off piste tour met gids zonder lawine I?

• RvdH
    Tourist
    RvdH op 26 octobre 2015 · 18:59
    Hi all,

Op dit moment ben ik bezig met mij meer verdiepen in veilig buiten de pistes skiën. Ik doe nu module I van de wepowder academy. Ik zie alleen dit jaar geen kans om Lawine I bij snowsaftey academy ook te volgen, hopelijk gaat dit volgend jaar wel lukken. Verder ben ik niet in het bezit van de drie-eenheid, laat staan dat ik daar ervaring mee heb.

Nu heb ik twee vragen hierover:
    1 - Zijn er (afhankelijk van de omstandigheden) met een berggids mogelijkheden om, tijden mijn wintersport in Val Thorens, toch veilig een dagje een tourtje te doen om hier wat meer ervaring mee op te doen?
    2 - Een vraag die aansluit aan bij mijn vorige vraag: Voor het praktijk deel van Lawine I bij de Snowsafety academy wordt als voorwaarde voor deelnemen gevraagd dat je soepel kan afdalen off piste bij 35 graden helling. Hoe test/weet je dit? Ik ski zonder problemen van alle zwarte pistes af, maar heb om logische redenen nog weinig off piste ervaring en vraag me daarom af of ik aan die voorwaarde voldoe.. Iemand ideeën hierbij?

Thanks! Rogier
  • Willem2k
    Advanced
    Willem2k op 26 octobre 2015 · 19:32
    1 Ongetwijfeld! 😃 Even online zoeken of de VVV/ski scholen ter plekke vragen. Als je met een gids op pad bent zorgt die in principe voor de veiligheid en hoef je zelf dus niet over kennis, materiaal (pieper etc.) of ervaring te beschikken.

2 Als je zwarte pistes netjes kunt afdalen en wel eens een stukje poeder meegepakt hebt zou dat geen probleem mogen zijn. Misschien dat dat Valtho tripje je ook nog wel wat inzicht gaat geven. 😃
    Snowboarding without friends is not snowboarding.
  • RvdH
    Tourist
    RvdH op 26 octobre 2015 · 19:55
    Thanks voor je antoorden Willem! Ik ga zeker kijken voor een gids dan! Heb er nu al veel zin in 😃
  • SPAM
    Advanced
    SPAM op 26 octobre 2015 · 21:30
    Check ff bij de ESF ter plaatse. Ik heb daar ook wel eens een leraar geboekt voor off-piste training. Leraar had safety gear bij zich. Wellicht dat ze dat ook daar voor je kunnen regelen. Van belang is dat je er mee om kunt gaan, dus ook ff oefenen. Verder zal de instructeur routes kiezen die passen bij je vaardigheden. Om er in te komen zijn de heuvels boven St. Martin perfect en verder zijn er erg veel opties vanuit VT en ook La Masse in LM.

Verder heeft de ESF dagelijks bij voldoende inschrijving hele en halve dagen off-piste tochten. Gezien de prijs echt een aanrader. Ze doen dit alleen buiten hoogseizoen en als de condities goed zijn. Vaak moet je hier de dag ervoor ff om 16:30 uur naar de skischool toe voor boeking etc. Veel succes.

Wanneer ga je?
    Wie niet chased moet veel weken boeken!
  • RvdH
    Tourist
    RvdH op 26 octobre 2015 · 22:01
    He Spam, thanks voor de tips ook! Ik ga pas 5 maart, maar ben nu al in de voorbereidings-stemming. Misschien piek ik een beetje te vroeg.. 😃
  • Constant
    Beginner
    Constant op 26 octobre 2015 · 22:23
    Hoe test/weet je dit? RvdH op 26 okt 2015 18:59
    2 tot 3 uur privéles nemen, dan kan de leraar een offpiste route kiezen die bij jou past. Zeker bij weinig offpiste ervaring zeer waardevol. Na de privéles vragen wat de leraar ervan denkt en welke geschikte groepstoeren er zijn in de rest van de week.

