Pistes? Veel gevaarlijker dan off-piste

• Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 18 février 2017 · 11:41
    PS: laat niet weg dat ik inderdaad graag wat statistiekjes zou willen zien over ongelukken op de pistes en of dat nu toegenomen is of niet. Dat vind ik wel interessant.

PS2: Ik draag bij het snowboarden een helm. Maar niet tijdens het alledaagse fietsen. (Wel op de mtb dus. Als me hier in Zwitserland wordt gevraagd waarom niet, antwoord ik dat ik Hollander ben en dat een helm gewoon net nodig is op de fiets. Zegt dat iets over mijn risicoinschattingsvermogen? (Is dat een woord?))
    We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
  • HayoVanLoon
    Beginner
    HayoVanLoon op 18 février 2017 · 14:29
    Je kan in ieder geval al een ondergrens bepalen voor het risico wat een gemiddelde Nederlander loopt:
    - tussen de 1000 en 1700 (zwaar) gewonden (nu.nl-bericht)
    - 1 miljoen wintersporters (snelle Google: ANWB 2014)
    Dus per winter een minimale kans van tussen de 1 en 2 promille.
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 20 février 2017 · 10:24 May the powder be with you.
  • Mars
    Tourist
    Mars op 20 février 2017 · 13:05
    Je kan in ieder geval al een ondergrens bepalen voor het risico wat een gemiddelde Nederlander loopt:
    - tussen de 1000 en 1700 (zwaar) gewonden (nu.nl-bericht)
    - 1 miljoen wintersporters (snelle Google: ANWB 2014)
    Dus per winter een minimale kans van tussen de 1 en 2 promille. HayoVanLoon op 18 feb 2017 14:29

Dan zouden we 5 tot 10 keer zo veilig skien / boarden als onze ooster buren (1% gewonden vlgs DSV). Bij een van de twee of beide, klopt er iets niet in de cijfers.
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 20 février 2017 · 15:04
    Dan zouden we 5 tot 10 keer zo veilig skien / boarden als onze ooster buren (1% gewonden vlgs DSV). Bij een van de twee of beide, klopt er iets niet in de cijfers. Mars op 20 feb 2017 13:05
    't is niet dat er iets niet klopt, eerder dat er verschillende dingen gemeten worden...
    zwaar vs niet-zo-zwaar gewond? kans per persoon per jaar, of gecorrigeerd voor aantal skidagen? etc etc. alle getallen zijn imho interessant, mits je weet wat ze uitdrukken.
  • snowboarder01
    Beginner
    snowboarder01 op 22 février 2017 · 22:18
    Piste is zeker net zo gevaarlijk, ga nog wel eens een dagje naar Winterberg of Willingen, omdat het zo lekker dichtbij is, maar op drukke dagen rijdt de piste ambulance af en aan. Draag ook zeker daar altijd een helm, ook al zijn de te behalen snelheden niet zo hoog. maar is echt ter bescherming van rondvliegende en ongecontroleerde skiërs en snowboarders.
  • grotesmurf
    Beginner
    grotesmurf op 23 février 2017 · 00:36
    Ik wil even een kanttekening zetten op de droge cijfers van gipsvluchten en dergelijken. Deze personen hoeven niet verongelijkt te zijn op de berg met het skiën of snowboarden.

Met het sleeën of rodelen vinden ook veel ongelukken plaats, en daarbij heeft bijna niemand zijn helm op die ze op de piste wel op hebben. Hierover ook een artikel gevonden (jaar onbekend) http://bergwijzer.nl/nieuws/sleeen-is-gevaarlijker-dan-skien...
  • mhilberts
    Beginner
    mhilberts op 23 février 2017 · 03:13
    De statistieken gaan ongetwijfeld aantonen dat piste skieen veel gevaarlijker is dan off piste.Dat wil niet zeggen dat mensen dat ook gaan geloven. In de perceptie van mensen is vliegen veel gevaarlijker dan autorijden en zijn haaien veel gevaarlijker dan sigaretten....

Maar ik begrijp niet waarom niet meer Europese resorts het Amerikaanse systeem van inbounds/ out of bound hanteren. Er moeten zeker in Oostenrijk waar het niet al te steil is toch gebieden te bedenken zijn waar je dit prima zou kunnen hanteren?
    Of is er een fundamenteel verschil waarom het in de US en canada overal (met succes) geimplementeerd is maar in Europa bijna nergens? (er zijn wel wat zones her en der geloof ik maar niets substantieels)
  • vasco
    Advanced
    vasco op 24 février 2017 · 20:52
    Kees Bartlema denkt dat dit ook een goede vraag is. Hij gaat er onderzoek naar doen: http://www.mareonline.nl/archive/2017/02/23/snowboarders-zijn-roekeloz...

Répondre

Vous devez être connecté afin de poster une réponse sur ce sujet. Connectez-vous ou créez un compte.

Passer à wepowder Pro

• Prévisions complètes sur 14 jours
  • Raideur de pente et exposition du terrain
  • Idées d'itinéraires freeride
wePowder Pro