Ik zat twee dagen na het ongeluk in Frankrijk (toen het bekend werd) met een berggids in de lift en toen hadden we het er over. De berggids gaf wijselijk zijn visie dat we er allemaal niet bij waren en dat je alleen maar kan betreuren dat er drie jongens zijn overleden en familieleden en vrienden nu verdriet hebben. Een mening geven is zinloos want je brengt die jongens niet terug. Je kan het alleen maar betreuren dat ze in een monsterlawine terecht zijn gekomen en proberen mensen bewust te maken wat te doen om dit zoveel mogelijk te voorkomen in de toekomst.
Met de media in contact treden en een visie geven over een ongeluk waar je niet bij was brengt die jongens niet terug en draagt niet bij aan het voorkomen wanneer je de verkeerde informatie geeft.
Een factcheck over deze reactie van Hajo in de media waarin je aangeeft wat allemaal onjuist is in zijn analyse brengt ook deze jongens niet terug en helpt het freeriden niet.. Mensen die bewust zich hebben verdiept in de materie weten al direct dat niet alles wat Hajo zegt klopt. Maar als dit artikel mensen zonder kennis en materiaal het toch weerhoud van zomaar of piste te gaan en ze triggerd kennis op te gaan doen is het doel (dat meer mensen zich bewust worden van het risico en zich niet onvoorbereid off piste begeven) behaald.
In beide gevallen is terughoudendheid in de reactie naar elkaar gepast. Zeker gezien de familie / vrienden nog alles moeten verwerken / plaatsen en ook het derde slachtoffer niet is gevonden. (Er zijn belangrijkere zaken dus)
Deze discussie doet dus ook geen recht aan het gegeven dat een grote groep mensen nu hun kind, vriend of familielid zijn kwijt geraakt. En ik denk wanneer die mensen dit lezen ze zich afvragen waarom we zitten te zeuren over artikelen en media aandacht, onderzoek en factchecks wanneer je ook kan kijken hoe je kan samenwerken om een zo groot mogelijke (gezamenlijke) community bewust kan maken om dit soort verlies te voorkomen.
De intentie achter de reacties hier op wepowder, de factcheck van Morris en door weerman Hajo in het artikel zijn in mijn beleving altijd nog bedoeld om in de toekomst het aantal lawineslachtoffers te minimaliseren en de bewustwording van het risico te vergroten. Zodat we allemaal verantwoord mogen blijven freeriden. Elkaar afkraken op de inhoud draagt hier niet aan bij naar mijn mening en is niet constructief en qua timing ook niet gepast.
Elkaar aanvullen en meer kennis geven wel, wanneer er door beiden met behulp van een samenwerking een grotere community wordt bereikt. Daar wordt iedereen beter van. En kan meer ongelukken en verdriet wellicht voorkomen.
@weermanHajo
@meteomorris