Toetje van het seizoen - Mont Blanc

• WoutM
    Expert
    WoutM op 25 avril 2014 · 08:33
    @evan de ophef valt me inderdaad een beetje tegen... Mc donalds voer is zeker beter dan patatten! Ps. het wordt tijd dat jij je vaste rubriek op wp krijgt @evan. Waar het over gaat maakt me niet uit, als je maar lekker afdwaalt.
    @Mikey dit is niks voor jou, een halfpipe is ook een geul😉!
    @TimV Hopelijk hebben jullie deze keer hetzelfde geluk als wij hadden. Hoor graag hoe het was. Succes!
  • Haagje
    Beginner
    Haagje op 25 avril 2014 · 15:00
    Nice heren!!
  • Mikey
    Beginner
    Mikey op 26 avril 2014 · 18:43
    @ WoutMartens,

@Mikey dit is niks voor jou, een halfpipe is ook een geulwink!

Wel eentje waar je de bodem van kunt zien 😃 en wat ik bij jullie zag is toch tikkeltje serieuzere shit.... klein tikkeltje maar hoor 😉
  • alexsvw
    Advanced
    alexsvw op 27 avril 2014 · 10:44
    Super vet!
    Walking down a mountain is a waste of gravity
  • JobLomans
    Expert
    JobLomans op 29 avril 2014 · 16:06
    Goed gedaan mannen! Mooie toer, en vooral super dat jullie niet je ski's gestald hebben bij le Vallot maar echt van de top naar beneden zijn geskied. Ik zou deze toer al een paar jaar geleden met de NKBV doen, maar helaas was ie toen niet mogelijk door de slechte condities. Sindsdien staat deze toer nog steeds boven aan mijn lijstje en vooral ook om echt vanaf de top naar beneden te skien is mijn grote wens. Maar ja, het probleem voor mij is vooral om de juiste mensen bij elkaar te krijgen met een gelijkwaardige klim/skitechniek en goede conditie om dit te doen. Hopelijk zijn er na het lezen hiervan serieuze medegegadigden voor 2015? Trouwens wanneer in april deden jullie deze toer? Toeval wil dat ik met Pasen ook in Chamonix was en op de Aiguille Midi mijn zoontje (Casper, 10 jaar) de instap (graat) heb laten zien van de skiroute Vallee Blanche en natuurlijk de Mont Blanc heb aangewezen en de route die Papik Vallencant (Frans jochie, van toen 11 jaar oud, die samen met zijn vader (Franse extreemskler/gids) in 1981 dezelde route naar de top van de Mont Blanc beklom en ook van de noordkant er af skiede!) getoond. Er bestaat nog hiervan een leuk filmpje van Papik, maar die kan ik niet vinden op youtube. Wel deze link: http://www.jpbernardguide.com/documents/Articles/Hautes%20Routes/La%20...
    We hebben ook onze ski afsluiting gemaakt op les Grand Montets voor 2014, nu lekker kitesurfen....: )
  • ErnstHendrikSprenger
    Expert
    ErnstHendrikSprenger op 29 avril 2014 · 21:24
    @JobLomans Wij stonden op 7 april op de Mt. Blanc. Volgens mij heb je geen medegegadigden nodig, Casper staat vast al te poppelen. 😉
    FUCK YEAH I AM FREE
  • SvenD'Haeseleer
    Elite
    SvenD'Haeseleer op 30 avril 2014 · 14:55
    Sorry, het is net omgekeerd. De route die je beklom is de makkelijkste en eenvoudigste skiroute naar de top van Mont Blanc en de normaalroute  Hetgeen niets afdoet aan je fysieke prestatie maar als ski alpinist en beide routes al meerder keren herhaald te hebben de laatste 2 decennia geef ik graag de inschaling van deze routes mee want we moeten routes niet moeten gaan omwisselen in hun officiële inschaling, niet ok qua veiligheid. Ik hou van beide routes die ik laatste 2 decennia tot thuisterrein mag noemen, kleine voorkeur voor de Cosmiques.
    Route vanuit Grands Mullets: Peu Difficile+, Ski: 3.1, Expositie 2
    Variante vanuit Les Cosmiques: Assez Difficile -, Ski: 4.1, Expositie 2. Deze route is langer, meer fysiek doordat je niet enkel eerst 2 andere 4000’ers (Tacul, of minimum zijn schouder en de col van de Maudit)klimt maar je ook een meer alpinistische passage onder de col Maudit hebt (50m, maar als klimmer makkelijk te verteren). Doordat je via de N wand en de Grands Mullets naar beneden komt ipv op en af op dezelfde wand is ze ook “mooier”.
    Beide routes en inschaling:
    http://www.skitour.fr/topos/mont-blanc,770.html
    http://www.skitour.fr/topos/mont-blanc,18.html
  • SvenD'Haeseleer
    Elite
    SvenD'Haeseleer op 30 avril 2014 · 15:54
    @Koen: eens meegaan hé😉
  • WoutM
    Expert
    WoutM op 30 avril 2014 · 21:15
    Mooi verhaal van jou @JobLomans en Papik. Hopelijk vind je iemand en sta je volgend jaar op de top met ski's en later wellicht met je zoontje.