Verder ben ik niet in het bezit van de drie-eenheid, laat staan dat ik daar ervaring mee heb. RvdH op 26 okt 2015 18:59Er worden bij diverse wintersportzaken en indoorpistes nog voorlichtingsbijeenkomsten gegeven tussen nu en de wintermaanden........
    Beginner , beginner en nog eens een beginner..................
  • SPAM
    Advanced
    SPAM op 26 octobre 2015 · 22:36
    Wellicht ter overweging om wel nu je eigen safetygear aan te schaffen. Voor 270 tot 295 euro koop je een top 3 antenne pieper met goede schep en sonde van minimaal 260 cm. Zoek een maatje en ga oefenen met zoeken. Er worden regelmatig oproepjes gedaan om lokaal te oefenen, sluit je aan en doe ervaring op. Dat scheelt echt enorm.
    Wie niet chased moet veel weken boeken!
  • RvdH
    Tourist
    RvdH op 27 octobre 2015 · 10:08
    Top! Ga me laten voorlichten/oefenen en misschien ook al gewoon aanschaffen!
  • ieism
    Tourist
    ieism op 27 octobre 2015 · 10:26
    Mocht je in de gelegenheid zijn, op de NKBV winter bergsportdag zijn gratis clinics en workshops over piepers. Zowel van Snow Safety Centre als de NKBV zelf dacht ik.

http://bergsportdag.nkbv.nl/
    splitfest.nl
  • Willem2k
    Advanced
    Willem2k op 27 octobre 2015 · 11:25
    Als je een excuus zoekt om spullen te kopen is er op WePowder altijd wel iemand om je te vertellen dat je ze echt nodig hebt. 😃

Als ik het zo lees zou ik eerst maar eens een paar trips met een gids maken en die SSC cursus mee draaien. Misschien ben je er na drie goeie tomahawks al wel helemaal klaar mee en anders zul je daarna een beter beeld hebben van wat je nodig hebt en waarom.

Meedraaien met zo'n informele oefening in Nederland is natuurlijk ook een prima idee. Maar als je het lief vraag valt daar volgens mij valt daar ook wel wat te lenen / proberen als je geen eigen spullen hebt.
    Snowboarding without friends is not snowboarding.
  • Erwin
    Elite
    Erwin op 27 octobre 2015 · 11:59
    @RvdH wat betreft je niveau zou je ook kunnen trainen op geopende skiroutes. En daarbij binnen de 25 meter afstand tot de markeringen blijven! Meet eens met een app (bijvoorbeeld White Risk) op je smartphone hoe steil het er eigenlijk is. De 3-eenheid raad ik wel aan, want 100% garantie op veiligheid heb je nooit. Dit is ideaal terrein om te trainen, zeker als het er goed verspoord is. Succes!
  • evr66
    Beginner
    evr66 op 27 octobre 2015 · 12:38
    Afgelopen jaar het volgende gedaan: ochtend en nog uurtje na de lunch met gids op pad. Restant middag lekker relaxed geoefend op de skiroutes en wat kleine stukjes direct naast de piste met minimaal lawinegevaar, alles in overleg met de gids vanzelfsprekend. Die mannen kunnen prima inschatten wat wel en niet verantwoord is op eigen houtje als ze een paar dagen met je doorgebracht hebben.(Korte) pauzes op de piste werden gebruikt om te oefenen met pieper e.d.
  • RvdH
    Tourist
    RvdH op 27 octobre 2015 · 20:12
    Dank allen! Met al dit advies moet ik nog kijken wat ik exact ga doen, maar ik neem het zeker allemaal mee in mijn plan voor aankomend seizoen!

Répondre

Vous devez être connecté afin de poster une réponse sur ce sujet. Connectez-vous ou créez un compte.

Passer à wepowder Pro

• Prévisions complètes sur 14 jours
  • Raideur de pente et exposition du terrain
  • Idées d'itinéraires freeride
wePowder Pro