 jaar geleden was het een week lang -20 graden overdag. De garagist had die dag al zo'n 8 diesels moeten helpen, BMW, Mercedes, Toyota etc etc.
  • Joep
    Tourist
    Joep op 3 octobre 2013 · 12:51
    @saintusuge heel erg bedankt voor de uitgebreide informatie. Ik had inderdaad al gezien dat in DE de Octavia III al leverbaar is in 4x4. Echter zal het voor mij eerder een occasion worden denk ik.
    Auto is voor ons een puur luxeproduct, enkel voor boodschappen en recreatief. gebruik. Ik ben dus sowieso al enorm in dubio of ik de meerprijs voor 4x4 wil betalen: als ik elke keer dat ik kettingen (de)monteer 100 euro in mijn handje krijg moet ik dat volgens mij nog behoorlijk vaak doen voor ik de meerprijs van een 4x4 'verdiend' heb... 😃
    Onze Passat is echt te oud aan het worden en met 250.000 km op de teller (benzinemotor!) gewoon een 'liability'. Dus een andere auto moet er gewoon komen. Hoop toch op een 4x4 uit te komen en de skoda is nieuw of occasion zeker een kanshebber.
  • evan
    Advanced
    evan op 3 octobre 2013 · 13:07
    Ja, heb ik ervaring mee. Zondag 10 februari, de eerste bluebirddag in weken in Oost-Zwitserland, heupdiepe poeder. Helaas moesten we terug naar Nederland. 's Nachts hadden we de auto buiten laten staan omdat de skibox er al op zat en de auto daardoor niet meer in de garage kon. Die skibox hadden we er beter even af kunnen halen. De temperatuur daalde tot onder -20°C. 's Ochtends sloeg de motor heel even aan, maar ook snel weer af. Er daarna weinig tot geen muziek in te krijgen. We hebben het nog even rollend geprobeerd tot de volgende bocht. Gelukkig kwam een oude bekende langs, die de zoon van de plaatselijke garagehouder heeft gebeld. Die was bereid om te helpen ondanks zijn carnavalskater en het feit dat het zondagochtend was. Hij durfde het wel aan om tweehonderd hoogtemeters naar beneden te rollen naar de garage. De motor is daar opgewarmd en draaide daarna weer als een zonnetje.
    Het meest frustrerende van de hele situatie vond ik dat ik achteraf gezien nog een ochtend had kunnen skiën onder perfecte omstandigheden 😞.
  • evan
    Advanced
    evan op 3 octobre 2013 · 13:10
    De kosten zijn overigens keurig vergoed door Univé, ondanks dat we geen gebruik hadden gemaakt van hun alarmservice.
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 3 octobre 2013 · 16:22
    @Joep, tegenwoordig gaan bezinemotoren bijna net zo lang mee als diesels. Welke motor heb je er in? De 2.0 of 1.8T? Passat I of II?
    May the powder be with you.
  • Joep
    Tourist
    Joep op 3 octobre 2013 · 16:36
    @meteomorris, het is een Passat Variant uit augustus 2000 met een 1.8 motor. Echt al wel een ouwetje dus. Ik moet zeggen dat ik in de 9 jaar dat wij hem hebben nog nooit stil heb gestaan door problemen met de motor en afgezien van periodiek onderhoud is er nooit iets kapot geweest aan de motor. Na een week stilstaan in de open parkeergarage in Lauterbrunnen bij diepwinterse temperaturen rijd ik zo weer weg.
    Heb er zelf totaal geen verstand van, maar heb wel eens vaker gehoord dat deze motoren inderdaad heel lang goed meegaan.
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 3 octobre 2013 · 16:39
    @Joep, ik zou me 3 keer achter de oren krabben. Is een prima auto mits onderhoud op tijd plaats vindt.
    May the powder be with you.
  • Joep
    Tourist
    Joep op 3 octobre 2013 · 16:50
    @meteomorris, fijn om te horen dat ik niet stand te pede op zoek hoef 😃
    Onderhoud doen we inderdaad 'volgens het boekje'. En nog bij de echte VW-garage ook. Zo'n noob ben ik.... Dit jaar weer €1000 euro om 'm door de APK te krijgen. Allemaal verklaarbare dingen en slijtagegevoelige onderdelen, maar toch nét weer op de grens. We hadden afgesproken dat als het duurder dan 1000 zou zijn, we de auto weg zouden doen. Het lijkt wel of de garage het wist.... haha.
    Wat ik nog wel vergat te vermelden als argument is dat kleine gebreken zich beginnen voor te doen (één elektrisch raam stuk, koplampverstelling doet 't niet meer) en dat ik het gezien de dagwaarde van de auto eigenlijk te duur vind om dat te laten repareren, maar da's relatief klein leed natuurlijk.
    THX voor de info in ieder geval!

Répondre

Vous devez être connecté afin de poster une réponse sur ce sujet. Connectez-vous ou créez un compte.

Passer à wepowder Pro

• Prévisions complètes sur 14 jours
  • Raideur de pente et exposition du terrain
  • Idées d'itinéraires freeride
wePowder Pro