Ik had al ooit op je profiel gegluurd @svend'haeseleer dus weet van je ervaring in het MB gebied. Iets om trots op te zijn! En sorry hoef je niet te zeggen voor je goede aanvulling, daar leert iedereen ook weer van. Ik heb niet de intentie om mensen te verkopen dat ik een moeilijkere route gedaan heb (en zeker geen routes te verdraaien), want daar wordt ik niet warm van. Klimmen doe je voor jezelf. Mensen van stoke voorzien is belangrijker, al is het de Vaalserberg😉.
    De moeilijkheidswaardering was ook in mijn topo hoger via de cosmiques, waardoor ik het dus fout benoemde. De klimroute via de Cosmiques is steiler en heeft moeilijkere passages (zeker stuk voor de col du mont maudit). Klimtechnisch moeilijker, dus een zwaardere waardering, easy as that. Ik gaf aan dat de cosmiques 'eenvoudiger' was. Dit klopt dus niet, ook niet volgens de boeken die we moeten aanhouden.
    Waardoor de verwarring wellicht is ontstaan: Een local uit de Arlberg die een paar seizoenen in Chamonix gewoond heeft had de route via de Cosmiques geadviseerd omdat deze in totaliteit minder intensief was. Tenzij je via Montenvers naar de Cosmiques gaat natuurlijk. In mijn gidsje wordt de complete tocht benoemd met aanloop. Vanaf Col du midi; 8,5 uur (zonder Maudit en Tacul), 10 uur, 1500 hm. Vs. 11 uur vanaf Plan de l’aguille en 6-7 u vanaf Grands Mulets, 2550 hm. Via grands mulets is het in totaal meer hoogtemeters en uren. Ik kan het niet beoordelen omdat ik Cosmiques niet gedaan heb, maar het lijkt bullshit (die eerste dag gaat niet echt in de benen zitten en een 3 uur langere toch twel). Dus zoek je de makkelijkste met de kortste topdag: waag je onder de seracs van de mulets of omzeil het via de noordgraat van de Dome du gouter.
  • Ors
    Advanced
    Ors op 9 mai 2014 · 15:16
    petje af!
    Screw the cool guy standard procedure... I'm gonna CLAIM! --Shane
  • PS
    Advanced
    PS op 10 juin 2014 · 16:43
    Topverslag! En gefeliciteerd met de beklimming.

Heb zelf gisteren de 3 Monts Route (Tacul, Maudit, Blanc) gedaan om vervolgens net als jullie via de noordwand af te dalen. Beklimming ca. 9,5 uur, afdalen 3 uur.

De 3 Monts Route is in tijd en afstand een stuk korter dan de Gd Mulets, omdat je begint vanaf de Cosmiques hut (of in ons geval: de Abri Perroux). Dat haalt een hele dag van je schema af. Je kan 's middags de laatste lift naar de Aguille du Midi pakken, en dan diezelfde nacht rond 01:00 op pad naar de top.

Zoals Sven al schrijft, is de "summit-day" van de 3 Monts Route wat technischer en zwaarder, omdat er meer geklommen wordt en er lastige passages zijn op de Tacul en Maudit. Het is bovendien een route die alleen te doen is bij echt stabiele sneeuwcondities. Met name de hellingen van de Maudit zijn berucht bij een vers pak sneeuw.

Gisteren lag het sneeuwpak er in de nacht en morgen goed bij. Geen verse sneeuw, maar goed ingeklonken en opgevroren. We is er inmiddels zoveel gesmolten dat de Bergschrunds een echte opgave aan het worden zijn. Vanwege de hoge temperaturen hebben we ook een langere route moeten nemen. De standaard route over de Tacul heeft een lange traverse naar de schouder, waarbij je constant onder de seracs zit. Om die te vermijden in plaats van te traverseren zijn we doorgeklommen tot de top van de Tacul, om over de rug richting de Maudit te gaan. Op de Maudit is de normale route via de Col inmiddels afgesneden door een hoge bergschrund. Als alternatief zijn we ook hier via de top van de berg gegaan.

Répondre

Vous devez être connecté afin de poster une réponse sur ce sujet. Connectez-vous ou créez un compte.

Passer à wepowder Pro

• Prévisions complètes sur 14 jours
  • Raideur de pente et exposition du terrain
  • Idées d'itinéraires freeride
wePowder Pro