Ieder jaar brengen de OAMTC en de ADAC een uitgebreide winterbanden test en dat is dit jaar niet anders. Een test die de basis vormt voor de ANWB test. Maar overigens een compleet andere test dan de test van Auto Bild waar ze de prestaties van de winterbanden vergelijken met die van een zomerband en een zogenaamde all-season band.
Het is jammer dat de OAMTC en de ADAC dit niet doen, want het laat de zin, maar ook de onzin van winterbanden zien. Laten we vooropstellen dat als je naar de wintersport gaat een winterband meer dan nuttig, nee zelfs in veel landen (als de omstandigheden daarom vragen) verplicht is. Maar woon je in Nederland, rijd je geen duizenden kilometers per jaar en kun je op dagen met ijzel en sneeuw de auto thuis laten, thuis werken of gebruik maken van het openbaar vervoer, dan zijn winterbanden zeker geen noodzaak. Maar laat die auto dan ook staan als er sneeuw ligt, want je houdt de boel onnodig op en het is levensgevaarlijk. Voor ons freeriders geldt dat niet, wij monteren de winterbanden al wanneer de R weer in de maand zit en halen ze pas na de laatste sneeuw van de Dutchweek weer van de wagen. Toch? Voor dr. Gear in ieder geval wel.
Precies op tijd
Deze test is precies op tijd. Niet dat het volgende week gaat sneeuwen, maar de jongens van wePowder starten volgende week wel met een special over rijden in de sneeuw. Ze hebben RP gevraagd als zijn kennis eens op te pennen en vanaf volgende week is alles in de ban van de poedermobiel. Want hoewel dr. Gear zelf al jaren in een Panda 4x4 edition Val d'Isère rijdt, leest hij verlekkerd het poedermobiel topic. Het wordt eens tijd dat dr. Gear zich verdiept in nieuwe banden. Want die spijkertjes doen het goed in de sneeuw, op de snelweg word ik er gek van. En tot voor kort kwam ik zelden de Alpen uit, maar nu de jongens van wePowder me een paar keer per jaar op de redactie willen zien (ja, de koffie is er heerlijk). Je snapt het, winterbanden dus.
De testresultaten
Het is in essentie heel simpel. De overgrote meerderheid van de winterbanden is gewoon goed. Maar er zijn er ook die het ronduit slecht doen bij nat weer. En nu dromen jullie er net zo als dr. Gear van om dagelijks in de poeder te staan en wie weet doe je dat voor je gevoel ook, de realiteit is dat de meerderheid van de tijd jij rond rijdt in het grijze Nederland en Belgie. En daar is het winter vaak nat.
Waar dr. Gear te maken heeft met besneeuwde bergwegen, hebben jullie grijs nat asfalt. En dus zijn jullie wensen heel anders. Dr. Gear zijn advies: laat de op-het-water-onder-de-maat-presterende-band links liggen. De rest is allemaal goed.
Mijn droomband?
Waar dr. Gear van droomt? Van de ultieme winterband. En met die mooie campagnes lijken ze te bestaan. Wat te denken van de Nokian Hakkapeliitta R2 SUV? Als je je band uitrust met het Nokian Cryo Cristal concept dan wil je toch bijna niets anders meer? Het idee? Ze hebben kleine kristallen toegevoegd aan het rubber om de grip te verbeteren. In een land als Finland kan dr. Gear zich daar iets bij voorstellen, maar in Les Pays Flat? Wat zeggen jullie?